Manege ruiters en hun omgang met manege paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 01:53

moonfish13 schreef:
Delpi, ik ken een manege die alles scheert en een die niet scheert.
Bij de manege die niet scheert zijn ze in de winter vaak flink doorweekt na de les door de dikke vachten, dus dat ben ik niet met je eens dat het vaak onnodig is.
Zelf scheer ik ook, ik had echt een doorweekte pony na het mennen.

Op zich is zweten niet erg, maar doorweekt is niet fijn inderdaad. Ik bedoelde meer bij licht/gemiddeld manegewerk. Bij ons worden ze niet geschoren, maar ze staan in de winter na een les niet doorweekt. Dan kan het prima. Maar worden ze wat meer aan het werk gezet en zweten ze veel, dan zou ik ook voor scheren kiezen hoor.

Maartje1990

Re: Manege ruiters en hun omgang met manege paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 04:41

Borstelen na het rijden? Wat een onzin. Niks onkunde of slechte zorg om dat niet te doen. Denk eerder dat het voor het paard prettiger is om niet over een zweetlijf te borstelen. Afsponzen/afspoelen kan maar is niet perse nodig. En zoals sommige al zeggen, vaak op maneges niet zomaar toegestaan.

Mijm eigen paarden mik ik ook zo in de wei laat ze gewoon lekker rollen. Soms spoel ik wel af. Check wel altijd even de hoeven op steentjes

Manege waar ik vroeger gereden heb mocht je ook niet afsponzen. MAAr moest je wel altijd even hoefjes krabben.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 06:21

Ik borstel nooit na het rijden. Manege paarden niet, maar mijn eigen paard ook niet. Wel laat ik ( mijn eigen paard) rollen als ze bezweet is. Nu komt zomers en in de winter (overdag) in de wei dus dat het probleem niet.
Als ik s'avonds rij en ze dus in de winter op stal gaat als het dan droog weer is laat ik haar nog rollen in de paddock als ze dat wil. Daarna hup zo op stal.

Zand droogt wel en valt er vanzelf af. S'ochtends gaat ze de wei weer in.

Als ik de winter kom is het regelmatig een modderzwart paard ( ze is een isabel kleurig paard...) dus dan poets ik wel
even flink, maar als ze echt heel smerig is alleen de zadelplek en waar het hoofdstel komt. Zeker s'avonds na mijn werk dan blijf ik echt niet uren op stal. In het weekend maak ik er dan wat meer werk van :)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 06:33

Ik poets zowel voor als na het rijden goed. Ook om na het rijden te controleren of er geen plekjes of wat dan ook zitten, sowieso goed waar het zadel en hoofdstel gezeten hebben. Vind het altijd verschrikkelijk als een paard nog met een volledige hoofdstel afdruk in de wei/stal staat. In de zomer spoel ik hem altijd af. Ik geef ook les op een manege en schrik ervan hoeveel Ruiters' gewoon geen zin hebben om na het rijden nog te poetsen. Je moet al goed controleren dat ze het tuig netjes en schoon weghangen. Ik vertel de kleintjes van begin af aan waarom de verzorging zo belangrijk is. Onze manegepaarden hebben wel dekens op in de winter en de extreme harige worden geschoren.

_fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 06:43

Ik rij op een manege en poets sowieso na de les mijn paard even na, in principe gaat elk paard na de les de paddock (in de zomer de wei) op, als ik zie dat mijn paard (een beetje) bezweet is ga ik er met een bosje hooi overheen en als het paard helemaal nat is gaat er een zweetdeken op, pas als hij/zij droog is kan hij/zij de paddock in.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 06:44

senna21 schreef:
Als een paard bezweet is,lekker laten rollen. Een prima massage en cooling down. Ik zie het probleem niet.

