Aankoop paard, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Aankoop paard, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 17:44

Dus je studie duurt nog een poos, drie en half jaar hbo en dan nog een schakeljaar uni en twee jaar master. Wat betreft dat doorstuderen, hier hangt een fiks kostenplaatje aan, in het onderwijs kun je beter een baan zoeken en dan door studeren met een leraren beurs, veel scholen zijn dol op leraren die zich verder willen ontwikkelen. Nadeel, naast werk en studie geen tijd voor paard. ik weet niet welke lerarenopleiding je volgt, er zijn inderdaad veel vacatures nu maar lang niet voor alle vakken.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 18:00

Tijdens mijn eerste jaar van de lerarenopleiding heb ik een twenter gekocht en in mijn laatste jaar een jaarling erbij... nooit spijt van gehad :D wel vond ik het handig om een wat jonger dier te hebben. In drukkere periodes kwam ik dan gewoon iets minder vaak. Al had ik dan nog steeds meer tijd dan ik heb nu ik aan het werk ben!

missmelody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 20:31

Sjolvir schreef:
Dees schreef:
Bedenk: je hoeft maar een spreekwoordelijke "goudvis" te hebben en het op stage gaan in het Buitenland is al een heel stuk bemoeilijkt.
Je legt jezelf finaal klem met de aankoop van een paard. Zowel kwa tijd, kwa geld als kwa emotie (lees: je wilt niet meer weg). Juist wanneer je NU de vrijheid en de tijd hebt om de wereld te ontdekken. Neem het maar van deze oude taart aan: de vrijheid die je nu hebt, zo makkelijk zal het nooit weer worden.

Mijn tip: doe jezelf dat paard over een paar jaar als "diploma-behaald"-cadeau en geniet in de tussenjaren van je verzorgpaard en je vrijheid. Doe de dingen waar je later niet weer aan toekomt.
En eh... als die HBO zo makkelijk is, doe jezelf dan een groot plezier en ga naar een moeilijkere studie. De kans om te studeren is ook maar eenmalig in je leven en probeer dat zo hoog mogelijk te doen. Het resultaat daarvan maakt dat je na een paar jaar zwaardere studie misschien wel een veel leukere baan kunt vinden die beter betaald. Heb je dan tzt zeker geld genoeg voor je eigen paard!

Dat dus en weet niet of je hem financieel zelf helemaal kan dragen, anders hebben je ouders daar ook een heel goed punt (gok het erop dat die ook al bijdragen aan je studie, of je moet wel heel goed betalende bijbaan hebben.)

Geld is bij mij gelukkig geen probleem. Ik betaal mijn studie zelf
en hoef niks te lenen. Door persoonlijke omstandigheden heb ik een flinke spaarpot gekregen. En momenteel vind ik paarden het leukste. Xd Ik heb al in het buitenland gestudeerd, maar ben zelfs eerder weggegaan omdat ik de dieren miste en omdat de mensen daar nogal vervelende dingen deden... Ik verlang er iig niet meer naar om zoiets te doen.
In ieder geval zal ik er zeker nog goed over nadenken. Ik wil eerst in ieder geval mijn ouders kunnen overtuigen want dan zijn mijn redenen sowieso super sterk. Tenzij ze alleen maar nee blijven zeggen om het nee zeggen.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 21:21

Hier nog een ervaringsdeskundige. 20 jaar, bijna klaar met studeren. Geen baan, nog geen precies idee van wat ik volgend jaar ga doen, maar wel een betaalde stage en een spaarpot. Ik heb twee weken terug een jaarling gekocht. Ik geef toe, het is niet het slimste wat ik had kunnen doen en het stond ook niet op de planning. Gelukkig staat mijn paard goedkoop en kan ik hem makkelijk onderhouden zonder afhankelijk te zijn van mijn ouders etc en ik heb het geluk dat mijn omgeving het me heel erg gunt en wil helpen. Ik heb het gedaan omdat ik de kans had om hem op een super fijn plekje te zetten en ik mijn droompaard had gevonden. Als jij je paard een goed leven kunt bieden en jezelf niks te kort doet, lijkt het me helemaal geen slecht idee.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 08:26

Als je het wil... gewoon doen!
Ik heb op mijn 17e mijn eerste paard gekocht, nu inmiddels een jaar geleden. Ik doe een BBL opleiding en verdien zelf mijn geld, dus onderhoud mijn paard ook zelf. (oke ik geef toe, hier en daar krijg ik wel eens wat van mijn ouders :) ) Er zitten zeker ook nadelen aan en het is niet allemaal geweldig, maar het is het allemaal zo waard!

