Manen/staart afknippen bij overlijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:18

Ik heb haar van mijn hond in een armbandknoop laten verwerken.
Mijn hond leeft nog maar het is fijn om hem nu ook altijd bij me te hebben.
Ik hoef niet meer te hebben, dit is een kleinood wat blijft.
Als ik straks mijn hafje heb neem ik ook weer een plekje en laat dat ergens in verwerken.

Het hoeft maar iets kleins te zijn wat ik altijd bij me kan dragen.

L0veMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:19

Ik heb van mijn vorige paard een pluk van zijn staart geknipt. Van 3/4 heb ik een armbandje laten maken en 1/4 heb ik nog bewaart als herrinering :)

Piekosjj

Re: Manen/staart afknippen bij overlijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:21

Mijn pony leeft - gelukkig :D - nog maar voordat ik voor een half jaar naar het buitenland ging heb ik een stukje van z'n staart afgeknipt en hier een armbandje van laten maken. Ondanks dat ik hem eigenlijk nooit draag ben ik er enorm blij mee en heb ik zo een mooie herinnering aan m'n paardje in Nederland :)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:25

Ik vind het niks, nog manen of staart moeten afknippen van je overleden paard.

Daarom heb ik dat gewoon gedaan terwijl ze nog in leven waren/zijn en er toen een mooi sieraad van laten maken. Na het overlijden van mijn merrie hoefde dat toen niet meer.

Van de twee die ik nu heb, heb ik haren van beiden met elkaar laten verweven in een mooie hanger. Dat is ook extra mooi, omdat ze zulke dikke vriendjes zijn en dat symboliseert de hanger nu.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:29

Bij mij hebben toen de student-dierenartsen in Utrecht het aan mij gevraagd en voor mij gedaan (na plotseling overlijden van mijn merrie heb ik er zelf geen seconden over nagedacht). Ze hebben gewoon een pluk genomen en gelukkig niet haar hele staart, heb er een armbandje van laten maken en het kleine beetje dat er over is heb ik terug gestuurd gekregen samen met de armband en ligt hier nog in een zakje.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:31

Ik heb al een armband laten maken van paardenhaar toen ze nog leefden (1 is nu dood) dus bij overlijden heb ik niks afgehaald.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:40

Wij hebben ook stuk staart geknipt. Daar heb ik al een sleutelhanger van gemaakt voor de eigenaresse en kleine geluksbrengertjes voor aan het zadel voor het verzorgstertje en mezelf.

tamary schreef:
Mag de DA doen voor mij, maar ik wil en staart en schedel, van mijn oudste in elk geval zeg ik nu. Maar, hoe en wat als het moment daar is weet ik dan pas.

Schedel... nog nooit gehoord eigenlijk. Maar lijkt mij wel heel erg dierbaar om te hebben.
Weet jij ook hoe je die dan krijgt? Want het idee dat ze zijn hoofd zo achterlaten is wel een beetje luguber, maar om het achteraf helemaal schoon te krijgen zou ik heel gaaf vinden.

_Juudith

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:41

ik heb toen ik mijn paard heb laten inslapen zelf een klein plukje van zijn manen geknipt, voor bij een fotolijstje..
Ik heb hem naar de dierenarts gebracht, daar afscheid genomen, en toen weggegaan (ik hoefde het niet te zien) en toen heeft de dierenarts zijn staart er voor mij afgeknipt. Hiervan ga ik een armband laten maken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:42

De merrie is zonder voorpluk en zonder staart gaan hemelen. voorpluk hangt bij een fotolijstje. Staart moet ik nog eens een sieraad van laten maken.

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:45

Ik heb de hele staart tot aan de staartwortel afgeknipt. Paard kan er toch niks meer mee en wordt toch verbrand en het is mij heel dierbaar

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:48

Ik zou van mijn verzorgpaard wel graag wat van haar staart hebben voor bij een foto oid, haar eigenaar hoeft dat toch niet en ik denk niet dat het hem wat uitmaakt of ze met of zonder staart weg zou gaan..
Maar de komende 10 jaar mag ze echt nog niet dood daar is ze veel te jong voor, dus ik denk er het liefst zo min mogelijk over na :=

Ik heb zelfs een doosje met plukjes haar van mijn laatst overleden cavia. Ik was echt helemaal dol op dat beestje dus toen ze dood ging toen wij in Oostenrijk waren heb ik aan mijn buren die oppaste gevraagd of ze wat haar af wilden knippen..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:50

Leen schreef:
tamary schreef:
Mag de DA doen voor mij, maar ik wil en staart en schedel, van mijn oudste in elk geval zeg ik nu. Maar, hoe en wat als het moment daar is weet ik dan pas.

Schedel... nog nooit gehoord eigenlijk. Maar lijkt mij wel heel erg dierbaar om te hebben.
Weet jij ook hoe je die dan krijgt? Want het idee dat ze zijn hoofd zo achterlaten is wel een beetje luguber, maar om het achteraf helemaal schoon te krijgen zou ik heel gaaf vinden.

Laat ik aan de DA over, niet alleen het verwijderen zelf ivm weten hoe, maar "bekleding" er af ook. Schedel is onderdeel opleiding en die moet dan ook schoon zijn. Trucjes zijn daarvoor dan ook wel bekend.

