Hoefbevangen paard 'weggeven' of inslapen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Re: Hoefbevangen paard 'weggeven' of inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 10:07

De jongste wegdoen. Als je geen tijd hebt voor de anderen, waarom zou je dan wel tijd hebben voor de jongste als je er eenmaal mee aan de gang kunt?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 10:08

Tieneke schreef:
De jongste wegdoen. Als je geen tijd hebt voor de anderen, waarom zou je dan wel tijd hebben voor de jongste als je er eenmaal mee aan de gang kunt?

Als je er mee aan de gang kunt wil nog niet zeggen dat je dat doet. Dat kun je jaren uitstellen. En dan kan de situatie al anders zijn.

Bovendien maakt dat als je een paard wegdoet, je nog niet automatisch de goede verzorging en leef omstandigheden aan een HB paard kunt bieden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 10:10

Je mag verduidelijken zoveel je wil. De haflinger is uiteindelijk de minst geschikte om weg te doen met oog op zijn medische geschiedenis. Voor een lage prijs verkoopt alles. Of je dat moet willen betwijfel ik maar goed. Gewoon een kat een kat noemen; de last moet weg en de enige vraag is verkopen/weggeven of inslapen.
Als je hem weggeeft moet je er eigenlijk van uit gaan dat ie naar de slacht gaat (worst case scenario. beter kan altijd maar daar moet je imo niet op rekenen) als jij darmee kan leven, dan kan je hem weggeven. Bij verkopen is die kans ook reëel afhankelijk van voor hoeveel je hem verkoopt of ie daar al dan niet zal eindigen maar je moet hem ook nog maar verkocht krijgen voor een prijs die "men" niet geeft voor een paard dat men toch naar de slacht wil doen. (om dergelijke mensen uit te sluiten). Ik zou voor een HB paard niet meer dan de slachtprijs willen geven dat terwijl het hoe dan ook niet mijn intentie zou zijn om het dier naar de slacht te doen.
Dus met meer te vragen sluit je ook goede kopers uit.

Een degelijke afrastering rond een kleiner stuk gras (of zand) zou nl het hele probleem oplossen maar dat wil je niet (lees hout met een stroomdraad met goed stroom op aan de binnenkant.)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 10:12

Er zijn dan ook nog meer scenario´s, Ayasha, zoals uitlenen met contract op in pension doen ergens, bv.
Dat ze daar zelf nog niet bij stil heeft gestaan, wil niet zeggen dat ze niet bestaan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 10:13

Geef hem dan in bruikleen aan een zorgboerderij of zo,wel met contract. Wel ergens waar ze verstand van de verzorging hebben .

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 10:14

contract is in de paardenwereld geen jota waard. Niet het type dat men meestal opstelt en als ie dood is gaat een contract hem toch echt niet meer redden.
In pension (pensioen?) doen is geopperd en wordt niet op in gegaan dus ik vermoed dat ze dat niet wil. Bovendien zijn daar ook genoeg verhalen rond.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 10:16

De haflinger heb ik ook pas met vier jaar ingereden :) dat vind ik een mooiere leeftijd. De oudere merrie zal tegen die tijd niet meer bereden worden, de jongste merrie is er om uiteindelijk de oudere merrie te vervangen. Mijn ouders zullen in de toekomst ook gaan kijken naar een ander huis (minder grond dus geen plaats voor de paarden) de jongste merrie wil ik dan stallen, de haflinger is niet van mij dus waarom zou ik mijn paard daarvoor verkopen ? Voor de duidelijkheid, dit is mijn vaders paard, ik ga mijn paard niet verkopen omdat het paard van mijn vader ziek is..