Ik zou zeggen. Doen! Als je de tijd er voor hebt, het geld hebt, een (flinke) spaarpot hebt en een passie hebt voor paarden, wat houd je dan nog tegen?
Mijn ouders vinden paarden trouwens "wel leuk". Maar mijn vader is nu 4 keer op stal geweest of zo en mijn moeder gaat 1 keer in de week mee naar club, maar verder hebben ze er niks mee hoor. Als ze hun kind gelukkig zien met zijn of haar paard, vinden zij het ook vanzelf leuker worden. :o

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 08:56

Ik ben iemand die WEL een paard heeft gekocht op haar 21 en als ik erop terug kijk zou ik het met de kennis van nu NOOIT weer doen en ik zal je uitleggen waarom:

Ik zal er allereerst bij zeggen dat ik het type ben dat een dier niet koopt voor even, maar voor de rest van zijn leven. Dus bij veranderde omstandigheden zou ik nooit mijn paard verkopen. Ik heb mijn paard dan ook nog steeds en ben echt dol op hem. Dat gezegd hebbende:

Beginnend met de kosten, je kunt nog zo'n betaalbare stal uitzoeken, kosten zijn altijd variabel. Je stal sluit de deuren dus je moet op zoek naar iets anders, je paard heeft ineens beslag nodig terwijl je er echt van overtuigd was dat hij wel blootsvoets zou kunnen, de dierenarts staat ineens elke week op de stoep, noem maar op, door die hoge kosten heb ik in de afgelopen 8 jaar een hele hoop moeten laten. Ik heb nooit kunnen reizen, weinig geld voor nieuwe kleding, nooit echt kunnen sparen etc. Ik zei op mijn 20e ook dat ik dat niet belangrijk zou vinden, maar je ontwikkeld jezelf zo ontzettend veel dat ik er nu wel anders tegenaan kijk.

Dan de tijd die het kost, je blijft niet eeuwig studeren en toen ik ging werken moest ik elke avond na werk nog naar stal, was altijd aan het rennen om dan ook nog mijn huishouden te doen, voor mezelf te koken, boodschappen te doen, mijn familie en vrienden te zien etc. In de zomer gaat dat allemaal nog wel maar als je op een wat eenvoudigere stal staat met alleen buitenbak ben je altijd in de winter in het donker in de kou (vaak alleen) met je paard aan de slag. Ook dan moet je werkborrels, avondjes eten etc overslaan omdat je altijd naar je paard moet.

Dan nog de flexibiliteit, of nouja, het gebrek eraan. Je kan nooit spontaan ergens naartoe, want je moet altijd rekening houden met je paard. Ik ontmoette 6jr geleden mijn huidige vriend, die woonde in het centrum van Amsterdam. Ik wilde bij hem intrekken, maar zoek maar eens een stal hartje Amsterdam. Dan moet je ineens ook rekening gaan houden met de kosten van vervoer er naartoe want mijn paard kwam 35km verderop te staan, de stalling was ook 100 euro per maand duurder dan mijn vorige stal. Dus ik woonde hartstikke leuk in hartje Amsterdam, nooit geld of tijd voor een terrasje. En waar ik dat op mijn 20e totaal niet boeiend vond, vond ik dat op mijn 27e echt heel jammer. Mijn vrienden gingen allemaal op reis, gezellig uit eten etc. Ik kon nooit mee.

We zijn uiteindelijk mede door het paard uit de stad verhuisd. Heb een aantal keer een bijrijder gehad en hoewel ik mezelf de meest makkelijke eigenaar vind (alles kan en mag in overleg, hoeft niet betaald te worden) waren sommige met een paar weken, andere met een paar maanden ineens weer de hort op.

Ik zou mijn huidige paard nooit wegdoen want ik ben echt dol op mijn paard maar door het altijd maar moeten, de enorme tijd- en financiële belasting ben ik wel echt een groot deel van mijn plezier in de hobby verloren. Ik denk dat als ik er een aantal jaren later aan was begonnen, eenmaal gesetteld, gereisd en gespaard, dat ik er dan beter aan had gedaan.

missmelody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 09:07

_Nelleke_ schreef:
Ik ben iemand die WEL een paard heeft gekocht op haar 21 en als ik erop terug kijk zou ik het met de kennis van nu NOOIT weer doen en ik zal je uitleggen waarom:

Ik zal er allereerst bij zeggen dat ik het type ben dat een dier niet koopt voor even, maar voor de rest van zijn leven. Dus bij veranderde omstandigheden zou ik nooit mijn paard verkopen. Ik heb mijn paard dan ook nog steeds en ben echt dol op hem. Dat gezegd hebbende:

Beginnend met de kosten, je kunt nog zo'n betaalbare stal uitzoeken, kosten zijn altijd variabel. Je stal sluit de deuren dus je moet op zoek naar iets anders, je paard heeft ineens beslag nodig terwijl je er echt van overtuigd was dat hij wel blootsvoets zou kunnen, de dierenarts staat ineens elke week op de stoep, noem maar op, door die hoge kosten heb ik in de afgelopen 8 jaar een hele hoop moeten laten. Ik heb nooit kunnen reizen, weinig geld voor nieuwe kleding, nooit echt kunnen sparen etc. Ik zei op mijn 20e ook dat ik dat niet belangrijk zou vinden, maar je ontwikkeld jezelf zo ontzettend veel dat ik er nu wel anders tegenaan kijk.

Dan de tijd die het kost, je blijft niet eeuwig studeren en toen ik ging werken moest ik elke avond na werk nog naar stal, was altijd aan het rennen om dan ook nog mijn huishouden te doen, voor mezelf te koken, boodschappen te doen, mijn familie en vrienden te zien etc. In de zomer gaat dat allemaal nog wel maar als je op een wat eenvoudigere stal staat met alleen buitenbak ben je altijd in de winter in het donker in de kou (vaak alleen) met je paard aan de slag. Ook dan moet je werkborrels, avondjes eten etc overslaan omdat je altijd naar je paard moet.

