Oude lieveling kopen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:51

Ik zou het niet doen hoe moeilijk het ook is.

Je geeft aan mocht hij ziek worden heb je een probleem, dan zou je misschien kunnen lenen van iemand maar kan me niet voorstellen dst dit een lekker gevoel is.

Plus denk aan een tandarts, hoefsmid, entingen, tuig en spullen.

Ik zou het niet eerlijk voor het paard vinden als je iets koopt maar uiteindelijk niet zelf kan betalen.

annelies86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:55

Ik heb het ook gedaan met mijn eerste paard. Was hevig verliefd op hem en toen hij te koop stond heb ik hem gekocht. Ik had toen net een baan verdiende nog niet veel en een eigen huis. Alles uitgerekend en het kon qua geld echt net. Maar doordat veel tijd in hem ging zitten en ik bijna niet meer in de stad kwam, daardoor geen impuls aankopen deed, hield ik juist meer over. Nooit spijt van gehad. Kocht hem toen hij 15 was en hij is 25 geworden.
Sommige dingen moet je gewoon doen. Als hij toen niet voor je neus weg was gekocht had je hem nu ook nog gehad :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:57

Ik ben inderdaad altijd een twijfelaar als ik voor keuzes sta die belangrijke gevolgen hebben. Als de keus eenmaal gemaakt is, dan ben ik vaak blij en vallen twijfels weg. Ook toen ik mijn ouderlijk huis verliet heb ik veel twijfels gehad, maar nu kan ik me niet voorstellen om terug 'thuis' te gaan wonen, ik vind het heerlijk alleen!

Dus ja, deze twijfels passen wel bij me.

Bedankt allemaal voor jullie ervaringen en reacties!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 21:02

Ik stond drie jaar geleden ook voor die keuze
Toen ik 21 was had ik al mijn droom verwezenlijkt, mijn eerste eigen paard, een trekpaardveulen gefokt uit mijn verzorgpaars.
Drie jaar later kwam door omstandigheden mijn verzorgpaard ook te koop. Wat moest ik doen? Ze laten verkopen, mijn toen driejarige verkopen en er de oude merrie oor terugkopen of de gok wagen?

Dit heb ik beslist:

Afbeelding
Ik mag elke dag naar deze twee prachtige konten kijken en ik heb er nog geen moment spijt van gehad!
En ja, als ik in de winter in het donker mest sta te scheppen vervloek ik de situatie wel eens, maar de dag erop is dat over :D

Ik heb trouwens financieel ook geen grote reserve. Ik ben daar ook heel simpel in, dierenartskosten tot 1000 euro zijn geen probleem, maar als ze hoger uitvallen (en dan in de zin, naar de kliniek voor grote operaties en dergelijke) dan is het in principe einde verhaal, bij dergelijke gevallen zijn de prognoses niet zo heel goed, en dat wil ik mijn paarden ook simpelweg niet aandoen.

Edit: ik denk, als je het niet doet zal je zltijd de vraag hebben, "wat als". Als je het wel doet en het valt tegen kun je hem altijd weer verkopen en heb je zelf een vinger in de pap waar hij naar toe gaat

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 21:04

Kayleigh_ schreef:
Ik ben inderdaad altijd een twijfelaar als ik voor keuzes sta die belangrijke gevolgen hebben. Als de keus eenmaal gemaakt is, dan ben ik vaak blij en vallen twijfels weg. Ook toen ik mijn ouderlijk huis verliet heb ik veel twijfels gehad, maar nu kan ik me niet voorstellen om terug 'thuis' te gaan wonen, ik vind het heerlijk alleen!

Dus ja, deze twijfels passen wel bij me.

Bedankt allemaal voor jullie ervaringen en reacties!

Daarom vroeg ik het ook aan je want ik herken dat van mezelf.

Dus bij deze een schop ~~}> ~~}> go jij en wat zul je blij zijn *\o/*

Anoniem

Re: Oude lieveling kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 21:08

Wat mooi, Duhelo! Fijn dat jij een goede beslissing hebt gemaakt! Dierenartskosten tot 1000 euro kan ik ook betalen en als het daarboven komt dan is het inderdaad maar de vraag of je dat je dier moet willen aandoen?
En verder, wat je zegt klopt ook; als het echt tegenvalt kan ik hem weer verkopen naar een ander goed huisje. Als ik het zo mag horen is hij erg in trek (ondanks zijn 15-jarige leeftijd) dus ik weet zeker dat er voor de juiste prijs snel een nieuw baasje te vinden is :)

pien_2010, dankjewel voor je reacties! :D Ik moet er om lachen!

