Duel te paard met Jeff Sanders (video)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 19:18

rider schreef:
Ok, je geeft aan staartzwiep op hak/spoor. Vervolgens heb je het over sporen afdoen. Maar als de zwiep ook op de hulp van de hak komt, heeft sporen afdoen geen zin? Ik vraag me dan toch nog steeds af op welke momenten jij bij Airnt (op de schimmel) echt daadwerkelijk de sporen ingedraaid ziet? Ik zie daar namelijk echt niet op iedere zwiep spoorcontact, kijk maar goed naar de positie van de hak.

Citaat:
Gezien het niveau van rijden en de moeilijkheidsgraad van de oefeningen, vind ik dit een beetje op alle slakken zout leggen. Eén van de ruiters zit op een onbekend paard en de hele match is een spontaan potje sparren. Als ze hier weken op zouden oefenen zou het er vast nog wel beter uitzien. Ik vind het tot eer strekken om zo'n spontane opname te durven tonen, zeker op een forum als Bokt.

Ik vindt het super dat ze dit filmpje tonen, alleen al omdat ze allebei een voorbeeld zijn doordat ze laten zien hoe weinig direct rein je nodig hebt om een paard ook tijdens de meest heftige omstandigheden te sturen. Daar kunnen een hoop mensen een hoop van leren.
Het spoorgebruik valt mij echter wel op en dat mag ook gewoon benoemd worden. Natuurlijk is dit een speciale situatie; het is niet eerder geoefend zoals al in de OP staat. Als ik zelf echter voor de eerste keer iets zou doen wat veel van mijn eigen balans/ruitervaardighed vergt - skills die ik nog niet heb omdat ik het nog niet eerder heb gedaan, bijvoorbeeld als ik voor het eerst zou gaan springen - dan zou ik dat die eerste keren zonder sporen doen om zo mijn paard niet teveel te belasten met mijn zoeken naar de juiste houding/evenwicht/intensiteit van hulpen in het heetst van de strijd.

@ Rider: in dit filmpje gaat het om mannen die sporen dragen en paarden die consequent reageren met een staartzwiep op de spoor. Ik noemde ook het optrekken van de hak als voorbeeld omdat er genoeg ruiters zijn die zonder sporen rijden, vervolgens continu met opgetrokken hak (dus de harde rand van de zool) langs de buik ritsen en vervolgens claimen dat zij paardvriendelijker rijden omdat ze geen sporen gebruiken. Dat is dus niet zo. Als je je hak moet optrekken in plaats van gewoon met de kuit aan te sporen dan ben je niet per definitie paardvriendelijker dan iemand die een spoor gebruikt, stomweg omdat je je hak ook als spoor kunt inzetten. Misschien dat het zo duidelijker is?

Het zou mooi zijn als een paard geen last heeft van de ruiter, maar dat is inderdaad een utopie: je zit er al op en jij bepaalt richting/tempo/houding met behulp van hulpmiddelen die werken op basis van druk: pressure release. Binnen die grenzen denk ik dat er genoeg paarden zijn die graag rijden, naar buiten gaan, onder de man springen of dressuur doen enz, dus je kunt hun leven absoluut met rijden verrijken. Alleen als ik zie dat er binnen dat kader er een specifieke handeling van mij is die steeds wordt gevolgd door een reactie van het paard die in bijna alle gevallen duidt op stress/pijn/frustratie (bijvoorbeeld een paard dat met open mond loopt), dan ga ik kijken hoe ik die prikkel van mij kan vermijden/verminderen om ervoor te zorgen dat het rijden nog prettiger wordt voor hem. Niets is zo belangrijk als de feedback van het paard, en daarbij zijn juist video's enorm waardevol omdat je dan pas echt ziet hoe het paard op je reageert.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 22:35

@xyzutu2, met alle respect.. maar check even je eigen filmpjes/referentie en let secuur op staart zwiepen/oren plat enz. Heeft het dan dus niet gewoon voornamelijk met een moeilijkheidsgraad van de oefening te maken? Voor mijn part hier en daar een keer miscommunicatie. Maar echt niet veel meer dan dat om het over de boeg van excessief spoorgebruik te kunnen gooien.

