Werelden van verschil, Bixie tot ZZ

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 12:18

Het is altijd een uitdaging om de sfeer van zo'n evenement mooi vast te leggen.
Tip voor de volgende keer met fotograferen: probeer nog iets beter te letten op de diervriendelijke uitstraling.

Van de 9 foto's die je hier laat zien, zijn er 4 die er ronduit onprettig voor het paard uit zien.
Natuurlijk heb je daar als fotograaf iet altijd iets over te zeggen. Maar dan kun je kiezen om zo'n foto niet te plaatsen.

De Bixie is natuurlijk weer heel anders dan de hogere dressuur.
Maar ook roodkapje trekt met haar volledige gewicht in de mond van haar pony.
De pony trekt er niet voor niets zo'n open mond bij. Naar gezicht.
Terwijl misschien een halve seconde eerder of later er niets aan de hand is.

Tuurlijk kunnen er dingen "fout" gaan bij iedere ruiter.
Maar ik denk dan niet zoals je bijschrift "kan niet altijd goed gaan"...
Ik denk alleen: "Oef... arme pony" op dat moment.

En ik kan me voorstellen dat ook de ruiter van bijvoorbeeld foto 5 niet heel happy zou zijn met zo'n foto online, waarbij het paard zo'n verzet geeft in de mond.

Het is goed om daar wat kritischer naar te leren kijken.
Er zitten ook zeker leuke/spontane/vrolijke foto's bij, maar voor mij zelf blijft vooral het nare gevoel hangen, als bijna de helft van de serie onprettige foto's zijn voor het paard.

Ik zie dan liever slechts 4 foto's die echt een mooi beeld geven.
Dan meerdere foto's waar ook behoorlijk in getrokken wordt.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 12:31

Femke schreef:
Tip voor de volgende keer met fotograferen: probeer nog iets beter te letten op de diervriendelijke uitstraling.

Van de 9 foto's die je hier laat zien, zijn er 4 die er ronduit onprettig voor het paard uit zien.
Natuurlijk heb je daar als fotograaf iet altijd iets over te zeggen. Maar dan kun je kiezen om zo'n foto niet te plaatsen.

En ik kan me voorstellen dat ook de ruiter van bijvoorbeeld foto 5 niet heel happy zou zijn met zo'n foto online, waarbij het paard zo'n verzet geeft in de mond.

Er zitten ook zeker leuke/spontane/vrolijke foto's bij, maar voor mij zelf blijft vooral het nare gevoel hangen, als bijna de helft van de serie onprettige foto's zijn voor het paard.

Daar ben ik het volledig mee eens!

Chasingmood

Re: Werelden van verschil, Bixie tot ZZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 12:43

Ik snap je punt volledig!
Ik zet zelf graag iets neer zoals het is, en maak het niet rooskleuriger.
Er kan wel eens iets niet zo goed gaan, er wordt wel eens een paard in de mond getrokken.
Is dit prettig om te zien? nee niet echt
Maar dat is nou eenmaal de paarden sport, en ik laat het graag zien zoals het is.
Maar bedankt voor de tips!

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 13:22

Die bixie is wel echt ontzettend schattig hoor <3
En wat dat getrek in de bixie betreft, die kindjes zijn pas 6/7 jaar oud. Al wel eens gekeken op een voetbalveld met kinderen van die leeftijd? Dat gaat ook niet allemaal zo handig :')

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 13:28

Ik vind het mooi zo het is bij iedereen gaat het wel eens wat minder, dat is het leven toch!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 13:29

Lienie_F schreef:
Die bixie is wel echt ontzettend schattig hoor <3
En wat dat getrek in de bixie betreft, die kindjes zijn pas 6/7 jaar oud. Al wel eens gekeken op een voetbalveld met kinderen van die leeftijd? Dat gaat ook niet allemaal zo handig :')

Een bal heeft alleen wel ook een stuk minder gevoel dan een pony :+ Juist jonge kinderen moet je goed begeleiden zodat het niet van die indekrultrekkers zonder onafhankelijke zit worden zoals de ruiters op foto's 1, 2, 3 en 5.