Na mijn stage zal ik parttime werk zoeken waardoor ik weer meer tijd voor mezelf heb (beter voor mijn gemoedstoestand) dus dan hebben genoeg tijd voor mijn merries. Grappig hoe snel iedereen je situatie denkt te kennen :) wij hebben de paarden aan huis, lage kosten dus dat is het probleem nu niet. De haflinger moet gewoon weg (zit geen ultimatum op, dus ik zoek nu de beste oplossing voor mijn vader)
Laatst bijgewerkt door Eight op 07-05-16 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 10:17

Als het je vader's paard is, waarom laat je hem dan niet gewoon beslissen?

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 10:18

Ik vraag ervaringen voor hem op via bokt. Hij is uiteindelijk inderdaad degene die de beslissing maakt, maar wilt graag kijken naar de mogelijkheden (wat het best is voor de haf)

Cadeautje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 10:20

Wij hebben een soortgelijke situatie, d.w.z. een haflinger (wel van mij) met cushing en ook nog ir die aankomst van lucht (in het verleden ook bevangen is geweest) en een KWPN-er die veel meer moeten eten. Daar is recent nog een Shetlander bij gekomen van een kennisje die er niet meer voor kon zorgen. De oplossing bij ons is: we voeren arm hooi uit slowfeeders met de allerkleinste maas. Hierdoor is er wel altijd iets te knabbelen, maar kan de Haflinger niet ontploffen qua gewicht. De KWPN halen we er tweemaal per dag uit om hem bij te voeren, anders krijgt die te weinig.

Zoals al meerdere mensen hebben aangegeven is regelmatige beweging (minimaal 30 minuten per dag - al is het wandelen), heel belangrijk om opnieuw bevangenheid te voorkomen. Als het je zelf niet lukt dan zou ik daarvoor een advertentie voor een bijrijdster op Bokt zetten. Lang verhaal kort: het lijkt heel lastig - maar valt echt wel mee als je eenmaal weet hoe je het aan kunt vliegen.

Charaz

Sommige mensen hebben volgens mij geen idee wat een hb paard nodig heeft, een rusthuis?? Het dier is 6 jaar en het juist beweging nodig.

Ik snap wel dat je ermee in je maag zit TS, zeker als je hem al wilde verkopen en opeens komt die hb er tussen.

amen

Sommige maneges, willen een paard wel "huren" tegenover de kosten van de stalling en voer.

Haflinger blijft van jou, maar haflinger word daar gebruikt voor lessen/beweging.

Moet je wel goede overeenkomst maken en vertrouwen hebben in manege in jou buurt.

Zodat je er te pas en te onpas langs kan gaan.

Misschien dat een optie?

Bij goede ervaring kan je altijd nog optie verkoop doen, als t van biede kanten voldoet?

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 10:22

CarolineCF schreef:
Wij hebben een soortgelijke situatie, d.w.z. een haflinger (wel van mij) met cushing en ook nog ir die aankomst van lucht (in het verleden ook bevangen is geweest) en een KWPN-er die veel meer moeten eten. Daar is recent nog een Shetlander bij gekomen van een kennisje die er niet meer voor kon zorgen. De oplossing bij ons is: we voeren arm hooi uit slowfeeders met de allerkleinste maas. Hierdoor is er wel altijd iets te knabbelen, maar kan de Haflinger niet ontploffen qua gewicht. De KWPN halen we er tweemaal per dag uit om hem bij te voeren, anders krijgt die te weinig.

Zoals al meerdere mensen hebben aangegeven is regelmatige beweging (minimaal 30 minuten per dag - al is het wandelen), heel belangrijk om opnieuw bevangenheid te voorkomen. Als het je zelf niet lukt dan zou ik daarvoor een advertentie voor een bijrijdster op Bokt zetten. Lang verhaal kort: het lijkt heel lastig - maar valt echt wel mee als je eenmaal weet hoe je het aan kunt vliegen.

