[VOLG] En dan moet je je angst kwijtraken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Narcissa

Re: [VOLG] En dan moet je je angst kwijtraken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 13:48

Knap dier!

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 15:04

Dank je ❤️

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 20:20

Voel me echt een looser op dit moment....
Ben zo teleurgesteld in mezelf.

Ik haalde haar vanavond van het land wat echt een prestatie is voor mij. Ik deed alles met vertrouwen. Op het russenland voelde ik haar al verstijven maar ik drong aan. Geen beweging in te krijgen. Dus ik maak een rondje met haar om haar aandacht weer bij mij te krijgen en we lopen weer nasr het tweede hek.

Ze maakte een korte beweging en begon echt om te draaien en ze maakte sus echt aanstalte om er van door te gaan. Dit heb ik kunnen tegenhouden.

Maar er was geen beweging meer in te krijgen. Einde van het verhaal... Mijn dochter heeft haar weer moeten overnemen. Ik heb dus echt gefaald. Ik durfde het gewoon niet meer aan. De harde wind in combi met een graafmachine die er wel heel eng uitzag zorgde ervoor dat Charleze me weer de baas was.

Zucht....

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 20:28

Respect voor hoe je dit aanpakt en alles eraan doet om over je angst heen te komen!
Je bent zeker geen loser of faler! Het is een proces met vallen en opstaan!!
1 stapje naar achter, 2 vooruit!
Ik vind het knap dat je op je 50e pas bent gaan paardrijden/met paarden bezig zijn. Veel mensen die zo laat beginnen zijn angstig en dat is ook totaal niet raar!
Kinderen die al jong met paarden bezig zijn, zijn niet bang om te vallen en zien de gevaren niet. Pas als ze die wel kunnen zien zijn ze al zo gevorderd in hun omgang met paarden/rijden dat die angsten niet meer nodig zijn. Daardoor des te knapper dat je zo doorzet!

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 20:51

Wauw, ik heb echt respect hoe je hier mee omgaat. En nee absoluut niet een loser omdat het een keer niet gaat zoals jij kennelijk in je hoofd had. Dat komt wel.

Ik lees hier wat mijn eigen fouten zijn geweest in het verleden en op welke manier ik hier ooit in de toekomst mee verder kan. Top dank je. en ik lees graag je vorderingen mee

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 20:52

Ik heb een belachelijke angst om naar buiten te gaan met m'n paard, terwijl zij echt bomproof is.. Ze heeft bij haar eerste eigenaar endurance gelopen.. Ik dwing mezelf hier wel toe, maar ze is een ontzettende spiegel.. Dus ik moet verplicht ontspannen..

TS echt super wat je doet.. Je komt er wel met 2 stapjes vooruit en 1 achteruit..

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 08:41

isabelHX

Dank je voor je lieve woorden die had ik echt even nodig. Soms denk ik echt hoe ga ik dit overwinnen. En kan ik dit overwinnen?
Maar dan kijk ik naar dat koppie van Charleze en dan denk ik, dit moet gaan lukken want ik wil jaar echt nooit meer kwijt. Zij kan er niets aan doen dat mijn dochter nu in een fase van haar leven terecht komt dat ze niet dagelijks meer tijd voor haar kan vrij maken.

Jeetje 77 dank je wel , je hebt helemaal gelijk ik kan niet alleen in 1 rechte lijn verder komen het zal een proces zijn van vallen en opstaan. Het is alleen dat ik gisteren het gevoel had weer helemaal bij nul terecht gekomen te zijn. Vandaag is een nieuwe dag.

Rainbow8 je doet het toch maar wel! Dat is ballen hebben. Ga je dan alleen of rijdt er nog iemand mee.?

Ik heb maandag weer een uur les. Dan begin ik met haar uit dat zelfde weiland te halen. instructrice kan me dan meteen aangeven wat te doen mocht ze weer zo reageren.
Daarna in gesloten longeercirkel half uur grondwerk doen en dan nog kwartier naastlopen van het erf af. We gaan het zien...