Hobbyhorse

Kayleigh_ schreef:
Tot mijn grote verbazing zag ik vandaag mijn oude liefde te koop staan! Twijfel. Is dit het lot?

Ja dit is het lot :)) Schiet nou maar op en pak je kans {:}

Solleke_Noah

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 21:14

Zou je geen spijt krijgen als je de kans liet schieten? je kunt gaan kijken als je die band nog voelt is je keuze vast makkelijker gemaakt ;)

Maar ik heb makkelijk praten ik sta natuurlijk niet in jou schoenen maar snap je twijfels goed hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 21:14

Solleke_Noah schreef:
Ik heb vijf jaar geleden ook voor deze keuze gestaan: [ITP] Na 8 jaar wachten op hét paard, eindelijk ons happy ending!

Sol is intussen 25 jaar en nog steeds overvalt me soms het gevoel: hij is gewoon MIJN paard, mijn droompaard staat gewoon hier in de wei. :)

Als je financiën en situatie het toe laat... zeker doen :)

Jeetje wat een prachtig verhaal! Zo mooi dat hij bij jou zijn laatste jaren mag slijten! Heb er kippenvel van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 21:17

maylotje schreef:
Zou je geen spijt krijgen als je de kans liet schieten? je kunt gaan kijken als je die band nog voelt is je keuze vast makkelijker gemaakt ;)

Maar ik heb makkelijk praten ik sta natuurlijk niet in jou schoenen maar snap je twijfels goed hoor!

Tja, dat weet ik niet goed... Toen hij eerder verkocht werd heb ik natuurlijk heel lang verdriet gehad. Dat verdriet is gezakt, ik ben hem gaan opzoeken en ik zag dat het goed met hem ging. Dat gaf mij heel veel rust en toen kon ik accepteren dat hij uit mijn leven was en nu een ander blij maakt. Ik merkte dat ik ook met andere paarden weer een klik kon voelen en weer 100% kon genieten van het rijden en de omgang met paarden.

Dat hij nu weer te koop staat had ik niet verwacht. Mijn eerste ingeving was: stal zoeken en ophalen!

Ik wil morgenavond de keuze maken en dan wil ik hem natuurlijk eerst opzoeken en rijden. Ik weet niet of ik die sterke band die we toen hadden dan ook meteen voel, we zijn natuurlijk best een poos uit elkaar geweest en dat moet misschien terug groeien. Maar als dat zo is weet ik zeker dat dat snel zal gebeuren!

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 21:23

Kan hier alleen nog op zeggen doe wat goed voor je voelt! d
Dat je het nu geaccepteerd hebt is natuurlijk ook iets maar blijft die acceptatie als je niet weet waar die is?
Heb je wel al contact met de verkopers over het feit dat je hem wellicht wilt kopen? Wie weet heb je anders die moeilijke beslissing weer gemaakt en is ie weer weg? Succes in iedergeval je kiest vast het goede.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 21:28

maylotje schreef:
Kan hier alleen nog op zeggen doe wat goed voor je voelt! d
Dat je het nu geaccepteerd hebt is natuurlijk ook iets maar blijft die acceptatie als je niet weet waar die is?
Heb je wel al contact met de verkopers over het feit dat je hem wellicht wilt kopen? Wie weet heb je anders die moeilijke beslissing weer gemaakt en is ie weer weg? Succes in iedergeval je kiest vast het goede.

Ik heb inderdaad contact gehad met de verkoopster en ze 'reserveert' hem tot dinsdagmiddag voor me, dus dat is erg lief! Dan kan ik nog wat bespreken hier en daar en nadenken, voor ik tot een beslissing kom :)

Als hij verkocht wordt aan een ander en ik kan hem niet opzoeken/ik weet niet waar hij is, weet ik niet of ik het kan accepteren. Ik denk dan dat ik me zal blijven afvragen hoe het met hem gaat en dat ik blijf denken 'wat als ik hem gekocht had'...