Ik ook niet. Een bezweet paard borstelen lijkt me zinloos en oncomfortabel voor het paard. Een paard heeft er ook echt geen last van als hij niet smetteloos schoon zijn. Degenen die daar last van hebben zijn sommige mensen. Er is niet maar één juiste manier om met een paard om te gaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 06:48

Op de manege hier in de buurt wordt verwacht van de ruiters dat zij hun paard voor het rijden goed poetsen en de hoeven goed uitkrabben en netjes opzadelen. Na het rijden wordt er verwacht dat de ruiters zelf afzadelen en daarbij het zadel en hoofdstel weghangen zoals ze het vonden (wat toch wel lastig is gebleken, maar dat ligt aan de persoon niet aan de instructie van de manege), dekjes worden uitgeklopt en opgehangen om te drogen wanneer nat. De paarden die nat zijn worden met stro gewreven en de hoeven worden goed uitgekrabd. Vooral dat laatste wordt op gehamerd. Het poetsen na het rijden niet echt, dat is namelijk niet nodig. Het poetsen vóór het rijden is wel belangrijk.

Als de paarden flink gezweet hebben in de winter krijgen ze een fleecedeken op tot ze droog zijn en hun winterdeken weer op krijgen, in de zomer worden ze enkel als ze flink gezweet hebben afgesponsd.

Afspuiten mogen de manegeruiters in principe niet zelf doen en is ook niet per se nodig.

Ik zie op stal een groot verschil in personen onderling. Maar dat verschil is tussen pensionklanten onderling ook groot. Waar de een heel netjes is op zijn/haar spullen, is de ander gewoon een sloddervos. Waar de een na het rijden het paard lekker laat rollen en op stal gooit, gaat de ander uitgebreid wassen. Ieder zijn ding, denk ik maar :).

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 06:49

Oei.. Dan ben ik wel echt een barbaar.. Ik borstel ze echt nooit na het rijden/mennen.. Als t echt heel erg warm is, wil ik er nog wel eens een waterstraal op zetten, maar zelfs dat niet altijd.. Ik doe ze t grootste plezier met een zandbad..

anna_gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 07:11

Wij moesten de paarden borstelen na het rijden en de hoeven uit krabben.maar niet zo zeer borstelen maar met een borstel even het zand van de benen afhalen omdat de meeste paarden waar ik op reed nog beschermers droegen in de wei.ik bedoelde niet borstelen als in rosborstel-hard-zachte borstel dat deden we alleen voor de les

L0veMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 07:19

Ik denk dat het ook ligt aan de manier waarop de manege omgaat met de kinderen.
Toen ik vroeger op de manege reed, is er de eerste 3x iemand mee geweest om te helpen voor het rijden én na het rijden. Zo leerde je hoe je de paarden moest verzorgen. Het is op die manege dus altijd standaard dat het paard voor en na het rijden goed word geborstelt en hoeven krabben. (Na het rijden alleen met de harde borstel) Wanneer een lesgever ziet dat een paard heeft gezweet word het kind er ook op geanttendeert.
Op die mange stonden paarden altijd goed verzorgd doordat ze in het begin bij iedere ruiter tijd hebben genomen voor een goede verzorging :)

In jou geval: je kan er iets van zeggen maar ik denk dat ik dat zelf niet zou doen. Mij lijkt dat je dan vrij arrogant en betweterig over komt maar dat moet je zelf weten natuurlijk! :)

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 07:38

Ik heb jaren op een manege gewerkt als bijbaantje. Als je ook maar denkt dat er tijd genoeg is om te poetsen dan Think Again. Om 8 begonnen we met voeren, vervolgens moesten alle paarden voor 10 uur klaar staan, gepoetst en wel. Met uitzondering van een stuk of 3, die moesten voor 9 klaar staan. Ook nog een stuk of 2 pony's die klaar moesten staan voor half 9 voor de longe lessen.
Verder moest voor 10 uur alles geveegd zijn en moest de baan geharkt zijn. Je hebt in die 2 uur tijd die je krijgt geen tijd om uitgebreid te poetsen. Rosborstel, harde borstel en hoevenkrabben.
Afspuiten was bij ons een no go, dat besliste wij (het personeel) of het nodig was of niet. Anders krijg je 1 ongecontroleerde bende van natte paarden waar je niks mee kan.
Wat je verder ook zag als je het niet strak in de hand hield is dat de kinderen ''s ochtendsvroeg kwamen en die beesten uren aan een stuk aan het poetsen waren. Werden de pony's erg vervelend van, zoveel gepluk aan het lijf.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 08:30

moonfish13 schreef:
Maar even kritisch Dreamybol..
Vinden paarden het wel leuk om een half uur gepoetst te worden 2 keer per dag?

