Paardenmode van vroeger

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 20:38

susanne_m schreef:
Je zwarte hoofdstel bij je bruine zadel (enbruin was toen niet iets om trots op te zijn)

Of bij je blauwe, oldskool Wintec. En dan bruine beugelriemen. En bij dat zwart, blauw en bruin een groene frontriem :Y)

susanne_m

Re: Paardenmode van vroeger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 20:42

en echte dressuurzadels!! zo hee dat was iets om trots op te zijn!
die wintec kan ik me inderdaad nog goed herinnneren, zaten wel lekker

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 20:42

Ja bruin tuig dat wilde je niet, weet nog dat we zo'n 20 jaar geleden op pony jacht waren en ik er echt niet aan moest denken een bruin zadel te hebben! En nu heb ik juist een bruin zadel gekocht haha.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 20:45

Durf ik het een foto te plaatsen :D

Ik duik ff in mijn fotoalbum. goeie ouwe tijd.

shoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 20:47

Gebreide zwarte trui met een gigantisch witte paardenhoofd erop. Ongeveer 30 jaar geleden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 20:49

Mijn kindertijd was jaren 80.

- Corduroy rijbroeken,
- gewatteerde bodywarmers,
- Bordeaux rode of bruine vilten sjabrakken,
- witte koordsingels
- leren peesbeschermers met heel veel gespjes
- dekens met rechte singels ipv kruissingels
- dekens waren van canvas en zeker niet waterdicht
- sisal halsters

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 20:53

Je had voeger maar 1 zadel voor alle paarden.
Was een kruising tussen een spring en veelzijdigheid.

Als hij te wijd was dan deed je het dekje (deken) een keer extra dubbel.
Ik had 2 soorten neusriemen, een lage een een hoge (engelse)neusriem, die zat door het bakstuk heen zoals bij menhoofdstellen).

Op wedstrijd was een hele onderneming; alle pony's gezadeld en wel in een grote vrachtwagen.
Gewoon allemaal naast elkaar, de hele wagen vol.
Iedereen in auto's gepropt en hup op wedstrijd.
Een crèmekleurige rib rijbroek en de clubtrui (velours met de naam erop geborduurd).
Dan de hele dag op pad.
Echt super gezellig.

Voor de rest geen beenbescherming/springschoenen, die waren alleen voor de "echte" ruiters op tv.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 20:57

De ribbroeken ja, die van mij heeft vanaf mijn 9e tot mijn 25e dienst gedaan. Niet kapot te krijgen.
Champignoncap, allemaal rubberen laarzen, dubbelgevouwen dekens en inderdaad frontriempjes met gekleurde driehoekjes.

AmkeE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 20:58

Zo praat mijn moeder altijd over haar pony/paarden tijd (1975-1990) haha.
Ik heb zo'n 10 jaar geleden al haar kisten met spullen opgegraven en vond inderdaad dergelijke frontriemen, lage neusriemen, bruin tuig, bodywarmers en noem alles maar op. Sommige dingen gebruik ik nu nog :+

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 21:01

Rijbroeken hadden een elastiekje voor onder je voet :D

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 21:03

Lynn_Nikita schreef:
En die koord singels.wat en ondingen. Ook in jaren 90 had iedereen hier zwarte handschoenen met gekleurde vinger topper

Ik zweer nu nog steeds bij mijn koordsingel. De beste singel voor mijn senior haf.
Heb mijn Massimo Trail 5,5 jaar geleden speciaal met korte singelstoten besteld, zodat ik met mijn koordsingel kon blijven rijden.

Ik herinner me uit mijn ponytijd idd de vilten schabrakken en de rood-witte en blauw-witte en groen-witte driehoekjes frontriemen. En idd de gebreide trui met paardenhoofd erop.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 21:13

Ik heb ook nog een rib rijbroek van mijn moeder, een hele oude! ding is niet kapot te krijgen :D van die dekjes waar jullie het over hebben zou ik wel eens een foto van willen zien :P
Laatst bijgewerkt door melissapupa op 17-03-16 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 21:13

Toen mijn moeder begon met paardrijden (iets van 1967) had zij een cap met zonder koord wat ik mij kan herinneren van foto's die ik gezien heb. Alleen de kinderen droegen ze en was optioneel. Ook zij kan zich nog de rip broeken herinneren. Alles was veel simpler qua kleur en materiaal.

Toen ik begon zou ik nog haar oude leren rijlaarzen krijgen, maar het leer was vergaan. We hebben boven nog een oud hoofdstel en zadel liggen van haar vorige paard. Oude robuuste leren halster hangt in mijn kamer. Bijna 30 jaar oud en nog steeds te net voor ons paard om hem nu de hele dag om te hebben in het land :')
Laatst bijgewerkt door Bralindy op 17-03-16 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 21:15

Lukt niet om een goede foto te maken vanuit het fotoalbum...ja ik ben uit de tijd van een rolletje en af laten drukken bij AH of Hema.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 21:19

Brainless schreef:
Je had voeger maar 1 zadel voor alle paarden.
Was een kruising tussen een spring en veelzijdigheid.

Als hij te wijd was dan deed je het dekje (deken) een keer extra dubbel.
Ik had 2 soorten neusriemen, een lage een een hoge (engelse)neusriem, die zat door het bakstuk heen zoals bij menhoofdstellen).

