Het klikt niet met mijn paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 15:31

maximuss schreef:
Geen probleem, pb maar waar en wanneer!

@ tigra: met begeleiding kan Ts het ook vlug leren, da's geen probleem. Da's dan ook het hele opzet van "goede begeleiding" ;-)...

Daar ben ik het niet mee eens. Als persoon ben je wie je bent en sommige dingen kun je niet veranderen. Of zou je niet moeten veranderen toch niet voor een paard.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 15:32

Een klik maak je. De grote vraag is, heb je er wel behoefte aan om die moeite in dit paard te steken?

Is het antwoord daarop nee, verkoop haar dan en koop een ander paard die nu al beter bij je past.
Is het antwoord ja, zoek dan die hulp en "vecht" je door deze periode heen om er samen ijzersterk uit te komen. Besef je wel dat jij degene bent die zal moeten verbeteren, jij degene bent die moet gaan leren. Het is niet het paard dat echt moet veranderen, jij bent het die moet veranderen voor dit paard. (niet bedoeld als een jij doet het fout, soms komen we gewoon dieren tegen die maken dat wij onszelf moeten verbeteren/veranderen. Het dier is het dier, die kan wel dingen leren, maar blijft gewoon dat dier, wij moeten leren hoe we daar het beste uit halen).

Het is zo simpel als dit. Wil jij een paard waarmee je nu al lekker uit de voeten kan verkoop dit paard dan. Dit gaat namelijk een leerweg worden. Er zit geen enkele schande in dit willen, je bent geen slecht baasje erdoor, je bent dan gewoon realistisch en doet dan wat het beste is voor jou en voor haar. Je hebt dan NIET gefaald. Besef je dit heel erg goed, je bent niet fout als je zegt dit is niet wat ik wilde, wat mijn droom was. Je bent dan eerlijk naar je paard en naar jezelf toe, dat is een goed iets, een goede eigenschap.

Wil je wel die leerweg aangaan dan zal je er anders uitkomen dan je nu bent. Dat kan heel erg waardevol zijn, veel zelfinzicht bieden. Maar je zal daar wel die moeite in moeten steken, een commitment aangaan daarvoor. Bereid je dan voor dat je (zeker het aankomende jaar) jezelf tegen zal gaan komen, je hulp nodig hebt daarbij. Maar als je dit wel wil weet dan dat het de moeite waard is.

Wat je ook kiest, het is beide echt ok. Maak desnoods een lijstje met voor- en nadelen bij dit paard, wat jij nu wil, wat jij in de (nabije) toekomst wil. Denk goed na en maak je keuze. Wat je ook kiest, waarvoor je ook gaat, het is ok. Alsje haar verkoopt komt ze echt wel weer op haar pootjes terecht, doe je het niet dan komen jullie er (met hulp) echt wel uit, maar dat kost wat tijd.
Laatst bijgewerkt door Bowen op 29-03-16 15:40, in het totaal 5 keer bewerkt

Lynnc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 15:32

Heb je al eens aan een hormonaal probleem gedacht?
Sommige merries kunnen hier erg last van hebben waardoor ze heel nukkig zijn en voor het minste op hun achterbenen staan.
Misschien de dierenarts nog eens laten komen en samen bespreken wat een goede behandeling zou kunnen zijn.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 15:34

elisedcl schreef:
maximuss schreef:

@ tigra: met begeleiding kan Ts het ook vlug leren, da's geen probleem. Da's dan ook het hele opzet van "goede begeleiding" ;-)...

Zowel Klaartje Van Steen en Horseman Paradise hebben mij al geholpen, van proffesionels gesproken

En wat waren hun bevindingen?

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 15:35

Tigra_ schreef:
maximuss schreef:

Daar ben ik het niet mee eens. Als persoon ben je wie je bent en sommige dingen kun je niet veranderen. Of zou je niet moeten veranderen toch niet voor een paard.

Niet mee eens. Je kan serieus veranderen als je dat echt wil. En soms is het een perfect moment dat een ander de verandering nodig heeft, bv het paard in deze.
Als je dan die moeite aangaat en veranderd, of beter gezegd je leert aan te passen aan het individu die dat paard is kan dat een waardevolle levensles zijn die je op vele manieren zal helpen in het leven.

Maar dat moet je wel willen! Wil je dat niet echt, wil je die moeite niet doen, want het zal best zwaar en confronterend worden hier en daar, doe het dan gewoon niet.
Er is helemaal niets mis met zeggen, dit is niet wat ik wilde, dit is niet wat bij mij en mijn leven past. Dat is eerlijk zijn, realistisch zijn en daar wordt iedereen (inc dat paard) aan het eind van de dag beter van.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 15:36

@ Ts: blijkbaar heb je je beslissing al gemaakt. Geen probleem.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 15:41

maximuss schreef:
Als je goede begeleiding/ instructie had dan had je dit topic niet moeten openen. Dit zijn problemen die op een uurtje op te lossen zijn, daar hoef je echt geen 4 maanden mee te sukkelen.