Dan nog de flexibiliteit, of nouja, het gebrek eraan. Je kan nooit spontaan ergens naartoe, want je moet altijd rekening houden met je paard. Ik ontmoette 6jr geleden mijn huidige vriend, die woonde in het centrum van Amsterdam. Ik wilde bij hem intrekken, maar zoek maar eens een stal hartje Amsterdam. Dan moet je ineens ook rekening gaan houden met de kosten van vervoer er naartoe want mijn paard kwam 35km verderop te staan, de stalling was ook 100 euro per maand duurder dan mijn vorige stal. Dus ik woonde hartstikke leuk in hartje Amsterdam, nooit geld of tijd voor een terrasje. En waar ik dat op mijn 20e totaal niet boeiend vond, vond ik dat op mijn 27e echt heel jammer. Mijn vrienden gingen allemaal op reis, gezellig uit eten etc. Ik kon nooit mee.

We zijn uiteindelijk mede door het paard uit de stad verhuisd. Heb een aantal keer een bijrijder gehad en hoewel ik mezelf de meest makkelijke eigenaar vind (alles kan en mag in overleg, hoeft niet betaald te worden) waren sommige met een paar weken, andere met een paar maanden ineens weer de hort op.

Ik zou mijn huidige paard nooit wegdoen want ik ben echt dol op mijn paard maar door het altijd maar moeten, de enorme tijd- en financiële belasting ben ik wel echt een groot deel van mijn plezier in de hobby verloren. Ik denk dat als ik er een aantal jaren later aan was begonnen, eenmaal gesetteld, gereisd en gespaard, dat ik er dan beter aan had gedaan.

Bedankt voor dit verhaal! Dat is een goede eye-openener. Even wachten kan inderdaad waarschijnlijk geen kwaad. Het is natuurlijk ook het belangrijkst dat je zo'n dier kunt bieden wat het verdient. Maar ook dat je jezelf nog wat kunt bieden.
Bedankt! ^^

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 09:08

Ik heb op mijn 18de een paard gekocht en ik heb hier nooit spijt van gehad. Nu moet ik wel zeggen dat het destijds mijn verzorgpaard was dat ik heb overgenomen, ik had er op die leeftijd anders nooit voor gekozen om aan een eigen paard te beginnen.
Intussen heb ik een universitaire studie gevolgd, heb ik een maand in het buitenland gewoond en woon ik in een grote stad. Ik lees hierboven iets over niet naar het buitenland vertrekken omdat je je dieren mist. Dan is het hebben van een paard toch belangrijker dan het reizen, en is dat toch juist een rede om een paard aan te schaffen?
Qua tijd. Paard staat 24/7 op een weiland met andere paarden, voor hooi wordt gezorgd. Ik hoef er dus lang niet elke dag naartoe. Er gaat voor mij niet meer tijd inzitten dan bij mensen met andere hobbies zoals een sport.
Daarnaast vind ik het hebben van een paard een enorm voordeel. Ik moet altijd verplicht ontspannen, want je hebt een verantwoordelijkheid naar je paard om er naartoe te gaan en erop te rijden. Anders gun ik mezelf die rust niet. Bovendien is het gewoon een uitlaatklep en een motivatie om door te zetten, ik weet immers waar ik hard voor werk.
Als je het financieel aankunt, want dat is naar mijn idee het grootste obstakel, dan zou ik niet langer twijfelen en je droom waarmaken!

missmelody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 09:17

Denise schreef:
Ik heb op mijn 18de een paard gekocht en ik heb hier nooit spijt van gehad. Nu moet ik wel zeggen dat het destijds mijn verzorgpaard was dat ik heb overgenomen, ik had er op die leeftijd anders nooit voor gekozen om aan een eigen paard te beginnen.
Intussen heb ik een universitaire studie gevolgd, heb ik een maand in het buitenland gewoond en woon ik in een grote stad. Ik lees hierboven iets over niet naar het buitenland vertrekken omdat je je dieren mist. Dan is het hebben van een paard toch belangrijker dan het reizen, en is dat toch juist een rede om een paard aan te schaffen?
Qua tijd. Paard staat 24/7 op een weiland met andere paarden, voor hooi wordt gezorgd. Ik hoef er dus lang niet elke dag naartoe. Er gaat voor mij niet meer tijd inzitten dan bij mensen met andere hobbies zoals een sport.
Daarnaast vind ik het hebben van een paard een enorm voordeel. Ik moet altijd verplicht ontspannen, want je hebt een verantwoordelijkheid naar je paard om er naartoe te gaan en erop te rijden. Anders gun ik mezelf die rust niet. Bovendien is het gewoon een uitlaatklep en een motivatie om door te zetten, ik weet immers waar ik hard voor werk.
Als je het financieel aankunt, want dat is naar mijn idee het grootste obstakel, dan zou ik niet langer twijfelen en je droom waarmaken!