Aan deze reactie heb ik veel, dankjewel. Voor nu is dit een goede oplossing, neemt alleen niet weg dat de haflinger toch weg moet. Wat daar de opties voor zijn ben ik benieuwd naar. Ik zet alles op een rijtje en kan deze aan mijn vader voorleggen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 10:24

Ayasha schreef:
contract is in de paardenwereld geen jota waard. Niet het type dat men meestal opstelt en als ie dood is gaat een contract hem toch echt niet meer redden.
In pension (pensioen?) doen is geopperd en wordt niet op in gegaan dus ik vermoed dat ze dat niet wil. Bovendien zijn daar ook genoeg verhalen rond.

Er is best mogelijkheid om wél een prima contract op te stellen.
Ik snap het dode paard scenario even niet?

Even alle pensionstallen in een slecht daglicht stellen slaat ook nergens op.
Zolang je zelf eigenaar ben, kun je een paard ook nog eens gewoon terughalen. Dat lukt bij verkoop niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 10:27

Paarden die weggegeven worden gaan verrassend vaak dood binnen de maand. :) Slachtprijs is niet hoog maar tis een leuk bedragje als je het dier gratis gekregen hebt. :)
Ik stel geen enkel pensionstal in een slecht daglicht, waar je dat vandaan haalt is me een raadsel.

Eigendom van het paard is een groot discussiepunt zelfs als er rechtzaken van komen bij miljoenen paarden. Denk dat jij iets te makkelijk denkt daarover. :)
Maar goed, ik hoop dat TS er uit komt. :)

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 10:31

Ik wil niet met contracten gaan werken. Als hij weg gaat wil ik dat iemand anders voor hem zorgt en ik niet de eindverantwoordelijke blijf. Om de redenen die hierboven genoemd zijn :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 10:36

@ Ayasha Je zegt:"In pension (pensioen?) doen is geopperd en wordt niet op in gegaan dus ik vermoed dat ze dat niet wil. Bovendien zijn daar ook genoeg verhalen rond." Met andere woorden, dat is te onbetrouwbaar, zo vatte ik dat tenminste op.

Ik ben trouwens ook zeker niet voor weggeven, integendeel en ik had niet door dat je het draaover had, ik had het over uitlenen of verhuren. In zo´n situatie hebben de meesten niet echt het lef, zeker niet als er een contract is, om een paard weg te brengen of door te verkopen, hoewel het niet is uitgesloten. Maar de verhalen daarover zijn zeldzamer dan bij weggeven.
Sorry voor het misverstand.

@Eight, het is jammer dat je (vader) niet eindverantwoordelijke wil zijn, want dat betekent dat je paard een onzekere toekomst tegeoed gaat als je hem niet in laat slapen.

Misschien kun je contact zoeken met een stichting die zich bezig houdt met opvang, die zullen er in Nederland toch ook wel zijn?

Ik vond http://www.nederlandpaardenland.nl/nede ... chterhoek1 bv.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 10:40

Waarom verkoop je hem niet aan een manege? Dan gaan ze vaak ook niet het land op. Veel beweging onder het zadel en er kan een afgemeten dieet aangeboden worden.

Het is maar een brainfart

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 10:41

Ik had het meer over die onofficiele "pensioen"stallen. Waar laatst ook die veiling van geweest is enz. :) Hoeveel paarden zijn er daar wel niet van "kapot" weer verkocht. Ook allemaal eigenaren die hun paard afstonden met de beste bedoelingen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 10:41

Ik mis in het verhaal hoe zwaar de hoefbevangenheid was.

Mijn paard liep een paar jaar geleden wat onregelmatig, bleek uiteindelijk dat hij hoefbevangen was. Zijn hoefbeen was niet gekanteld, de hoefwand is ook nooit vervormd geweest en hoefzweren had hij voor zijn bevangeheid al regelmatig, meneer heeft gevoelige voeten.

Mijn shet had nog geen dag kreupel gelopen, toen mijn hoefsmid plots zei dat ie bevangen stond, zijn witte lijn had een roze schijn. Poon is behandeld, 1 jaar lang geen probleem gehad en dan plots stokkreupel. Beest heeft op zwaar dieet gestaan, hij heeft glucobalance bij gekregen en is nu vlot hersteld.

