wel of geen pony kopen voor 9 jarig dochter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 07:53

Onze dochter was 11 toen haar pony kwam. Weet je, als ze op stal is, hangt ze niet op straat rond :D

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 07:54

ps. Mijn zoon heeft dan toevallig een shetlander, waar hij - denk ik - volgend jaar niet meer op past. Maar als het echt voor het rijden is is een grote pony ivm groeien van het kind natuurlijk wel belangrijk, zodat ze samen een tijdje mee gaan :)

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 08:03

Wat een leuk idee dat je haar verzorgpony wil kopen! En super leuk om ervaringen te lezen!
Ik kreeg zelf toen ik 11 jaar was mijn pony, mijn moeder reed hem ook af en toe en we verzorgde hem samen.. Ik reed eerst wedstrijden met hem maar toen hij na een blessure alleen nog bosritjes kon maken heb ik dat nog een aantal jaren gedaan.. Toen ik begon met werken betaalde ik ook veel zelf voor mijn pony! Helaas is hij vorig jaar september ingeslapen, maar ik heb erg veel plezier met hem gehad en super veel geleerd! Zowel over paarden als over andere dingen die in het dagelijks leven ook voorkomen..

Ik zou t doen!! Je leert er zoveel van!

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 08:09

Hier ook een D pony gekocht toen onze dochter 10 was. Ze gaat al vanaf 3e jaar mee naar de paarden en heeft les sinds haar 6e. Inmiddels is ze bijna 14 en hebben we de pony afgelopen januari met pijn in ons hart verkocht. Ze reden L2, maar ze groeide ineens zo hard dat ik maandelijks de beugels een gaatje langer moest doen. Voor het plaatje dus niet heel mooi meer en het niveau wordt steeds hoger, dus ze kreeg ook steeds meer concurrentie van grotere D of E pony's. Dus besloten om de M niet meer te gaan starten en een nieuw ruitertje voor hem te zoeken. Inmiddels staat hij bij een lief meisje die veel plezier aan hem heeft en hebben wij een paard gekocht die ik samen met mijn dochter train.

Dus ja ik ben helemaal voor een eigen pony. Kinderen leren om te gaan met de verantwoordelijkheid en hebben veel liefde voor zo'n beestje. Daarnaast heb je zelf kennis van paarden om de boel te begeleiden. Ik zou alleen wel afwegen of de pony aan al jullie wensen voldoet en of je dochter er lang plezier van heeft mbt haar lengte en de hoogte van de pony. Is het voor de ervaring en lekker tutten, of wil je ook wedstrijden gaan starten en heeft hij daar voldoende aanleg voor?

0091

Re: wel of geen pony kopen voor 9 jarig dochter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 08:11

Geef je kind een pony en ze zullen nooit geld hebben om aan de drugs te gaan :Y)

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 10:19

Paulina schreef:
Geef je kind een pony en ze zullen nooit geld hebben om aan de drugs te gaan :Y)

Haha precies! Als ik soms hoor over 13 jarige meisjes die het ene na t andere vriendje hebben zeg ik altijd; ik dacht toen alleen nog maar aan mijn pony.. Er bestond geen andere vriend dan hij, dat was mijn grote liefde! <3

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 12:31

Ja ik zou het wel doen!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 12:40

Getup schreef:
Die van mij is 4 en heeft een pony :o . Maar die zit er misschien 2 x pw kort op. Verder wordt hij door n 10jarig meisje gereden.

Hoe gaat dat nu met die pony? Hoe vaak en door wie wordt hij gereden?
Ik vind het niets slechts, een pony voor een kind te kopen indien de mogelijkheid daar is.

