PRE paard voor een jong meisje - ervaringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 18:41

En ? Ben je vandaag wezen kijken ?

IsabelHx

Re: PRE paard voor een jong meisje - ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 18:52

Een angstige ruiter lijkt me niet heel geschikt voor een PRE. Niet omdat ze gemeen of dominant of weet ik het zijn. Het zijn juist hele fijne meewerkende slimme paarden. Maar meer omdat ze ongelooflijk sensibel zijn. Die van mij kan tijdens het rijden compleet overstuur zijn als ik met opzadelen een beetje gestressed ben geweest. Ook elke vorm van spanning die ik heb maakt haar van slag.
Nu is ze een merrie, dus dat kan ook nog wel verschil maken. En elk paard is natuurlijk anders. Ik ken ook iemand met een PRE ruin, waar kindjes lekker hun rondjes op kunnen rijden terwijl als zij rijd hij heel pittig is. Dat zou denk ik ook wel ideaal zijn!

Maar goed, lekker naar het paardje kijken en uittesten, dan weet je het het beste!

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 19:06

De PRE spiegelt enorm, hij laat je zien hoe jij je voelt. Heel erg confronterend... De mijne kan zich heel heet maken en totaal over de rooie gaan. Maar is heel lief en aanhankelijk. Vandaag heerlijk met hem alleen op pad geweest, trailer en alleen naar t bos. In omgang echt heel lief, zelfs de hond kan hem meenemen aan het halstertouw naar stal. Maar met rijden zijn ze onzeker. Als ze je begrijpen gaan ze door het vuur voor je en werken keihard. Geven niet op.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 19:22

dre1968 schreef:
Hij staat bij stal rokven in zeeland. Hij is 8 jaar en ze zegt dat hij heel braaf is. Verder weet ik niks.

Mijn paard (vorige week in laten slapen, 7 maanden in mijn bezit gehad, 4 jaar oud) komt ook bij Rokven vandaan. Ik heb, afgezien van het feit dat mijn paard dood is, daar echt geen goede ervaring.
Ga alsjeblieft naar een stal die niet van de snelle handel is. Deze beestjes komen de vrachtwagen af, worden een keer gereden en marktplaats opgeknald. Ze komen helemaal niet buiten. Daarnaast vind ik de eigenaren ook niet heel fijne mensen.
Er zijn zat stallen waar er echt goed naar jou als persoon gekeken wordt en daar een passend paard bij gezocht wordt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 19:33

Goh Plukje, ik ben gewoon even helemaal stil na het lezen van zo'n berichtje !

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 19:41

Je moet niet naar de leeftijd kijkem maar naar de ervaring. Die stal heeft indd niet zon goede naam. En ik zou met zo'n jonge dochter niet naar 1 kijken die zo kort hier is. Hun kennen zo'n beest ook niet naar 3 weken.
Ze worden vaak later zadelmak gemaakt, dus leeftijd zegt niet heel veel. Ik heb een super brave van net 5. Kunnen kinderen zo op ondanks dat hij soms ook wakker kan zijn.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 20:06

PRE's kunnen per karakter verschillen. Inderdaad staan ze wel bekend om hun hete spaanse bloed, dat maakt de paarden vaak ook zo krachtig en stoer van uiterlijk. Maar sommige zou ik van zeggen tis een slome KWPN'er zonder passie maar blijkt dan een PRE haha oeps.

Dus het verschilt.
Echter, je dochter is 13, dat vind ik vrij jong voor een (voor jullie) 'vreemd' paard. Ik acht de kans dat zoiets misgaat vrij aanwezig.
Zeker met een PRE.
Overigens ken ik ook veel KWPN'ers waar ik echt niet op zou stappen. Vooral bange, onzekere paarden vind ik levensgevaarlijk! Maar die worden getraind voor de dressuur of springen. Echte warmbloedjes krijg je dan maar normaal inrijden is er waarschijnlijk niet bij.

Omdat ze al wat bang is kan het denk ik twee kanten op: als het paard lief en voorzichtig is met haar, en af en toe haar uitdaagt, kan ze zeker heel goed leren rijden (Want ik vind dat iemand pas leert als je ook kunt omgaan met paarden die niet standaard hun rondje hobbelen, maar je dochter least een paard dus ik weet niet wat dat voor dier is). als het een heet paard is, kan het echt misgaan ivm angst die toeneemt.