Bedankt voor dit positieve verhaal. :) Het is inderdaad zeker mogelijk. My nu krijg ik echter zoveel verschillende verhalen dat ik het nog steeds niet zeker weet. Aan de andere kant weet je het denk ik nooit zeker aangezien er altijd nadelen (maar ook super veel voordelen) zullen zijn.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 09:20

Haha ik snap dat het verwarrend is met alle tegenstrijdige verhalen in dit topic. Ieder mens is natuurlijk anders en jij weet wat het beste bij je past. Ik hoop dat de verschillende ervaringen je helpen om de juiste keuze te maken!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 12:17

Wauw, dit topic SP had ik getypt kunnen hebben:)

Ik heb tussen mijn 15e en 21e verzorgpaarden gehad waar ik echt gek op was en het liefst wilde ik ze allemaal overkopen. Ook ik heb meermaals op een nare manier afscheid moeten nemen van ze, wat natuurlijk pijn deed. Vanaf dat ik rijles heb (mijn 8e) wil ik natuurlijk mijn eigen paard en heb ik mijn moeder de oren van de kop gezeurt. Helaas ging het gewoon niet, met financiele issues maar ook hadden we echt geen ruimte. Nouja, dan maar weer op naar de manege.

Op mijn 20e ging ik aan de slag met een jonge fries (3) die alles vanaf nul komma nul moest leren. En wat was dat geweldig om te doen met hem. Hij kende niks. alleen zijn moeder waar hij 3 jaar mee in de wei had gestaan. We kregen een bizar gave band samen en ik kon lezen en schrijven met hem. Toen hij vier werd bleek dat de eigenaar dingen voor me verzwegen had, waardoor zji niet verzekerd waren als er iets met mij, het paard of derden gebeurde. Toen zij een hoger beroep aan hun broek kregen (rechtszaak) betekende dat dat zij nogmaals 3-4 jaar in onzekerheid (en onverzekerd) risico met mij en het paard moesten nemen. Uiteindelijk hebben ze mij daar weggewerkt en het paard verkocht. Ook dit tot mijn grote verdriet.

Overigens studeerde ik ook aan de hogeschool, een opleiding van 4 jaar en had eigenlijk ook niet echt tijd, ondanks dat ik de opleiding vrij makkelijk vond.
Ik ben daarna toch weer gaan kijken naar een paard van iemand die me gevraagd had om zijn paard beweging te geven, maar ik weigerde om wederom in een paard van een ander te investeren en vervolgens weer alles kwijt te raken met 1 vingerknip van de eigenaar.
Dit leverde een gat in mijn leven op.

Ik was compleet los van de paarden waar ik zo gek op was.
Ik heb het er over gehad met mijn moeder. Waarom ik geen paard zou kopen. Geld had ik zat, tijd zat, ik was verantwoordelijk (dat had ik bewezen met mijn verzorgpaard), ik had een spaarpot. why not?
Aan mijn moeder stelde ik voor: waarom kopen we (lees: ik) geen jong paard? een veulen? Dan kan ik nog mooi 2,5 jaar studeren en rustig een baan zoeken. en tegen die tijd dat we kunnen gaan rijden en trainen heb ik stabiliteit in mijn leven en voldoende tijd.
Eerste reactie was: nee! Zoals alle voorgaande jaren.
De volgende dag kwam ze hierop terug. dat ze wel voorzichtig wilde kijken.
Nouja, dan weet ik voldoende: ik had EINDELIJK groen licht.
Die avond werd ik doodgespamt met marktplaats advertenties die mam me doorstuurde. ACCCHHH die is leuk!! En die. en ach kijk deze dan!
Hahaha, heel leuk was dat.
Ik vond een advertentie van een kudde jonge dieren, mooiste verkoop praatje onder de advertentie, maar 1 dier sprong erop voor mij.
Samen met mijn moeder gaan kijken en weer het mooiste verkooppraatje gehoord, over dath et een nakomeling was van goedgekeurde dekhengst blablabla. Beest had niet eens papieren :P
Maar voor mij was hij het. Mijn moeder ook helemaal gek van hem. Nog een tweede bezichtiging gedaan en toen overeenkomst getekend.
Dier was toen 11 maanden.

Paar dagen werd ie afgeleverd op stal en ik was de gelukkigste penny ever!
Inmiddels, hoef ik nog maar 2 maanden af te studeren en dan kan ik opzoek naar een baan. Paard staat 4 minuten van mijn huis, heerlijk in de opfok te genieten in de weide. Hij is vorige maand 2 jaar geworden. dus volgende winter ga ik hem oppakken met longeren en lekker spelen. Afgelopen winter heb ik veel met hem gespeeld en lekker losgooien in de bak.

Ik moet zeggen, dit is nog veel leuker dan een jong dier van een ander paard inrijden. Ik bepaal voor mijn paard (in dusverre) wat er met hem gebeurt. wat hij meemaakt (en daarmee bedoel ik: zet ik hem in een goedkope opfok waar echt zoon lompe boer zijn geld loopt te verdienen en paarden ziet als producten, of kies ik een opfok waar men echt om de dieren geeft en goed opletten) en bepaal ik zelf wat er wel en niet bij mijn paard in de buurt komt(zo heb ik bijvoorbeeld een apraxie gekregen tegen zadels die niet goed liggen... mijn paard krijgt dus een goed zadel en wordt ook regelamtig gecontroleerd door een tandarts als hij straks 3 is). Ik bepaal en dat is zo bevrijdend.
Ik kan het je echt aanraden om een jong dier te kopen. Je weet eigenlijk niet wat je koopt. maar dat weet je nooit denk ik. ook niet met oudere paarden.