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 21:30

Vraag je vooral af hoe je je zou voelen als je het niet doet en hem op een gegeven moment uit het oog verliest.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 21:32

Ook hier hetzelfde gehad en gewoon gedaan, niet te lang over nagedacht ook, hij kwam niet op het goede moment maar geen moment spijt van gehad. Uiteindelijk is hij hier alweer bijna 4 jaar. Ik kende hem van jongsaf en hij is 10 jaar weggeweest, hij heeft een hoop meegemaakt en hij was wel wat veranderd tov vroeger. Als je twijfelt ga eerst kijken.
Hier nog elke dag blij met hem.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 21:32

Kayleigh_ schreef:
Solleke_Noah schreef:
Ik heb vijf jaar geleden ook voor deze keuze gestaan: [ITP] Na 8 jaar wachten op hét paard, eindelijk ons happy ending!

Sol is intussen 25 jaar en nog steeds overvalt me soms het gevoel: hij is gewoon MIJN paard, mijn droompaard staat gewoon hier in de wei. :)

Als je financiën en situatie het toe laat... zeker doen :)

Jeetje wat een prachtig verhaal! Zo mooi dat hij bij jou zijn laatste jaren mag slijten! Heb er kippenvel van!

Dankje, ben nog steeds heel blij met hem!

Misschien is het sowieso verstandig het paard te keuren, als je gaat proefrijden en je hebt nog steeds die klik... met Sol maakte het niet uit, hij was 'kapot' en ik wist dat er niet meer mee te rijden viel. (achteraf is hij zo opgeknapt dat ik toch nog buitenritjes heb kunnen maken, maar hij is nu al sinds een jaar enkel weideversiering). Maar als jij nog bepaalde doelen hebt qua rijden, is het goed te weten of dat met dit paard nog kan, en het helpt dan misschien wel in je beslissing..

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 21:33

Kayleigh_ schreef:
maylotje schreef:

Tja, dat weet ik niet goed... Toen hij eerder verkocht werd heb ik natuurlijk heel lang verdriet gehad. Dat verdriet is gezakt, ik ben hem gaan opzoeken en ik zag dat het goed met hem ging. Dat gaf mij heel veel rust en toen kon ik accepteren dat hij uit mijn leven was en nu een ander blij maakt. Ik merkte dat ik ook met andere paarden weer een klik kon voelen en weer 100% kon genieten van het rijden en de omgang met paarden.

Dat hij nu weer te koop staat had ik niet verwacht. Mijn eerste ingeving was: stal zoeken en ophalen!

Ik wil morgenavond de keuze maken en dan wil ik hem natuurlijk eerst opzoeken en rijden. Ik weet niet of ik die sterke band die we toen hadden dan ook meteen voel, we zijn natuurlijk best een poos uit elkaar geweest en dat moet misschien terug groeien. Maar als dat zo is weet ik zeker dat dat snel zal gebeuren!

Je moet je niet onder druk laten zetten. Neem eerst de tijd om hem weer te leren kennen, doe dingen met hem, rijdt hem, zodat je echt weet wat je koopt. Je koopt een dier voor heel veel jaar, dat beslis je niet even onverwacht in een paar dagen!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 21:34

Oja, over het goede moment. Ik was 22 jaar toen Sol ineens op pensioen mocht en ik had al een paard. Heb ook even snel zitten rekenen of het uitkwam met mijn studentenbaantje en dan maar gewoon de sprong gewaagd, 'k kon gewoon niet anders, ik wou hem al zo zo lang.

Ondertussen afgestudeerd, job gevonden, gaan samen wonen, ... en hij is er nog steeds! Dat financiële lost zichzelf onderweg wel op. Mijn papa heeft wel altijd garant gestaan voor grote kosten. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 21:35

Solleke_Noah schreef:
Misschien is het sowieso verstandig het paard te keuren, als je gaat proefrijden en je hebt nog steeds die klik... met Sol maakte het niet uit, hij was 'kapot' en ik wist dat er niet meer mee te rijden viel. (achteraf is hij zo opgeknapt dat ik toch nog buitenritjes heb kunnen maken, maar hij is nu al sinds een jaar enkel weideversiering). Maar als jij nog bepaalde doelen hebt qua rijden, is het goed te weten of dat met dit paard nog kan, en het helpt dan misschien wel in je beslissing..

