Niet meer intensief rijden, inslapen of weide

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:54

Paardenvgoud schreef:
Sure_lee schreef:
Ik vind het inderdaad egoïstisch als je een paard laat inslapen als het niet meer intensief in de sport gebruikt kan worden.
Als ze pijnvrij zijn en en nog een paard waardig leven kunnen hebben vind ik niet dat je ze moet laten inslapen. Paarden hoeven namelijk niet bereden te worden. Wij willen dat graag.
Ik zou ze dan verkopen/geven aan iemand die geen sport ambities heeft. Alleen als dat kan natuurlijk met de blessures..

Verkopen of weggeven is geen optie, ze lijken te gezond waardoor iemand waarschijnlijk onderschat dat ze pijn hebben terwijl ik dat direct kan zien, ik zou dat nooit aandurven

Dat zou ik ook niet doen :n Bekijk het zo: jij, hun baasje sinds x aantal jaren, wil al niet voor ze zorgen nu ze onbruikbaar zijn. Waarom zou iemand die geen enkele emotionele band heeft met het paard, dat dan wel gaan doen?

Er bestaan zeker zo'n mensen, maar dat zijn er maar heel weinig, en vaak hebben die al wat sukkeltjes lopen. Hier op bokt, maar ook bij kennissen en vrienden, heb ik zoiets al te vaak zien misgaan. Van rondleuren worden paarden ook niet gelukkiger...

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:55

Mijn paard staat in een natuurgebied lekker paard te zijn :)
Kosten: €300 per jaar
Valt voor mij te overzien qua kosten.
En ben er met 20 min :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:00

Debbie00 schreef:
Ik zou het paard alleen laten inslapen als het pijn heeft.
Op de pensionstalling waar ik sta, staan ook een paar pensioen paarden. Die staan dag en nacht buiten.

Ik heb er 2 laten gaan.
nr 1 had geen constant pijn, maar kon alleen leven met hele dure medicijnen (in de winter).
nr 2 had ook geen pijn, was wel beperkt in het lopen, maar kon alleen maar op een zeer klein stukje zand gehouden worden en continu op dieet.

De eerste kon niet dag en nacht buiten gehouden worden, de 2de prima.
Heb toch gekozen om beide te laten gaan.
De 1ste omdat deze in winter onbetaalbaar was (en ook zeer slecht de winter uit kwam), de 2de omdat ik dat geen paardwaardig leven vond.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:02

Pijnvrij dan gaat mijn kanjer nooit weg, ook niet naar de hemel.

Paardenvgoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 12:06

Koper schreef:
Maar hebben je paarden dan constant pijn TS?

EDIT:
Paardenvgoud schreef:
Ik merk dat ik meer hoop op dit soort reacties om mijn gedachten te bevestigen om eerlijk te zijn maar aan de andere kant schaam ik me er bijna voor dat ik op deze manier denk door de reacties die ik er op krijg omdat veel mensen denken vanuit het paard alsof ik ze na jaren trouw werk dump omdat ze niet meer goed zijn

Het is niet mijn bedoeling, en ik denk van niemand, om je verdriet te doen. Ja, ik redeneer vanuit het paard. Mijn paarden zijn mijn passie en paardrijden is voor mij slechts een hobby.

Als je paarden steeds pijn hebben zou ik er een einde aan maken. Hebben ze dat niet dan zou ik kijken of ze een nieuw thuis kunnen krijgen bij een kundige, recreatieve ruiter of als gezelschap. Er zijn inderdaad veel verhalen waar het mis gaat. Maar er zijn er ook waar het goed gaat.

Nee dat begrijp ik hoor maar ook op stal of zelfs mijn ouders vinden het apart dat ik hier ineens mee kwam, hadden ze nooit van mij verwacht omdat ik heel erg veel van mijn paarden hou en alles voor ze over heb, maar ik heb er gewoon zo goed over na gedacht en voor mij ligt hier dan toch ergens de grens DENK ik

De kosten die het met zich mee gaat brengen paarden op rust te zetten, de stress van het verhuizen naar een andere plek waar alles anders gaat en ik niet vaak kan komen, wachten op het moment dat ze echt pijn gaan tonen (doen ze nu nog niet als ze op rust staan), ik word geremd in mijn ambities (wat dus zeer egoïstisch klinkt of is)

Paardenvgoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 12:07

Anne_mieke88 schreef:
Mijn paard staat in een natuurgebied lekker paard te zijn :)
Kosten: €300 per jaar
Valt voor mij te overzien qua kosten.
En ben er met 20 min :)

Dat klinkt heel fijn

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:07

Toch ben ik het wel met Brainless eens. Een paard op een klein stukje en elke keer zorgen in de winter zou het ook niet zijn.

