Ik heb gewoon geen klik..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 21:20

_Zsazsa_ schreef:
Misschien kent ze fatsoenlijk longeren niet eens. Ik zou hier ook een goede instructreur bijhalen. Dravers hebben vind ik vaak toch wel een wat gesloten en apart karakter hoor. Wij hebben er 3 op stal en vind ze allemaal een beetje moeilijk leesbaar. Je moet er mee om kunnen gaan zeg maar.

Jaa dat geloof ik best! Eerste keer longeren ging wel goed, had ze best snel door beetje na je toe komen. Maar nu.. Nu is het echt nou gevaarlijk wil ik het nog niet noemen.

Jaa ze hebben heel apart karakter en ik weet dat ze gevoelig zijn maar ik weet niet wat ik van mijn dame moet denken. Ene keer is ze heel lief en dan komt ze dominant over?

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:27

Van wat ik zo gelezen heb denk ik ....relativeren
En je verwachtingen bijstellen. Mijn 1e gedachte was, je hoeft niet perse dit paard te houden.Het zou leuk zijn als je meteen HET paard vind waar je een "klik" mee hebt. Maar nu denk ik dat er inderdaad nog wel heel veel verbetering kan komen

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 21:29

ReadTheRulez schreef:
Van wat ik zo gelezen heb denk ik ....relativeren
En je verwachtingen bijstellen. Mijn 1e gedachte was, je hoeft niet perse dit paard te houden.Het zou leuk zijn als je meteen HET paard vind waar je een "klik" mee hebt. Maar nu denk ik dat er inderdaad nog wel heel veel verbetering kan komen

Bedankt voor je reactie, ik hoop het!

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:30

Bij een 1e eigen paard (neem aan dat het je 1e is) en je bent niet heel ervaren dan vind ik 1x in de week les sowieso geen overbodige luxe.

Je geeft in je berichten zelf al aan dat je snel onzeker en gestresst bent. Zo te lezen heeft ze dat dondersgoed door en maakt ze daar goed misbruik van. Een paard dat met longeren dusdanig op je af komt galoperen dat je opzij moet springen kan echt niet, is ze helemaal besodemietert.

ik ben het overigens helemaal met troi eens, als je dit kan overwinnen, leer je daar heel veel van en zal je als mens ook sterker worden.

Mijn advies, ga gewoon lekker minimaal 1x per week les nemen en als het dan over een paar maanden nog niks blijkt te zijn dan verkopen in overweging nemen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:32

Eerlijk gezegd vind ik dit topic niet vreemd, ik volg alle berichten over Dravers een beetje en vroeg mij af wanneer dit punt zou komen :o

Heel erg eerlijk, ik denk dat je haar beter kan verkopen en iets terug moet kopen wat niet groen is. Heeft niks met het ras te maken maar met het feit dat een paard opvoeden niet voor iedereen is weggelegd :)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 21:33

knuffeldier schreef:
Bij een 1e eigen paard (neem aan dat het je 1e is) en je bent niet heel ervaren dan vind ik 1x in de week les sowieso geen overbodige luxe.

Je geeft in je berichten zelf al aan dat je snel onzeker en gestresst bent. Zo te lezen heeft ze dat dondersgoed door en maakt ze daar goed misbruik van. Een paard dat met longeren dusdanig op je af komt galoperen dat je opzij moet springen kan echt niet, is ze helemaal besodemietert.

ik ben het overigens helemaal met troi eens, als je dit kan overwinnen, leer je daar heel veel van en zal je als mens ook sterker worden.

Mijn advies, ga gewoon lekker minimaal 1x per week les nemen en als het dan over een paar maanden nog niks blijkt te zijn dan verkopen in overweging nemen.

Jaa klopt! Dat mag natuurlijk ook niet nee!
Maar misschien is het de houding? Ookal probeer ik mezelf groot te maken en stem te verheffen.

Denk ook elke keer als weer heen ga (paard staat thuis) wat krijgen we vandaag voor fratsen..