Fijne dagen en dank jullie voor de support en verhalen. Klinkt soft maar het geeft echt kracht.
Xxx

Lagonda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 08:51

Ik weet niet of het helpt, maar ik heb ooit een lezing bijgewoont over doelen zetten. Het ging hier om dat mensen vaak doelen zetten, maar de stappen te groot, waardoor het doel alleen maar verder komt. Hij zei dat je voor jezelf zulke kleine stapjes moet zetten dat praktisch iedereen het moet kunnen. Waardoor je dus elk stapje kan halen :). Bijvoorbeeld eerst alleen halster om. Klaar. Elke keer klein stapje verder en langzaam naar een doel werken. Zo sluit je het elke keer ook goed voor jezelf af denk ik.
Succes in ieder geval en respect dat je het doet! Ik blijf je volgen, leuk paard ook :D

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 09:07

Pagina dank je dat is ook waar het gaat inderdaad niet teveel willen

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 09:41

Ik begon gisteren met weinig zelfvertrouwen. Waarom blijft die angst toch weer opduiken ook als ik er zelf klaar mee ben. Ik wil gewoon vooruit. Oke, stap voor stap. Niet te ver naar voren kijken als het gaat om wat ik wil bereiken.

De lesgeefster loopt met me mee naar het land om Charleze op te halen. Vandaag gaan we longeren in de nieuwe longeercirkel . Spannend want Charleze zit weer in een fase waarbij alles wat nieuw is eng is.

Ik loop met Charleze de longeercirkel in. Deze is afgesloten. Ze snuift ongeduldig en is duidelijk op haar hoede. Pfff diep ademhalen en doorgaan. Ik moet twee rondjes met haar aan de hand de bak door zodat Charleze bekend raakt met de nieuwe omgeving.

Oke longeren kan beginnen. Ik sta in het midden en Charleze heeft er duidelijk zin in. Ondeugend probeert ze me uit. Ik blijf streng. En dan.... gaat ze helemaal los. In volle rengalop de bak rond. Ze heeft te weinig gewerkt de afgelopen week en dat moet eruit. Oke.... ik laat haar gaan maar zorg er wel voor dat ze in de juiste positie blijft. Hoppa achterbenen omhoog van plezier, ik blijf staan op afstand in het midden en leidt haar rond. Pfff van binnen volop paniek... maar ik zet door.
Als Charleze uitgeraast is laat ik haar verplicht nog twee rondjes galopperen gewoon omdat het kan.
Eindelijk luistert ze naar mijn opdrachten. Ze blijft echter ondeugend en probeert me uit. Ik blijf rustig.
Steeds als ze naar mij toe wil komen laat ik haar weer afstand nemen.

Ondertussen regent het pijpenstelen maar ik blijf staan. Ze heeft pas een kant gehad.
De andere kant op. Daar wil ze nog wel even moeilijk over doen maar uiteindelijk lukt het me toch haar te laten doen wat ik wil.

drijfnat en van binnen totaal in schok over wat ik zojuist gedaan heb qua les besluiten we haar binnen uit te laten lopen.... daarna breng ik haar zelf onder toeziend oog van lesgeefster weer naar het land.

Zo dat hebben we weer gehad, tijd om haar stal netjes te maken.
Het zal echt tijd nodig hebben voor ik kan zeggen, ik heb mijn angsten volledig onder controle maar volgens de lesgeefster was ik qua uiterlijk heel beheerst.
Ik ren in ieder geval nu niet meer bij ieder sprongetje van Charleze weg dat scheelt weer.
En Charleze? die graast weer dapper door zich van geen kwaad bewust.
Vanavond ga ik haar weer uit wei halen, zal ik het aandurven haar alleen te gaan longeren?
Ik weet het nog niet.....