Het is niet goed of het deugt niet - wat maneges ook doen, er is altijd wel een scenario te bedenken waarin het niet perfect is. (En nee, het is ook niet perfect. Maneges bieden rijlessen aan, geen ponywelness.)

Maar desondanks gaan de meeste maneges die ik ken tamelijk fijn met de paarden om. Daarbij ligt de nadruk op poetsen voor het werk, zodat het niet schuurt of broeit. Na de les heb ik vooral geleerd dat het belangrijk is dat het paard op adem is, en de ondervacht droog. Daar wordt in de les overigens eigenlijk altijd al rekening mee gehouden. Afspuiten wel eens als het heel warm is, maar meestal niet.
En op een van de maneges werden de paarden als ze nat waren juist lekker even in de bak gelaten om te rollen. Dan krijg je hele vuile, maar wel happy paarden :)

MissNikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 08:33

Bij mij op de manege zetten de ruiters die op de manege pony s de pony s niet zelf terug. Dat doet de begeleider en zelfs de begeleider doet geen borsteltje over de vact

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 08:34

Als mijn paard na het werken heeft gezweet, laat ik hem/haar altijd even rollen in de bak en dan zijn ze daarna altijd vies en zanderig. :j
Omdat ze dan nog nat zijn, ga ik ze niet poetsen, aangezien ik dan het zand in de vacht poets, de vacht dan niet meer goed werkt en je het vuil er later helemaal niet goed meer uit krijgt.
Dus ik zie liever een vies paard in de wei, dan een schoon paard 23 uur per dag op stal.

De meeste mensen die op een manege rijden, komen daar enkel en alleen voor het rijden.
Dat een paard na het werk mag rollen is in de meeste gevallen een luxe.
Tenminste, op de maneges die ik ken en waar ik gewerkt heb. :)

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 08:39

Toen ik nog op de manege reed werd er ook van ons verwacht dat je je paard netjes na verzorgde.

Afspuiten of sponzen bij warm weer en bij koud weer een borstel erover en zweetdeken op en uiteraard wisselen voor hun gewone deken.

Nu bij mijn eigen pony poets ik voor het rijden goed, maar na het rijden gaat bij warm weer de waterslang erop of zo de bak in om te rollen.
Ik doe hem echt geen plezier in uitgebreid na poetsen.
Hij is ook liever zwart als bont :')

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 08:40

Wij hebben een man in de les van 21:00 tot 22:00 die komt aankakken om 20:50 flikkert het zadel op het beest en vind het wel best.
Om 22:05 zit hij in de auto op weg naar huis... Er wordt niets over gezegd door het personeel of door de baas.
Waarom? vraag ik mijzelf dan af. Kom je dan echt alleen maar om te rijden?

Ik kom wel voor een beetje quality time met de paarden. Vind het zelfs jammer als ik niet hoef de borstelen omdat het paard al loopt. Na de les afsponzen mag niet. Maar even de hoeven uitkrabben en snel een borstel om de haren weer in de plooi te leggen mag weel.
Wordt door de paarden vaak ook wel gewaardeerd. (waarschijnlijk omdat ik standaard wat snoepjes bij heb...)

Anja_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 08:45

Ik rijd al heel wat jaren op de manege en zorg altijd dat ik op tijd op de manege ben zodat ik mijn lespaard goed kan poetsen. Altijd keurig roskam, harde borstel en zachte borstel, ook haal ik altijd netjes de strootjes uit de staart als dat nodig is en niet te vergeten krab ik ook altijd netjes de hoeven uit. Vervolgens zadel ik mijn paard netjes op. Na de les zadel ik het paard weer af, maak het bit schoon in de emmer en hang alles weer netjes terug en zorg dat het dekje kan drogen. Als mijn paard gezweet heeft wrijf ik hem droog met wat schoon stro, een heel enkele keer als het écht heel warm was mochten we de paarden af sponzen, maar doorgaans wordt dat niet gedaan. 's Winters doe ik ook wel eens een zweetdeken op als mijn paard erg gezweet heeft. En ook na de les krab ik de hoeven weer netjes uit.
Ik ga nooit terug naar huis voor ik mijn paard na verzorgd heb en zadel mij paard niet op als hij nog vies is.