Moet wel eerlijk toegeven dat beide beesten op een paddock staan, maar ze krijgen wel onbeperkt hooi. En eigenlijk snap ik niet waarom zo'n pony onverkoopbaar zou zijn. Met een goed managment kan die nog lang en gezond leven.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 10:46

Begin februari : Hij heeft drie weken veel gelegen en amper gelopen. Daarna is hij langzaam aan gaan lopen. Sinds een maand draaft en galoppeert hij weer. Nog niet zo soepel als voorheen. Ik heb er sinds februari niet meer op gereden. Lopen op het harde gaat prima. Hoefbeen hoogst waarschijnlijk gekanteld. Dinsdag komt de hoefsmid weer voor controle :)
Laatst bijgewerkt door Eight op 07-05-16 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Gribeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 10:47

Persoonlijk vind ik inslapen een veel moedigere beslissing dan weggeven!

Je paard heeft veel zorgen (en de daarbijhorende kosten nodig). Indien je die niet zelf kan geven... Laat je paardje inslapen.

Spreek uit ervaring! Paardje weggeven of goedkoop verkopen loopt niet altijd goed af. En dat doet véél meer pijn (aan jou als eigenaar en je paard) dan je 'verantwoordelijkheid' opnemen en laten inslapen.

Ieder heeft recht op eigen mening, maar dit is de mijne! :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 10:53

Eight schreef:
Begin februari : Hij heeft drie weken veel gelegen en amper gelopen. Daarna is hij langzaam aan gaan lopen. Sinds een maand draaft en galoppeert hij weer. Nog niet zo soepel als voorheen. Ik heb er sinds februari niet meer op gereden. Lopen op het harde gaat prima. Hoefbeen hoogst waarschijnlijk gekanteld. Dinsdag komt de hoefsmid weer voor controle :)

Ik zou toch eerst eens kijken in hoeverre het hoefbeen is gekanteld. Afhankelijk daarvan zou ik besluiten tot inslapen of niet. Als hij ook nog eens speciaal beslag nodig heeft dan verkoop je zo'n pony echt niet meer. Bovendien weet je niet of hij nog wel of niet met pijn loopt.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 11:01

Ik zou kiezen om in te laten slapen of slachten. Paard merkt er toch niets van dat hij maar 6 is geworden en denkt noet o helpt, nu ga ik dood.

lalala_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 11:05

Ik zou het eerlijk gezegd zonde vinden om zo'n mooi en jong paard in te laten slapen. Natuurlijk is inslapen altijd een optie als een paard pijn heeft, ziek is of geen waardig bestaan meer kan leiden. Maar hoefbevangenheid is iets waar een paard prima mee kan leven als hij de juiste zorg krijgt.
Wij hebben hier een shetlander die een paar keer hoefbevangen is geweest, hoefbeen gekanteld. Staat op een schrale wei en krijgt hooi gevoerd, we zijn nu de weidegang langzaam aan het opvoeren maar hij mag nu max 30 minuten op de 'graswei' omdat het gras nu nog heel jong en hoog is. Onze fjord daarentegen is aan de dunne kant dus mag wel een paar uur grazen.
Ik kan me dus voorstellen dat TS geen tijd en mogelijkheid heeft om de drie paarden met verschillende voerbehoeften die zij heeft, de juiste voeding en beweging te geven.

Misschien zijn er mensen die een paard zoeken en ervaring hebben met hb en hem een goed huis kunnen geven. Ik zou hem echter niet zomaar 'weggeven' maar er wel wat geld voor vragen. Gewoon om zeker te weten dat mensen geen slechte bedoelingen hebben. 't is dat ik hier geen plek heb voor een extra paard maar anders zou ik hem echt wel willen hebben, het is een plaatje om te zien!