Paardwaardig is bij mij: pijnvrij, normaal bewegend (niet persé qua motoriek zo lang dat pijnvrij is maar wel qua patroon. Een paard wat het grootste deel van de tijd op 1 plek staat te suffen vind ik niet meer waardig), met normale eetlust enzo. Prima als ze aangepast voer moeten hebben. Niet prima als ze niks meer willen eten. Dus bewegen, eten, normaal reageren op prikkels in de omgeving. En pijnvrij. Als je paard dat kan vind ik het nog geen tijd om voor hem te beslissen dat het over is.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:08

Met je ambities naar de sport moet je toch echt ook aan je portemonnee denken.
Ze op de weide gooien Is wachten tot ze pijn hebben, en je betaald je blauw aan een paard waar je niks aan hebt.
Verkopen Is verkeerd terecht komen zeg je, dus die optie valt volledig af.

Ik denk dat ik op dat moment mijn nuchtere gedachtes had gevolgd...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:15

TS ik snap het ook dat je je zorgen maakt om een verhuizing en om het minder vaak kunnen zien van je paarden. Die van mij staan nu door omstandigheden tijdelijk bij iemand anders, een kilometer of 60 verderop. En het is dat ze daar minstens net zo goed worden verzorgd als bij mij, dat ze met superleuke paarden staan en dat ik degene bij wie ze staan blindelings vertrouw. Anders had ik er ook geen goed gevoel bij gehad. En die van mij komen dan ook nog weer terug.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:17

Paardenvgoud schreef:
Maar hebben je paarden dan constant pijn TS?

EDIT:
Paardenvgoud schreef:
Ik merk dat ik meer hoop op dit soort reacties om mijn gedachten te bevestigen om eerlijk te zijn maar aan de andere kant schaam ik me er bijna voor dat ik op deze manier denk door de reacties die ik er op krijg omdat veel mensen denken vanuit het paard alsof ik ze na jaren trouw werk dump omdat ze niet meer goed zijn

Het is niet mijn bedoeling, en ik denk van niemand, om je verdriet te doen. Ja, ik redeneer vanuit het paard. Mijn paarden zijn mijn passie en paardrijden is voor mij slechts een hobby.

Als je paarden steeds pijn hebben zou ik er een einde aan maken. Hebben ze dat niet dan zou ik kijken of ze een nieuw thuis kunnen krijgen bij een kundige, recreatieve ruiter of als gezelschap. Er zijn inderdaad veel verhalen waar het mis gaat. Maar er zijn er ook waar het goed gaat.

Nee dat begrijp ik hoor maar ook op stal of zelfs mijn ouders vinden het apart dat ik hier ineens mee kwam, hadden ze nooit van mij verwacht omdat ik heel erg veel van mijn paarden hou en alles voor ze over heb, maar ik heb er gewoon zo goed over na gedacht en voor mij ligt hier dan toch ergens de grens DENK ik

De kosten die het met zich mee gaat brengen paarden op rust te zetten, de stress van het verhuizen naar een andere plek waar alles anders gaat en ik niet vaak kan komen, wachten op het moment dat ze echt pijn gaan tonen (doen ze nu nog niet als ze op rust staan), ik word geremd in mijn ambities (wat dus zeer egoïstisch klinkt of is)[/quote]

Uit deze post maak ik op dat je de steun van je ouders hebt...

Waarom dan niet je dieren op pensioen zetten, en een bijrijdpaard zoeken voor je wedstrijdambities? Genoeg eigenaren die er van genieten hun dier op wedstrijd te zien verschijnen maar het zelf niet willen uitbrengen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:18

Ik heb mijn 5jarige merrie laten inslapen. Haar leeftijd en het feit dat ze niet pijnvrij was, hebben tot die keuze geleid. En ja, ik heb het er zelf nog steeds verschrikkelijk moeilijk mee.
Mijn 23 jarige staat lekker op pensioen. Met haar ga ik af en toe nog in het bos wandelen. Ze heeft wel eens een minder dagje maar zeker geen chronische pijn. Zo lang dit zo blijft, mag ze lekker genieten. Sowieso blijft zij tot het einde van haar dagen bij me.
Wat ik nooit of te nimmer zou doen, is een paard met een chronische blessure als "weidemaatje" verkopen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:22

Solleke_Noah schreef:

Waarom dan niet je dieren op pensioen zetten, en een bijrijdpaard zoeken voor je wedstrijdambities? Genoeg eigenaren die er van genieten hun dier op wedstrijd te zien verschijnen maar het zelf niet willen uitbrengen.