Ik kan gewoon rustig doen wat ik wil. ik heb tijd zat. eigenlijk hoef je naar een paard in de opfok niet om te kijken, maar de staleigenaar ziet mij meer als pensionklant, zo vaak ben ik er. Ik mag daar alles en ze vinden het hartstikke leuk dat ik er zovaak ben.
Je kunt zovaak gaan als je wilt en heb je een keer geen tijd? ook prima.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 12:37

Ik denk daar anders over RM. Je hebt dit jonge dier pas een jaar? Je moet nog maar afwachten of het in en doorrijden een succes gaan worden, dar kan je toch nog helemaal niet zeggen? Niet iedereen heeft de capaciteit om een jong dier op te voeden en de juiste ervaring met inrijden. Ik zou dit dus zeker niet zomaar adviseren als eerste eigen paard!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 12:43

Bovendien is dit natuurlijk een leuk concept als je jonge dier gewoon helemaal gezond is en dat is ook altijd maar afwachten. Voor hetzelfde geld breekt ie een been en heeft ie wel dagelijkse zorg nodig. Dus op die manier er vanuit gaan dat het allemaal wel gaat lukken lijkt me heel onverstandig.

En over dat reizen, ik had het graag gewild maar ik had gewoon geen ruimte om te sparen. Ik vond het allemaal best pittig, zeker toen ik net ging werken met een startsalaris. Tegenwoordig is een goede baan in je studierichting ook al geen vanzelfsprekendheid meer.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb altijd heel veel plezier gehad met mijn paard en ik vind het nog steeds echt wel leuk maar ik zou de keuze pas maken als je afgestudeerd bent en wat meer gesetteld.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 12:47

DatBenIkNou schreef:
Ik denk daar anders over RM. Je hebt dit jonge dier pas een jaar? Je moet nog maar afwachten of het in en doorrijden een succes gaan worden, dar kan je toch nog helemaal niet zeggen? Niet iedereen heeft de capaciteit om een jong dier op te voeden en de juiste ervaring met inrijden. Ik zou dit dus zeker niet zomaar adviseren als eerste eigen paard!

Ik denk dat ik daar zeker wel wat over kan zeggen, aangezien ik het dier ken.
Dan kun je echt wel inschatten hoe een dier zal reageren. aangezien ik weet hoe hij op nieuwe dingen reageert.
Niet iedereen heeft die capaciteit nee, maar wie zegt dat de TS dat niet heeft?
Ze heeft een jong dier ingereden en ik haal niet uit de post dat dat totaal verkeerd is uitgepakt. dus ga ik ervan uit dat dit zeker een optie zal zijn voor haar.
Dus ja, ik adviseer dat wel zomaar als eigen paard:)

Het is maar een advies, waar de TS van mag vinden wat ze wil.

_Nelleke_ schreef:
Bovendien is dit natuurlijk een leuk concept als je jonge dier gewoon helemaal gezond is en dat is ook altijd maar afwachten. Voor hetzelfde geld breekt ie een been en heeft ie wel dagelijkse zorg nodig. Dus op die manier er vanuit gaan dat het allemaal wel gaat lukken lijkt me heel onverstandig.

En over dat reizen, ik had het graag gewild maar ik had gewoon geen ruimte om te sparen. Ik vond het allemaal best pittig, zeker toen ik net ging werken met een startsalaris. Tegenwoordig is een goede baan in je studierichting ook al geen vanzelfsprekendheid meer.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb altijd heel veel plezier gehad met mijn paard en ik vind het nog steeds echt wel leuk maar ik zou de keuze pas maken als je afgestudeerd bent en wat meer gesetteld.

been breken, of toch niet zo gezond zijn kan ook met een ouder paard.

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 12:54

Ik ben zelf 18 en na al van min 6e te rijden (eerst maneges daarna verzorgpaarden) besloten mijn ouders dat de verzorgpaarden ( ik reed wedstrijden met mijn leasepaard) bijna even duur zouden zijn als een eigen paard en zijn we beginnen te kijken naar een eigen paard. (Dus met complete support van mijn ouders)
Ikzelf wou liever een paard rond de 8-9 jaar met ervaring, maar wegens budget (aangezien gezonde dressuur paarden rond die leeftijd met ervaring +10.000€ kosten hier in belgië ) is het een 6jarige ruin geworden met nog niet zo heel veel (wedstrijd)ervaring.
Soms bots ik ertegenop dat we beide niet zo veel ervaring hebben, maar hee wat een geweldig paard heb ik aan mijn huis staan! <3 Geniet er elke dag van en we groeien samen!
Toch denk ik dat bepaalde dingen beter/makkelijker waren als ik een meer ervaren paard had, maar hee moeilijk gaat ook.

