ruzie met een hondeneigenaar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ruitersporth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 20:27

Met honden valt het wel mee. Eerder last met niet aangelijnde wielrenner of mountainbikers...... :D 8)7

Hondakevin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 20:28

sunshine schreef:
Toen mijn hond ( duitse herder ) werd aangevallen door een teckel ( ja serieus, het klinkt grappig, maar het is het niet, mijn hond is sindsdien bang voor kleine honden ), en de eigenaar niets deed, en de teckel hem daarna weer in zijn flanken aanviel, heeft mijn vriend die hond ook gecorrigeerd.
Van mijn dieren blijf je af, en als die eigenaar niet van plan is om zijn hond te corrigeren dan doe ik het wel.

Overigens zou ik geen aangifte doen.

zo denk ik er ook over. je weet pas wat het is als je in die situatie zit, en dan ben je echt niet blij met een hond die dat doet. en een eigenaar die er niets aan doet.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 20:29

Onze mountainbikers zijn prima aangelijnd; ze hebben een flink aantal km's aan route om op te blijven, dus als ruiter weet je waar je ze tegen kan komen. Als ongeleid projectiel op plekken waar je ze niet verwacht (en waar ze dus ook niet horen) zijn ze wel irritant ja.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 20:38

Even voor de duidelijkheid: je bent zelf verantwoordelijk voor schade die je dier toebrengt. Oók als de andere partij fout zit. Alleen een rechter kan besluiten dat er sprake is van gedeelde aansprakelijkheid (stel dat het paard de hond had getrapt, dan zou de eigenaar van de hond waarschijnlijk een deel zelf moeten betalen omdat zijn hond niet los had mogen lopen).

Het is dus niet zo simpel als: De hond mocht niet loslopen, als het paard dan trapt heeft hij pech.

Hondakevin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 20:45

Dani schreef:
Even voor de duidelijkheid: je bent zelf verantwoordelijk voor schade die je dier toebrengt. Oók als de andere partij fout zit. Alleen een rechter kan besluiten dat er sprake is van gedeelde aansprakelijkheid (stel dat het paard de hond had getrapt, dan zou de eigenaar van de hond waarschijnlijk een deel zelf moeten betalen omdat zijn hond niet los had mogen lopen).

Het is dus niet zo simpel als: De hond mocht niet loslopen, als het paard dan trapt heeft hij pech.

dat klinkt redelijk simpel.
maar wat als de hond los mag lopen. de hond bijt het paard en het paard schopt de hond dood. paard heeft een bijtwond die gewoon hersteld. de eigenaar van de hond heeft geen hond meer. hoe lossen ze dat dan op ? is het dan zo jammer dat de hond beet je moet mij een nieuwe hond betalen ? wat ook emotionele schade met zich meebrengt. of valt dit onder actie is reactie die hond bijt dus het gevolg daarvan is dat hij nu dood is. dit is uiteraard slechts een hypothese.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 20:49

Hondakevin schreef:
ik bescherm op dat moment mijn vriendin. die druk bezig was met het paard rustig te houden.
dus die geen tijd had om even in gesprek te gaan met een honden eigenaar. of tijd had de hond weg te jagen. de hond was namelijk best wel even bezig met het paard.

Jij vraagt wat had je moeten doen. Jij had je er niet mee moeten bemoeien. Of alleen maar paard rustig pogen te houden (wat niet werkt). Maar het is en was niet jouw probleem. Jij werd niet aangevallen.

Paard rustig houden als ruiter werkt verder nooit, paard aan het werk zetten (hond laten opjagen) wel.

En het is echt het enige dat werkt: paard hond laten opjagen. En daarbij als ruiter niet hard gaan lopen schelden op de hond (heb ik laatst weer eens gezien) want dan denkt het paard: "oh jee, gevaar", maar paard enthousiast maken: "yessss, let's go get him".
Na twee honden hoef je je paard niet eens meer om te draaien, dan doet-ie het vanzelf al, zo leuk is het spelletje.

Marijke_Dub

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 20:57

Tot dat je eigen hond ooit in het weiland loopt en je eigen paard en volop achterop springt, omdat je hem dit aangeleerd hebt.

Vind dit een beetje een aparte oplossing.

Ibbel schreef:
Hondakevin schreef:
ik bescherm op dat moment mijn vriendin. die druk bezig was met het paard rustig te houden.
dus die geen tijd had om even in gesprek te gaan met een honden eigenaar. of tijd had de hond weg te jagen. de hond was namelijk best wel even bezig met het paard.

Jij vraagt wat had je moeten doen. Jij had je er niet mee moeten bemoeien. Of alleen maar paard rustig pogen te houden (wat niet werkt). Maar het is en was niet jouw probleem. Jij werd niet aangevallen.

Paard rustig houden als ruiter werkt verder nooit, paard aan het werk zetten (hond laten opjagen) wel.