Een betere 'start' pony voor haar zou een fries, haflinger, fjord, tinker, of barock pinto oid zijn. Die zijn zo koel in hun hoofd meestal. Daar kun je veel van leren als jonge ruiter. Dit soort paarden zijn vaak minder gevoelig voor gemoedstoestand van de ruiter en nemen de ruiter mee naar dingen die ze eng vinden (bv een sprongetje van 80 cm, zou een KWPN'er minder snel springen met een angstige ruiter dan een fries).

DominiqueDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 20:55

Plukje schreef:
dre1968 schreef:
Hij staat bij stal rokven in zeeland. Hij is 8 jaar en ze zegt dat hij heel braaf is. Verder weet ik niks.

Mijn paard (vorige week in laten slapen, 7 maanden in mijn bezit gehad, 4 jaar oud) komt ook bij Rokven vandaan. Ik heb, afgezien van het feit dat mijn paard dood is, daar echt geen goede ervaring.
Ga alsjeblieft naar een stal die niet van de snelle handel is. Deze beestjes komen de vrachtwagen af, worden een keer gereden en marktplaats opgeknald. Ze komen helemaal niet buiten. Daarnaast vind ik de eigenaren ook niet heel fijne mensen.
Er zijn zat stallen waar er echt goed naar jou als persoon gekeken wordt en daar een passend paard bij gezocht wordt.

Was dat die koffievos?? Jeetje mina, sterkte!

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 21:01

DominiqueDG schreef:
Plukje schreef:

Was dat die koffievos?? Jeetje mina, sterkte!

Afbeelding

Geen koffievos, maar smokey black, maar ik denk wel dat je deze bedoeld.

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 21:04

Amable schreef:
Gewoon naar het paard gaan kijken, het is tenslotte een individu. Mijn spanjaard kan ik een kind op weg sturen, die is super braaf en totaal niet heet. Maar ik ken ook genoeg spanjaarden die wel een stuk heter zijn.

ik zeg even , toen je met ponykamp bij gaby verhoeven kwam en ik illevado heb mogen poetsen, heerlijk beest! geniet ervan om jou met hem te zien werken..later kwamen we nog een keertje bij jou op locatie (paarden 24/7 buiten en in de winter als het nodig is op stal)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 21:07

Ik zou als het paard je aanstaat meerdere keren op verschillende momenten van de dag en de week gaan kijken en rijden.
Ook alles er omheen zelf doen, zodat je een goed beeld krijgt van het karakter en gedrag.
Een paard dat zo kort in Nederland is zal nog erg moeten wennen en kan ook nog erg veranderen.
PRE's zijn gevoelige paarden en kunnen spanning opbouwen bij een wat onzekere of angstige ruiter, dus zorg dat je er echt zeker van bent dat dit paard bij jullie past.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 21:13

croyslover schreef:
Amable schreef:
Gewoon naar het paard gaan kijken, het is tenslotte een individu. Mijn spanjaard kan ik een kind op weg sturen, die is super braaf en totaal niet heet. Maar ik ken ook genoeg spanjaarden die wel een stuk heter zijn.

ik zeg even , toen je met ponykamp bij gaby verhoeven kwam en ik illevado heb mogen poetsen, heerlijk beest! geniet ervan om jou met hem te zien werken..later kwamen we nog een keertje bij jou op locatie (paarden 24/7 buiten en in de winter als het nodig is op stal)

Haha, wat leuk dat je daarbij was! Volgens mij was Llevado toen bij Gaby zelfs nog hengst, maar dat weet ik niet zeker meer. Maar hij is echt heel braaf, ook met rijden. In het spelen wel heel energiek, maar als je erop gaat zitten is ie liever lui dan moe :')

DominiqueDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 21:42

Plukje schreef:
[ [url=m/7pPoGV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Geen koffievos, maar smokey black, maar ik denk wel dat je deze bedoeld.
[/quote]

Oh vreselijk! Ik vond het zo'n knapperd. Wat een verlies...

dre1968

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 21:46

Dank voor alle reacties!! We gaan niet naar stal rokven want ze hebben t paard verkocht de dag dat ik kwam. We gaan rustig door met zoeken en hopelijk vinden we wat.

Wat een naar verhaal en wat erg om hem te moeten laten inslapen! Sterkte

DominiqueDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 22:49

Ik heb goede ervaring met Linda van Belkum in Apeldoorn (Finca Linda).