Dit is eigenlijk best een goed idee. We weten natuurlijk niet of TS haar paarden alleen heeft om fanatiek te rijden. De band met een bijrijdpaard is toch heel anders dan met je eigen. Maar dat is natuurlijk aan TS zelf.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:23

Mijn paard mag ook gewoon als grasmaaier zijn dagen slijten. Hij is nu nog hartstikke gezond hoor, al rijd ik nu ook al haast niet meer.
Als hij op pension zou staan en het werd te duur dan zou ik gewoon een plekje buitenaf zoeken, een goedkope weide met uitloopstal waar hij met andere paarden lekker kan grazen. Ik heb ooit een plekje in een wei gehuurd voor 75 euro per maand inclusief hooi, dus dat viel wel mee!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:25

Maar zo'n wei moet er maar net zijn 8nnemiek. En ik weet niet hoe oud de paarden van TS zijn maar juist wat oudere paarden die altijd een stal gehad hebben kunnen niet zomaar ineens dag en nacht op de wei.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:27

Mijn paard heeft artrose in allevier de benen en OCD rechtsachter in de kogel. Heb hem van een hele luxe stal weggehaald waar die overdag buiten kwam en snachts binnen en hem op een zorgboerderij gezet, waar die dag en nacht buiten staat met vrienden, onbeperkt hooi en een prachtige schuilstal.

Hier mag die geknuffeld worden en mee gewandeld worden door de cliënten en rij ik 1x in de week een rustig ritje met hem. Hij blijft ten alle tijden van mij en ik betaal er ook gewoon voor.

Zolang hij pijn vrij blijft en ik het kan betalen, mag hij genieten van zijn pensioen. Ik heb ook al die jaren van hem mogen genieten.

Paardenvgoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 12:50

Koper schreef:
Solleke_Noah schreef:

Dit is eigenlijk best een goed idee. We weten natuurlijk niet of TS haar paarden alleen heeft om fanatiek te rijden. De band met een bijrijdpaard is toch heel anders dan met je eigen. Maar dat is natuurlijk aan TS zelf.

Ik heb geen financiële steun van mijn ouders, doe het allemaal zelf maar ik heb hun alleen telefonisch gesproken over mijn gedachten dit moment

Aan een bijrijdpaard heb ik niet veel

Mijn paarden en ik zitten serieus in de sport en ik heb ook mijn nu nog kleinschalig eigen bedrijf waar ik de paarden ook nodig heb, ik moet dus eigenlijk zowiezo een nieuw paard aankopen, tenzij ik met mijn plannen kap en ga genieten van mijn paarden op rust en een andere baan zoek

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:56

Mijn pony staat al enkele jaren met pensioen hier op de weide.
Ik zou haar na al die jaren absoluut niet weg kunnen doen omdat ik niet meer kan rijden, ze heeft zich altijd 200% voor mij ingezet en plezier gehad samen, nu is het mijn taak haar een goed pensioen te geven. Ook als ik daarvoor geen andere pony's meer had kunnen kopen.
Als het moet geef ik daarvoor mijn sport op om haar te houden. Maar ze is dan ook al 15 jaar van mij, zou het niet over m'n hart verkrijgen haar weg te doen, kan ik niet maken.

Mijn andere pony's weet ik niet of zij blijven tot hun pensioen, is allemaal hopelijk nog ver weg.

Het blijft natuurlijk ieder z'n beslissing, en het ligt eraan of het kan, hoe je situatie is e.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:00

Lekker met pensioen en een bijrijder zodat diertje 4 keer per week in handen komt :) .
Zo ouder diertje heeft juist extra aandacht en zorg nodig :(:) .

Ergens ver weg stallen waar zich zelf maar moet zien te redden zal ik zeker niet doen :n Zie al te vaak en is ook soort van verwaarlozing, dan liever inslapen of slacht.