En het is echt het enige dat werkt: paard hond laten opjagen. En daarbij als ruiter niet hard gaan lopen schelden op de hond (heb ik laatst weer eens gezien) want dan denkt het paard: "oh jee, gevaar", maar paard enthousiast maken: "yessss, let's go get him".
Na twee honden hoef je je paard niet eens meer om te draaien, dan doet-ie het vanzelf al, zo leuk is het spelletje.

mrie

Re: ruzie met een hondeneigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 22:25

Marijke, een paard is niet stom hoor, die weet echt wel welke paarden/mensen/honden er bij zijn kudde horen.

Ik draai ook wel eens mijn paard naar hond en laat hem er naar toe lopen. Soms gebeurt dat ook in draf bij zeer notoir vervelende honden. Maar het helpt prima, een hond heeft echt geen zin in zon confrontatie.
Mijn paard weet inmiddels ook wat de bedoeling is in zon situatie,maar vat dat niet op als een leuk aanvalsspelletje.

ninji

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 23:23

mrie, ik heb dit ooit eens geprobeerd met mijn ultra brave merrie toen een Duitse Herder ons achter de broek aan zat. Heb vele rondjes staan draaien, hond zag het als een leuk spelletje: catch the tail
Mijn merrie heeft niet getrapt maar van mij had ze gemogen. Hond kwam er steeds razendsnel weer achter.
Niet elke hond is hier helaas van onder de indruk!

Eigenaar had zijn hond gewoon moeten aanlijnen in eerste instantie, als je weet dat hij op andere dieren af kan gaan. Zijn tweede optie was terugroepen, gebeurde ook niet. Ik kan me heel goed voorstellen dat jij boos werd TS!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 23:35

Gelukkig heb ik daar tijdens het buiten rijden niet zoveel last van. Wel redelijk wat los lopende honden maar zolang ze gewoon bij het paard uit de buurt blijven zeg ik daar niets van. De meeste lijnen hun hond aan als ze me aan zien komen. Wat niet meer als normaal is zeker als het geen los loop gebied is. Ook al gaat je hond niet achter een paard aan lijkt het me een kleine moeite. Mocht het paard ergens van schrikken en harder gaan lopen kan dat voor honden juist een aanleiding zijn er achter aan te gaan.
Dus ik vindt het wel zo prettig als ze hun hond even bijhouden.

Tot nu toe 1 keer gehad dat er zo'n klein trut hondje achter hem aan kwam wilden eerst nog zeggen dat paard nog weleens wil trappen. Niet gedaan komen ze vanzelf achter als het gebeurt. Het zijn vaak wel die kleine trut hondjes die voor problemen zorgen. Ooit een keer een felle Akita tegen gekomen dat vond pony wel beetje spannend om te passeren maar een erg vriendelijke eigenaar en dat maakt het passeren een stuk aangenamer ondanks dat de hond behoorlijk blafte.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 08:26

Het is gewoon een kwestie van opvoeden. Een paard is in mijn ogen niet verkeersmak als hij niet om weet te gaan met honden. Dan is mijn helft van het probleem vast voorkomen.

Hondakevin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 08:39

Mrie niet om weten te gaan met honden?!

Als dat het geval was was het waarschijnlijk anders afgelopen met een ruiter mogelijk in het ziekenhuis of een dode hond.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 08:48

dees_daan schreef:
oomens schreef:
Aangifte doen. Ze heeft een verboden jachtmiddel (windhond) loslopen in het veld.

Wat een onzin zeg, er staat niet eens wat voor windhond het is en een windhond is echt niet altijd een jachtmiddel.
.

Er staat in haar OP dat het een windhond is, en deze hebben een algeheel verbod in nederland op los te mogen lopen.
Heel raar gezien jachthonden dat wel mogen maar toch is het zo.

Ik denk dat ik op dezelfde manier als jou had gereageerd TS. Maar is moeilijk om daar nu iets mee te doen.
Tenzij je weet wie het is, kan je echt aangifte doen.. Anders redelijk zinloos.. Denk sowieso in NL zinloos want ze doen er uiteindelijk toch niets mee.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 08:53

Mijn honden lopen ook los waar het niet mag, maar die luisteren en die roep ik dus terug om ze even aan te lijnen als ik iemand zie komen. MAAR als jij komt aankakken met een loslopende hond naast je paard zou ik die van mij niet aanlijnen, dat paard kan duidelijk met honden omgaan, dus geen probleem.

Maar wat nou als jou husky opeens bedenkt om random naar mijn honden uit te halen en jij zit op je paard? Dan ben jij ook niet een twee drie van je paard af om een correctie uit te delen.

Als jij zo'n bek naar mij had gegeven had je waarschijnlijk een vuist in je bakkes gehad. Prima als iemand me aanspreekt op gedrag, maar om vervolgens te gaan dreigen met 'dan doe ik t wel'? Try me. ;)

Hondakevin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 09:05

KimD schreef:
Mijn honden lopen ook los waar het niet mag, maar die luisteren en die roep ik dus terug om ze even aan te lijnen als ik iemand zie komen. MAAR als jij komt aankakken met een loslopende hond naast je paard zou ik die van mij niet aanlijnen, dat paard kan duidelijk met honden omgaan, dus geen probleem.