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 11:06

Dat klinkt behoorlijk heftig! Knap dat je hebt doorgezet +:)+

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 11:48

heel knap goed hoor zo doorzetten
weet wat leven met angst is en weet ook hoe knap het is dat je door heb gezet :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 12:28

Ik waardeer je doorzettingsvermogen en toewijding. Maar het klinkt ook nog heel erg als een krachtproef, en dat vind ik ergens wel jammer, want dat hoeft het niet te zijn. Neem het volgende niet verkeerd op, het is namelijk oprecht bedoeld om je ook een beetje een andere mogelijkheid te geven.

Je schrijft: "Spannend want Charleze zit weer in een fase waarbij alles wat nieuw is eng is."

Daarmee leg je al verwachtingen op aan de situatie. En verwachtingen die je juist niet wilt hebben. Er zijn vele zweverige en minder zweverige theorieen over dat je voor jezelf moet visualiseren hoe het wel moet gaan, en hoe zweverig ze ook klinken, het werkt wel. Hoe vanzelfsprekender jij het vindt dat er helemaal niets nieuws en engs is, hoe makkelijker dat ook de werkelijkheid wordt. En dan kan het al helpen om te doen alsof er niet zoiets is als een 'fase' waarin alle nieuwe eng is. Zelfs als die er wel zou zijn, gewoon doen alsof het niet zo is. Alsof die fase toevallig net die ochtend voorbijgegaan is en je nu een nieuwe fase hebt.

"ik blijf staan op afstand in het midden en leidt haar rond. Pfff van binnen volop paniek... maar ik zet door."

Hierbij vraag ik me af of je van de lesgeefster ook tips krijgt hoe je daar mee om kunt gaan? Wat houdt het doorzetten in, is dat alleen het sturen van het paard?
Want ik denk dat dit een moment is dat je bv mooi kunt ervaren dat het helemaal niet erg is dat ze lekker rondstiert, en dat jij die paniek op een bepaald moment los kunt laten. Eerst voelen wat er gebeurt (span je je spieren? wat gebeurt er met jou precies, wat voel je, wat zou er gebeuren als je loslaat?) en dan het loslaten van een deel van je paniek. Dus dat jij in het midden van de longeercirkel staat en dat het jouw ruimte is en dat het paard daar lekker omheen moet galopperen als het dat leuk vindt, en dat het jou niets doet. Want jouw cirkel is van jou.

"Vanavond ga ik haar weer uit wei halen, zal ik het aandurven haar alleen te gaan longeren?
Ik weet het nog niet..... "

Je hoeft het ook nog niet te weten. Maar met dat soort vragen, zelfs als je ze alleen maar hier opschrijft, leg je al een bepaalde druk op jezelf, en benadruk je het 'durven'-aspect (en dus het angst-aspect) en maak je het vantevoren al als iets groots. En iets waarin je alvast een flinke ruimte neemt om te mislukken. Want als je haar niet laat galopperen, dan ervaar je de avond (tenminste, die indruk wekt dat zinnetje) alvast als een mislukking. En dat hoeft helemaal niet zo te zijn.

Ik weet niet meer waar, maar er was een filmpje om als ruiters met je angst om te gaan, waarbij je begint vanuit een basispositie waarin je je nog veilig voelt (angstscore 0, 1 of 2) en waarin je dus even kunt bijtanken. Dan heb je angstscores 3-5 zo'n beetje, en dat is het niveau waarop je wat kunt leren om je veilige zone uit te bouwen. Maar als de angst nog hoger wordt, dan leer je niet veel meer in het omgaan ermee, en ben je alleen nog maar aan het overleven.