Verkopen ook geen goed plan, want 9 van 10 keer wordt zo diertje met winst weer door verkocht waar bij vraag is of die wel zo goed terecht komt. Is een harde wereld die paarden wereld.

Paardenvgoud

Re: Niet meer intensief rijden, inslapen of weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 13:04

Ik ben trouwens vergeten te melden dat dit niet om een jong paard gaat van 11 jaar dus hij kan misschien nog wel 20 jaar op rust staan

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:05

Ik heb mijn paard helaas maar 1,5 jaar kunnen rijden. Daarna heeft hij een peesblessure gekregen waardoor hij niet meer bereden kon worden.
Ik heb hem nog 8 jaar gehad op de weide, samen met zijn vriendinnetje. Maar helaas nooit meer kunnen rijden.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:10

Wat is de aard van de blessure en wat is de aard van je werk?

Ik ken een voormalig sportpaard die na een zware blessure nu rondhobbelt als therapie paard, die was ook volledig afgeschreven.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:14

Sure_lee schreef:
Ik vind het inderdaad egoïstisch als je een paard laat inslapen als het niet meer intensief in de sport gebruikt kan worden.
Als ze pijnvrij zijn en en nog een paard waardig leven kunnen hebben vind ik niet dat je ze moet laten inslapen. Paarden hoeven namelijk niet bereden te worden. Wij willen dat graag.
Ik zou ze dan verkopen/geven aan iemand die geen sport ambities heeft. Alleen als dat kan natuurlijk met de blessures..

Ik denk dat dat ook heel afhankelijk is van het paard. Die van mij zou ik doodongelukkig maken als hij alleen maar op de wei zou staan. Die wil aan het [***]!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:14

Pfff hou op schei uit hoor; internet en zelfs bokt staat er vol mee.

Laatst ook weer een verhaal van een paard, wat 10!! jaar geleden al verkocht was als weidemaatje, omdat toenmalige eigenaresse de beslissing van inslapen niet kon maken, maar paard was compleet afgekeurd en kwam toen al niet meer aan van de pijn.
Handel in gekomen en het arme beest leeft nog steeds.

Ik word daar zo verdrietig van, van die vele verhalen van zieke/oude/afgedankte paarden die verkocht worden met allerlei regeltjes er nog bij ook, die binnen no time weer de handel in gaan, of alsnog op transport naar de slager.

Je hebt zelf de zorg van het dier op je genomen, breng het dan ook zelf tot een goed einde als het om wat voor reden niet meer gaat...

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:16

Solleke_Noah schreef:
Dat zou ik ook niet doen :n Bekijk het zo: jij, hun baasje sinds x aantal jaren, kan al niet voor ze zorgen nu ze onbruikbaar zijn. Waarom zou iemand die geen enkele emotionele band heeft met het paard, dat dan wel gaan doen?

Er bestaan zeker zo'n mensen, maar dat zijn er maar heel weinig, en vaak hebben die al wat sukkeltjes lopen. Hier op bokt, maar ook bij kennissen en vrienden, heb ik zoiets al te vaak zien misgaan. Van rondleuren worden paarden ook niet gelukkiger...

Dit slaat eigenlijk de nagel op de kop vindt ik. Ik blijf van mening, de verhalen van 'ik heb iemand gevonden voor mijn paard met x probleem en het ging supergoed', daar heb ik er nog maar weinig van gehoord. En het is niet dat ze niet bestaan, maar het is zoeken en afwegen en nog meer zoeken. En zoals deze qoute, van al dat verhuis en gedoe, dat is altijd weer aanpassen voor het paard.

En het is leuk te zeggen: mijn hebben een wei en daar staan ze op, maar het is makkelijker gezegd om er 1 te vinden dan er daadwerkelijk nog een goede te vinden.

Ik denk dat je deze keuze gewoon moet maken 'zonder enig gevoel'. Kijk naar wat je af kan qua tijd, geld en zin. En rekening houdend met bijkomende kosten met 'probleempaarden'.

Ik vind inslapen nog altijd een vriendelijkere optie dan leuren van hot naar her met paarden met problemen. En voor je het weet verdwijnen ze en worden ze verkocht als 'suepr goed paard'

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:19

Goh, ik heb wel een afgekeurd paard geadopteerd en zowel de eigenaar en ik zijn al meer dan 3 jaar heel gelukkig met de regeling dus het kan wel...