Irisjeeh1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 16:07

Ik neem aan dat deze pony's wel wat gewend zijn. Tuurlijk, het is niet fijn voor de pony, maar het meisje moet het toch leren! En wie weet heeft haar instructrice na afloop ook wel gezegd dat ze niet zo moet hangen, met als reden dat het er netter uitziet? Verder vind ik het supermooie foto's! Zo schattig, vooral omdat ik zelf zo'n 10 jaar geleden ook zo'n ukkie was haha

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 16:16

Femke schreef:

_/-\o_ super gezegd Femke!

Een nare foto is nou eenmaal zo gemaakt, het kan dat je dat niet door hebt. Maar je hebt het blijkbaar wel door en dat vind ik toch echt niet netjes van je. Ik zou echt not amused zijn als er zulke foto's van mij online komen. Daarbij zegt het ook wel iets over jouw kunsten als fotograaf.. die bixiefoto waar het meisje niet mee komt is ook alles behalve fijn, maar omdat het een klein kind is vinden we het allemaal maar schattig, maar o wee als een Z combinatie een storing heeft.. de plaatjes geven gewoon echt geen fijn beeld, en als het zo is dat de desbetreffende combinatie ook gewoon niet fijn reed, kies er dan alsjeblieft voor om de volgende keer gewoon de foto's niet open en bloot op internet te zetten.. het doet echt meer kwaad dan goed..

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 17:00

Dus we gaan allemaal maar ontkennen dat paardrijden niet altijd op de vriendelijkste manier gebeurt?
Dit zegt inderdaad iets over mijn kunsten als fotograaf, en over mijn stijl.
En mijn stijl is dat ik graag de waarheid fotografeer.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:03

Dus jouw waarheid is dat 80% van de ZZ-ruiters niet paardvriendelijk rijdt?

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 17:15

Nee hoor, dat zeg ik niet..
Maar misschien toevallig wel 80% van de combinaties die ik zondag heb gefotografeerd.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:36

Ik denk dat het juist goed is dat die foto's geplaatst worden. Als je niet zo gefotografeerd wilt worden, zorg dan maar dat je niet zo rijdt. Lijkt me dat het probleem bij de Z ruiters ligt, niet bij de fotograaf.
En ja natuurlijk is dat bij bixieruiters anders, want die beginnen net. Is logisch dat dat af en toe niet goed gaat. En natuurlijk is dat nog niet zo'n probleem want ze zijn nog jong en ze moeten het nog leren.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:43

Lienie_F schreef:
Ik denk dat het juist goed is dat die foto's geplaatst worden. Als je niet zo gefotografeerd wilt worden, zorg dan maar dat je niet zo rijdt. Lijkt me dat het probleem bij de Z ruiters ligt, niet bij de fotograaf.
En ja natuurlijk is dat bij bixieruiters anders, want die beginnen net. Is logisch dat dat af en toe niet goed gaat. En natuurlijk is dat nog niet zo'n probleem want ze zijn nog jong en ze moeten het nog leren.

Foto is nog altijd een moment opname! Mijn vorige paard heeft ook eens in galop als een idioot aan het springen geweest. Foto's van dat moment hadden ook alles behalve diervriendelijk geweest omdat ik vooral bezig was erop te blijven zitten en daarbij even de inwerking van mijn handen vergat. Okee, is fout. Echter was de rest van de proef gewoon netjes.

Ik zou mij diep bedroeft hebben gevoeld als mensen juist van dat soort momenten foto's online zouden gooien, zeker als het gezicht van amazone ook zo lekker in beeld is.

Ben het dus ook zeker met Femke eens en het zou je als persoon ook zeker sieren als je haar advies aanneemt.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:49

Wat geweldig leuk die Bixie! :D

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 19:29

amkeVH schreef:
Ik snap je punt volledig!
Ik zet zelf graag iets neer zoals het is, en maak het niet rooskleuriger.
Er kan wel eens iets niet zo goed gaan, er wordt wel eens een paard in de mond getrokken.
Is dit prettig om te zien? nee niet echt
Maar dat is nou eenmaal de paarden sport, en ik laat het graag zien zoals het is.
Maar bedankt voor de tips!

Ik snap jou ergens ook wel. Maar voor de paardensport is het natuurlijk niet goed. Wat een vreselijke plaatjes (foto 1, 2 en 5 bedoel ik voornamelijk). Maar inderdaad; het siert je dat je een eerlijk beeld wil neerzetten. Ook al is dat voor sommige ruiters erg confronterend.