Ik vind ook wel weer spannend om er op te stappen.
Maar les nemen met grond werk en rijden later is idd goed idee!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 21:35

ruitje schreef:
Eerlijk gezegd vind ik dit topic niet vreemd, ik volg alle berichten over Dravers een beetje en vroeg mij af wanneer dit punt zou komen :o

Heel erg eerlijk, ik denk dat je haar beter kan verkopen en iets terug moet kopen wat niet groen is. Heeft niks met het ras te maken maar met het feit dat een paard opvoeden niet voor iedereen is weggelegd :)

Jaa dat snap ik!
Maar toen ik haar kocht denk beetje misleid leek het top paard. Ja het rijden moest nog wat verbeterd worden etc.

Maar vraag me af of ze niet te temperement vol is voor mij. En of ik dat vol houd.

ElineR

Re: Ik heb gewoon geen klik..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:39

Allereerst, vervelend dat je in deze situatie zit -O-.
Rot dat je het idee hebt dat je geen klik hebt met je paard en super dat je advies vraagt. Maar ik zou je gewoon aanraden om je gevoel te volgen.
Het is niet dat je niet naar anderen moet luisteren, het is goed dat je advies vraagt, maar mijn probleem is dat ik me te veel laat beïnvloeden door de mening van andere mensen. Dat is het in mijn geval ook geweest..
Toen ik veertien was had ik in het begin (eerste anderhalf jaar) ook niet echt een 'klik'. Het was wel leuk enzo maar ik mijn pony liever wilde verkopen. Een vriendin van mij zei elke keer dat ik haar echt niet weg mocht doen en dan voelde ik me weer heel schuldig. Dat is niet de bedoeling.

Maakt jouw paard je gelukkig? Is het meer een verplichting dan een hobby?
Is het eerste antwoord nee en het tweede antwoord ja, luister dan naar je gevoel. Het is zonde om jaren te doen wat je niet gelukkig maakt of om juist niet te doen wat je wel gelukkig maakt :).

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:41

Neem les van een goede instructeur en zorg dat je op een stal staat waar hulp aanwezig is. Een eerste eigen paard kan heel moeilijk zijn als je zelf nog niet zo ervaren bent.

Klinkt wel als een paard die wat regels nodig heeft. Wel doorzetten want je kan blijven leren van haar denk ik. Als het eenmaal lukt kun je trots zijn op wat je hebt bereikt.

De vriendschap moet ook groeien en bij dravers kan dat best wat tijd kosten. Vaak wat eenkennig. Bij die van mij duurde het 1,5 jaar voor we die klik kregen. Vertrouwen moet groeien en jij kunt ondertussen aan jezelf werken met dit paard. Ideale spiegel :j

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 21:42

ElineR schreef:
Allereerst, vervelend dat je in deze situatie zit -O-.
Rot dat je het idee hebt dat je geen klik hebt met je paard en super dat je advies vraagt. Maar ik zou je gewoon aanraden om je gevoel te volgen.
Het is niet dat je niet naar anderen moet luisteren, het is goed dat je advies vraagt, maar mijn probleem is dat ik me te veel laat beïnvloeden door de mening van andere mensen. Dat is het in mijn geval ook geweest..
Toen ik veertien was had ik in het begin (eerste anderhalf jaar) ook niet echt een 'klik'. Het was wel leuk enzo maar ik mijn pony liever wilde verkopen. Een vriendin van mij zei elke keer dat ik haar echt niet weg mocht doen en dan voelde ik me weer heel schuldig. Dat is niet de bedoeling.

Maakt jouw paard je gelukkig? Is het meer een verplichting dan een hobby?
Is het eerste antwoord nee en het tweede antwoord ja, luister dan naar je gevoel. Het is zonde om jaren te doen wat je niet gelukkig maakt of om juist niet te doen wat je wel gelukkig maakt :).

Bedankt voor je reactie!
Ik denk ook snel van wat zullen anderen niet denken.

Ze is echt niet ongelukkig bij mij maar denk dat ze beter verdient.