Anoniem

Re: Duel te paard met Jeff Sanders (video)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 01:28

Beste Ansie, ik denk dat je er nu echt iets teveel bijhaalt voor een topic dat geplaatst is bij Rij-ITP: daar is positief commentaar en opbouwende kritiek toegestaan, maar geen uitgebreide discussies over het hoe en wat. Als je daar dan mijn eigen filmpjes (?) bijhaalt waar niet op wordt gereden en waar geen sporen gebruikt worden dan ga je wel heel erg off topic en ben je bovendien niet meer bezig met dat wat op dit subforum thuishoort. :)
Als je een probleem met mijn posts hebt dan lijkt het me wel zo respectvol naar de TS als je dat dus gewoon per pb doet. Om toch te reageren op je aanval: het lijkt mij niet meer dan logisch dat als ik protestreacties van paarden op hulpen van een ander zie ik ook meer dan bewust ben van diezelfde soort reacties bij mijn eigen paarden. Van hun heb ik geleerd ze te zien. :)*
Ik snap je opmerking dan ook niet: waarom zou ik soortgelijk gedrag niet bij mijn eigen training teruggezien hebben? :o?
En waarom zou dat me het recht ontnemen om iets vergelijkbaars bij een ander op te merken?
Een heel rare opmerking in deze context en ook off topic, dus als je hierop door wilt gaan dan graag per pb.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 05:33

[quote="xyzutu2"]Beste Ansie, ik denk dat je er nu echt iets teveel bijhaalt voor een topic dat geplaatst is bij Rij-ITP: daar is positief commentaar en opbouwende kritiek toegestaan, maar geen uitgebreide discussies over het hoe en wat.. .[/quote

Wellicht kun je zelf even een topic staten ipv dat van een ander te verzuren.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 07:07

@xyzutu2: het was geen aanval, het was precies bedoeld om je te laten opmerken wat je nu ook doet. Dat dit reacties zijn van paarden en niet eens zozeer met spoorgebruik te maken hebben. Blijkbaar slaan paarden dus met hun staart, als de moeilijkheidsgraad omhoog gaat, of er nu een ruiter op zit of niet. That's all.

Verder is het misschien ook goed om te weten dat Arne met sporen heeft leren rijden met een soort pinnetje naar binnen die in zijn eigen hiel 'prikt' zodra hij de spoor gebruikt. Reken maar dat je dan heel bewust die dingen gebruikt en niet te pas en te onpas zit te porren.

Al met al zal het best zijn dat je in het gehele beeld zwiepende staarten storend vindt maar de oorzaak daarvan lijkt mij niet te wijten aan spoorgebruik.

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 07:22

Zucht...

Wat heb je je paard geweldig voor elkaar zeg. Prachtig om te zien.
Heb zelf een paar jaar MEK en boogschieten gedaan, maar heb het noout doorgevoerd naar het paardrijden.
Respect!!!!

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 08:47

xyzutu2 schreef:
Misschien dat het zo duidelijker is?

Nee, het is niet duidelijker, want je geeft geen antwoord op mijn vraag. Dus nogmaals: op welke momenten zie jij bij Airnt daadwerkelijk spoor inkomen?

En dan kun je wel zeggen, staartzwiep = spoor, maar als je niet daadwerkelijk spoor in ziet komen dan leg je hier dus een mogelijk onterecht verband. Het is prima dat je naar de lichaamstaal van het paard kijkt, maar ik vind het vreemd dat je ervanuit gaat dat er een teveel aan spoor is en niet erop in wilt gaan waar er dan aantoonbaar teveel spoor wordt gebruikt.

Citaat:
Alleen als ik zie dat er binnen dat kader er een specifieke handeling van mij is die steeds wordt gevolgd door een reactie van het paard die in bijna alle gevallen duidt op stress/pijn/frustratie (bijvoorbeeld een paard dat met open mond loopt), dan ga ik kijken hoe ik die prikkel van mij kan vermijden/verminderen om ervoor te zorgen dat het rijden nog prettiger wordt voor hem.

En hoeverre is daar ruimte voor groei? Een paard dat een nieuwe handeling aanleert, of deze uit moet voeren in een nieuwe context, zal best wel eens gefrustreerd of geirriteerd raken. Dat hoort ook bij een leerfase. Als je volledig conflictvermijdend werkt krijg je geen groei. Dat is in iedere discipline het geval. Idealiter worden hulpen op termijn zoveel mogelijk verkleind, maar je begint nu eenmaal bij A en niet bij Z.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 09:49

Airnt schreef:
een zekere voorzichtigheid is natuulijk geboden: wapens... scherpe bochten...

maar in essentie hept dit heel veel mensen van hun gebruikelijke problemen af te komen:
_te veel binnenteugel, geen buiging in je paard, paard niet aan het been, apuyementen niet zuiver... etc

je kunt veel van dit soort dignen proberen in stap, en er is nog veel meer in de traditie beschreven.. worstelen, lansen, met en zonder harnas...

het is gebaseerd op handleidingen uit de 15e eeuw en deels zelfs vroeger.maar deze vorm van dressuur/schermen was gangbaar tot ver in de 19e eeuw, toen was het zelfs nog een spectator sport.