Keuren lijkt me niet onverstandig nee. Hij is in 2012 wel helemaal goedgekeurd maar je weet maar nooit. Ik ben geen serieuze amazone, ik rijd gewoon recreatief, het liefst buiten :)

simodi, ik laat me niet onder druk zetten, geen zorgen :) Ik wil morgenavond na het gesprek met de eigenaren van mijn verzorgpaard wel beslissen of de aankoop van mijn oude liefde een optie is. Zo ja, dan ga ik natuurlijk afspraken maken met de verkoopster. Zo nee, dan laat ik haar dat ook weten zodat ze verder kan onderhandelen met andere geïnteresseerden.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 21:41

*\o/* Ik zeg doen *\o/*

Anders ga je dr vast spijt van krijgen

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 21:41

Dit had ik geschreven kunnen hebben. 1,5 jaar voor haflinger gezorgd, verkocht, nogmaals verkocht en uiteindelijk werd ik gebeld haar te mogen kopen. Heb het heel zwaar gehad toen ze verkocht was, maar heb altijd geloofd dat als ze bij mij hoorde dat ze terug zou komen bij mij vroeg of laat.... En dat gebeurde. Inmiddels drie jaar geleden en geen tel spijt gehad.
Ik kon het niet verdragen als ze nog eens naar iemand anders zou gaan, toen ze bij haar nu vorige eigenaren stond heb ik gezegd, die wordt nog maar één keer verkocht en dat is aan mij :+

Als je de middelen hebt, doen. Je leeft tenslotte maar één keer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 21:46

Ilsiie schreef:
Dit had ik geschreven kunnen hebben. 1,5 jaar voor haflinger gezorgd, verkocht, nogmaals verkocht en uiteindelijk werd ik gebeld haar te mogen kopen. Heb het heel zwaar gehad toen ze verkocht was, maar heb altijd geloofd dat als ze bij mij hoorde dat ze terug zou komen bij mij vroeg of laat.... En dat gebeurde. Inmiddels drie jaar geleden en geen tel spijt gehad.
Ik kon het niet verdragen als ze nog eens naar iemand anders zou gaan, toen ze bij haar nu vorige eigenaren stond heb ik gezegd, die wordt nog maar één keer verkocht en dat is aan mij :+

Als je de middelen hebt, doen. Je leeft tenslotte maar één keer...

Ooooh, Luna! <3 Ik was altijd zo'n fan van haar toen ze veulen was! Mooi om te lezen dat je haar hebt gekocht en nooit spijt hebt gehad!

Bedankt Bokkers, jullie nemen voorzichtig mijn twijfels weg... Ik denk dat ik het maar gewoon moet doen, om bovenstaand dikgedrukte (wat ik ook vaak gedacht heb :o ).

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 21:47

Ik heb mijn lievelingspony nu een jaar geleden gekocht. Probleem was alleen een beetje dat ik al een paard en nog een pony had. Heb maar een paar dagen nagedacht en haar gekocht. Al ging ze ervan door met mij tijdens het proefrijden haha :D Nu heeft ze dit nooit meer gedaan. Ze was mijn lieveling altijd in 2006. Dus nu maar besloten dat ze hier oud mag worden bij mijn andere pony die ook 16 is. Was van plan de andere pony dan te verkopen, maar toch alle drie gehouden.

Zou dus niet twijfelen, eerst kijken of je hem op proef mag hebben en zien of het nog zo goed klikt. Keuren heb ik nog nooit gedaan, rijd nu ook nog recreatief, als heeft ze iets waardoor ik er niet meer op zou kunnen rijden, dan is dat ook prima. Die van mij is blind aan het een oog, maar dat maakt mij niet uit. Elk paard verdient een goed plekje. En over de kou, ik doe 's winters vaak rustig aan, af een toe poetsen. Als een paard maar niet alleen komt te staan.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 21:56

Ga eerst kijken voor je een beslissing maakt. En waarom gaat hij nu weg?
goed doorvragen en laten keuren.
Het is enorm spannend je eerste paard kopen, het is makkelijker als je hem hebt gezien.

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 22:07

als je hem terug wilt kopen, zou ik wel snel een afspraak maken om te gaan kijken.
straks is ie weer voor je neus weg, dat zou zonde zijn.