Nu is dat natuurlijk anders als je zelf veel ervaring hebt en meerdere paarden heb ingereden en/of tot hoger niveau hebt gereden, dan hoort een jong paard geen probleem te zijn! ;)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:09

RM een jaar een twenter hebben vind ik gewoon niet vergelijkbaar met de ervaring van mensen die al jaren eigen paarden hebben, sorry. Jij hebt gewoon nog niet meegemaakt wat het betekend als je paard bijvoorbeeld langdurig geblesseerd is en hoeveel tijd, zorgen, verdriet en geld dat kost. Mijne heeft afgelopen zomer 19 dagen op de kliniek gestaan met een vreselijke beenwond, geopereerd en maanden lang 2x pd naar stal daarna voor wondverzorging en stappen. Gelukkig doe ik alles samen met mijn dochter en konden we zo de zorg verdelen.
Dat zijn gewoon dingen die je niet goed realiseert als je droom van een eigen paard uitkomt.
1x een paard ingereden hebben is gewoon weinig ervaring. Natuurlijk kan het goed uitpakken, het ligt uiteraard ook aan je ambities. Zadelmak maken is één, dat lukt velen nog wel. Maar een paard dressuurmatig echt gaan doorrijden, dat is toch echt een ander verhaal!
Laatst bijgewerkt door DatBenIkNou op 10-05-16 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:10

RoyceMac, een ouder paard zet je toch niet in de opfok tijdens je studie? Ik haakte in op de reactie van iemand dat je ook een jong dier kan kopen en in de opfok kan zetten. Dat je op die manier tijd en geld bespaart. Dat idee is leuk als het allemaal goed gaat maar als zo'n paard ineens wel dagelijkse verzorging nodig heeft moet je daar wel de tijd en middelen voor hebben.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:24

ik zeg, doen!
7 jaar geleden heb ik mijn eerste eigen paard gekocht, veulen van mijn toen verzorgpaard. Ik was toen net 21 en woonde nog thuis.
3 jaar later heb ik de moeder erbij gekocht. en 4 maand later gaan samenwonen.
En afgelopen zomer is er nog een veulen bij gekomen.
Onderschat het echter niet kwa tijd en financieel, ik sta met de 2 trekpaarden op een doe hetzelf stal, en aan de jongste ben ik enkel brok voor 3 e-pony's kwijt. Zij staat bij een vriendin en in ruil neem ik een deel verzorging over.
in de winter lig ik aan 300-500 euro per maand, zomer is dan 180-250 euro. Maar in de winter wel iedere dag minstens een uur werk +3 kwartier totale verplaatsing iedere dag aan de trekpaarden, en 3-4 keer per week een uurtje aan het jongste paardje. De zomer is dat dan een stuk minder, dus dat compenseert wel.
Maar ik ben toch weer blij dat de winter gedaan is hoor ...

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:28

Ik denk dat het lastig is om te zeggen, ik zou bijna zeggen doen als je het financieel red en qua tijd ook. Maargoed het is moeilijk te zeggen hoe het allemaal loopt er zal natuurlijk altijd een ongeluk kunnen gebeuren waardoor het financieel zwaarder wordt. Dat kun je van tevoren toch nooit weten.
Ik denk dat het in ieder geval al slim is om het paard te laten keuren voor aankoop. Dan word er al heel wat uitgesloten. Ik heb sinds mijn 9e eigen pony's gehad (nja en dan nu sinds 2,5 jaar een paard) en ik heb het geluk dat mijn ouders nog een groot deel betalen. Ik vind het wel eens jammer dat ik veel dingen niet kan die mijn vrienden wel doen(denk aan meerdere keren op vakantie, dagjes weg etc.) maar ik zou mijn paard echt niet kunnen wegdenken :) Maar zoals jij ook al aangeeft, je bent liever bij de paarden dan met vrienden , dus dat zal wel goed komen.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:51

Ik ben het wel eens met RM. Een jaar geleden ook een 'jong' paard gekocht. Ze was nog net 1 dag 3 toen ze bij mij kwam. Heb er 2 keer opgezeten tijdens het kijken, maar ze kende alleen nog maar stappen. Ik weet dus ook niet wat ik kocht.

Toch is het echt m'n vriendinnetje geworden, en ik denk dat dat mede komt doordat we allebei nog zoveel moesten leren. Dat we elkaar de dingen leerden en elkaar wijzen op onze fouten.

Ik zou er niet aan moeten denken om een 'ouder' paard te kopen, lijkt me onwijs saai.
Plus het idee dat mijn paard, die nu 5 jaar is, nog wel een jaar of 30 leeft als ze helemaal gezond blijft. En wanneer ik er goed mee om ga, dan kan ik er ook nog wel een jaar of 20 op blijven rijden. :)
^ dit is dan natuurlijk wel als alles goed (blijft) gaan. Ik bedoel er kan altijd iets onverwachts gebeuren, maar zo als het er nu voor staat niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 14:00

missmelody schreef:
Beste iedereen,

Al jaren en jaren wil ik een paard, maar het is er nooit van gekomen. Dit vooral omdat ik toen nog vrij jong was en mijn ouders er op tegen waren/zijn. Nu word ik deze week 20 en begint het verlangen steeds groter te worden. Pas had ik overwogen om een paard te kopen omdat het paard dat ik heb zien opgroeien, dat ik heb mogen inrijden en waarmee ik echt een band had werd verkocht voor de tweede keer. Dit heb ik uiteindelijk niet gedaan en ik heb er ontzettende spijt van (tot tranen toe).