Ik neem aan dat inderdaad slechts als sport beoefend werd, jullie ( leuke) filmpje laat zien dat het paard als wapenplatform vrij ongeschikt is voor schermen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 13:26

Ansie schreef:
@xyzutu2: het was geen aanval, het was precies bedoeld om je te laten opmerken wat je nu ook doet. Dat dit reacties zijn van paarden en niet eens zozeer met spoorgebruik te maken hebben. Blijkbaar slaan paarden dus met hun staart, als de moeilijkheidsgraad omhoog gaat, of er nu een ruiter op zit of niet. That's all.

Dan heb je dat toch verkeerd geinterpreteerd: in mijn geval was het staartzwiepen namelijk een direct gevolg van het feit dat de pony met zweep was getoucheerd tijdens het aanleren en vervolgens ook op zweeploze hulpen reageerde met een 'preventieve staartzwiep' (wat je bij heel veel piafferende paarden ziet). Dat is een compleet ander probleem, heeft helemaal niets te maken met de moeilijkheidsgraad van de oefening (ik heb de piaffe namelijk opnieuw aanleerd zonder toucheren en ook zonder staartzwiepen) en voor dit topic heeft deze vergelijking dus net zoveel zin als zeggen dat paarden in de wei ook met hun staart slaan. [/quote]

@Rider: ik vind het ontzettend jammer dat je ondanks mijn verzoek om de discussie per pb te doen toch weer in dit topic doorgaat op mijn ene negatieve observatie. Dit is een RIJ-ITP topic, geen HAW-discussietopic. Ik vind het ontzettend jammer dat als iemand 2 erg positieve punten benoemt en 1 minder positieve, Bokkers zich blijkbaar geroepen voelen om het hele topic weg te sturen van het filmpje om maar koste wat kost te kunnen discussieren - terwijl RIJ-ITP daar niet voor is, maar gewoon voor het delen van observaties - positief en negatief. Als je zo gefascineerd bent door verschillende interpretaties rondom spoorgebruik dan kun je daar gewoon een topic over openen op het andere forum.
Daarom stap ik bij deze ook op deze plek uit deze discussie, maar zet hem graag verder voort via pb. Blijkbaar wil je ontzettend graag het lijstje met tijdstippen waarop spoorgebruik en staartzwiep elkaar direct opvolgen, maar lukt het je niet om dat per PB te vragen, dus zal ik hem je dit weekend per PB sturen. Dat in dit topic plaatsen vind ik echt totaal zinloos: waarom 1 element uit een filmpje zó uitvergroten als de ander, positieve elementen net zo belangrijk of zelfs belangrijker zijn? Echt jammer dat dit topic en het filmpje niet in hun waarde gelaten kunnen worden als een ontzettend leuke en leerzame bijdrage aan RIJ-ITP, met inderdaad, in mijn ogen één wat minder element, en voor de rest alleen maar positieve punten. :(

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 13:57

Moderatoropmerking:
ITP is niet de plaats voor discussies als deze.Graag het verzoek hierbij ontopic te blijven of de discussie via PB voort te zetten.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 22:23

Citaat:
Ik neem aan dat inderdaad slechts als sport beoefend werd, jullie ( leuke) filmpje laat zien dat het paard als wapenplatform vrij ongeschikt is voor schermen.

Hoezo? Ben wel bedieuwd hoe dan?

Er zijn natuurlijk letterlijk duizenden voorbeelden van effectief gebruik van paarden als wapenplatform en de cavalerie was van doorslaggevend beland tot iig de introductie van rookloos kruit.
Ik weet niet helemaal wat het probleem zou zijn als wapenplatform op grond van dit filmpje.

Of voor schermen? Gaat toch best leuk... Durchwechseln, cavatione, duplieren, winden, zwerchhau, komen allemaal voorbij, met succes, waarom zou dat niet effectief schermen zijn?