Je hebt in ieder geval geen gebrek aan zelfvertrouwen, als je zonder het paard gezien te hebben en zonder ook maar één detail te weten roept dat je 'het wel in een uurtje op kunt lossen' := Komt op mij niet zo professioneel over eigenlijk.

TS: waarom heb je dit paard gekocht? Wat sprak je in haar aan? Is dat er nog steeds en wil je daar toch nog voor vechten? Of vraag je je af 'wat heb ik er in hemelsnaam ooit in gezien'? Dat mag ook hoor, je mag gewoon toegeven dat je je vergist hebt. Komt bij mensen ook voor tenslotte, anders gingen stelletjes niet uit elkaar :+

maximuss

Re: Het klikt niet met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 15:47

@ Ibbel: nee hoor, idd geen gebrek aan zelfvertrouwen. Of het professioneel overkomt of niet maakt me niet uit. Ik ben gewoon duidelijk. Ik heb dagelijks dergelijke paarden in mijn handen en meestal zijn dergelijke problemen heel gemakkelijk op te lossen, je hoeft echt het warm water niet uit te vinden. En nee, ik heb er geen belang om dingen tot in den treure te rekken om er aan te verdienen ;-)...

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 15:51

Iedereen al enorm bedankt voor de reacties.

Het is inderdaad gewoon een keuze die moet maken. Wil ik nog vechten of denk ik dat het geen zin heeft... Ik ga er mijn tijd voor nemen en rustig over nadenken. Enorm bedankt in ieder geval, ik weet nu dat beide keuzes geen slechte beslissing zouden zijn, nu alleen nog ontdekken wat ik zelf kan en wil. :)
Bedankt voor jullie steun en hulp!

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 15:52

Wat vervelend ts dat je in deze situatie zit.
Het kan inderdaad voorkomen dat het karakter van een paard en de eigenaar niet goed bij elkaar passen. Zeker als het paard uitgesproken dominant is en jij gok ik niet...
Ik denk dat je het paard beter kunt verkopen en dat is geen schande, jullie zullen beide meer plezier hebben met een ander die beter bij je past.

Wel zou ik goed opletten als je een nieuw paard koopt dat je dan goed naar het karakter kijkt en informeert. Een paard kan soms bij een sterke zelfverzekerde persoon als een mak lammetje overkomen, maar als jij minder sterk in je schoenen staat kan het paard vervolgens heel anders uit de hoek komen als je het eenmaal op stal hebt. Dit is bij jouw merrie misschien ook het geval.

Heel veel succes met wat je ook besluit!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:02

elisedcl schreef:

Het is inderdaad gewoon een keuze die moet maken. Wil ik nog vechten of denk ik dat het geen zin heeft... Ik ga er mijn tijd voor nemen en rustig over nadenken. Enorm bedankt in ieder geval, ik weet nu dat beide keuzes geen slechte beslissing zouden zijn, nu alleen nog ontdekken wat ik zelf kan en wil. :)

Wat je ook beslist, op het moment dat jij in termen zoals vechten blijft denken ben je al verkeerd bezig. Mocht er geen lichamelijk probleem te vinden zijn dan ben jij gewoon niet de goede baas voor haar en waarschijnlijk voelt het paard zich nog vervelender dan jij. Wat hebben de instructeurs gezegd die je hebben geholpen? Daar ben ik heel benieuwd naar want indien zij je niet hebben kunnen helpen zit het probleem voor 99 % bij jou en niet bij je pony, denk daar aan wanneer je een andere aanschaft, het cirkeltje is zo weer rond en dan heb je weer problemen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:02

maximuss schreef:
@ Ibbel: nee hoor, idd geen gebrek aan zelfvertrouwen. Of het professioneel overkomt of niet maakt me niet uit. Ik ben gewoon duidelijk. Ik heb dagelijks dergelijke paarden in mijn handen en meestal zijn dergelijke problemen heel gemakkelijk op te lossen, je hoeft echt het warm water niet uit te vinden. En nee, ik heb er geen belang om dingen tot in den treure te rekken om er aan te verdienen ;-)...

Het paard op de goede rit krijgen is inderdaad meestal vrij simpel. Het mens op de goede rit krijgen is een heel stuk lastiger.

