Wanneer laat je je paard inslapen?..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beatje

Re: Wanneer laat je je paard inslapen?..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 14:50

Je moet je natuurlijk ook niks aantrekken van wat anderen zeggen,als jij het moment daar vind .Dan zou ik het gewoon laten gebeuren.Nu gewoon hopen op een mooie groene zomer.

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 15:10

Wij hebben laatst onze familie Haflinger in laten slapen.
Hij had al Atrose, maar dat leek hij 3 jaar lang goed te kunnen dragen.
Was nog gewoon vrolijk en stond opa te zijn voor jongere paarden.
Ik zei eerst altijd: als hij duidelijk lichamelijke pijn krijgt, brengen we hem weg.
Maar juist op het eind leek hij geestelijk (voor zover dat met een paard kan) niet op orde.
Hij was altijd stoer en trots en toen alleen nog maar in paniek. Om de kleinste dingen.
In weilanden waar hij al jaren stond.
De andere paarden lieten hem steeds meer links liggen of hij stond maar sneu in hetzelfde hoekje in de wei.
Onze dierenarts zei ook: lichamelijk zou je het nog wel kunnen rekken, maar moet je dat op deze manier willen?
Cru gezegd was hij in het wild al ten prooi gevallen aan een roofdier op die manier.
Ik zag vreselijk tegen het inslapen op, maar mijn complimenten voor de kliniek.
Hij is zo netjes en waardig gegaan, dat ik er ook snel vrede mee had.
Ik denk dat je het uiteindelijk weet zodra je gevoel te hard gaat knagen of je je paard nog wel recht doet.

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 15:16

Bedankt allemaal voor de vele reacties..

Inmiddels heb ik besloten om maandag contact op te nemen met de kliniek en hun om advies te vragen. Terwijl ik mijn eigen antwoord eigenlijk al wel weet..
Nu ik terug kijk op het laatste jaar, zie ik dat ze zichzelf niet meer is..
Ze staat in stilstand ook nooit op beide achterbenen en haalt altijd de druk van een van de benen af. Voor mij een teken dat ze inmiddels van beide benen wel last moet hebben..

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 15:50

Dappere en eerlijke beslissing dus..sterkte met de situatie

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 15:59

Dappere beslissing en eerlijk tegenover je paard.

Mijn verzorgpaardje is ingeslapen (ook botwoekeringen maar dan bij de knie) omdat het ook niet meer ging. Daarbij zou ze niet gelukkig worden van alleen maar op de wei staan. Het was een paardje wat eigenlijk wel van hard werken en buitenritjes hield.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 12:30

Ik heb mijn paard 2 jaar geleden laten gaan vanwege artrose. Ze had er echt veel last van, pijn en kreupelheden en ook flinke botwoekering in een van haar koten. Het was of voor de rest van haar leven pijnstillers, of haar laten gaan. Ik koos voor het laatste want een leven lang op pijnstillers is ook niet fijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 12:50

Er moet vooruitzicht zijn op beter worden. Dat is mijn gouden regel.
Ik ben absoluut tegen een paard in leven houden op pijnstillers alleen omdat wij ze als baas niet kunnen missen ofzo. Dat voelt voor mij ook alleen maar als uitstel van het onvermijdelijke. Dan liever maar meteen,
Voor een paard maakt het echt een hol uit of hij 3 wordt of 30. Ze zitten niet aan de toekomst te denken aan wat ze nog zouden wilen of gaan missen of wat dan ook.
Een andere gouden regel is dat ik een dier niet van de honger laat doodgaan als ze bv darmslijtage of onherstelbare gebits/kaak problemen hebben.
Beter een barmhartige snelle dood dan een kwellende langzame.

Nou heb ik hier een oudje die dampig is en er zijn best periodes dat hij slecht is en tijdelijk meds nodig heeft, maar zolang dat periodes zijn en niet continue, en er langere periodes zijn waarin hij zich prima voelt, zal ik die slechte periodes verlichten met meds. Maar als het zwoegen wordt en er zit geen verbetering meer in, dan laat ik hem inslapen.