Succes met de verdere zoektocht!

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 22:51

Bij stal Buitengewoon hebben ze ook vaak mooie PRE's staan! Ken iemand die een hele knappe daar vandaan heeft

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 10:15

Ik heb mijn PRE gekocht in den Haag, Ik had een hele lijst met dieren die me aan stonden. Zonder dat ik wist hoe het karakter was. Ik heb mijn verhaal verteld en zo hebben we gelijk een aantal kunnen schrappen van mn lijst. Zo bleven er 2 over en de ene heb ik gekocht, gelijk een klik mee en nu nog. Heerlijk dier.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 10:48

Ga naar een serieuze fokker/liefhebber die weet wat hij/zij op stal heeft staan. Handelaren zijn meestal niet goed op de hoogte hoe de paarden zijn in verschillende situaties want de veestapel wisselt vaak en snel. Deze mensen willen vooral verkopen en geld verdienen, wat overigens prima is maar als leek kun je je afvragen of een handelaar wel weet waar hij je dochter op laat stappen.

Maar dat is mijn mening, ben zelf fokker,geen handelaar en vindt het verschrikkelijk dat er volle vrachtwagens vanuit Spanje binnenkomen met goedkope paarden die gekocht worden op basis van''hij was zo zielig/goedkoop/mishandeld ''en vaak toch ea meegemaakt hebben of naderhand toch tegenvallen door hun gezondheid karakter of documenten die niet in orde zijn.
Goedkoop is vaak duurkoop zeker als het gaat om veiligheid van jezelf èn je dochter.
Veel succes en veel wijsheid !

PS ik raad je een gerust een PRE aan, een goede PRE is werkwillig koel en zeer nobel en zal graag voor je werken. Stabiel in het hoofd en lijf heeft alles te maken hoe hij is opgegroeid en opgeleid en welke bloedlijn er achter zit.De hete nerveuze overgevoelige PRE bestaat zeker wel maar een fokker let ook op karakter als hij een hengst en merrie kruist.....

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 12:32

je zou ook nog voor een lusitano kunnen kijken misschien?
maakt je zoekgebied weer wat groter 8-)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 12:35

Stal buitengewoon zou ik voor 13 jarig kind zeker niet doen. Slechts ervaringen mee.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 12:38

Volgens mij staan daar ook hoofdzakelijk paarden die nog maar kort in Nederland zijn, ik zou dan persoonlijk voor een vertrouwd paard waar ook een kind op moet gaan rijden niet doen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:53

Er zijn een paar hele goede PRE fokkers in Nederland, ga a.u.b. niet zomaar naar de eerste de beste die leuke foto's op MP heeft staan.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 15:10

Stoeterij den rijthof heeft een zeer brave betrouwbare merrie te koop staan, heel barok type.

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 16:34

[/quote]
ik zeg even , toen je met ponykamp bij gaby verhoeven kwam en ik illevado heb mogen poetsen, heerlijk beest! geniet ervan om jou met hem te zien werken..later kwamen we nog een keertje bij jou op locatie (paarden 24/7 buiten en in de winter als het nodig is op stal)[/quote]

Haha, wat leuk dat je daarbij was! Volgens mij was Llevado toen bij Gaby zelfs nog hengst, maar dat weet ik niet zeker meer. Maar hij is echt heel braaf, ook met rijden. In het spelen wel heel energiek, maar als je erop gaat zitten is ie liever lui dan moe :')[/quote]
jaa hij was toen inderdaad nog hengst , verbaasde me dat hij zich echt als een schatje gedroeg!
haha tja sommige paarden rijden liever en de andere doet weer heel wat anders :)
ik had toen geloof ik of razzy al of nog croys als bijrijdpaard, nu heb ik rhaspotin, pixel en (drachige) dahlia en woon ik in hongarije

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 16:41

Ts, dan was het voor mij ook gelijk klaar, maak je een afspraak om te gaan kijken en paard ondertussen verkocht. Dat tekent dus de echte handelaar, zo moeilijk is het niet om de kopers op volgorde van aanmelding af te handelen. Ik heb ook wel eens wat verkocht, mensen kwamen kijken op basis van aanmelding. Ik zette er ook geen druk op en ze hadden een dag om na te denken of die tweede dag nogmaals te rijden. Duurde de verkoop soms wel wat langer maar zo zou ik het zelf ook graag hebben.