Een goede prof heeft 99 van de 100 paarden binnen een maand op de goede rit. No problem.
Maar een goede prof kan zich aanpassen aan het individu dat dat paard is, weet snel wat dat paard nodig heeft en kan zich aanpassen aan wat dat paard nodig heeft.
De gewone mens (daar val ik ook onder) heeft daar vaak wat meer moeite mee. Die heeft geen 1001 paarden in handen gehad, heeft die ervaring en die leerweg niet gehad. Moet echt aan zichzelf werken om met dat specifieke paard om te leren gaan, daar het beste uit te halen en samen vooruit te gaan. En wil dat soms gewoon niet!!!

Dan is het lang niet altijd even snel opgelost.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 16:08

bigone schreef:
elisedcl schreef:

Wat je ook beslist, op het moment dat jij in termen zoals vechten blijft denken ben je al verkeerd bezig. Mocht er geen lichamelijk probleem te vinden zijn dan ben jij gewoon niet de goede baas voor haar en waarschijnlijk voelt het paard zich nog vervelender dan jij. Wat hebben de instructeurs gezegd die je hebben geholpen? Daar ben ik heel benieuwd naar want indien zij je niet hebben kunnen helpen zit het probleem voor 99 % bij jou en niet bij je pony, denk daar aan wanneer je een andere aanschaft, het cirkeltje is zo weer rond en dan heb je weer problemen.

Inderdaad ik besef goed dat het aan mij ligt! Doorgaan, niet opgeven en zoeken naar oplossingen, zo zit de paardenwereld nu eenmaal in elkaar?

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 16:14

Het is wel al enorm verbeterd, maar er zijn gewoon nog veel punten waar aan gewerkt moet worden.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:14

Citaat:
Citaat:
Zowel Klaartje Van Steen en Horseman Paradise hebben mij al geholpen, van proffesionels gesproken

En wat waren hun bevindingen?

Hier ben ik ook benieuwd naar!

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 16:17

Ze zeiden dat Cessie inderdaad een dominant kantje had, dat ze heel zelfzeker is, maar ook heel gevoelig, wat het moeilijk maakt om kordaat te zijn omdat ze nogal rap in haar stressniveau zit.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:20

Het is een hobby hoor. Als de combinatie niet lukt, is dat geen schande.

Het paard heeft duidelijk een ander soort baas nodig, dan jij kan bieden.
Op zoek gaan naar een nieuw huis en uitzoeken welk karakter beter bij jou past. Succes.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:37

Dat is een duidelijke omschrijving van je paard. Wel prettig voor jezelf denk ik, weten hoe anderen er naar kijken! Je hebt vast en zeker tips van hun mee gekregen en naar wat ik gelezen heb ben je daar ook mee aan de slag gegaan.

Ikzelf vind 4 maanden knoeien een mooie probeertijd hoor. Je geeft zelf aan dat je niet verder komt, en er geen plezier meer in hebt. Duidelijk. Duidelijker kan het niet.

Dus eigenlijk heb ik maar een tip, je hebt je best gedaan, het gaat niet, je plezier is weg, verkoop haar maar. Ik zou je wel aanraden om haar door iemand anders te laten verkopen, die haar bijvoorbeeld nog wat doorrijden kan.

Dan ga jij daarna rustig op zoek naar een ander paardje die beter bij je past. Geen schande hoor, juist verstandig.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:37

elisedcl schreef:
Het is wel al enorm verbeterd, maar er zijn gewoon nog veel punten waar aan gewerkt moet worden.

Maar als het wel al is verbeterd, waarom dan de twijfel?

Nog een keer mijn vraag: waarom heb je haar gekocht? Wat zag je in haar toen je haar kocht? Wat was de trigger die zei: dat moet 'm worden?
En is die trigger er nog steeds?

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 16:53

Ibbel schreef:
elisedcl schreef:

Maar als het wel al is verbeterd, waarom dan de twijfel?

Nog een keer mijn vraag: waarom heb je haar gekocht? Wat zag je in haar toen je haar kocht? Wat was de trigger die zei: dat moet 'm worden?
En is die trigger er nog steeds?

De rede dat ik haar kocht? Wel, ze was wat ik wou. Een jonge ingereden mooie merrie. De rede dat ik haar kocht was omdat ze al ingereden was en omdat het een merrie was, want ik wou later graag ooit een veulentje fokken. Maarja, nu met haar heupen zal dat al waarschijnlijk niet meer doorgaan... Nuja, ik vond ze een prachtige merrie, maar ik wist niet dat ze zo een sterk karakter ging hebben

