Hengst en Merrie, Maar ik wil geen dekking!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 15:51

Horseboy56 schreef:
DonCamillo schreef:
Is dit serieus? Het is toch nog geen 1 april?
Als het wel serieus is, lijkt me maar 1 goed antwoord mogelijk: gewoon geen paard/pony (erbij) kopen.

1 april haha, neen! Er komt wel een pony bij, na het overlijden van het weidemaatje van mijn pony! maar de vraag was zou ik laten ruinen of de merrie on-vruchtbaar maken?

Is er niet een ander leuk shetlandertje die een merrie of ruin is? Zo jaag je jezelf niet op de kosten :)
Castreren valt best wel mee qua kosten als je het thuis op locatie laat doen, maar hou dan wel even rekening met dat ze nog niet direct bij elkaar kunnen omdat de hengst (dan ruin) nog een tijdje vruchtbaar kan zijn.
Als je ze zo snel mogelijk bij elkaar wilt zou ik dus echt verder gaan zoeken naar een merrie of ruin :)

MaximeEratos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 20:05

chimello schreef:
Mijn hemel, TS is allereerst 12 jaar oud.

Ten tweede, waarom trekken jullie nu al onnodig conclusies dat TS maar geen tweede pony moet nemen omdat hij de DA niet kan betalen. Dat zie ik nergens staan buiten dat TS dacht dat het 500+ euro kost om te castreren. Terwijl TS net vraagt wat de beste optie is.

En dan is het net goed dat TS een nieuwe pony neemt want nu staat de merrie dus alleen en dat vindt bokt ook weer niet goed normaal gezien. Beetje normaal doen dus?

TS is het geen optie gewoon meteen een ruintje te nemen of een andere merrie? Anders is zoals sommige gezegd hebben castreren de beste optie. Maar laat je goed informeren dat de hengst als hij geruind wordt niet te snel bij de merrie komt want dan kun je alsnog een veulen verwachten.

Bedankt, ja maar ik koop mijn pony's bij een vertrouwt iemand, en die had een super mooi hengstje staan, ik kon dat daar echt niet achterlaten! dus nu was mijn vraag wat de beste optie is, maar bedankt voor je hulp!

Anomien

Re: Hengst en Merrie, Maar ik wil geen dekking!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 20:11

Nog een kleine aanvulling. Bij aanschaf van een oudere hengst gaat niet elke DA accoord met castratie in de weide. Dan is castreren op de kliniek aanbevolen en kan ook duurder zijn en er kunnen meer risico's bij Komen kijken.

Bij elke hengst is indalen van beide teelballen noodZaak bij thuis castratie. Daarna kunnen ze nog lang hengstengedrag tonen en ook nog lang vruchtbaar zijn. En vergis je niet in dat als ze willen ook door draden lopen!
En ja ook merries maken zich daar schuldig aan!

Maar een leuke merrie of al gecastreerde ruin (let er weer op hoe lang hij al gecastreerd is) is ook leuk toch?

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 20:13

Bij de hengst ballen eraf en anders een ruin/merrie kopen. Ookal laat je de merrie onbruikbaar maken dan zal die hengst alsnog erop proberen te kruipen wat me niet bepaald bevordelijk lijkt voor de merrie haar rug.

MaximeEratos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 20:17

Knert schreef:
Nog een kleine aanvulling. Bij aanschaf van een oudere hengst gaat niet elke DA accoord met castratie in de weide. Dan is castreren op de kliniek aanbevolen en kan ook duurder zijn en er kunnen meer risico's bij Komen kijken.

Bij elke hengst is indalen van beide teelballen noodZaak bij thuis castratie. Daarna kunnen ze nog lang hengstengedrag tonen en ook nog lang vruchtbaar zijn. En vergis je niet in dat als ze willen ook door draden lopen!
En ja ook merries maken zich daar schuldig aan!

Maar een leuke merrie of al gecastreerde ruin (let er weer op hoe lang hij al gecastreerd is) is ook leuk toch?

Is een merrie heel het jaar door vruchtbaar?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 20:19

Ja... Maar een merrie tussen ruinen is echt geen probleem hoor. Er zijn wel merries die gewoon heel graag naar de hengst willen. Maar bij een ruin hoef je je geen zorgen te maken!