Zelf heb ik nu een verzorgpaard en dat is natuurlijk super fijn, maar het voelt altijd alsof er net iets in de weg zit. Ik kan niet echt doen wat ik werkelijk zou willen doen en ik moet altijd een bepaalde afstand houden. Dit is voor mij erg lastig omdat ik verschrikkelijk gehecht raak aan deze dieren en ik heb nu al meerdere malen moeten meemaken dat ze verkocht werden.

Ervaring heb ik genoeg en kennis van de kosten ook. Ik zou nu makkelijk een paard kunnen kopen en dan houd ik nog flink wat geld over. Mijn twijfel zat hem eerst meer in de hoeveelheid tijd die ik bezit. Ik doe nu een HBO studie en dat vergt natuurlijk wel wat tijd. Echter merk ik zelf dat ik de studie vrij makkelijk vind en vaak meer doe dan nodig is. Verder ga ik ook niet uit en spreek ik weinig af met vrienden (ik klink nu heel lonely, maar ik zit gewoon liever bij de paarden).

Met het paard zelf wil ik vooral een sterke band opbouwen en samen veel leren. Wedstrijden lijken mij ook wel leuk, maar dit is niet mijn uitgangspunt. Als het paard bijvoorbeeld uiteindelijk iets mankeert dan is dat jammer, maar het gaat om het beestje zelf en niet alleen om zijn kunnen.

Mijn ouders blijven in ieder geval zeggen om het niet te doen, maar zij hebben beide ook niets met paarden. Daarom hoopte ik eigenlijk op wat wijze raad van andere mensen.

Ik waardeer alle raad, juist omdat ik weet wat de moeilijkheden kunnen zijn!

Bij voorbaat dank ;)

er zijn al veel raadgevingen genoemd om (nu) geen paard te kopen, wacht tot u klaar bent met de studie, ik zie in eigen kring hoe veel paarden er staan te staan omdat de eigenaar een eigen paard - hoe idyllisch-
moet hebben, een paard houden is veel werk.
verwijs u graag naar dit artikel: www.horsetalk.co.nz

Wetenschap: Paarden kunnen ook depressief zijn

MCE

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 14:13

Je leeft naar 1 x. Nooit is het de juiste tijd om een paard te kopen. Het is gewoon een dure hobby die ook veel tijd kost.
Wanneer je genoeg geld hebt, heb je vaak minder tijd en andersom. ..
altijd zijn er kosten waar je je geld aan uit kan geven... studie,school, huis - onderhoud huis, kinderen etc daarna is het je eigen leeftijd die twijfel brengt om een eigen paard te nemen...

mensen zonder paarden hobby zullen het gewoon nooit begrijpen. Je moet er veel voor over hebben.

Wanneer je het er voor over hebt, zal je er ook heel blij mee zijn.

Mensen met paarden
heeft hemel op aarde
maar zodra ze sterven
valt er niks te erven.

Heb zelf mijn eerste op 16/17 jarige leeftijd gekocht. Nooit spijt van gehad, hoe druk ik het daardoor ook had.

missmelody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 18:08

DatBenIkNou schreef:
RM een jaar een twenter hebben vind ik gewoon niet vergelijkbaar met de ervaring van mensen die al jaren eigen paarden hebben, sorry. Jij hebt gewoon nog niet meegemaakt wat het betekend als je paard bijvoorbeeld langdurig geblesseerd is en hoeveel tijd, zorgen, verdriet en geld dat kost. Mijne heeft afgelopen zomer 19 dagen op de kliniek gestaan met een vreselijke beenwond, geopereerd en maanden lang 2x pd naar stal daarna voor wondverzorging en stappen. Gelukkig doe ik alles samen met mijn dochter en konden we zo de zorg verdelen.
Dat zijn gewoon dingen die je niet goed realiseert als je droom van een eigen paard uitkomt.
1x een paard ingereden hebben is gewoon weinig ervaring. Natuurlijk kan het goed uitpakken, het ligt uiteraard ook aan je ambities. Zadelmak maken is één, dat lukt velen nog wel. Maar een paard dressuurmatig echt gaan doorrijden, dat is toch echt een ander verhaal!

Even ter informatie, ik heb zo´n vijf paarden ingereden en daarvan de meeste ook doorgereden. Momenteel hebben we ook een nieuw veulen op stal staan en daar kan ik ook goed mee omgaan. Ik ben sinds mijn negende met paarden bezig en daarvan heb ik de meeste jaren bij een privé stal gezeten waar ik verzorgpaarden had/heb.
Ik heb al aangegeven dat ervaring bij mij geen punt is. Zelf moet ik vaak dagenlang op de gehele stal passen en moet ik altijd alle zaken bijhouden die erbij komen. Als een paard ziek is of iets mankeert kom ik nog steeds om voor het dier te zorgen. Zoals eerder gezegd heeft mijn huidige verzorgpaard hoefkanker gehad. Ik ben nog steeds gewoon gekomen en ben haar blijven verzorgen. Daarbij heb ik een paard meegemaakt die een jaar lang niks kon vanwege droes. Een paard waarvan het been helemaal open lag door een ongeluk doordat ze tijdens een kampioenschap op hol sloeg. Een paard dat spontaan dood is neergevallen. Een paard dat cushing bleek te hebben etc. Ik weet wat er kan gebeuren en dit zijn maar een paar kleine dingen van wat ik heb meegemaakt. De nadelen zijn er zeker en daar ben ik bewust van. Voor mij voelt alleen dat de voordelen groter zijn. Je hoopt niet dat er iets gebeurt met het dier, maar dit weet je nooit.
Natuurlijk weet ik niet alles omdat ik zelf inderdaad geen paard in het bezit heb gehad. Het liefst wil ik juist een jong paard omdat ik daar de meeste ervaring mee heb. Verder hoef ik geen Grand Prix ruiter te worden, ik houd van de dieren en de sport is daar een leuk onderdeel van, maar niet het belangrijkste.
Ik begrijp dat je niet zomaar een jong paard moet nemen als het je aan ervaring ontbreekt, maar dat is bij mij niet het geval.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 18:20