Op wedstrijd was een hele onderneming; alle pony's gezadeld en wel in een grote vrachtwagen.
Gewoon allemaal naast elkaar, de hele wagen vol.
Iedereen in auto's gepropt en hup op wedstrijd.
Een crèmekleurige rib rijbroek en de clubtrui (velours met de naam erop geborduurd).
Dan de hele dag op pad.
Echt super gezellig.

Voor de rest geen beenbescherming/springschoenen, die waren alleen voor de "echte" ruiters op tv.

Wij zijn uitdezelfde tijd :D

Ik zag ze net voorbijkomen in het fotoboek.
Alleen de wedstrijd in januari was nooit zo fijn....zo koud!!!! In je rubberen laarzen want leer was alleen voor de echte ruiter met centen.

Bordeux rood was een va de eerste kleuren voor de mode.
Ik weet nog dat ik een dekje van mijn moeder kreeg met de naam van mijn paard erop en een bordeaux rood onderlegt hoofdstel....en die heb ik 22 jaar later nog steeds.
Mijn bordeaux rode longeerlijn trouwens ook, doet nog bijna dagelijks dienst :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 21:23

Ik ben van '84 en heb leren rijden vanaf 1990. De lage neusriem heb ik terug ingevoerd bij mijn huidig wedstrijdpaard en als het even kan wil ik nog zo'n klassiek type hoofdstel met hoge engelse neusriem. Gewoon poepsimpel, geen poespas. Verder heb ik vorig jaar een zadeldekje aangeschaft in de vorm van mijn dressuurzadel in het zwart. Wil zo nog een witte en een witte in springmodel :D

Herinner me nog goed dat ik altijd met goedkope bruine chaps reed, inderdaad rijbroek met elastiekje voor onder je voeten, cap met elastiek en later zo'n plastic kinstukje en nekkussentje. Wollen handschoentjes met fijne nopjes, apetrots wezen op je eigen borstelset...

Wat een tijden 8-)

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 21:23

veel ponyclub hadden wedstrijd truien.
en de komst van een van de eerste verstelbare caps.
oversize rubberen laarzen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 21:26

Wij deden op een gegeven moment witte tape om de frontriem. Heel netjes laagje voor laagje deels over elkaar en dan er helemaal omheen wikkelen.
De gespen van de koortsingel gingen roesten in de biotex en in de wasmachine moesten er washandjes omheen met elastiek om de wastrommel een beetje te beschermen. Ingrid Klimke gebruikt ze nog steeds. Ik snap niet hoe ze die zo mooi schoon houdt.
We hadden donker blauwe velours sweatshirts als clubtenue bij de ponyclub met een witte polo eronder en een opgenaaid embleem op 1 mouw.
En rubberen laarzen.
Dat was half jaren 80. Die goeie oude tijd.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 21:27

Afbeelding

Ik met mijn haflinger Felix(3 jaar) in 1994....bruin zadel met koordsingel en zwart hoofdstel. leuke cap met elastiek bandje(voor de cross kwam er een captuigje om) rubberen rijlaarzen.
Ik denk dat dit mijn eerste onderlinge wedstrijd was met felix.

Kan iemand de foto draaien of zeggen hoe dat moet?

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 21:29

haha ik kom ook uit die tijd. Mooie beige rijbroek. wat n afschuwelijke kleur - maar echt keuze was er niet. En die singels en frontriemen was ik inderdaad vergeten. Ik had zo n juttedeken - mega zwaar en stonk- kon je natuurlijk niet in wasmachine duwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 21:41

melissapupa schreef:
van die dekjes waar jullie het over hebben zou ik wel eens een foto van willen zien :P

Afbeelding

denbine

Re: Paardenmode van vroeger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 21:46

En eind 90 (dacht ik) kwamen de bandplooi met ruitje helemaal in.
Dacht dat die van Kentucky en pikeur helemaal hip waren onder de dressuuurmiepen ;)

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 21:59

Ja jeugdsentiment! Waar de oude legerdekens multifunctioneel waren: onder een dunne deken als onderdeken, dubbelgevouwen als dekje, als zweetdeken en om jezelf warm te houden. De lage neusriem was standaard want als een paard een Engelse hadden was het al afwijkend. En die koordsingels die eigenlijk nooit werden gewassen...

Ik heb nog steeds een ribcord broek van horca, gekregen van mijn tante en nu na 25 jaar wel op. Wie heeft er nog meer de opkomst en afgang van de kinbeschermer meegemaakt?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 22:03

Rytir schreef:
Ja jeugdsentiment! Waar de oude legerdekens multifunctioneel waren: onder een dunne deken als onderdeken, dubbelgevouwen als dekje, als zweetdeken en om jezelf warm te houden. De lage neusriem was standaard want als een paard een Engelse hadden was het al afwijkend. En die koordsingels die eigenlijk nooit werden gewassen...

Ik heb nog steeds een ribcord broek van horca, gekregen van mijn tante en nu na 25 jaar wel op. Wie heeft er nog meer de opkomst en afgang van de kinbeschermer meegemaakt?

gatver die kinbeschermers :D

Die zat dus aan mijn cap tuigje.

Toen Anky voor de eerste keer de wereldbeker won toen sloeg de paardensport om.
Kan mij herinneren dat het een klein stukje in de krant was : Nederlandse amazone wint wereldbeker.
Of zoiets.

ga eens kijken of dat stukje nog ergens te vinden is.

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 22:04

Kinbeschermer.... Nooit aan begonnen....wat een ongemakkelijk bakje was dat