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 20:23

Ik heb vorig jaar mijn hengst laten castreren voor 175 euro. Staand onder verdoving. En hij is een paard dus voor een shetter is het waarschijnlijk wel iets goeskoper. Hou er alleen rekening mee dat ze de eerste periode na castratie nog steeds kunnen bevruchten. Zou ze de eerste weken erna dus niet bij elkaar zetten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 20:27

Horseboy56 schreef:

Eén week per maand, ongeveer. 's Winters soms wat minder duidelijk, korter, of helemaal niet. En als een merrie niet vruchtbaar is (en zich dus niet wil laten dekken) zal ze een hengst voor z'n kop slaan, als-ie te opdringerig is. Dus die ene week per maand gescheiden houden en de rest van de tijd niet, is ook geen optie (wat met honden bv wel kan).

'Steriliseren' van merries wordt nooit gedaan, niet zoals dat met honden, katten en konijnen wel routine is. (Nog afgezien van dat hengsten vaak een hele handvol zijn en ruinen een stuk makkelijker, mits jong gecastreerd). Dus het enige wat je kunt doen is een hengst laten castreren als je ze bij een merrie wilt houden.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 20:41

Let er ook op dat hengsten wel serieus hengstengedrag kunnen vertonen ook als er geen merrie's bij staan.
Bedenk je dus heel goed of je wel ervaren genoeg bent om een hengst te houden.
Er lopen vast ook nog wel knappe ruinen en merrie's rond

MaximeEratos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 09:04

Gillbo schreef:
Let er ook op dat hengsten wel serieus hengstengedrag kunnen vertonen ook als er geen merrie's bij staan.
Bedenk je dus heel goed of je wel ervaren genoeg bent om een hengst te houden.
Er lopen vast ook nog wel knappe ruinen en merrie's rond

Mijn paard is ook een echte hengst, dus de ervaring heb ik zeker! :)

MaximeEratos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 09:04

Ibbel schreef:
Horseboy56 schreef:

Eén week per maand, ongeveer. 's Winters soms wat minder duidelijk, korter, of helemaal niet. En als een merrie niet vruchtbaar is (en zich dus niet wil laten dekken) zal ze een hengst voor z'n kop slaan, als-ie te opdringerig is. Dus die ene week per maand gescheiden houden en de rest van de tijd niet, is ook geen optie (wat met honden bv wel kan).

'Steriliseren' van merries wordt nooit gedaan, niet zoals dat met honden, katten en konijnen wel routine is. (Nog afgezien van dat hengsten vaak een hele handvol zijn en ruinen een stuk makkelijker, mits jong gecastreerd). Dus het enige wat je kunt doen is een hengst laten castreren als je ze bij een merrie wilt houden.

Bedankt :)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 19:41

Dan 2 hengsten en 1 merrie in de weides lopen?
Staat je paard dan alleen?

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:30

gewoon geen hengst nemen haha

MaximeEratos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 11:06

Gillbo schreef:

Waarom 2 hengsten dan, nog meer last!

MaximeEratos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 11:06

anemoonlena schreef:
gewoon geen hengst nemen haha

Het is toch een hengst geworden, maar hij gedraagt zich beeldig!

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 11:21

Ik lees al een tijdje mee, nu zie ik je update..
Ik neem aan dat hij nu nog apart staat met een goed hek/ draad met flink stroom?En ik neem aan dat hij dan ook heel snel gecastreerd wordt?

Ik snap eerlijk gezegd de reden niet om een hengst te nemen als je al een merrie hebt, terwijl een ruin of merrie nemen een veel makkelijker optie is. Nu moet de merrie ook nog een flinke tijd alleen staan. Een hengst kan namelijk nog aardig lang vruchtbaar zijn na een castratie

MaximeEratos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 11:38

jasz schreef:
Ik lees al een tijdje mee, nu zie ik je update..
Ik neem aan dat hij nu nog apart staat met een goed hek/ draad met flink stroom?En ik neem aan dat hij dan ook heel snel gecastreerd wordt?

Ik snap eerlijk gezegd de reden niet om een hengst te nemen als je al een merrie hebt, terwijl een ruin of merrie nemen een veel makkelijker optie is. Nu moet de merrie ook nog een flinke tijd alleen staan. Een hengst kan namelijk nog aardig lang vruchtbaar zijn na een castratie

Hij staat apart, maar hij staat zeker niet alleen, mijn paard staat nu bij hem, dat klikt goed! de rede van die nieuwe pony was ook omdat mijn paard en de merrie geen goede klik hadden en altijd vechten; Met gevolgen.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:00

Ja ik snap dat je er een andere bij wil, ik snap alleen niet waarom een hengst. Maar je hebt dus nog een paard, die is hengst ook? Maar dan staat nu de merrie toch alleen?
Dan hou je toch altijd het probleem dat er een alleen staat. Tenzij je er nog een bij doet natuurlijk of de merrie op een pensionstal met andere paarden kan. En als je een eigen weiland hebt, dan kan je ook gewoon een plek verhuren.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:08

Mijn 6 jarige (ex)hengst is dit jaar gecastreerd en was €180 kwijt inclusief verdoven en enten. Dit is ook gewoon thuis gebeurt en recht staand. Misschien kun je met de huidige eigenaar een compromis sluiten?

