Succesvol nieuw bestaan voor paarden met blessure/pensioen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 12:14

De grootste gruwelverhalen komen van mensen die hun oude/onbruikbare paard gratis weggeven aan onbekenden die zgn het zo goed met het dier voorhebben/zgn (of echt) een stichting hebben/etc.

Paard weggeven aan iemand die jou én dat paard al jaren kent, wordt al wat minder eng.

Mensen die hun paard betaald in een pensioenstalling zetten daar gaat het over het algemeen wel goed. Hoewel ook daar wel eens zo'n pensioenplek onvoldoende blijkt te zijn (net zoals het met opfokplekken soms niet goed gaat).

Bottomline is: een oud/onbruikbaar paard kost geld, een goede pensioenplek kost ook geld, en gratis weggeven/voor weinig verkopen betekent dat je geen invloed meer hebt.

Mando

Re: Succesvol nieuw bestaan voor paarden met blessure/pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 12:17

Wat een mooie verhalen en wat een respect voor diegene die deze oudjes opvangen.

Ik hoop dat de mijne die nu 14 is ook een mooie leeftijd zal bereiken en als hij niet meer kan dan is het zo maar ik zal hem er nooit voor weg doen
Ik heb die verantwoording genomen en die hou ik tot zijn dood.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 12:58

Koper schreef:
Jaaaaaa [***] :D :D

:D :D Die hoort er zeker bij hé :Y)

Lees ook vaak van die stichtingen, maar hoe weet je of zoiets betrouwbaar is of niet? Die opvang waar [***] van komt is superbetrouwbaar, maar hoe kan je dat als buitenstaander weten?

Of is het dan nooit je paard "weggeven"? [***] zou er dan niet meer geweest zijn, terwijl die nu echt een pak vrolijker door het leven gaat als jaren geleden.. Is dan toch ook jammer?

Maar misschien is dit niet het juiste topic ervoor.. is gewoon iets wat ik mij afvraag :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 13:08

Over of een stichting betrouwbaar is of niet zijn misschien meer verhalen te vinden dan over particulieren.

Ik heb als particulier een ponietje overgenomen van een andere particulier. Iemand die ik een jaar voor ik die pony kreeg 1 keer een halve minuut gezien had. Ik heb niks voor die pony betaald en het herplaatsen ging via een gemeenschappelijke kennis. Die kennis weet ook wel dat ik een veel te weekhartige muts ben om zo'n ponietje door te sluizen naar een malafide handelaar. En kennelijk had de vorige eigenaar er ook vertrouwen in. Gelukkig maar :)

Glossy227

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 13:14

Ibbel schreef:
De grootste gruwelverhalen komen van mensen die hun oude/onbruikbare paard gratis weggeven aan onbekenden die zgn het zo goed met het dier voorhebben/zgn (of echt) een stichting hebben/etc.

Paard weggeven aan iemand die jou én dat paard al jaren kent, wordt al wat minder eng.

Mensen die hun paard betaald in een pensioenstalling zetten daar gaat het over het algemeen wel goed. Hoewel ook daar wel eens zo'n pensioenplek onvoldoende blijkt te zijn (net zoals het met opfokplekken soms niet goed gaat).

Bottomline is: een oud/onbruikbaar paard kost geld, een goede pensioenplek kost ook geld, en gratis weggeven/voor weinig verkopen betekent dat je geen invloed meer hebt.

Ja als je een oud paard weggeeft heb je er geen invloed meer op maar dat hoeft zeker niet te betekenen dat ze slecht voor het paard zullen zijn, dat vind ik nogal kort door de bocht en gezien ik hier zelf een paard heb dat gratis is weg gegeven eigenlijk ook wat beledigend. Het paard heeft hier een veel beter leven dan ze bij de vorige eigenaar ooit heeft gehad. (zie mijn post op de vorige pagina)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 13:16

Je mag je beledigd voelen, daar doe je mee wat je wil, maar het is nu eenmaal een feit dat er heel veel trieste verhalen zijn. Ik zou geen oud/stuk paard mee geven aan een vreemde. Ook niet aan een kennis of aan een "via via".
Dat kan idd goed gaan maar heel vaak gaat dat gewoon fout.
Hier staat ook eentje die via via goed terecht gekomen is. Maar dat soort paarden/verhalen zijn toch aardig in de minderheid vrees ik.

moyra

Re: Succesvol nieuw bestaan voor paarden met blessure/pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 13:25

Ik heb mijn haflinger gewoon gehouden nadat zij haar been brak (en na heel lang vechten genezen is).
Sterker nog toen mijn situatie veranderde heb ik het besluit genomen om mijn gezonde jonge paard elders (in bruikleen weliswaar) onder te brengen.
Nu een jaar later heb ik alleen mijn haflinger nog behouden en voor het jonge paard een ander huisje gezocht.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 13:44

Leuk topic en exact waar ik op dit moment naar aan het zoeken ben voor een ouder paardje.
Moest er iemand interesse hebben in een goede tweede plaats voor een frisse 23j, zie mijn advertentie.
Vond het persoonlijk een beetje jammer dat er iemand weer banketstaaf op moest reageren, maar ja, dat is het internet natuurlijk.