TS, troost je met de gedachte dat wij eigenaren tenminste in staat zijn om verder leed te besparen bij onze dieren. Dat je ook weet waar het is geëindigd en waarom.
Ik heb veel zwaarder geleden onder verhalen over paarden die ik verkocht had die ik liever nooit had gehoord of het totale niet weten wat er van ze is geworden, of een plotselinge dood, dan van de keren dat ik zelf de beslissing kon nemen om verder leed te besparen....
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 17-04-16 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 12:54

Ik denk zelf dat als ze na een stapritje stokkreupel zijn dat het dan wel tijd wordt; in de wei moeten ze ook lekker kunnen bewegen zonder pijn te hebben.
Persoonlijk zou ik denk ik kiezen voor een maandje weiland, zelf de tijd om afscheid te nemen en dan laten gaan voor het te laat is.
Maar ts, jij bent degene die dit paard kent, dus misschien zit ik met mijn gevoel helemaal fout bij jou paard.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 13:05

Mijn paard glom ook nog, zag er goed uit en trok afentoe nog een sprintje. Maar hij was al ruim een jaar niet meer zichzelf, stond helemaal onderaan in rangorde en heeft zijn laatste winter periodes gehad dat hij niet eens meer moeite deed om bij zijn hooi te komen in kudde verband. Ik weet het toen nog aan het wisselen van kudde in de uitloopstal. In de zomer stond hij regelmatig alleen te eten in het weiland, afgezonderd van de kudde, maar dat deed hij wel vaker.

Getwijfeld om hem te verkopen, toch besloten dat ik hem niet kon missen en weer gaan opbouwen. Alles gedaan, nieuw zadel, lichamelijk van top tot teen laten behandelen. En meneer liep weer kreupel, en dit was niet de eerste keer. Besloten om toen eindelijk grondig uit te laten zoeken waar die vage periodes vandaan kwamen, ik dacht namelijk uit zijn rug. DA erbij, en die was toch wel een stuk negatiever dan ik had verwacht. Kreupel rechtsachter en links voor, en heel strak in zijn rug. Lang verhaal kort; de blessure aan zijn sprong van een paar jaar geleden was nooit geheel genezen, zijn sprong woekerde en op de foto's was heel duidelijk te zien dat zijn korte gewrichtsband aan het verkalken was.

Foto's heb ik ook nog opgestuurd naar de Lingehoeve en Emmeloord en die kwamen beiden met dezelfde conclusie. Hij zou nooit meer pijnvrij kunnen zijn. En toen vielen bij mij alle puzzelstukjes op zijn plek. Einde van het weide seizoen heb ik hem laten gaan, het is goed zo, en dat werd tijdens het inslapen nog eens heel duidelijk.

Je kan alleen voor jezelf beslissen wanneer het tijd is, jij kent je paard het beste, en niemand anders.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 13:12

_Siri schreef:
Bedankt allemaal voor de vele reacties..

Inmiddels heb ik besloten om maandag contact op te nemen met de kliniek en hun om advies te vragen. Terwijl ik mijn eigen antwoord eigenlijk al wel weet..
Nu ik terug kijk op het laatste jaar, zie ik dat ze zichzelf niet meer is..
Ze staat in stilstand ook nooit op beide achterbenen en haalt altijd de druk van een van de benen af. Voor mij een teken dat ze inmiddels van beide benen wel last moet hebben..

Dat was mijn antwoord op je vraag. Ga naar binnen, naar je gevoel, je intuïtie en je weet het antwoord. Mijn vriendin heeft jaren lopen twijfelen met haar paard van 35 jaar. En opeens was die twijfel over. Ze wist dat het moment daar was.
Dus alleen jij kan dat moment bepalen en goed om je van alle kanten hierover te informeren.
Succes met maandag en succes met je afweging. Het belangrijkste van je keuze is, dat jij voelt dat het de juiste is, ongeacht of je hem wel of niet laat inslapen.

Yellona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 13:43

Eerst en vooral sterkte met je beslissing.