Een succesvolle avond kan dan al zijn dat je heel goed voelt waar je zit, en dat je bewust een stapje hoger zet, en daarna ook weer net zo bewust weer een stapje terug naar je veilige ruimte. En als het paard voor dat hele proces geen stap hoeft te zetten... geen probleem. Als het paard niet galoppeert... maakt het nog niet jouw proces tot mislukking.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 11:18

Hi SHadow
Dank voor je uitgebreide reactie een aantal privé zaken eisen mijn aandacht op dit moment waardoor ik even niet inhoudelijk in kan gaan op je reactie op dit moment.
Sorry kom er nog op terug

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 15:32

Willl65 schreef:
Hi SHadow
Dank voor je uitgebreide reactie een aantal privé zaken eisen mijn aandacht op dit moment waardoor ik even niet inhoudelijk in kan gaan op je reactie op dit moment.
Sorry kom er nog op terug

succes of sterkte weet niet welke van toepassing is :(:)

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 14:39

Shadow0 schreef:
Ik waardeer je doorzettingsvermogen en toewijding. Maar het klinkt ook nog heel erg als een krachtproef, en dat vind ik ergens wel jammer, want dat hoeft het niet te zijn. Neem het volgende niet verkeerd op, het is namelijk oprecht bedoeld om je ook een beetje een andere mogelijkheid te geven.

Nee ik neem het niet verkeerd op hoor.

Je schrijft: "Spannend want Charleze zit weer in een fase waarbij alles wat nieuw is eng is."

Daarmee leg je al verwachtingen op aan de situatie. En verwachtingen die je juist niet wilt hebben. Er zijn vele zweverige en minder zweverige theorieen over dat je voor jezelf moet visualiseren hoe het wel moet gaan, en hoe zweverig ze ook klinken, het werkt wel. Hoe vanzelfsprekender jij het vindt dat er helemaal niets nieuws en engs is, hoe makkelijker dat ook de werkelijkheid wordt. En dan kan het al helpen om te doen alsof er niet zoiets is als een 'fase' waarin alle nieuwe eng is. Zelfs als die er wel zou zijn, gewoon doen alsof het niet zo is. Alsof die fase toevallig net die ochtend voorbijgegaan is en je nu een nieuwe fase hebt.
Verstandelijk weet ik het, lesgeefster geeft het ook aan tijdens het lessen maar gevoelsmatig he....

"ik blijf staan op afstand in het midden en leidt haar rond. Pfff van binnen volop paniek... maar ik zet door."

Hierbij vraag ik me af of je van de lesgeefster ook tips krijgt hoe je daar mee om kunt gaan? Wat houdt het doorzetten in, is dat alleen het sturen van het paard?

Nee ze geeft mij aan te ontspannen, ziet meteen als ik krampachtig doe en geef goede tips, ik ga er al veel beter mee om dan in begin maar ik heb nog steeds mijn geest en lichaam niet op 1 lijn hahahaha

Want ik denk dat dit een moment is dat je bv mooi kunt ervaren dat het helemaal niet erg is dat ze lekker rondstiert, en dat jij die paniek op een bepaald moment los kunt laten. Eerst voelen wat er gebeurt (span je je spieren? wat gebeurt er met jou precies, wat voel je, wat zou er gebeuren als je loslaat?) en dan het loslaten van een deel van je paniek. Dus dat jij in het midden van de longeercirkel staat en dat het jouw ruimte is en dat het paard daar lekker omheen moet galopperen als het dat leuk vindt, en dat het jou niets doet. Want jouw cirkel is van jou.
Is inderdaad ook wat mijn lesgeefster mij aangeeft op zo een moment en dat helpt ook echt. Ook laat ze het mij meteen weten als ik bijvoorbeeld niet in het midden blijft staan maar begin te schuifelen. Ik ben heel blij met haar. Het is de enige reden waarom ik ook niet de bak uit ren hihi

"Vanavond ga ik haar weer uit wei halen, zal ik het aandurven haar alleen te gaan longeren?
Ik weet het nog niet..... "