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:55

Maar wanneer jij zegt dat je in vier maanden één keer hebt kunnen rijden terwijl dit waarschijnlijk wel de bedoeling was voor je haar kocht dan zit er toch iets niet goed. En een paard spiegelt, zonder meer.
Dus bij een dominante dame een onzekere baas die graag alles zo goed mogelijk wil doen, dat gaat negen van de tien keer fout. Die ene keer dat het wel lukt heb je ook een vriend voor het leven, wil je dit dan moet je jezelf aanpakken, word jij de zelfverzekerde baas die beseft dat je met lief zijn er alleen niet komt dan kan het best wel veranderen(nogmaals, zolang er geen lichamelijke problemen zijn) en het aanbod dat je van iemand hier op bokt kreeg, pb maar en ik kom, neem het aan want minder kan het toch niet worden. Soms is een andere blik op je paard en vooral hoe jij het zou kunnen doen al heel verhelderend. Doe er je voordeel mee want je hebt toch niets te verliezen. Twijfelkonten , daar is elk paard zo klaar mee.
En wat betreft sterke merrie, ook die heeft behoefte aan leiderschap, waarschijnlijk nog veel meer dan die aardige goedzak waar je wel alles mee kunt. En scheve heupen?? Als de afwijking zo ernstig is dat je er misschien helemaal niet mee kunt fokken dan kun je er ook niet op rijden dus dat zal wel meevallen.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 16:58

bigone schreef:
Maar wanneer jij zegt dat je in vier maanden één keer hebt kunnen rijden terwijl dit waarschijnlijk wel de bedoeling was voor je haar kocht dan zit er toch iets niet goed. En een paard spiegelt, zonder meer.
Dus bij een dominante dame een onzekere baas die graag alles zo goed mogelijk wil doen, dat gaat negen van de tien keer fout. Die ene keer dat het wel lukt heb je ook een vriend voor het leven, wil je dit dan moet je jezelf aanpakken, word jij de zelfverzekerde baas die beseft dat je met lief zijn er alleen niet komt dan kan het best wel veranderen(nogmaals, zolang er geen lichamelijke problemen zijn) en het aanbod dat je van iemand hier op bokt kreeg, pb maar en ik kom, neem het aan want minder kan het toch niet worden. Soms is een andere blik op je paard en vooral hoe jij het zou kunnen doen al heel verhelderend. Doe er je voordeel mee want je hebt toch niets te verliezen. Twijfelkonten , daar is elk paard zo klaar mee.
En wat betreft sterke merrie, ook die heeft behoefte aan leiderschap, waarschijnlijk nog veel meer dan die aardige goedzak waar je wel alles mee kunt. En scheve heupen?? Als de afwijking zo ernstig is dat je er misschien helemaal niet mee kunt fokken dan kun je er ook niet op rijden dus dat zal wel meevallen.

Ik ben onzeker ja, mar normaal gezien niet. Maar zij steigert elke keer opnieuw in het begin... Ik zou wel is willen weten hoe jullie dan nog zelfzeker kunnen zijn als je paard zoveel steigert. Op dit moment doet ze dit al veel minder, ik moet gewoon het vertrouwen terug zoeken. Ik heb al veel paarden onder mijn hoede gehad, maar dit is eentje waar ik nog veel van en kan leren.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 17:01

Als het echt niet klikt, is dat geen schande en is het beter om een passender baasje voor haar te zoeken en een passender paard voor jou.

kel106

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 17:03

Je kan nog zovaak bij een paardje gaan kijken maar je zal pas echt er achter komen hoe het paard in elkaar zit als je deze langere tijd heb en op je ''eigen plekje'' staat. Zelf heb ik ook de nodige problemen gehad met mijn ruin, ik heb er voor gekozen om er voor te vechten!
Je komt jezelf meerdere malen tegen en het zal ook echt niet altijd leuk zijn maar de stukjes die dan wel lukken zijn daar door extra waardevol.
Ik krijg alleen maar een sterkere band met hem door dit proces en ik ben zo blij dat ik er voor geknokt heb en nog steeds aan het knokken ben!

Wat ook al is gezegd, wat je beslissing ook is r is geen verkeerde keuze.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 17:04

kel106 schreef:
Je kan nog zovaak bij een paardje gaan kijken maar je zal pas echt er achter komen hoe het paard in elkaar zit als je deze langere tijd heb en op je ''eigen plekje'' staat. Zelf heb ik ook de nodige problemen gehad met mijn ruin, ik heb er voor gekozen om er voor te vechten!
Je komt jezelf meerdere malen tegen en het zal ook echt niet altijd leuk zijn maar de stukjes die dan wel lukken zijn daar door extra waardevol.
Ik krijg alleen maar een sterkere band met hem door dit proces en ik ben zo blij dat ik er voor geknokt heb en nog steeds aan het knokken ben!

Wat ook al is gezegd, wat je beslissing ook is r is geen verkeerde keuze.

Bedankt voor dit motiverend verhaal :)