Opvoedkundige tips gevraagd, Mika staat op ijzers *zucht*

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-01 05:58

Bedankt allemaal voor jullie reacties, jullie geven me weer helemaal hoop dat het toch nog goed gaat komen...

Gery, ik wou dat ik wist waarom ze zo reageert.. Verward
Aan de ene kant denk ik dat het echt tegenstribbelen is uit onwennigheid, niet uit angst denk ik, want ze was op een bepaald moment puur gemeen en kwam zeker niet bang over. En als ik terug ga denken hoe het allemaal gegaan is vanaf het moment dat ik haar kocht (afgelopen juni) is het een pony die heel snel venijnig wordt als er dingen moeten gebeuren die haar niet bevallen...

Bij dingen die ze niet wil doen gaat ze ongelofelijk in staking, werkt dat niet begint ze te steigeren en allerlei andere fratsen uit te halen. Wanneer je dan streng bent en doorzet win je het op den duur wel, maar dat valt zeker niet mee!

Ze werd bij de smid pas bang toen ze zo op haar donder kreeg, echte paniek was het niet maar je kon aan de ogen zien dat ze bang was. Ik denk ook dat hij te ver is gegaan met alles, ik kan me zijn reactie wel een beetje voorstellen, hij had zijn handen helemaal stuk (ik moest de pony afspoelen na die tijd omdat ze overal bloedvlekken had van hem) en hij heeft ook een paar keer echt moeten springen om op tijd weg te kunnen komen als ze weer doordraaide, maar hij is te ver gegaan met slaan(vind ik tenminste).
Ze heeft trappen in de buik (hoeveel kwaad kan dat eigenlijk voor het veulen?) en onder de kont gehad en hij heeft haar tussen de oren gestompt en nu heeft ze allemaal korsten op de lip van de tang die hij erop heeft gedraaid als praam.
Terwijl ik zeker weet van mijn pony dat 1 flinke tik en heel streng toespreken in principe ook werkt zonder dat ze dan echt doordraait...Hoe meer geweld des te onrustiger wordt ze, vind ik trouwens ook logisch...
Die druppels ga ik in ieder geval zeker ophalen, als ze er rustiger van zou kunnen worden zonder dat het echt verdoofd heb ik er helemaal geen problemen mee om die te geven, en als het wel werkt spring ik helemaal een gat in de lucht... Haha!

Misschien is het verstandig als ik deze week de smid eens bel om er eens rustig met hem over te praten, dan is het allemaal een beetje gezakt maar nog wel vers in het geheugen, want verder zie ik hem nooit, niet eerder dan wanneer er een nieuwe afspraak gemaakt wordt voor Mika.

Vandaag ben ik voor het eerst begonnen met oefenen ivm de hoefjes, netjes voetje optillen, hoef uitkrabben, een beetje met de hoefkrabber op de ijzers tikken rondom, snoepje, volgende hoef...
Eerst was ze wel een beetje bang, ze sprong helemaal aan de kant, misschien wel bang om weer een schop te krijgen ofzo, maar ik ben rustig blijven praten en heb gewoon doorgezet, het snoepje voor elke hoef kreeg ze pas als ik echt klaar was met wat ik wilde doen. Dit wil ik nu elke dag volhouden voor en na het wandelen/longeren/fietsen in de hoop dat ze rustiger wordt wanneer er "gehamert" wordt onder d'r hoeven.
Ik hoop zo dat het werkt en we het op deze manier op kunnen lossen... En ik ben hartstikke blij dat jullie zo met me mee denken om te proberen een oplossing te vinden, DANKJEWEL!
Mochten er nog andere ideeën bij jullie te binnen schieten hoor ik het graag!

Groetjes Sonja

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 08:56

Is Mika een Welsh? zoals je het beschrijft vind ik dit typisch Welsh-gedrag. Ik wil niet zeggen dat andere ponies nooit zo zullen reageren, maar dit soort reacties zie je opvallend vaak vanuit die hoek.
Ik denk niet dat het veulen gevaar loopt van dit soort acties. Wel eens gezien hoe ze in de vrije natuur met elkaar omspringen?
Het tikken op de ijzers kun je steeds veder uitbouwen, bedenk dat de smid behoorlijk hard op de nagels slaat om ze erin te krijgen. Ga op een bepaald moment, als je denkt dat het kan, ook met een hamer aan de slag.
Ik zou ook zeker met de smid bellen en erover praten. Als het een echt goede smid is zal hij proberen om mee te zoeken naar een oplossing.

Mika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-01 15:55

Hoi Gery,

Vanmorgen weer de hoeven gedaan en het ging al een ietsiepietsie beter als gisteren, volgens mij snapt ze nu wel dat ik niet ga slaan...
Bij de achterbenen is het altijd oppassen, als je die opneemt dat begint ze echt schopbewegingen te maken en moet je er echt voor zorgen dat je de hoef niet per ongeluk loslaat, want dan heb je een klein probleempje... Boos!
Maar toen ze dat vanmorgen ook deed en ik een keer heel hard NEE MIKA!! zei hield ze d'r been stil en kon ik gewoon mijn gang gaan.
Ik hou de benen ook nog niet echt lang vast hoor, iets langer dan bij gewoon hoevenkrabben maar nog niet echt superlang, dat is denk ik ook iets dat je langzaam op moet bouwen.

Mika is een kleine appaloosa, de moeder was een shetje haar vader is volledig appaloosa.
Wat ik van Anke (=vorige eigenaresse) heb begrepen is dat appaloosa's er wel bekend omstaan vrij dominant en behoorlijk pittig te zijn.
Maar heb je het eenmaal gewonnen..........Dan is het ook goed, al zullen ze wel met enige regelmaat blijven proberen de leiding te krijgen...Dat is de uitleg die ik van haar heb gehad. Zo op stal en in de wei is het een gigantische knuffel, ze loopt ook steeds achter je aan en wil het liefst de hele dag bij je zijn, als je gewoon buiten aan het werk bent staat ze er ook altijd met de neus bovenop.
In mijn ogen heeft ze vrij veel aandacht nodig om zich echt lekker te kunnen voelen, je kan 'r rustig een paar dagen laten staan, maar dan moet je wel elke dag een knuffeluurtje inlassen, anders is het net of ze een beetje "verpieterd".
Alleen in "het werk" is ze moeilijker.

[img]../upload/800/mika9.jpg[/img]

Zo klein en dan zoveel stennis kunnen maken! Haha!

Ik denk dat ik haar zo wel redelijk goed omschreven heb, het valt niet mee om het allemaal op te schrijven, maar ik denk dat deze bschrijving wel heel dicht in de buurt komt.

Groetjes Sonja

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 17:15

Nou, voor zover je beschrijving ontoereikend is, spreekt die foto boekdelen. Die gezichtsuitdrukking, nou succes ermee hoor. Die gaat je nog voor verrassingen stellen hoor, maar als je dit aankunt dan kun je zowat de hele wereld aan.

Op de manege waar ik vroeger stond, daar stond een Welsh A of B, zo'n klein duveltje uit een doosje. Er reden twee zusjes mee, die dat niet onverdienstelijk deden. Zegt die moeder tegen mij: soms vraag ik me af of ze niet wat te pittig is voor de kinderen. Ik zeg nou dat loopt wel los hoor, als ze deze pony kunnen rijden dan kunnen ze elke pony rijden.