Je hoeft het ook nog niet te weten. Maar met dat soort vragen, zelfs als je ze alleen maar hier opschrijft, leg je al een bepaalde druk op jezelf, en benadruk je het 'durven'-aspect (en dus het angst-aspect) en maak je het vantevoren al als iets groots. En iets waarin je alvast een flinke ruimte neemt om te mislukken. Want als je haar niet laat galopperen, dan ervaar je de avond (tenminste, die indruk wekt dat zinnetje) alvast als een mislukking. En dat hoeft helemaal niet zo te zijn.
Is ook zo, je hebt helemaal gelijk. Ik probeer zo mijn gevoel mee te geven wat bij mij opkomt zodra ik weet ik moet haar uit weiland halen. Ik moet zeggen dat verstandelijk ik meer weet dan mijn gevoel. Ik begin gewoon ineens heel bang te worden en dan kan ik tig keer tegen mij zelf zeggen niet doen maar het gebeurd. Ik hoop echt dat ik dit, mede door dit soort bijdragen, kan overwinnen

Ik weet niet meer waar, maar er was een filmpje om als ruiters met je angst om te gaan, waarbij je begint vanuit een basispositie waarin je je nog veilig voelt (angstscore 0, 1 of 2) en waarin je dus even kunt bijtanken. Dan heb je angstscores 3-5 zo'n beetje, en dat is het niveau waarop je wat kunt leren om je veilige zone uit te bouwen. Maar als de angst nog hoger wordt, dan leer je niet veel meer in het omgaan ermee, en ben je alleen nog maar aan het overleven.
Echt vreselijk want Charleze is echt een eerlijk paard. Ze wordt door iedereen gezien als een braaf paard. Het ligt ook echt helemaal bij mij.

Een succesvolle avond kan dan al zijn dat je heel goed voelt waar je zit, en dat je bewust een stapje hoger zet, en daarna ook weer net zo bewust weer een stapje terug naar je veilige ruimte. En als het paard voor dat hele proces geen stap hoeft te zetten... geen probleem. Als het paard niet galoppeert... maakt het nog niet jouw proces tot mislukking.

(Ik heb in je quote met vet gereageerd)Dat is het ook he? Ik wil gewoon al zoveel....
Dank je vriendelijk voor je bijdrage. Vanavond ga ik weer vol goede moed naar haar toe. Ik dwing mezelf nu nergens meer toe maar wil gewoon zo graag....
Ze verdient het ook zo. Morgen heeft mijn dochter weer les en ik de week erop.
Komt goed. xx

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 19:53

Vandaag heb ik Charleze zelf uit de wei gehaald. Oké dochter lief heeft de hekken open gehouden maar dat was meer voor gemak dan dat ik het eng vond. Zondag ga ik haar manen zelf wassen. Wordt een intensief klusje want ze heeft er veel van . Ik doe het vlecht voor vlecht dan kan ik stoppen als het niet meer gaat. Ook wil ik haar dan gaan longeren.

Met dochter heeft Charleze ook het pad afgelopen na de les. Charleze vind dat nog supereng met iemand op haar rug en wilde achteruit er van door. Trots op mijn dochter die haar toch zover kreeg een rondje buiten het erf te doen. Wel onder toeziend oog van lesgeefster .
We hebben Charleze samen gewassen (staart)
En dat liet ze goed toe.

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 06:53

Toppers! Fijne update weer :)

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 16:59

Helaas ik durfde haar vandaag niet uit het land te halen. Er liep een Pauw rond en twee zwanen en ookal weet ik dat ik niet teveel moet nadenken toch sloeg ik weer op slot. Gelukkig was mijn man erbij en die heeft haar van land gehaald. Ik ben er wel naast gaan lopen. Baal dan zo van mezelf maar verstand wint het niet van lichaam op dat moment. Wel heb ik twee uur lang haar manen gewassen en dat ging goed. De manen niet helemaal schoon gekregen omdat het haar zo dik is maar het ziet er toch stukke beter uit. Morgen haar sokken doen. Wassen doen we niet veel maar eens in de zoveel tijd echt nodig.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 11:20