Mijn eerste paard is gestorven toen ze 18 was. Ik was er zelf bij toen ze gestorven was. Ze is uit zichzelf gegaan voor mijn ogen en eerlijk dat was een echte doodstrijd dus beter de keuze dan van inslapen en waardig gaan. Voor mij zelf heb ik altijd voor genomen nu bij men 2 paarden vanaf ik zie dat het niet meer gaat laat ik ze gaan.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 13:51

Gewoon met een heel eerlijk oog naar je paard kijken.
Jij kent jou paard het allerbeste, en geen enkel paard is hetzelfde.
Geldt dus ook voor het aangeven van pijn.
Alleen jij kan echt zien wanneer de kwaliteit van leven bij jou paard er niet meer is.
Als jou paard zichtbaar geniet van hetgeen wat het nu nog kan doen, en dat zonder pijn is, hoef je je niet schuldig te voelen als je haar bijvoorbeeld nog lekker op het land zou zetten.
Ga op je eigen gevoel af :j

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 13:56

Als het medisch noodzakelijk is in overleg met de veearts.

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 15:08

smurffie schreef:
Ik denk zelf dat als ze na een stapritje stokkreupel zijn dat het dan wel tijd wordt; in de wei moeten ze ook lekker kunnen bewegen zonder pijn te hebben.
Persoonlijk zou ik denk ik kiezen voor een maandje weiland, zelf de tijd om afscheid te nemen en dan laten gaan voor het te laat is.
Maar ts, jij bent degene die dit paard kent, dus misschien zit ik met mijn gevoel helemaal fout bij jou paard.

Het maandje weiland hebben we al gedaan..
Dat het slechter zou worden, was bekend..
Ze heeft nu nog lekker 2,5 maand op de wei gestaan..

Vandaag bij de kliniek geweest en ook de assistente bevestigde mijn gevoel: de prognose twee maanden geleden was alles behalve goed..
Ergens weet ik het al weken dat het beter is om haar te laten gaan, maar ik had de bevestiging nog nodig. Nu is het goed. Het is de beste keuze..

De afspraak staat voor vrijdag a.s. op de kliniek in Emmeloord..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 15:37

Heel veel sterkte!

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 15:58

soms heb je idd net even die bevestiging nodig...het is en blijft heel moeilijk, heel veel sterkte deze dagen.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 16:04

niet alles gelezen, zelf had ik ook ooit die vraag gesteld over mijn merrie. ik heb haar toen een week op pijnstillers gezet om zo goed te kunnen zien hoeveel pijn ze had. ze was weer een jonge godin rende,bokte en was super blij. wat voor mij dus het teken was dat ze zonder wel echt pijn moest hebben.
Bijna besloten haar te laten gaan,maar eerst nog even de alternatieve kant proberen.
In haar geval een goede keus, want ze is er nu nog steeds met haar 28 lentes jong.
Maar om de pijn te meten zou ik dus voorstellen om ze een week op pijnstillers te zetten, is er geen verschil, dan dus een pijnvrij paard, is er een beetje verschil weet je nog niet heel veel, behalve dat het waarschijnlijk nog prima leefbaar is.
succes met je paard en je keuze

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 16:13

Probeer het eens om te draaien, stel je zelf de vraag waarom je haar in leven houdt.
Dan moeten er voldoende redenen zijn voor je paard om dat te doen (en dus niet voor je zelf).

Een paard dat altijd pijn heeft bij beweging, op hoge leeftijd en zonder uitzicht op verbetering zou ik niet laten 'sukkelen'. Het wordt immers alleen slechter ....

Zolang ze redelijk goed zou lopen (stijf mag, kreupel = pijn), lekker met andere paarden kan optrekken en meekomen, goed eten/drinken/mesten, heeft een paard nog een fijn leven.
Zo niet, dan zou ik zeker overwegen om te stoppen. Juist omdat je veel om je paard geeft.

Sterkte!