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 22:31

Wauw wat gaaf! Dit lijkt me super om ooit een keer te doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 22:34

Kuggur schreef:

Hangt er van af hoeveel weerstand de tegenpartij heeft om paard te verwonden. Nu hebben de meeste mensen maar 1 paard op zo'n niveau en een andere kopen kan je vergeten. Niet vanwege de prijs, maar gewoon omdat er geen aanbod is. Je bent er dus erg zuinig op, vroeger ook, want duur en goede zijn schaars, maar er werden dieren voor dit werk getraind. Komt wel bij dat mensen die deze klasse paarden konden betalen vaak op een slagveld meer interesse hadden in gevangenen nemen voor losgeld dan doden en ook een gezond paard bracht goed geld op (gehele uitrusting, dus incl. paard vertegenwoordigde een klein fortuin toen). Dit is adelijk speelgoed en hoewel serieus was permanente schade toebrengen niet de bedoeling, de beste zijn en er dus een dikke carrière van maken wel.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 22:34

Leuk filmpje, was het al op facebook tegengekomen en heb het meteen op mijn "Jeff Sanders FB pagina" gezet. Vooral erg leuk om te zien dat Jeff, als ( Vaquero/ Klassiek Californische) "westernruiter" , in 1e instantie paardenman en ruiter is en dat het niet uitmaakt met wat voor zadel etc. je rijdt.
Misschien vooral leuk voor al die mensen die altijd roepen dat western en dressuur heel verschillend zijn........... ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 01:07

Airnt schreef:
Citaat:

Hoezo? Ben wel bedieuwd hoe dan?

Er zijn natuurlijk letterlijk duizenden voorbeelden van effectief gebruik van paarden als wapenplatform en de cavalerie was van doorslaggevend beland tot iig de introductie van rookloos kruit.
Ik weet niet helemaal wat het probleem zou zijn als wapenplatform op grond van dit filmpje.

Of voor schermen? Gaat toch best leuk... Durchwechseln, cavatione, duplieren, winden, zwerchhau, komen allemaal voorbij, met succes, waarom zou dat niet effectief schermen zijn?

De cavelerie schermt niet slimmerik.
Natuurlijk is een paard een effectief wapen platform, alleen niet in de stijl en met de wapens die jullie gebruiken. Iemand met een lans in het open veld maakt gehakt van een ruiter die, wat hebben jullie daar, bastaard zwaarden (?), wil gebruiken.
Ook de sabel wordt te paard niet gebruikt om te schermen, maar om in volle galop voetvolk neer te maaien.
Schermen te paard is in een échte oorlogssituatie een belachelijk ineffectief gebruik van je paard (je maaakt namelijk geen enkel gebruik van zijn snelheid, je stopt om te schermen), dus zoals je zelf al opmerkte vermoedelijk slechts als sport beoefend, of een noodmaatrregel van iemand die op het moment geen andere keus heeft.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 06:32

De meeste inzet van cavalerie is tegen andere cavalerie. Bijvoorbeeld de eerste en laatste doden in de eerste wereldoorlog waren zelfs nog dmv aan pattern 1908 zwaard tegen een lansier.

Zwaarden kun je wel degelijk gebruiken tegen lansen, vooral als je bijv. Je eigen lans al gebroken hebt. Zoals ookbeschreven is in paulus kal, talhoffer, etc, maar ook in legio voorbeelden uit de historie.

We doen dit overigens ook gewoon met lansen, toevallig is hier het met zwaarden.

Het schermen te paard wordt niet alleen hèèl vaak daadwerkelijk genoemd, in skirmish acties of in grote veldslagen, maar ook voorgeschreven.

Het zou ook idioot zijn om niet te leren aanvallen te zetten met opposition, als je een aanval kan rijden zonder zelf een zwaard te vreten dan doe je dat natuurlijk.

Natuurlijk heeft een lans een voordeel in bereik, dat is zeker waar, maar de standaard reactie is om je eigen land 40 cm korter vast te houden als parry reposte... Maw.. Een zwaard is geenszins nutteloos en zwaar vs zwwar werd veel gedaan en is massaal beschreven.

Het paard als doel is een interessant thema. Het gevangennemen en verkopen werd weliswaar gedaan maar was absoluut niet vlakdekkend en veel technieken beschrijven hoe men het paard aanvalt.

Dat wil niet zeggen dat dat zo eenvoudig is als het lijkt: als je het paard aanvalt maak je meestal de weg open voor een aanval op jezelf, en een paard valt niet zo maar om, ( details laat ik maar weg)

Daarnaast kun je op een iets hoger niveau je paard behoorlijk safe houden met drassuur. Een lans ontwijken is best mogelijk.

