Potentie zien in een paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DarkoFoitzik

Re: Potentie zien in een paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 14:18

weer wat geleerd :) -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 18:38

RoyceMack schreef:
Vooroordelen, vooroordelen, vooroordelen. Foei! Er zijn zoveel topics hier op bokt met springpotentie in Friezen. En een B-parcoursje is niet zo heftig. zal even zoeken voor je of ik een topic kan vinden:)
EDIT: topic over een springende fries. 1.20m. Moet B parcoursje dus makkelijk halen. link: WildDreams @ [SPR-ITP] The flying friesian
en videotje: https://www.youtube.com/watch?v=z7rA7Kt444Q

Noem het vooroordelen, noem het ervaring. :))

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 17:07

NatasjavE schreef:
RoyceMack schreef:
Vooroordelen, vooroordelen, vooroordelen. Foei! Er zijn zoveel topics hier op bokt met springpotentie in Friezen. En een B-parcoursje is niet zo heftig. zal even zoeken voor je of ik een topic kan vinden:)

Ik heb nog nooit op concours een Fries zien springen dus kom maar door met een ZZ-L springfries.

HO. ik heb duidelijk gezegd dat ik geen verstand heb van hogere niveaus op sport gebied. Maar ik kan wel zien of een paard aanleg ergens voor heeft. En dan doel ik op de sport maar niet op internationaal/zeer hoog niveau. Zoals ik al zei: daar heb ik dus geen verstand van. Ik ben er wel van overtuigd dat een paard zonder perfecte papieren ook gewoon hoog kan komen in de sport.

Maar zeggen dat friezen niet kunnen springen is echt niet oke. Kunnen springen en ZZ-L niveau springen... daar zit best wel verschil tussen toch?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 17:32

Er werd toch al gezegd dat elk paard tot het Z zou moeten kunnen komen. Dat jij dat kunt zien is dan niet zo heel bijzonder.
Friezen zijn niet gefokt om te springen maar kunnen best een huppeltje springen. Mijn QH is ook niet gefokt om te springen maar kan het wel tot op zekere hoogte.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 17:35

Maar ik zie ook nog geen Fries goed een B parcours door komen. Ze kunnen het wel, maar niet fijn over de rug en vloeiend..

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 17:48

Zo ken ik een Fries die kon in z'n hoofd heel goed springen _O-
Maar hij probeerde telkens over de staander te springen ipv over de balk dus dat was niet zo'n succes.

Verder stelt het z tegenwoordig weinig meer voor in de dressuur, en is er denk ik idd wel met elk paard naartoe te rijden. De ene zal er alleen wat sneller zijn dan de ander.
Op z niveau springen is dan denk ik weer iets meer handigheid voor nodig van het paard zelf.
Friezen zijn daar vaak niet handig genoeg voor, maar dat is net zo voor trekpaarden of andere koudbloeden. Er zullen er wel enkele zijn maar die zijn op een hand te tellen, hooguit 2 handen ;)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 18:24

Die fries uit die filmpjes bevestigd wel al mijn vooroordelen over springende friezen... :+

Waar ik in eerste instantie op let bij onbeleerde groene puppy plankjes, is waar hechten de achterbeen spieren aan. Is dat vlak onder de knie of vlak voor de sprong. Is het vlak onder de knie, hoef ik de rest al niet meer te zien, dan wordt het nooit een sterke snelle achterhand.

Voor echte springpaarden let je op hoe snel is het voorbeen, heeft ie goede bascule (ruggebruik boven de sprong), opent ie mooi van achteren, vermogen, voorzichtigheid en is ie eager naar de sprong. Heeft ie het allemaal, is ie onbetaalbaar (in ieder geval voor mij). Heeft ie het geen van alle, dan moet je er niet teveel van verwachten en er lekker B mee blijven rijden. Op zich ook niet erg, want springt ie wel braaf en gaan jouw eigen talenten niet verder dan de B, is dat een prima geschikt paard.

Voor dressuur kijk je inderdaad naar wat Listiglistje aangeeft. Beweging beoordelen wel onder normale omstandigheden. Niet met de staart erop of door dikke plassen. Dan zijn het allemaal totilassen. Maar hoe beweegt ie zijn normale gemoedstoestand. Verder heb ik wel eens gehoord dat ze voor echte dressuurcracks wel eens een paard in beweging met een zweepje boven op het kruis aantikken (niet slaan) om te kijken in hoeverre het paard aanleg heeft echt te "gaan zitten" en bekken kantelen.

Zelf een voorkeur voor all rounders. Goede beweging en springkwaliteiten. Ik let vooral op galoppade, snel, actief achterbeen, schakelvermogen en lef. Liever een brutale die overal op af gaat als een brave afwachtende.

Allerbelangrijkste is niet zozeer de potentie van het paard an sich, maar past de potentie bij jouw kwaliteiten. Als je zelf maar een gemiddelde ruiter bent (en daar kwalificeer ik mijzelf ook onder) maak je het jezelf echt niet makkelijker door een paard met grand prix potentie te kopen. Dikke kans dat je die niet kan managen en dat je er niet uit rijdt wat er in zit. Grote bewegers, springkanonnen etc zijn leuk, maar niet als jij die beweging of dat enorme vermogen niet trainbaar kan maken en leren ook klein te laten bewegen. Dan zit de potentie je alleen maar in de weg en kom je 10 x verder met een meer gewone, welke je uit kan zitten en waar je mee kan lezen en schrijven.