Op het moment maakt ze me niet gelukkig, ik ga er heen voor de dagelijkse dingen voeren, borstelen wat ze ook niet geweldig tof vind, soms stukje lopen als zs me niet om ver loopt. En natuurlijk stront scheppen.

Maar een paard is duur, vooral als je er geen plezier aan hebt.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 21:44

yza1987 schreef:
Neem les van een goede instructeur en zorg dat je op een stal staat waar hulp aanwezig is. Een eerste eigen paard kan heel moeilijk zijn als je zelf nog niet zo ervaren bent.

Klinkt wel als een paard die wat regels nodig heeft. Wel doorzetten want je kan blijven leren van haar denk ik. Als het eenmaal lukt kun je trots zijn op wat je hebt bereikt.

De vriendschap moet ook groeien en bij dravers kan dat best wat tijd kosten. Vaak wat eenkennig. Bij die van mij duurde het 1,5 jaar voor we die klik kregen. Vertrouwen moet groeien en jij kunt ondertussen aan jezelf werken met dit paard. Ideale spiegel :j

Oh dat laatste is zo waar!
Was jou draver ook zo?
Ik merk soms wel als ik rustig blijf kalmeerr ze wel, dan blijf ik rustig praten maar zodra me hart lijf uit knalt voelt ze dat meteen. Word dan alleen maar erger!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:45

Eerlijk, ik snap niet waarom mensen een onzekere ruiter als TS aan een paard als het hare willen koppelen. Tuurlijk kan je van alle paarden iets leren, maar TS heeft een geduldig, zachtmoedig en vergevensgezind paard nodig, die haar leert hoe ze in zichzelf moet geloven en niet een jonge spring in het veld die eens lekker gaat testen. Zowel het paard als de TS beleven hier geen plezier aan.

TS, ik geloof wel dat een klik er vanaf het begin is, of niet. Heb je een klik met je paard, dan twijfel je niet aan mekaar, wat er ook gebeurd. Heb je geen klik met elkaar, dan is de kleinste tegenslag voldoende om steeds verder uit mekaar te groeien.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 21:48

SandraVerl schreef:
Eerlijk, ik snap niet waarom mensen een onzekere ruiter als TS aan een paard als het hare willen koppelen. Tuurlijk kan je van alle paarden iets leren, maar TS heeft een geduldig, zachtmoedig en vergevensgezind paard nodig, die haar leert hoe ze in zichzelf moet geloven en niet een jonge spring in het veld die eens lekker gaat testen. Zowel het paard als de TS beleven hier geen plezier aan.

TS, ik geloof wel dat een klik er vanaf het begin is, of niet. Heb je een klik met je paard, dan twijfel je niet aan mekaar, wat er ook gebeurd. Heb je geen klik met elkaar, dan is de kleinste tegenslag voldoende om steeds verder uit mekaar te groeien.

Ooit reed ik een haflinger gedeeltelijk van mij altijd, maar die liet me ook alle hoeken van de bak zien. Aan ene kant werd ik er sterker van tot een moment en ik brak gewoon, dat wil ik niet weer.
Prima als je keer valt maar ik wil geen paard die constant door blijft gaan.

Ik twijfel bij haar wel echt of het iets word, ik snap beiden kanten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:53

Janinevv schreef:
SandraVerl schreef:

Ooit reed ik een haflinger gedeeltelijk van mij altijd, maar die liet me ook alle hoeken van de bak zien. Aan ene kant werd ik er sterker van tot een moment en ik brak gewoon, dat wil ik niet weer.
Prima als je keer valt maar ik wil geen paard die constant door blijft gaan.

Ik twijfel bij haar wel echt of het iets word, ik snap beiden kanten!

Het paard dat ik ging testen voor ik mijn huidig paard kocht, heeft heel de testrit alles uit de kast gehaald om me van zijn rug te krijgen, wat hem niet gelukt is. Tja, tuurlijk laat ik zo'n paard staan, hoe mooi hij ook was. Mijn huidig paard heeft een sterke ruiter nodig, even niet opletten en je zit op de grond, toch ben ik nog geen seconde bang geweest op zijn rug. En geloof me, in die 11 jaar dat ik hem heb, ben ik al dikwijls op mijn kont beland.