Maar het is duidelijk dat paarden... En mensen... In oorlogvoering gewoon expendable zijn.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 06:56

Erg interessant filmpje om naar te kijken en ook zeker wat je over het schermen te paard schrijft is niet iets wat je elke dag leest :-) Dank voor het posten Airnt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 11:55

Kuggur schreef:
Natuurlijk is een paard een effectief wapen platform, alleen niet in de stijl en met de wapens die jullie gebruiken. Iemand met een lans in het open veld maakt gehakt van een ruiter die, wat hebben jullie daar, bastaard zwaarden (?), wil gebruiken.
Ook de sabel wordt te paard niet gebruikt om te schermen, maar om in volle galop voetvolk neer te maaien.
Schermen te paard is in een échte oorlogssituatie een belachelijk ineffectief gebruik van je paard (je maakt namelijk geen enkel gebruik van zijn snelheid, je stopt om te schermen), dus zoals je zelf al opmerkte vermoedelijk slechts als sport beoefend, of een noodmaatrregel van iemand die op het moment geen andere keus heeft.

Close combat te paard is inderdaad lastig en vrij ineffectief: ook bij paard vs paard maar helemaal bij paard tegen de mens. De mens is namelijk veel sneller en flexibeler vanaf de grond en beschikte bovendien over hét wapen dat voetvolk consequent door de eeuwen heen tegen ruiters gebruikte (zelfs nu nog tegen de bereden politie, dat is een van de redenen waarom er binnen de bereden politie veel met dubbele teugels gereden wordt): de teugels doorsnijden. De teugels zijn de grote zwakke plek van ruiters en zelfs de bepantsering van de teugels werkte maar matig. Je kunt namelijk de teugels zelfs doorsnijden zonder echt binnen het bereik van de wapens van de ruiter te komen.
Het enige nadeel van een of beide teugels doorsnijden is dat het paard vervolgens zowel over vriend als vijand dendert, :+ maar dat heeft het voetvolk nooit gestopt. Het voordeel is namelijk dat je de ruiter effectief uitschakelt maar het paard heel blijft en later 'hergebruikt' kan worden door de winnaar.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 12:48

Dat is denk ik nogal periode afhankelijk. Als voorbeeld:

Klik

Veel succes met doorsnijden...voordat je die knots in je schedeldak hebt zitten. Ervanuitgaande dat het paard in verzameling gereden wordt en dus compact is, zit je toch echt in het bereik van de ruiter, zelfs met een relatief kort wapen zoals in de afbeelding getoond. In correcte oprichting kan de ruiter nu aan beide zijkanten van het hoofd van het paard bescherming bieden en aan de voorkant gaan staan heeft weinig zin want dan wordt je plat gereden.

Ik kan het zo 1,2,3 even niet online vinden, maar er zijn ook afbeeldingen van bitten met pinnen aan de buitenkant om te voorkomen dat iemand op de grond het paard bij het bit kan pakken en bijvoorbeeld kan proberen om te gooien.

Vergeet ook niet dat (zware) cavalerie ook een vorm van "shock warfare" is. Het is niet één ruiter die op je afkomt maar een hele linie dicht op elkaar (en daarachter nog een linie etc).

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 13:08

rider schreef:
Ik kan het zo 1,2,3 even niet online vinden, maar er zijn ook afbeeldingen van bitten met pinnen aan de buitenkant om te voorkomen dat iemand op de grond het paard bij het bit kan pakken en bijvoorbeeld kan proberen om te gooien.

Deze bedoel je? ;)

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 13:13

Dat was absoluut periodeafhankelijk. :j
Jouw foto is ook een mooi voorbeeld van hoe serieus dat gevaar van het vastpakken/kapotmaken van tuigage door ruiters werd genomen, L_Amanda_L.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 13:15

Airnt schreef:
De meeste inzet van cavalerie is tegen andere cavalerie.

Is dat niet ook een gevolg van een wapenwedloop? Net als de tank in 1e instantie werd ontwikkeld om tegen infanterie te vechten waardoor de tegenstander tanks ging inzetten om zich te beschermen tegen tankaanvallen en zo de tankslag ontstond.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 17:12

Ja rex, zeker vergelijkbaar!

Bitten vastpakken wordt overigens meestal in achtervolging van achteren getoond, niet vaak frontaal.

Teugels doorhakjen gebeurt zeker, maar hoe vaak dat de bedoeling was is ernstig de vraag.

Iemand die iets doms doet sterft wrllicht zelf, maar kan nog steeds mijn teugels hebben vernield... Dus dan zijn teugelkettingen wel nuttig, op zich

Ik schat echter dat de kans om te blijven hangen en dat het paard de teugel door scheurt wellicht groter.

Kettingen behoren ook tot de afstelling van de bitbalans

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 16:22

Dat is weer eens wat heel anders om te zien! Ik had het persoonlijk nog nooit gezien. Lijkt me niet simpel!

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 19:41

het is schaken tussen de ruiters..èn schaken tussen de paarden, je bent de hele tijd bezig met de beweging, dus afstand, de effecten tussen de dieren