Idem hier, pony gegeven voor haar 4e verjaardag en nu een bijrijdster van 9 jaar erbij

Hou er gewoon rekening mee dat de passie kan overwaaien en wat doe je dan?
Ik mijn geval men ik ook met de pony dus ik vind het niet erg als ze er een maand niet naar om kijkt
Verder ervaar ik het als positief, ze is lekker buiten, en leert dat dieren met respect behandeld moeten worden en veel zorg nodig hebben.
En rijden is hier een bijkomstigheid die ze maar 2 x per week ff kort mag

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 12:41

Paulina schreef:

Ik kan dat weerleggen. :D

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 12:42

lieveli schreef:
Paulina schreef:

Ik kan dat weerleggen. :D

Ik ook :')

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 12:46

Wat mij opvalt is dat je nooit iemand hoort over de lichamelijke schade die kinderen in de groei kunnen oplopen? Het is volgens mij wetenschappelijk bewezen dat al jong dagelijks rijden schade aan de heupen veroorzaakt. Puur uit interesse: is dat iets waar jullie je van bewust zijn en rekening mee houden eigenlijk?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 12:49

Ik heb het niet, mijn moeder ook niet noch mijn broers. Dus nee, ik houd daar geen rekening mee.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 12:51

DatBenIkNou schreef:
Wat mij opvalt is dat je nooit iemand hoort over de lichamelijke schade die kinderen in de groei kunnen oplopen? Het is volgens mij wetenschappelijk bewezen dat al jong dagelijks rijden schade aan de heupen veroorzaakt. Puur uit interesse: is dat iets waar jullie je van bewust zijn en rekening mee houden eigenlijk?

Elke sport is schadelijk bij jonge kinderen als ze het teveel doen
Daarom ook met mate

Dacht je dat turnen bijv wel goed was?
Ik reed vroeger als 5 jarige urenlang 3 x per week
Heb geen problemen
Mijn 4 jarige mag 1 a 2 x per week 15 min, en dan nog aan een lijntje en kacheltjes an

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 12:55

Als je er zelf de tijd en het geld ervoor hebt waarom niet? Het is iig leerzaam voor je dochter. Een eigen pony vergt toch wel verantwoordelijkheidsgevoel.

Zelf was ik 10 toen ik mijn eerste pony kreeg. Mijn ouders hadden er 0 verstand van (niet verstandig i know), dus ik nam alles op me. Zorgen dat mijn pa op tijd brokken, hooi en zaagsel bestelde. Hoefsmid, dierenarts etc. Ik ging minimaal 2x per dag voeren en na school mestte ik de stal uit. Als ik ziek was nam mijn pa het over, maar dat heeft hij eigenlijk zelden hoeven te doen. Later ging hij ze 's ochtends voeren toen ik ging studeren en al heel vroeg met de trein moest. Ik heb overigens nooit wat gemist qua afspreken met vriendinnetjes etc. Ik leerde al snel goed plannen, zodat ik ook gewoon leuke dingen kon doen.

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 12:56

Ik denk dat het per kind verschillend is, maar als ze er zo serieus mee is en je kan haar zelf helpen omdat je ervaring heb waarom zou je het dan niet doen?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 12:58

Ja ik zou het wel doen! Is inderdaad leerzaam en lichamelijk belasting valt volgens mij wel mee. Nooit gehoord dat een kind heupklachten heeft opgelopen door teveel paardrijden.

Renaatt92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 15:41

Ik kreeg mijn eerste pony toen ik 11 was. Ik heb onwijs veel van haar geleerd! Ik besef mij nogsteeds hoeveel het waard is dat ik deze kans heb gekregen. Alle meiden die ik ken die op jonge leeftijd al pony's hebben komen helemaal niet verwend oid over. Ze beseffen juist heel goed hoeveel werk er in gaat zitten.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 16:02

