rondjes draaien en bokken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 19:46

NatalieLot schreef:
Ik ga met mijn paard ( groot paard ) ook vaker wandelen. Ze weet precies waar ze wel mag grazen en waar niet. Ze probeert het uiteraard wel altijd maar gewoon een correctie met het touw is bij die van mij genoeg. (Nee niet slaan ofzo, maar een klein rukje aan het touw)

dankjewel voor de (eindelijk) vriendelijke reactie 8-)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 19:49

Maar beste ts, je vraagt zelf in je openingspost hoe je de pony de baas kan zijn, is het dan heel vreemd dat mensen beginnen controle over de pony? Jezus kan je er niet bij helpen iig.

Krijg je geen begeleiding van de eigenaar? :)

Nies_

Re: rondjes draaien en bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 19:58

Ik snap sowieso al niet waarom je een topic opent als je toch alles beter weet.. Waarom je een pony een tik geeft als ze niet stoppen, maar schoppen prima vindt is mij al helemaal een raadsel.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 20:04

Ts...ik ben een beetje verbaasd over je reacties. Ik heb vriendelijk advies gegeven en jij geeft aan dat de enige vriendelijke reactie die er in werkelijkheid eentje is waar praktisch geen antwoord op je vraag gegeven wordt. Als 90 procent van de antwoorden over controle gaat, probeer dan in elk geval de kern ervan te begrijpen en niet meteen boos te worden...

Succes ermee. Zoek iemand in de buurt die je ermee kan helpen zodat je ook van je wandelingen kan genieten.

Jelloy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 20:08

Shenavallie schreef:
Mijn eerste reactie: een Shetlander moet je niet onderschatten qua kracht. Ga ook geen touw-trek-wedstrijd aan met een Shetlander, want dat verlies je geheid. Het beste is om eerst een goede band op te bouwen en te werken aan je leiderschap (dat is heel iets anders dan de baas zijn). Hiervoor zijn vele workshops, cursussen en dergelijke te volgen en zeer zeker aan te raden om eens te doen. Geef niet op en gebruik geen geweld, want daar maak je het op den duur alleen maar erger mee. ;)

Nou.. Die touw-trek-wedstrijd kun je wel winnen. Heb ooit 3 uur met een shet voor een stal gestaan, buiten was het echt rotweer maar meneer durfde niet naarbinnen. Ik stond in de stal en bleef druk houden, na 3 uur gaf hij het op en liep hij naar binnen. :')

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 20:11

misschien kun je met hem oefenen? als je bij het gras bent, dat je dan "wachten!" zegt. en als hij wacht, dat hij dan iets lekkers krijgt. dat hij je dus niet meer omver trekt. maar als hij je trapt, gewoon een tik op z'n neus geven ofzo. dat mag hij absoluut niet doen. maar hij moet naar mijn idee in ieder geval leren om op je te wachten. jij bepaalt. niet hij. of als je voelt dat hij naar het gras wil lopen, met stemverheffing "Hé!" roepen. misschien helpt dat.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 20:12

Touwtrekken win ik ook wel, ik bouw de druk langzaam op en haal gelijk druk weg als er een voorwaartse beweging is. Werkt alleen met touwhalster, met gewoon halster is de druk niet vervelend genoeg :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 20:19

Ik zou een zweepje meenemen. Reageert ie niet op je hulp dan een tikje. Maar als hij je gaat schoppen zou ik hem toch echt een schop terug verkopen of een flinke lel met de zweep op z'n achterste.

Hoe denk je dat dat in het wild gaat? Dat het er dan ook zo lief en rustig aan toe gaat? Als dat dier daar iets doet dan krijgt ie ook echt wel een trap van een ander paard.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 20:27

ik heb ooit een minihengstje verzorgd en dat was een draak , die beet in je scheenbenen nou op een bepaald moment had hij genoeg geflikt en toen heeft hij echt een paar fikse tikken gehad en hij beleef in verzet gaan. Maar gaande weg kreeg hij toch meer respect, hij moest namelijk.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 20:47

Ts, jammer dat je je zo aangevallen voeld. Dat bevestigd voor mij alleen maar hoe de situatie is verlopen.