Helaas zie ik het ook wel eens anders, maar de meeste mensen poetsen en verzorgen altijd netjes na.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 08:53

Zoals te lezen is zijn de meningen over het naverzorgen zowel op maneges als bij eigenaren nogal uiteenlopend. Iedereen doet het anders. Laat iedereen gewoon in de waarde en aangezien de TS over manegeruiters klaagt kan ze ook eens bij de manege informeren of het eigenlijk wel de bedoeling is dat de lesklanten uitgebreid gaan naverzorgen of afspoelen, in plaats van op internet de manegeruiter als lui en ongeinteresseerd in het paard wegzetten.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 08:57

Ik heb op een manege gereden en het is mij nooit geleerd om een paard na te borstelen. Ik rij nu op een prive paard en nu weet ik het pas. Ik was toen 10, ik nam het maar gewoon aan. Ook rijd ik nog veel buitenritten bij maneges en sommige willen het niet hebben dat je ze na borsteld. Dan zit je met zweet en het vermengen van de droge vacht met de natte vacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 08:58

Ik begrijp het doel van het topic niet helemaal. Ik zie vaak topics voorbijkomen die er maar gewoon zijn om te trappen op manegeruiters, beetje jammer. Ik krijg ook de indruk dat dat het enige is wat hier gebeurt. "Vroegah" in mijn manegetijd was het ook niet mogelijk om bijvoorbeeld af te spuiten oid. Logischerwijs is het ook gewoon lastig om zoiets te hebben op een manege, aangezien je als ruiter geen idee hebt of het paard nog moet lopen etc. Bovendien hebben die paarden zoveel ruiters per dag dat ik ze liever een momentje rust gun dan er constant rond te hangen om te borstelen oid. Daarnaast vind ik het wel grappig dat er geconstateerd wordt dat manegeruiters lui zijn en enkel komen om te rijden. Het feit dat een paard een kruiwagen met goud uitpoept iedere maand is helaas niet voor iedereen zo, dus sommige mensen kunnen nou eenmaal geen eigen paard betalen en hebben niet de mogelijkheid tot bijrijden/verzorgen (tijd, ervaring). Daarnaast is het zo dat op grotere (sport)stallen ook niet constant met die paarden gefrutseld en getut wordt. Lekker iedereen in zijn waarde laten en je enkel bemoeien met je eigen zaken lijkt mij een prima oplossing.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 09:05

Als het erg nat is dan wrijf/ros ik hem af met stro.
Borstel hem goed als ik ga beginnen.
Ook zo min mogelijk deken op.
In de zomer spons ik na met water met beetje appelazijn zodat hij niet wordt belaagd door steekbeesten.

En vroeg op de manege mochten we niet afspuiten. Alleen als er iets aan de hand was.
De spuitplaats was voor de pensionpaarden.

Maar ik heb niet het idee dat maneges zo slecht zijn.
Er zijn mensen die slecht zijn voor hun dieren dat kunnen manegeeigenaren zijn maar ook hier op bokt zullen mensen zitten die, ondanks hun grote waffel over anderen, slecht voor hun dieren zijn.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 09:26

De meeste maneges (let op, ik zeg dus niet alle. Er zullen ongetwijfeld wel goede tussenzitten) leren ruitertjes sowieso niet echt omgaan met een paard. Als ik kijk naar mijn eigen eerste ponyrijles (is wel alweer 25 jaar geleden) werd ik ook gewoon zo erop geslingerd. Het waarom van dingen werd nooit echt uitgelegd. Opzadelen werd gedaan of het paard liep al in de les en dan hoefde je ook niks te doen.

Waarom als een kind begint met rijles meteen erop? Ik zeg eerst wat lessen ernaast. Hoe ga je met een paard om, hoe pak je hem uit zn stal, hoe zadel je correct op, etc. Maar ik snap het wel, ouders betalen een hoop geld voor RIJles, niet verzorgles. Maar in mijn ogen rij je niet alleen paard om het rijden. Je vind paarden leuk, wilt waarschijnlijk meer erover weten. Waarom dat niet ook allemaal leren?