Ik was 5 en kreeg mijn eerste eigen a-pony. Op mijn 3de stuiterde ik al voor de lol zo 1x in de week rond op een 3 jarige shetlander. Mijn ouders hebben vroeger allebei pony gereden, dus die wisten waar ze aan begonnen. Mijn a-pony was gewoon een simpele oude pony, die al heel veel had gezien en ook nog uit de familie kwam. Beest heeft in mijn tijd nooit een stap verkeerd gezet. Het enige wat mijn ouders verplichte was dat ik op regelmatige basis mee kwam en op regelmatige basis een keer deed rijden onder hun begeleiding allemaal. In die periode was 1x op de ponyclub les meer als genoeg, zolang ik er maar lol in had. In de jaren na mijn spelletjes tijd is de verantwoordelijkheid naar mate mijn leeftijd natuurlijk wel meegegroeid. Ben ik er slechter van geworden, ben van mening niet. Ga nu nog met mijn moeder graag op stap met onze pony en mijn rijpaard van een andere eigenaar.

Dus ik zou lekker zeggen doen, als jij daar ook zin in hebt.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 17:12

Ik was 9 toen ik mijn eerste pony kreeg. Ik was lekker van de straat en heb daardoor echt wel verantwoordelijkheid leren dragen. Iedere dag door weer en wind moest ik er naartoe en heb het echt jaren lang met plezier gedaan. Mocht mijn dochter het tegen die tijd ook leuk vinden dan overweeg ik ook een pony voor mijn dochter te kopen. Eerst maar eens zien of ze uberhaubt wil rijden ;) Ze is pas 3 dus heb nog even.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 17:32

Ook ik was 9 toen ik mijn eigen pony kreeg, een afdankertje van mijn buurmeisje.
Ik heb er veel meer van geleerd dan enkel het rijden alleen:
om leren gaan met verantwoordelijkheid,
om leren gaan met tegenslagen, vooruitkijken plannen
solidaritijd ,
financiën juist besteden
Doorzetten,
en het omleren gaan met ziekte, dood,verlies en de paarden gaven mij echt steun in rot perioden van mijn leven.

Het is echt een liefde voor het leven geworden zomaar per toeval!
En tja uhhm mijn dochter van 2 zit ook al op mijn 22 jr pony en die heeft het dus ook al,niet uit dwang maar gewoon uit eigen keuze en ik hoop dat die paarden haar net zoveel liefde geven als dat ik er van heb gehad!

mijn advies doen!!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 17:47

DatBenIkNou schreef:

Is nog nooit wetenschappelijk bewezen, die "schade aan de heupen."
Maar de vraag leeft bij veel ouders en komt altijd weer terug: http://www.ouders.nl/vraagbaken/is-paardrijden-slecht-voor-het-bekken-van-een-jong-kind-7-jr

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 17:53

Renaatt92 schreef:
Ik kreeg mijn eerste pony toen ik 11 was. Ik heb onwijs veel van haar geleerd! Ik besef mij nogsteeds hoeveel het waard is dat ik deze kans heb gekregen. Alle meiden die ik ken die op jonge leeftijd al pony's hebben komen helemaal niet verwend oid over. Ze beseffen juist heel goed hoeveel werk er in gaat zitten.

Ik denk dat dat "verwend overkomen" eerder te maken heeft met jaloersheid van degene die zelf geen pony heeft.

Een kind verwennen door er een pony voor te kopen? Met al die kilo's mest, hooi, stro, loslatende ponyharen, lopen in de modder om pony uit de wei te halen en rijden in de kou en regen waar dat kind mee te maken gaat krijgen in gedachte, kan ik echt niet zeggen dat een pony kopen, een kind verwennen betekent. :')

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 17:53

Ik was 6 of 7 toen ik mijn pony'tje kreeg. Heerlijk! Als je kind er al een aantal jaar serieus mee bezig is en het nog niet verveelt, denk ik dat het prima kan.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 17:54

Wat een ontzettend lieve foto's van je dochter met haar pony, watnou1..
Als je dat ziet, zeg je: Jaa gewoon doen!!! <3

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 17:56

TS, ik vind het leuk klinken! Volgens mij zijn zowel jij als je dochter hier totaal niet impulsief of overmoedig in, en staan jullie er allebei gewoon heel fijn in! :j Als jullie de stap zetten, heel veel plezier ermee.