Dit topic krijgt een dramatische wending. Het is een lang verhaal waarin er kritisch door mijn man gekeken is hoe eerlijk het nog voor Charleze is dat mijn dochter steeds meer kiest voor andere activiteiten in haar leven en ik nog lang niet op dusdanig niveau ben haar te geven wat ze nodig heeft.
Uiteindelijk na woorden tussen mij en mijn dochter over de verzorging van Charleze ( ik kan het niet helemaal alleen) kwam er uit dat ze, met het oog op haar studeren in andere stad geen mogelijkheid meer zag Charleze te verzorgen . Dit komt voor mij als een verrassing . Mijn man ziet het niet zitten om dat gat op te vullen. Ik ga dagelijks naar Charleze vanuit mijn werk en ben om 10 uur door de wereld weer thuis.

Nu gebeurt wat ik juist probeerde te voorkomen .
Doordat ik nog lang niet over mijn angst heen ben
Nog lang niet het niveau heb Charleze onder controle te houden en te geven wat ze nodig heeft, namelijk veel beweging veel lekker bezig zijn veel werken, is het besluit gevallen een ander goed huis te zoeken voor haar.

Charleze heeft een sterk karakter die een ervaren sterke ruiter nodig heeft.
Charleze reageert averechts op corrigeren met een zweep en wil dagelijks binnen voor de nacht.
Charleze is een paard wat heel erg spiegelt en goud eerlijk.
Deze kanjer, eerste premie paard,zal per 1 juli terug verhuizen naar Friesland waar wij haar vandaan hebben Rn zal 3 x per week goed bereden worden en 1 x per week weer buitenritten gaan maken zodat ze daar weer aan went.
Ik ben Melody Stables dankbaar dat zij onze Charleze weer opneemt in hun kleine kudde en samen met ons op zoek gaan naar het juiste huisje.
Ik ga haar zo missen, de liefste.
Aub veroordeel ons niet. Ik neem het mijn dochter niet kwalijk wel mezelf. Ik koop geen dieren voor even dus had niet verwacht voor deze situatie te komen te staan.
Bij ons zijn dieren normaal voor het leven maar niet als het te koste gaat van het dier.
Zij iverdient aandacht, veel aandacht en vooral een actief leven. Ze is pas 8 jaar.

Omdat mijn dochter vanaf 5 jaar rijdt en voor aankoop leaste had ik nooit verwacht dat haar interesse zou afnemen tot 0 punt. Ook zij vind het erg maar realiseert zich ook dat Charleze veel meer verdient.
Vanavond les ik nog met haar.
Geniet ik van de momenten die ik haar nog mag geven. 1 juli verhuisd ze.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:26

Ik vind het heel dapper dat je deze keuze hebt gemaakt. Dat je een goede zelfreflectie hebt en Charleze een plekje gunt waar ze meer kan doen. Ik denk dat je de juiste keuze hebt gemaakt :j

Meile

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:38

Maaikevdk schreef:
Ik vind het heel dapper dat je deze keuze hebt gemaakt. Dat je een goede zelfreflectie hebt en Charleze een plekje gunt waar ze meer kan doen. Ik denk dat je de juiste keuze hebt gemaakt :j

Hier sluit ik me helemaal bij aan, soms is houden van ook loslaten. Dat neemt natuurlijk niet weg dat het pijn doet, dus hele dikke (virtuele) knuffel!

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 11:43

Jeetje wat een lieve reacties. Het doet inderdaad enorm veel pijn maar soms is de beste beslissing niet altijd de makkelijkste....

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:47

TS, ik vind je een topper. Je hebt het geprobeerd en het werkt niet, althans niet voldoende. Buiten jouw toedoen om zijn de omstandigheden veranderd en je past je hieraan aan, door een beslissing te nemen. Allemaal niets mis mee, hoewel het nu niet zo voelt.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 12:00

Dank je voor de hart onder de riem ik ben er echt stuk van. Het doet me goed dat het duidelijk is dat dut een beslissing is die genomen moet worden voor Charleze. Xx