Dingen die je heel graag wil moet je niet uitstellen, je leeft maar een x en morgen kan het voorbij zijn.

Welke keuze je ook maakt, of je nu gaat reizen, veel stappen of een paard koopt, elke keuze heeft gevolgen. Ook voor het maken van bijvoorbeeld een reis zul je dingen moeten laten.

Studeren en een paard zijn prima te combineren.

missmelody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 18:20

MCE schreef:
missmelody schreef:
Beste iedereen,

Al jaren en jaren wil ik een paard, maar het is er nooit van gekomen. Dit vooral omdat ik toen nog vrij jong was en mijn ouders er op tegen waren/zijn. Nu word ik deze week 20 en begint het verlangen steeds groter te worden. Pas had ik overwogen om een paard te kopen omdat het paard dat ik heb zien opgroeien, dat ik heb mogen inrijden en waarmee ik echt een band had werd verkocht voor de tweede keer. Dit heb ik uiteindelijk niet gedaan en ik heb er ontzettende spijt van (tot tranen toe).

Zelf heb ik nu een verzorgpaard en dat is natuurlijk super fijn, maar het voelt altijd alsof er net iets in de weg zit. Ik kan niet echt doen wat ik werkelijk zou willen doen en ik moet altijd een bepaalde afstand houden. Dit is voor mij erg lastig omdat ik verschrikkelijk gehecht raak aan deze dieren en ik heb nu al meerdere malen moeten meemaken dat ze verkocht werden.

Ervaring heb ik genoeg en kennis van de kosten ook. Ik zou nu makkelijk een paard kunnen kopen en dan houd ik nog flink wat geld over. Mijn twijfel zat hem eerst meer in de hoeveelheid tijd die ik bezit. Ik doe nu een HBO studie en dat vergt natuurlijk wel wat tijd. Echter merk ik zelf dat ik de studie vrij makkelijk vind en vaak meer doe dan nodig is. Verder ga ik ook niet uit en spreek ik weinig af met vrienden (ik klink nu heel lonely, maar ik zit gewoon liever bij de paarden).

Met het paard zelf wil ik vooral een sterke band opbouwen en samen veel leren. Wedstrijden lijken mij ook wel leuk, maar dit is niet mijn uitgangspunt. Als het paard bijvoorbeeld uiteindelijk iets mankeert dan is dat jammer, maar het gaat om het beestje zelf en niet alleen om zijn kunnen.

Mijn ouders blijven in ieder geval zeggen om het niet te doen, maar zij hebben beide ook niets met paarden. Daarom hoopte ik eigenlijk op wat wijze raad van andere mensen.

Ik waardeer alle raad, juist omdat ik weet wat de moeilijkheden kunnen zijn!

Bij voorbaat dank ;)

er zijn al veel raadgevingen genoemd om (nu) geen paard te kopen, wacht tot u klaar bent met de studie, ik zie in eigen kring hoe veel paarden er staan te staan omdat de eigenaar een eigen paard - hoe idyllisch-
moet hebben, een paard houden is veel werk.
verwijs u graag naar dit artikel: http://www.horsetalk.co.nz

Wetenschap: Paarden kunnen ook depressief zijn

MCE

Het is voor mij niet idyllisch... Ik heb al kenbaar gemaakt dat ik weet wat er kan gebeuren. Ik ben geen manege meisje dat alleen maar op het rug van een paard zit. Juist het verzorgen en het werken met zo´n dier zelf is wat het voor mij mooi maakt. En als er een keer iets gebeurt zou ik er samen met het paard doorheen vechten.
Ik weet dat je niet zomaar zo´n beslissing moet maken en daarom wil ik meerdere verhalen horen. Echter voegt het slechts zeggen dat het veel werk is niet veel toe aangezien ik mij daar reeds van bewust ben. Verder is het niet realistisch om anderen als voorbeeld van mijn situatie te nemen omdat ik niet die mensen ben. Ik ben hier om het zelf op een duidelijk rijtje te zetten en om slechts met een afwijzing te komen zonder een redelijke onderbouwing is niet erg overtuigend.
Ik zeg nu niet dat ik sowieso een paard koop op dit moment, ik bedoel alleen dat u mij niet als een bepaald plaatje kan neerzetten als u hier geen juiste onderbouwing bij hebt. De complete onderbouwing kan er ook niet zijn aangezien u mij niet in levende lijve kent.