Ook een paar jaar geleden nog op een manege geweest waar de dochter van een vriendin reed. Nauwelijks uitleg aan die kids hoe iets gaat. Sommige kinderen stonden verloren naast zo'n stal. "Mevrouw, ik weet niet hoe het hoofdstel omgaat". En een instructrice die te druk is om het voor te doen. Dan moet een ander kind het voordoen, die het naar mijn mening ook nog niet helemaal fijn kan.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 09:41

Het ligt ook maar net aan de manege. Bij de één diende je netjes bij de bak te wachten tot je paard werd afgeleverd en na de les gaf je het dier weer af. Niks even poetsen, spoelen of zadelen. Deden ze zelf, hoop ik.
Bij een andere manege was het net andersom. Je diende minstens een half uur, of beter nog een uur, voor de les aanwezig te zijn om je dier te poetsen en zadelen en als de dieren erg nat waren stond je met z'n allen in de rij bij de spuitplaats. Beginners werden geholpen door gevorderden als er geen instructrices voorhanden waren en bij onrijdbaar weer (geen binnenbak) kreeg je theorieles over verzorging, zadelen enz.. Diegenen die als laatsten les hadden waren helemaal de pineut, die mochten ook nog helpen met opruimen, voeren en vegen. En je werd rustig uit de kantine geplukt als je 'm peerde. Mocht je nog eens het erf vegen ~~}> .
En dan had je ook nog maneges die daar wat tussenin zaten. Dat ze het prima vonden als je je paard vijf minuten voor de les een zadel op gooide en 'm bijna zo weer wegzette maar dat het ook goed was als je een half uur aan het prutsen was.

Met mensen zal het wel niet anders zijn, of ze nu eigenpaardruiters of manegeruiters zijn. De één geeft nog een hele nabehandeling, de ander kwakt 'm zo weg en een derde doet er iets tussenin.

Zelf vond en vind ik het altijd wel prettig om na het rijden het paard nog even 'af te werken'. Even een borsteltje erover om de afdrukken weg te poetsen of tijdens verhaartijd nog wat haar weg te halen, hoefjes doen en als ze erg nat waren of als het warm was even de spuit erover, even een 'dankjewel' aai, wanneer dat mocht en kon een lekkertje en dan het land c.q stal in.
Het zal vast vermenselijken zijn maar ik kreeg het nooit over mijn hart om een dier dat een uur of langer voor je gewerkt had zomaar het land/stal in te kwakken zonder op z'n minst nog even een aai over de bol. Maar goed, nou geef ik zelfs mijn fiets nog een klopje op het zadel als ik 'm wegzet dus of dit nou zo representatief is... :o

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 09:42

Ik rijd ook op een manege en rij op maandagavond van 20.15-21.15. De laatste les van de dag. Zadelen hoeven wij niet altijd als je paard al mee loopt in de les ervoor maar afzadelen wel. In de winter is het afzadelen en deken op en kuil geven (wat voor de stal ligt) en als het warmer is stappen wij aan de hand uit in de bak (met of zonder zadel) of over het terrein. Helemaal afspuiten mogen wij niet maar als het warm is en ze hebben gezweet dan pakken we een emmer en een spons en sponzen we de paarden af waar ze bezweet zijn. Daarna even drogen met een zweetmes. Als het daarvoor te koud is dan doen we een zweetdeken om en na een half uur doen we die af. En soms droog ik ze ook nog even met schoon stro.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 10:16

Mijn insteek was zeker geen manege ruiters afbranden! Ben zelf ook jaren manege ruiter geweest, en ook zeker wel een paar keer uit onkunde gehandeld. Maar vraag het me gewoon af.. ik doel voornamelijk nu op deze warme dage zoals gister om danweer een kletsnat paard terug in de wei te zetten, terwijl je weet dat het zijn laatste les is.

Op de betreffende manege is het normaal om je paard even af te sponzen/spoelen, maar zie dit regelmatig niet gebeuren, vandaar dat ik het me afvraag :)