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 12:01

Degene die mee was voor de trailer heeft de haren afgeknipt. Ik kon dat zelf niet aan. Heb zelf wel aangegeven wat ze mocht knippen en hoeveel.
Ze heeft een stuk uit het midden van de staart geknipt. Net aan genoeg voor een armband voor mij en een ketting voor mijn moeder. Ik heb nu dus geen stukje staart over wat ik wel jammer vind.
Verder heeft ze nog een klein stukje van manen, voorpluk en sokken afgeknipt. Echt kleine stukjes omdat je daar toch geen sieraad van kan laten maken, en ik het paard toch redelijk intact wilde houden.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 12:05

Wat betreft het schedel of grotere dingen; een vriendin van mij werkt als taxidermiste en bij hen worden inderdaad ook schedels gedaan, maar een tijdje terug bijvoorbeeld ook twee volledige paardenhuiden. Compleet met oren, manen en staart - heel bijzonder, maar of ik het zó volledig zou willen hebben, dat weet ik niet. Naast dat het natuurlijk ook wel eventjes iets gaat kosten. Er is inderdaad heel veel mogelijk :)
Ik ben altijd een beetje lui met de staart bijwerken en heb dus gewoon de staart een heel stuk korter geknipt omdat ie zowat op de grond hing, dus dat kon ik mooi bewaren. Hangt samen met een bal haar van onze honden in mijn kamer als onderdeel van een dromenvanger.

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 12:06

Ik heb een stuk staart afgeknipt. Mooi ingevlochten met een rode strik erin (haar kleurtje) en die opgehangen in mijn kamer. Staat heel mooi...
Manen zou ik eigenlijk niet doen. Maar van de staart zie je het toch niet

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 12:14

Ik heb alles van hem afgeknipt althans de veearts,manen en staart.
Ik heb hem niet laten cremeren want voor mij is dood dood en hecht geen meerwaarde aan cremeren oid.
En ik dacht omdat hij dus aan de weg ligt nu ben ik het maar zelf de geld doet een ander het.
Heeft voor mij veel betekend omdat ik door de post een flinke bos ben kwijt geraakt.

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 12:21

Omdat mijn paard op een ongelukke manier werd ingeslapen, kon ik niet meer bij haar staart komen.
Ze had lange slag manen waardoor het nog wel mogelijk was deze allemaal af te knippen.

Het is echt puur voor je eigen als je het paard intact wilt houden. Als ze in een vrachtwagen op de stapel worden gegooid maakt het echt niet uit of je paard nou daarin word gegooid met haar of zonder.

Ik heb van de haren een mooie ring laten maken, en de rest in een mooie dichte vaas gestopt.
Zo kan ik over een tijd altijd nog beslissen er nog iets anders van te maken.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 12:28

Ik zou er alleen voor kiezen om aan de binnenkant v/d staart een flinke pluk af te knippen; zodat dat later evt. verwerkt kan worden in een sieraard of iets.

haren uit de manen zijn veel breekbaarder en vaak minder geschikt om bijv. een armbandje van te laten maken.

Mocht één van mijn dieren naar de slacht gaan (waar ik wel voor zou kiezen indien de omstandigheden dit toelaten) dan heb ik eigenlijk graag de complete staart, en liefst ook nog een stukje mooi vlees.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 12:33

Ik heb heel zijn staart vanaf zijn staartwortel en een flinke vlecht van zijn manen. Heb er nog niets mee gedaan, ligt in mn nachtkastje en soms kijk ik erna. Ik zou het zo weer doen...

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 12:52

Hier hangt volle paardenstaart en staartje van ons vlinderhondje in de gang. Van paard nog voorlok en manen ook. Ben blij dat ik het heb!
Jaar eerder was onze 1e paard overleden en toen helemaal niet over nagedacht...
Dus Pars is destijds "kaal" in de distructerwagen gekledderd!

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 12:57

Overleden paarden worden vaak nog voor van alles gebruikt dacht ik. Als je het zelf niet afknipt doet iemand anders het wel :).

MiraLooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:54

hi,

(het blijft natuurlijk heel persoonlijk) maar als ik een Tip mag geven: als je toch van plan bent om iets met het haar van je hond, kat of paard te laten doen. Knip het als je vriend nog leeft. Gewoon als het nog gezellig is.
Dan kan je iets moois laten maken dat je ook draagt.

Knip je het haar als je je hond, kat of paard net heb laten inslapen, dan maak je een herinneringssieraad. Mijn ervaring is dat het dan een heel "beladen"sieraad is, dat je niet veel zult dragen maar meer hebt laten maken als herinnering.

Het je eerder een sieraad laten maken, dan heb je een mooi sieraad en als je vriend er niet meer is zit er een extra herinnering aan. De emotionele waarde is dan anders.

Maar goed soms heb je het niet voor het kiezen; nog een tip. Blijf bij het inslapen als je dat wilt. Neem de tijd om afscheid te nemen. Ga na het afscheid nemen naar huis. Vraag aan een stalgenoot/vriend/vriendin/staleigenaar om de staart te knippen. Die kan je dan later ophalen.
Uit eigen ervaring, afscheid nemen is echt een achtbaan je hebt al genoeg aan je hoofd.

Wil je tips voor het knippen kijk dan even op http://miralooks.luondo.nl/10559971/kni ... informatie.
Zorg er voor als je het wilt bewaren dat je het goed laat drogen. (nat haar gaat rotten/stinken en dat wil je echt niet).

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:00

Ik had zelf al geknipt voor het overlijden. :) Paar keer in een sopje gestopt en het ruikt nu lekker met een vleugje paard :D

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:03

Mijn pony had prachtige lange manen en staart

ik heb zoon beetje alles afgeknipt :o
Het ligt nu in mijn schuur in de tuin afentoe kan ik het over mn hart verkrijgen er is naar te kijken
en het is toch wel mooi dat je die kleuren van het haar kan zien en dat je het nog hebt
ik hecht er zeker waarde aan :j

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:04

Ik heb een grote pluk manen en staart afgeknipt. Paard is meegegaan met rendac dus of hij er nu "volledig" op de hoop lag of met wat minder haar... Heb ook foto's van juist voor en na het inslapen.