PS zelf ervaring met oud wordende paarden: mijn vorige merrie met 26 jaar laten inslapen en nu in bezit van 22-jarige.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 07:23

Ik heb mei vorig jaar mijn 5 jarige merrie in laten slapen vanwege ataxie. Ik heb vanaf het zadelmak maken met haar gedokterd en een fortuin geïnvesteerd in dierenartsen, therapeuten, aquatherapie, speciale zadels, lessen, trainingen enz. Op een gegeven moment werd ze in een week tijd slechter dan ze ooit geweest was. Toen heb ik haar naar de kliniek gebracht en gezegd dat ik nu alleen maar wilde weten of er überhaupt nog toekomst inzat. De dierenarts was heel duidelijk: nee. Dit was een paard die 24/7 in een kudde op de wei stond, maar na twee dagen niet rijden door de draden ging lopen, dus een leven op de wei zag ik niet zitten. Ik heb haar dus in laten slapen.

Toen kocht ik een 4-jarige ruin. In februari naar de kliniek gebracht omdat hij rechtsom niet lekker liep. Daar kwam uit dat hij artrose in het SI gewricht had. Hij moest 3 weken op de buut om uit de negatieve spiraal te komen en daarna zouden we beginnen met mesotherapie. Dierenarts had wel gezegd dat hij op de buut eerst moest verbeteren, omdat meso anders geen zin zou hebben. Helaas werd hij slechter op de buut. Verdere behandelingen zouden geen nut meer hebben. Paard had een gloedgloeiende hekel aan de wei. Dus ik heb hem 4 weken geleden in laten slapen.

Ik heb vreselijk veel verdriet van het in laten slapen van beide paarden, maar tussen de tranen door heb ik geen seconde getwijfeld aan mijn keuzes.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 08:12

Yellona schreef:
Eerst en vooral sterkte met je beslissing.

Mijn eerste paard is gestorven toen ze 18 was. Ik was er zelf bij toen ze gestorven was. Ze is uit zichzelf gegaan voor mijn ogen en eerlijk dat was een echte doodstrijd dus beter de keuze dan van inslapen en waardig gaan. Voor mij zelf heb ik altijd voor genomen nu bij men 2 paarden vanaf ik zie dat het niet meer gaat laat ik ze gaan.

Uit zichzelf doodgegaan?op 18 jarige leeftijd?waaraan dan?

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 08:23

Wauw _siri, dapper besluit!
Ik had al zo'n vermoedde toen je je afmelde voor de meeting, maar jeetje wat zonde van zo'n prachtige merrie.

Ik wil je heel veel sterkte wensen de komende tijd, dapper van je! :(:) Y;(

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:05

Ik wil wel even zeggen dat ik het enorm knap vind van mensen om bewust te kunnen plannen om hun paard te laten gaan.Ik ben wel blij dat het zo bewust plannen een dier te laten gaan mij nog bespaard is gebleven.Moest het ooit zover komen dan hoop ik dat ik zo sterk ben en bewust de beslissing kan maken.Het blijft toch een moeilijke keuze.

Mayra9148

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:22

Sterkte :(:) Y;( Y;(

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:34

Het eerste paard wat bij mij overleed, lag op 17 jarige leeftijd ineens dood in de wei.
Zo zag ik hem nog lopen, zo was hij dood |(
Mankeerde niks tot dan, pfff dat heeft een hele tijd geduurd voordat dat een plekje had.

Vorig jaar mijn Spatter in laten slapen.
Was al 5 jaar met pensioen omdat hij een beschadigde pees had en hij kreeg lichte pijnmedicatie maar soms ook tijden niet.
Ineens ging het slechter en zelfs op zware medicatie reageerde hij niet goed genoeg, toen was het klaar.
14 jaar was hij nog maar.

Een maand later staat mijn A-pony ineens zwaar hoefbevangen, 24 jaar en ze wilde niet meer staan.
Ja, als we haar medicatie gaven voor een olifant maar bij afbouwen wilde ze gelijk niet meer.
Zo gingen in 1 maand tijd 2 paarden die ik van veulen af aan had , naar de eeuwige groene weides. |(

TS heel veel sterkte vrijdag :(:)
Het is zwaar maar ook het beste voor je paard.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 16:51

Heel veel sterkte, zeker ook voor vrijdag!!!
Heftige beslissing maar wel de juiste! Y;(