Ben ik te eigenwijs?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 19:29

Om antwoord te geven op de vraag van dit topic: Ja.

Als je van jezelf al weet dat je al tegendraads bent naar bijna alles wat je moeder zegt en/of vindt, vind ik dat onder de noemer eigenwijs vallen.
Als je je nou eens in je moeder verplaatst kan je denk ik wel begrijpen dat je moeder gewoon ontzettend zuinig is op je.
En terecht. Als die pony echt zo onberekenbaar is als je zegt, zou ik mijn dochter er ook niet op willen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 19:49

Tja TS.. Ik vind ook dat je ma wel een stevig puntje heeft.

Je rug breken is geen kattenpis. Dat je er nu 'makkelijk' en 'ongeschonden' vanaf bent gekomen is een mazzeltje en een engeltje op je schouder. Dat er op de stal waar je lest weinig ponies/paarden beschikbaar zijn is hartstikke jammer, maar waarom moet jij dan degene zijn die continu op dit paard wordt ingedeeld? Omdat de rest waarschijnlijk ook z'n rug niet kapot wil vallen erop; en geef ze eens ongelijk. Dus nee, je zit niet vast aan deze pony. Niet opstappen is echter gewoon een keuze die je kan, en mag, en imo moet maken als je jezelf daarbij nogal flink kan beschadigen.

Ik heb zelf namelijk goed 5 jaar geleden m'n rug gebroken (welliswaar op eigen paard) en vervolgens op een nieuwe pony ook aardig wat stomme capriolen uitgehaald (waar ik best wat beter over na had mogen denken achteraf gezien) en mocht nu toch echt willen dat ik toen niet zo koppig was geweest om op dat paard te stappen die bewuste dag, want na 5 jaar doet die rug nog steeds pijn kan ik je vertellen.

Ik kan dus best begrijpen dat jouw moeder nu iets heeft van 'tot hier, en verder niet.' Waarom moet jij iedere keer het haasje zijn die zand mag happen? Wat is het ergste wat er kan gebeuren als je besluit om níet meer op die pony te willen rijden en dus níet meer je lesgeld naar die stal te brengen? Dat je je lichaam heel houdt en wellicht een vriendelijker paard te rijden krijgt, hetzij op een andere manege, een andere stal, een bijrijdpaard, of misschien is er dan wel ineens een ander paard om te rijden of wordt er wel ineens gewisseld.

Begrijp me niet verkeerd, ik weet dat je geen 12 meer bent, maar ook een 20 jarige kan en mag best koppig zijn. Maar je hebt maar één lijf. Ik ben er inmiddels wel achter dat ik m'n lijf niet kapot ga laten vallen door een dier, niet door m'n eigen dier en ook niet door een dier van een ander.

Ik denk dat het best kan lonen om eens in de omgeving rond te gaan kijken naar een eventueel bijrijdpaardje, of een andere stal waar ze lessen aan bieden waar de paarden niet 'schrikken van hun eigen schaduw bij de lampen'.
Is een stuk leuker voor je moeder, voor jou, en voor je lijf. En wellicht ook voor het paard in kwestie, het kan zomaar zijn dat dit paard überhaupt gewoon niet op z'n plek is daar en als er niet op gereden kan/wil worden zal 't paardje echt wel naar een plek gaan waar ie beter op z'n plek is, want een paard wat niet gereden kan worden en waar dus niet op gelest kan worden kost geld ipv dat het geld oplevert, even bot gezien :+

Maar mijn algehele antwoord is dus; ja, je bent (te) eigenwijs. Er zijn meer paarden waar je op kan rijden die iets vriendelijker zijn voor je lijf en daarin begrijp ik je moeder dus helemaal ;)

Ierpier

Re: Ben ik te eigenwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 22:06

Ik snap die koppigheid, maar ik snap je moeder ook. De eigenwijsheid is ook niet echt productief op deze manier: het is niet jouw pony waar je mee kunt werken en grondwerk mee kunt doen enzo om het probleem echt aan te pakken. Dat zou beter zijn voor paard en ruiter.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 20:06

Tijd voor de update: gisteren ben ik weer wezen rijden (de les die al afgesproken was). Mijn instructrice begon meteen over het vallen en dat ze dat toch graag wil voorkomen. Ze heeft me tijdens het rijden vooral begeleid in ontspannen en stevig zitten. Ik merk dat ik zelf nog wat onzeker ben, maar met de manier waarop we het nu konden aanpakken kan ik zeker wat. Op deze manier heb ik een rustige, ontspannen les gehad, waarbij ik voor mijn eigen vertrouwen alleen een keer of 2 niet helemaal achterin de bak ben geweest.

Op deze manier wil ik het nog even aanzien, er vanuit gaande dat we van hieruit verder kunnen bouwen.

Ik ben erg blij dat mijn instructrice goed wil meedenken en mij helpt om steviger te zitten.

Willemijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 20:16

ik kan natuurlijk niet voor jouw moeder spreken maar mijn ouders hebben zelf
ook ervaring met paarden en weten dat het vluchtdieren zijn, heb dit zelf nog
mee gemaakt afgelopen zondag;

jong, onervaren, extreem schrikachtig paard meegenomen op wedstrijd. Helaas
ook niet goed afgelopen, er af gevallen op mijn hoofd en het paard heeft op mijn
rug en nek gestaan, gelukkig met alleen kneuzingen en blauwe plekken vanaf
gekomen. Natuurlijk heb ik extreem veel geluk gehad.

Maar misschien is het voor jou nuttig om aantal val lessen te nemen en/of zitles.
Natuurlijk begrijp ik je moeder, ik weet niet of ze zelf ervaring heeft met paarden
maar wat ik heb gemerkt is dat veel mensen zonder ervaring met paarden meteen
het paard de schuld geven en zeggen dat het ongeschikt is maar er spelen veel
meer factoren mee. Ik neem aan dat je daar al langer rijd, ik weet niet hoe vaak
je er vanaf gevallen bent sinds je daar rijd, maar als dat (extreem) veel is in verhouding
tot de tijd dat je daar rijd dan zou ik toch eens informeren wat er nog meer aan opties
is bij jouw in de omgeving.

Succes!

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 20:56

Beterschap en veel sterkte willemijn! Vervelend dat dit is gebeurd.

Mijn ma heeft geen ervaring met paarden en oordeelt idd dus dat het aan het paard ligt. Dat ik gewoon niet stevig zat en er daardoor naast lag (zo gekke acties waren het niet), heeft zij geen oog voor inderdaad. Als ik binnenkort eens overdag vrij ben, ga ik vragen voor een zitles, goed idee!