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:54

Ik snap je heel goed, aan de ene kant is dit misschien niet het paardje voor je, aan de andere kant hebben jullie misschien gewoon begeleiding nodig.

Ik zou zeggen neem even een tijdje wat (grondwerk) lessen met haar en neem daarna pas een beslissing. Dan heb je er iig voor jezelf alles aan gedaan en ga je later geen spijt krijgen :)
Laatst bijgewerkt door Janneke93 op 04-04-16 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:59

Uiteindelijk is TS zelf degene die het beste weet wat ze doen moet natuurlijk. Wij kunnen wel zeggen je moet haar houden of juist niet, maar dat kun je zo niet beoordelen eigenlijk.

Ik vind alleen 4 maanden wel heel kort om daar een conclusie uit te trekken. Met goede begeleiding kan het best zijn dat TS hier heel goed mee om leert gaan. Kost alleen wel tijd, geld en energie. Kan ook zijn dat het dan alsnog niet werkt, dan weet je dat dit niet het juiste paard is. Maar zonder les opgeven vind ik persoonlijk zonde.

Ja mijn draver is helemaal een gevalletje apart. Eenkennig en dominant op een subtiele manier die steeds erger wordt als je het niet de kop in drukt. Hier moest ik ook mee leren omgaan. Ik denk dus: geef het een eerlijke kans met les en kijk dan verder.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:02

Janinevv schreef:
Bedankt voor je reactie!
Ik denk ook snel van wat zullen anderen niet denken.

Ze is echt niet ongelukkig bij mij maar denk dat ze beter verdient.

Op het moment maakt ze me niet gelukkig, ik ga er heen voor de dagelijkse dingen voeren, borstelen wat ze ook niet geweldig tof vind, soms stukje lopen als zs me niet om ver loopt. En natuurlijk stront scheppen.

Maar een paard is duur, vooral als je er geen plezier aan hebt.

Vervelend dat je bang bent voor de mening van anderen. Dat zou helemaal niet moeten meespelen bij jouw beslissing.

Een klik is niet hetzelfde als een band. Een band duurt inderdaad even maar er moet wel al iets van een klik zijn.
Ligt het aan hoe je paard zich gedraagt of echt aan het karakter van het paard?
Je kan er voor kiezen om hulp in te schakelen, dan wordt het beter. Maar als je nu al voor jezelf weet dat het aan het karakter ligt, waarom zou je het dan proberen als je weet dat ze je dan nog niet gelukkig maakt :).

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:04

Het is sowieso 100% je eigen beslissing. Maar mocht je je paard en jezelf nog een kans willen geven trek daar dan nog een maand of 3 voor uit terwijl je wekelijks les-begeleiding hebt en kijk na die 3 maanden hoe je ervoor staat en hoe je gevoel er nu bij is. Een instructeur die les geeft in vrij werk, grondwerk, horsemanship of misschien zelfs wel aan paardencoaching/spiegelen doet zijn meestal uit een iets ander hout gesneden dan de doorsnee manegeinstructeur. Het zal wel even een investering zijn om zo'n traject aan te gaan.

Probeer ook te letten op je mindset, laat het `wat krijgen we nu weer voor een fratsen´ los en probeer iets positiefs in je hoofd te zetten voordat je heen gaat. En ook als je aan het werk gaat, het hoeft niet lang te zijn `ik kan het-wij kunnen het` is al genoeg.

Zelf heb ik een online programma van een Belgische dame gevolgd de eerste 4 maanden dat mijn eerste eigen paard er was. Niet rijden, niet longeren, niks aan een touw, alleen maar in vrijheid op de wei. Voor ons was dit een geweldige start en heeft heel veel bijgedragen aan de klik/band/connectie die er tot op heden is.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:14

Karin van de Borre, ja dat zou kunnen helpen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:25

De makkelijke weg is inderdaad je paard verkopen en er een doodbraaf paard voor terugkomen. Maar er zijn maar weinig paarden die niet een loopje met je gaan nemen, vroeg of laat, op het moment dat je geen leiderschap biedt.

