rider schreef:Ok, je geeft aan staartzwiep op hak/spoor. Vervolgens heb je het over sporen afdoen. Maar als de zwiep ook op de hulp van de hak komt, heeft sporen afdoen geen zin? Ik vraag me dan toch nog steeds af op welke momenten jij bij Airnt (op de schimmel) echt daadwerkelijk de sporen ingedraaid ziet? Ik zie daar namelijk echt niet op iedere zwiep spoorcontact, kijk maar goed naar de positie van de hak.Citaat:Gezien het niveau van rijden en de moeilijkheidsgraad van de oefeningen, vind ik dit een beetje op alle slakken zout leggen. Eén van de ruiters zit op een onbekend paard en de hele match is een spontaan potje sparren. Als ze hier weken op zouden oefenen zou het er vast nog wel beter uitzien. Ik vind het tot eer strekken om zo'n spontane opname te durven tonen, zeker op een forum als Bokt.
Ik vindt het super dat ze dit filmpje tonen, alleen al omdat ze allebei een voorbeeld zijn doordat ze laten zien hoe weinig direct rein je nodig hebt om een paard ook tijdens de meest heftige omstandigheden te sturen. Daar kunnen een hoop mensen een hoop van leren.
Het spoorgebruik valt mij echter wel op en dat mag ook gewoon benoemd worden. Natuurlijk is dit een speciale situatie; het is niet eerder geoefend zoals al in de OP staat. Als ik zelf echter voor de eerste keer iets zou doen wat veel van mijn eigen balans/ruitervaardighed vergt - skills die ik nog niet heb omdat ik het nog niet eerder heb gedaan, bijvoorbeeld als ik voor het eerst zou gaan springen - dan zou ik dat die eerste keren zonder sporen doen om zo mijn paard niet teveel te belasten met mijn zoeken naar de juiste houding/evenwicht/intensiteit van hulpen in het heetst van de strijd.
@ Rider: in dit filmpje gaat het om mannen die sporen dragen en paarden die consequent reageren met een staartzwiep op de spoor. Ik noemde ook het optrekken van de hak als voorbeeld omdat er genoeg ruiters zijn die zonder sporen rijden, vervolgens continu met opgetrokken hak (dus de harde rand van de zool) langs de buik ritsen en vervolgens claimen dat zij paardvriendelijker rijden omdat ze geen sporen gebruiken. Dat is dus niet zo. Als je je hak moet optrekken in plaats van gewoon met de kuit aan te sporen dan ben je niet per definitie paardvriendelijker dan iemand die een spoor gebruikt, stomweg omdat je je hak ook als spoor kunt inzetten. Misschien dat het zo duidelijker is?
Het zou mooi zijn als een paard geen last heeft van de ruiter, maar dat is inderdaad een utopie: je zit er al op en jij bepaalt richting/tempo/houding met behulp van hulpmiddelen die werken op basis van druk: pressure release. Binnen die grenzen denk ik dat er genoeg paarden zijn die graag rijden, naar buiten gaan, onder de man springen of dressuur doen enz, dus je kunt hun leven absoluut met rijden verrijken. Alleen als ik zie dat er binnen dat kader er een specifieke handeling van mij is die steeds wordt gevolgd door een reactie van het paard die in bijna alle gevallen duidt op stress/pijn/frustratie (bijvoorbeeld een paard dat met open mond loopt), dan ga ik kijken hoe ik die prikkel van mij kan vermijden/verminderen om ervoor te zorgen dat het rijden nog prettiger wordt voor hem. Niets is zo belangrijk als de feedback van het paard, en daarbij zijn juist video's enorm waardevol omdat je dan pas echt ziet hoe het paard op je reageert.
maar dat heeft het voetvolk nooit gestopt. Het voordeel is namelijk dat je de ruiter effectief uitschakelt maar het paard heel blijft en later 'hergebruikt' kan worden door de winnaar.