Leer reflecteren en maak er gebruik van. Dan kom je een heel eind.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 20:58

Je geeft aan dat je pony rondjes om je heen gaat lopen. Neem de volgende keer een longeerlijn mee en laat hem lopen. Dit betekend heel hard aan het werk op de kleine volte. Paar keer oefenen en denk dat meneer geen zin meer heeft om de volgende keer rondjes om jouw heen te gaan lopen.

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 08:57

Ik weet niet of je een keer echt een goeie trap van een paard hebt gehad, maar als je echt een keer geraakt bent dan weet je dat je die pony beter een keer een goeie rotschop kan geven op het juiste moment dan afwachten tot het echt een keer mis gaat. Tuurlijk hoef je je pony niet in elkaar te rossen maar trappen en zo over je heen lopen is onacceptabel en dat word gewoon gevaarlijk. Niet alleen gevaarlijk voor jou, maar ook voor de omgeving. Dus om te zorgen dat de pony respect voor je krijgt kan je bijvoorbeeld leid oefeningetjes doen, dus dat de pony braaf naast je meeloopt (met zijn hoofd naast je schouder, niet verder er voorbij want dan neemt hij de leiding over) en stil gaat staan op het moment dat jij ook stil gaat staan. Dat is bij mij altijd een mooie oefening om te zien of een paard respect voor mij heeft en me ziet als leider. Bij mij en mijn verzorgpony heb ik van verschillende mensen hulp gehad toen ze vervelend deed bij mij en ik niet de baas was, en ben ik daarna veel gaan grondwerken toen ik weer vertrouwen had. Nu zijn we ruim een jaar verder en kan ik me geen fijnere pony wensen.

Dit zijn voorbeeldjes van grondwerk wat ik gedaan heb met mijn verzorgpony http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... jk.nl/pnh/ . Zorg wel dat als je dit gaat doen dat je het in een veilige omgeving doet (bak of longeerkraal) en dat je de eerste keer hulp hebt van iemand met ervaring. Werk daarbij niet met voedselbeloningen, want daar worden de meeste paarden juist vervelender van en als de pony al geen respect voor je heeft is dat niet handig natuurlijk.

Veel succes TS, als je gewoon consequent blijft komt het vast wel goed met jou en je vp. :D +:)+

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 10:14

Ik ben absoluut tegen geweld bij paarden. Vooral omdat het vaak gewoon niet nodig is!
Maar...
Als een paard mij een schop geeft? Of een poging doet? Krijgt hij van mij ook een maatje 40,5 onder zijn gat.
En grazen aan de hand? Nou dat doet hij maar mooi in zijn eigen tijd.

Wat je dan moet doen is heel consequent zijn.
Nee, consequent doe je niet door te slaan of te schoppen.
Maar voor de reactie van de pony voor de zijn...

Ofwel: Je voelt dat hij wil grazen? Direct om, en de andere kant op lopen.
Op den duur kun je de hulpen kleiner gaan maken.
Enkel een rukje aan het touw en uit eindelijk de "nee" is voldoende.

Dit is geen uitproberen meer. Nee dit is boven jou gaan staan en denken "Doei! Ik ben de baas, en ik ga nú eten! Wat jij wil kan mij gestolen worden."

Wat ik dus uit al jouw posts maak, is dat jij dus niet de baas over de shetlander bent.
Anders zou hij niet zomaar gaan grazen... En al helemaaal niet schoppen.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 10:36

Ben ik een van de weinige die het gevaarlijk vind om hem een schop of tik te geven als hij al schopt en je staat er achter? Dan is de kans dat hij nog een schop geeft toch super groot? Maar ik denk net als sommige andere bokkers je de signalen ervoor moet corrigeren. En zou hem even niet laten grazen tot hij netjes mee loopt. Touw over z'n neus of hengsten ketting. Kan totaal geen kwaad als je er niks mee doet en is het nodig heb je net iets meer te vertellen

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 10:42

miesnaom schreef:
Ben ik een van de weinige die het gevaarlijk vind om hem een schop of tik te geven als hij al schopt en je staat er achter? Dan is de kans dat hij nog een schop geeft toch super groot? Maar ik denk net als sommige andere bokkers je de signalen ervoor moet corrigeren. En zou hem even niet laten grazen tot hij netjes mee loopt. Touw over z'n neus of hengsten ketting. Kan totaal geen kwaad als je er niks mee doet en is het nodig heb je net iets meer te vertellen

Er achter staan en schoppen lijkt mij ook niet een super strak plan.
Maar... Wij kunnen natuurlijk meer met ons benen, als de meeste dieren.
Wij kunnen ook er naast staan, voor de flank en het dier een poeier verkopen.