Als je je er voor inzet zal het een grote leerervaring zijn waar je ook naast de paarden wat aan hebt.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:28

Hmm ik ben het toch niet echt eens met sommigen vwb een klik. Naar eigen ervaring dan.

Een klik gaat niet vanzelf? Ik ken het 'liefde op het eerste gezicht' ook prima. Ik heb een keer een verzorgpony gehad, ik keek hem aan en er was al een klik. En we hadden zo een band, geen enkel probleem. Kan zo gebeuren geloof het of niet.
Ik heb ook een paard gehad waar ik op stage mee moest werken. Ik vond hem vreselijk, heb ik overigens niet zo snel hoor... Maar het ging gewoon niet, als ik de keuze zou hebben zou ik al lang voor een ander paard gekozen hebben, maar ik liet me niet kennen en ging gewoon door.
En uiteindelijk bijna het einde van de stage kwam de klik... Deze ervaring was wel waardevol want ik had dat niet eerder zo mee gemaakt en ik dacht als je na een paar weken nog niks geen klik, liefde of wat dan ook voelt dan is het uitgesloten. Blijkt dus niet zo te zijn!
Maar met een andere pony die mijn verzorgpony was voor een tijdje en ik dus ook wel veel mee deed is die klik nooit gekomen en ik denk ook niet dat die er ooit zou komen.

Luister naar je gevoel, je bent al best lang met hem bezig en als je denkt er geen spijt van te krijgen, en je echt denkt dat het niet zal verbeteren, dan: verkoop 'm...
Je bent zoveel tijd kwijt aan je paard en die momenten moeten geweldig zijn, die klik en band moet er zijn anders is het echt zonde... Succes met je keuze :)

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 23:14

SandraVerl schreef:

Klopt volledig. TS, ik ga je het verhaal van mijn vorige paard en mij vertellen. En wat mij betreft heeft het een happy ending al zullen veel Bokkers het wellicht niet eens zijn.

Ik heb 2 jaar geholpen bij iemand die paarden inreed en probleempaarden hielp. Met veel grondwerk leidden we ze bitloos op en schakelden later over naar bit.
Zodra er stap, draf, halt en een beetje stuur opstond mocht ik ook rijden. Dan reden we om de dag, of de trainster reed een kwartiertje en ik nog een kwartiertje. De nodige problemen meegemaakt en doorgekomen, dankzij al die jonkies zit ik nu aan mijn zadel vastgelijmd. Maar het noodlot sloeg toe: ik moest door een operatie van de trainster een probleempaard in haar plek rijden. Beestje was net binnengebracht, ik was nog niet klaar voor hem. Het resulteerde in een heuse rodeo (échte rodeo) waar ik een fameuze schrik van heb gepakt...

Mijn eerste paard moest dus vooral braaf zijn. Niet schrikkerig, niet bokkerig. Voorwaarts geen probleem als ze maar te houden was. En vooral licht in de hand omdat ik hart/spierpatiënt ben.
Ik vond het ideale paard. Een knappe 5-jarige merrie. Nog niet doorgetraind maar ik had genoeg ervaring om dat zelf te doen. Wel veel te vet. Doodbraaf, zette geen stap verkeerd, niet echt voorwaarts.
Wel, toen ze afgevallen was en op een goed gewicht stond kwam het échte paard boven. Mega schrikkerig (hand een cm bewegen was blinde paniek), heel loperig zonder rem en ze was niet vies van steigeren als het haar niet zinde. Nadat we bijna tegen de grond sloegen in galop in training gezet. Bracht haar binnen op een trens en kwam weer buiten op een stang omdat ze niet te houden was...
Zelf dan maar aan de slag gegaan. Diverse lesgevers geprobeerd maar paard werd enkel erger... Dan maar op mijn manier. Het heeft me HEEL veel bloed, zweet en tranen gekost maar ik heb haar terug op trens gekregen, ik heb ze redelijk op haar achterhand gekregen, ik heb haar SB en wijken geleerd, kortom paard was startwaardig.
Maar het loperige bleef. Het hard in de mond bleef. Ze trok zo hard dat ik continu vast kwam te zitten in de schouders. Door intensieve schriktraining heb ik haar veel kunnen verbeteren en schrok ze niet vaak maar als ze schrok, had je geen stuur en rem meer, had je niks meer... De meeste andere ruiters vond ze niet leuk en gooide ze er binnen de 5 minuten af.
Het enige wat ze wel goed, braaf en vooral graag deed was wandelen. Uiteindelijk heb ik besloten haar te verkopen omdat mijn lijf het niet meer aankon, en ik had schrik op haar.
De ruiter die haar kocht heeft 1x komen testen en het klikte meteen. Hoor regelmatig nog wat van hem. Hij gaat uitsluitend wandelen ermee. Hij heeft plezier, paard heeft plezier. Zelfs voor ern hoger bod wilt hij ze niet kwijt. Die 2 zijn voor elkaar gemaakt!