Koper schreef:
Dus jouw waarheid is dat 80% van de ZZ-ruiters niet paardvriendelijk rijdt?

Sterker nog 80% procent van de wedstrijdruiters misschien wel. In elkaar getrokken en over de kop gereden. Ik ben ook een zeikerd; dat weet ik. Maar ik schrik er toch altijd van als ik op een wedstrijdterrein rondloop en ik zie hoe paarden gereden worden. Dus dat is geen momentopname zoals hiervoor al wordt gezegd. 8)7 Zo kan je alles wel goedpraten. Het is niet goed. Niets meer en niets minder.

Om positief te eindigen;

Die kids met de pony's; geweldig! <3

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 19:39

Mijn dochter heeft ook veel bixies meegedaan. Echt geweldig!!

Heeft ze van de 6 hindernissen met moeite 2 hindernissen gesprongen. Ik sta me te verbijten buiten de ring, ze kan veel beter. Komt ze uit de ring, ik vraag hoe t is gegaan, antwoord 'heel goed mam, ik heb zelfs 2 hindernissen gesprongen!'. Lesje positiviteit van mn dochter :-)
En de jury: 'wat goed dat je 2 hindernissen hebt gesprongen!'.

Zo leuk! Zo houd je paardrijden voor die kleintjes echt gezellig.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 19:49

Lienie_F schreef:

Ik heb het misschien gemist, maar de ruiters hebben toestemming gegeven om hun foto op internet te plaatsen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 19:55

vur schreef:
Ik heb het misschien gemist, maar de ruiters hebben toestemming gegeven om hun foto op internet te plaatsen?

Die hoeven ze helemaal niet te geven. Een wedstrijd is een openbaar evenement en als je daar foto's maakt mag je die gewoon plaatsen zonder toestemming.

Overigens ben ik het eens met degene die schreef dat als je op deze manier niet op de foto wil je dan ook maar niet zo moet rijden.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 19:57

Je zult toch aan mij een hele kwaaie hebben als mijn foto zonder dat ik het weet op internet wordt geplaatst.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 19:58

Dat is dan helemaal jouw probleem :)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 20:00

Dat denk ik toch niet.

"Plaatst iemand een foto van u online die niet alleen uw privacy schendt maar waardoor u ook nog schade lijdt? Dan kunt u een schadevergoeding eisen. In sommige gevallen kan er zelfs sprake zijn van smaad, belediging of laster door het publiceren van bepaalde foto’s. U kunt dan aangifte bij de politie doen."

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 20:02

Zomaar even wat teksten die op internet te vinden zijn van oa rechtshulp.

"Maar ook foto’s van onbekenden, of de eigen vrienden kunnen niet zomaar gepubliceerd worden, omdat ook dan rekening gehouden moet worden met de belangen van geportretteerden: iemand kan vinden dat hij te schande gezet wordt of in zijn privacy geschaad."

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 20:17

En dan nog 1 van de regels van Bokt zelf en dan hou ik er over op. Dan gaat het vooral om de laatste zin natuurlijk.

"Het is niet de bedoeling om privégegevens of communicatie van anderen op Bokt te zetten. Onder privé verstaan we alle communicatie die aan jou, of een ander, persoonlijk is toegezonden. Ook communicatie binnen een besloten groep zien we als privé.
Onthoud dat informatie op Bokt.nl door de hele wereld gevonden kan worden, en dat anderen dit niet altijd op prijs zullen stellen. Vraag jezelf, voordat je herkenbare verhalen over anderen plaatst, eerst af of zij dat wel op prijs stellen. Let ook op met het plaatsen van foto's van andere mensen of van paarden die niet van jou zijn. "

SoleroLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 20:38

Maar het is niet jouw paard toch? Dus ik snap je probleem niet.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 22:06

Ben ook van mening dat als je niet op deze manier op de foto wil je dan toch anders zult moeten rijden of gewoon thuis blijven. Natuurlijk moment opname maar het moment is er nu eenmaal geweest. Ruimte voor verbetering dus.

En als je daar moeilijk over zou gaan doen omdat ze niet zo diervriendelijk zijn tja wat is dan eerlijker? Je fout(en) toegeven en er wat aan doen of een ander aan gaan klagen en eventueel een schadevergoeding eisen. Dan ben je niet bezig met je paard maar met de centen.