Een paard kan wél onder zijn buik schoppen, maar opzij gaat erg moeilijk.

Voor de flank sta je veilig, en deze lijn moet je altijd in de gaten houden, dan blijf je veilig :D

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 11:46

@maralyn haha nee dan snap ik het. Dat is ook n "veilige" positie om te doen. Maar ik moet hier wel aan toevoegen dit vind ik alleen zin hebben als je dit direct doet en niet paar min later. Dat is volslagen zinloos.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 11:50

Mee eens!
Direct actie reactie.

Eigenlijk ben ik van mening, dat je ook eigenlijk helemaal niet achter een paard/pony/ezel/ koe/kameel/drommedaris hoort te staan, om wat voor reden dan ook.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:30

Ja dat vind ik deels ook. Als ze opeens iets raars doen sta je erg kwetsbaar.

Bananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 16:50

Ts je zegt dat als je een paard een tik geeft of slaat ( Hoe je het wilt noemen) dat ze dan bang worden. Daar is niks ergs aan. Als een paard naar je trapt ben je toch ook bang? Ik liep een keer met een shet en die begon achter mijn rug te steigeren, toen heb ik hem toch echt een stuk achteruit gezet en hem een tik gegeven. Daarna deed ie het niet meer. Niet omdat hij heel bang was, maar omdat hij wist dat hij dat gewoon echt niet kon doen... gewoon tikken geven dus... Als het nodig is!

Famfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 17:09

Als je een paard aan de lijn hebt ,en dat is mij heel vroeger al geleerd dan ben je hem niet als een hond aan het uitlaten,want menig paard sleurt je naar graspollen aan een touwtje,dus zoals het hoort pak je het halster met je rechterhand vast ter hoogte van de zijkant van de neus en zelf lopend links op de hoogte van de schouder,zo leid je een paard en ook een pony naar waar hij moet,de rest van het touw heb je dan in de linkerhand,zo moeilijk kan het toch niet zijn,maar ik zie het zo vaak anders,met alle gevolgen van dien.En dan maakt de grote niets meer uit,het paard gaat waar het hoofd gaat en met een groot paard kan je door middel van je elleboog het paard van je af houden en het hoofd naar je toe halen,ook veilig bij hengsten met losse voor beentjes. :j

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 17:11

Paarden worden ee alleen bang van als het niet correct wordt uitgevoerd.
Vaak te vaak n tik zonder dat t nodig was of door het anders op te lossen.
Voorkomen is altijd beter dan genezen.

Wat ook vaak gebeurd is dat n tik pas na tien seconden gegeven wordt. Maar dan is hij al braaf.

Correctie voor trapgrage paarden is het hoofd naar jou toe halen al voldoende. En dreigen ze toch? Is n tik op zn achterbeen met n duidelijke nee en het hoofd naar jou toe trekken al voldoende.

Hoofd naar jou toe zorgt er voor dat het paard zijn billen niet meer naar jou toe kan draaien.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 22:20

maralyn schreef:
Paarden worden ee alleen bang van als het niet correct wordt uitgevoerd.
Vaak te vaak n tik zonder dat t nodig was of door het anders op te lossen.
Voorkomen is altijd beter dan genezen.

Wat ook vaak gebeurd is dat n tik pas na tien seconden gegeven wordt. Maar dan is hij al braaf.

Correctie voor trapgrage paarden is het hoofd naar jou toe halen al voldoende. En dreigen ze toch? Is n tik op zn achterbeen met n duidelijke nee en het hoofd naar jou toe trekken al voldoende.

Hoofd naar jou toe zorgt er voor dat het paard zijn billen niet meer naar jou toe kan draaien.

_/-\o_ _/-\o_

Dit is een hele goede tip TS!

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 16:24

allemaal heel erg bedankt voor de reactie's,
aan de meerderheid heb ik wat!