Zelf heb ik een 10-jaarse merrie gekocht. Ik heb ze nu anderhalf jaar en we hebben afgezien... Ze heeft een eierstoktumor gehad waardoor ze levensgevaarlijk werd, gelukkig werd ze terug normaal na de operatie. Dan is er net nog een periode vol angst geweest omdat ze reageerde op mijn depressie en mij niet meer op haar rug wilde (maar andere ruiters ook niet)
Ik heb ze al vaak vervloekt, maar de klik was er van de eerste moment... Ik hou vreselijk veel van haar en zou haar niet meer kunnen missen. Heb ook al veel van haar geleerd, ze is een merrie die een eigen aanpak nodig heeft. Ze is op de grond zeer dominant en heeft een duidelijke, consequente baas nodig.
Onder het zadel zou ze nooit iets misdoen. In anderhalf jaar heeft ze 1x gebokt en 1x gesteigerd. Ze is voor de duivel nog niet bang en schrikt zelden. Als ze al schrikt, galoppeert ze 3 passen en staat ze uit zichzelf al stil.
Ik heb mijn zelfvertrouwen weer op haar gevonden, en nog veel belangrijker, het plezier in de paarden.

Ik heb nog nooit een seconde spijt gehad van de beslissing mijn vorig paard te verkopen. Naar mijn mening is namelijk iedere partij erop vooruit gegaan: vorig paard met een baas die leuk vind wat zij graag doet, haar nieuwe baas met een paard waar hij veel om geeft, de vorige eigenaresse van mijn huidig paard die een zeer goed springpaard heeft gekocht waar ze verder mee kan, mijn paard zelf met een baas die erg veel om haar geeft en geen problemen heeft met haar beperkingen en ikzelf die mijn zelfvertrouwen en de lol heeft teruggevonden. Iedereen is er beter van geworden...

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 06:14

Bedankt voor al jullie reacties!
En verhalen.
Iedereen zegt iets anders maar ik moet na gaan bij mezelf of het nog wat word of kan worden.

Het is heel lastig! :(

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 06:30

Sta he op een pensionstal? Kan daar iemand je helpen?

Veel mensen komen dit tegen. Ik weet niet hoe ervaren je bent, maar als je de enige bent die met een paard werkt, moet je echt oppassen dat de foutjes er niet insluipen. Het is heel normaal dat he hier hulp bij nodig hebt! Maar weinig mensen weten van natuur joe ze een paard moeten trainen en opvoeden. Zelfs de braafste kan heel gevaarlijk worden en omgekeerd. Ik zou dus absoluut aanraden om goede begeleiding te zoeken, zowel qua rijden/longeren als in de omgang.

Naat3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 06:41

Geef jezelf een bepaalde tijd. Bv 3 maanden.
Als het dan nog niet klikt, dan verkopen en een meer doorgereden paardje kopen.
Ik zou wel hulp zoeken. Iemand die ervaren is en tijdelijk mee kan rijden? Dan krijg jij ook het gevoel waar je naar toe moet.