Als je wilt dat hij hengst blijft kun je ook chemisch castreren maar weet hier verder niks over.

Oh lees net je update, dus nu staat je merrie alsnog alleen? Kun je niet een weidemaatje zoeken?

MaximeEratos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 12:58

[quote="rienne"]Mijn 6 jarige (ex)hengst is dit jaar gecastreerd en was €180 kwijt inclusief verdoven en enten. Dit is ook gewoon thuis gebeurt en recht staand. Misschien kun je met de huidige eigenaar een compromis sluiten?

Als je wilt dat hij hengst blijft kun je ook chemisch castreren maar weet hier verder niks over.

Oh lees net je update, dus nu staat je merrie alsnog alleen? Kun je niet een weidemaatje zoeken?
de hengst wordt in verloop van tijd gecastreerd maar nu nog even lekker hengst! Mijn merrie gaat even bij een vriendin staan, die nog een merrie heeft en mijn paard blijft bij de hengst staan ja, tot hij gecastreerd is; Daarna gaat mijn paard terug naar de privestal! hierbij is dit topic gesloten! :)

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 14:42

Maar er staan dan twee hengsten bij elkaar? Dat gaat ook niet altijd goed..
Dan hoop ik voor je dat je daar verder geen problemen mee krijgt. En hou de hengst echt nog een tijd apart, ook na de castratie!
Succes :)

Edit: als je wil dat het topic gesloten wordt, moet je even een mod pb-en. Anders blijft het topic gewoon open natuurlijk ;)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:13

Horseboy56 schreef:
Gillbo schreef:

Waarom 2 hengsten dan, nog meer last!

Je paard is toch hengst zeg je hier boven?
Dan heb je toch 2 hengsten en 1 merrie nu?
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 06-04-16 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:24

anemoonlena schreef:
ruinen hebben geen hengstenstreken enzo dus sowieso de hengst catreeren of doe niet moeilijk en koop een ruin, de merrie seriliseren zou ik niet doen om een aantal prive redenen die ik heb meegemaakt bij zoiets, maar i zou gewoone en ruin kopen, mijn keuze gaat bij een paard kopen ook altijd naar een ruin en merrie ook prima

Privé redenen die je hebt meegemaakt?
Meisje je bent 16 verkoop geen onzin
Sterilisatie bij een merrie word nooit gedaan
En jij hebt al een aantal redenen waarom je dat niet zou doen

Ts jou paard wat is dit voor paard? En je merrie staat die nu nog steeds alleen?

Als ik t zo lees heb je nu 2 hengsten en een merrie?
Waar staat de B pony? En hoe lang heb je de shet merrie en t paard al? En wat voor ras is het paard?
Heb je foto's van je paarden ben wel benieuwd

MaximeEratos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 16:07

Gillbo schreef:

Waarom 2 hengsten dan, nog meer last![/quote]
Je paard is toch hengst zeg je hier boven?
Dan heb je toch 2 hengsten en 1 merrie nu?[/quote]
Hoja! zo bedoel je! ik dacht nog een shetlander hengst! Nee die 2 hengsten vinden het goed met elkaar!

MaximeEratos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 16:11

Privé redenen die je hebt meegemaakt?
Meisje je bent 16 verkoop geen onzin
Sterilisatie bij een merrie word nooit gedaan
En jij hebt al een aantal redenen waarom je dat niet zou doen

Ts jou paard wat is dit voor paard? En je merrie staat die nu nog steeds alleen?

Als ik t zo lees heb je nu 2 hengsten en een merrie?
Waar staat de B pony? En hoe lang heb je de shet merrie en t paard al? En wat voor ras is het paard?
Heb je foto's van je paarden ben wel benieuwd[/quote]
BWP, en de merrie gaat naar een vriendin voor een tijd.
B pony verkocht! moest ik nog bijwerken! het merrie al 10 jaar, maar heeft zeker nooit alleen gestaan! paard al 4jaar! en ja tourlijk heb ik die! stuur dan pb.
Maar deze topic is afgehandeld!