Maar wat nou als jou husky opeens bedenkt om random naar mijn honden uit te halen en jij zit op je paard? Dan ben jij ook niet een twee drie van je paard af om een correctie uit te delen.

Als jij zo'n bek naar mij had gegeven had je waarschijnlijk een vuist in je bakkes gehad. Prima als iemand me aanspreekt op gedrag, maar om vervolgens te gaan dreigen met 'dan doe ik t wel'? Try me. ;)

Ik zat zelf niet op het paard. Als je mijn verhaal goed leest. Daarbij liep mijn husky naast mij. En kwam die andere hond van een 200 meter aangerend naar de achterkant van het paard om vervolgens in zijn staart te bijten en naar zijn enkels te happen. En ik denk dat je dan een groot probleem hebt bij mij. Als je als eigenaar van die hond dit toe laat. Stel. Je loopt met je vriendin of kind ergens in de bossen. Er komt een hond aan gerend die naar je kind of vriendin begint te happen. De eigenaar van het baasje doet er niets aan en antwoord. Dit doet die altijd zo. Dan laat jij dat gewoon gebeuren en doe je niks aan het gedrag van die hond. (Het baasje heeft gefaald zijn hond te corrigeren en vindt het ook prima zo. Want wat maakt het uit dat zijn hond andere dieren / mensen lastig valt. En jij zegt Niks tegen het baasje. Want als jij hem zou zijn had je nog geslagen ook. Getuigt van een laat iq en denk dat je blij mag zijn dat jij mij daar niet tegen gekomen was.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 09:25

Ik vind het schockerend dat er al twee mensen zijn die schrijven dat als je naar hun toe zo'n grote bek had gehad, je wel hun vuist in je gezicht had gevoeld. Excuseer?????? -O- -O- -O-
Brutale mensen zijn niet leuk om mee om te gaan, maar persoonlijk heb ik geleerd dat dat geen geweld rechtvaardigt. >;)

Wat de situatie betreft: ik heb het gelukkig nog niet meegemaakt dat er een hond echt ging happen. Wel al vaker loslopende honden die naar mijn paard toerennen en blaffend om de achterbenen blijven hangen. Die hondenbaasjes krijgen dan van mij -afhankelijk van hun reactie en pogingen om de hond te corrigeren meer of minder vriendelijk- een duidelijke bemerking over hoe gevaarlijk dit voor paard, ruiter en hond kan zijn.

De tip met hond opjagen ga ik onthouden voor hardnekkige gevallen. Ik wil wel eerst de hondeneigenaar de kans geven om zijn hond te corrigeren voor ik zelf ga handelen. Tenzij de hond echt gaat happen natuurlijk. Dan zie ik het maar als wettige zelfverdediging. }:)

Verder ben ik het volkomen met de reacties eens dat jij als eigenaar van een eveneens loslopende hond beter de hand in eigen boezem had gestoken en het aanspreken van de hondeeigenaar beter aan je vriendin had overgelaten.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 09:35

Hondakevin schreef:
Een tijd geleden was ik samen met mijn vriendin in de bossen. mijn vriendin op haar paard en ik erlangs lopend met mijn husky. nu komt er van een afstand (een paar honderd meter ) een windhond aangerend. die vervolgens begint te happen naar de enkels van het paard en naar de staart van het paard. nu bleef het paard verrassend rustig en met wat kleine bokjes was er niets ergs gebeurd. dit mede door dat ik mijn husky richting de hond had gestuurd voor afleiding.

Vervolgens komt de eigenaar van de hond op zijn dooie gemak aan gewandeld en nam nog niet eens de moeite om zijn hond terug te roepen. nu was dit in een gebied waar de honden niet los mochten lopen. en ja mijn husky liep ook los maar die laat ik geen andere mensen of dieren lastigvallen. toen ik de eigenaar op zijn gedrag aansprak. omdat de hond hier niet veel aan kan doen ( baasje is verantwoordelijk voor de opvoeding ) was hij het niet geheel met mijn eens dat die fout was. ik vertelde hem vriendelijk dat als hij zijn hond niet zou corrigeren dat ik het zou doen. en dat hij nog geluk had dat het paard die keuze niet voor hem gemaakt had, omdat die nu geen hond meer zou hebben als dat het geval was geweest. Nadat hij mij daarna bedreigde als ik zijn hond ook maar zou aanraken en ik daar niet bepaald van onder de indruk was. gingen we ieder ons eigen weg. wat maar beter was zo. nu had het allemaal anders afkunnen lopen en hebben we heel veel geluk gehad. een tijd geleden sprak ik iemand die precies het zelfde had meegemaakt, maar daar had het paard de keus gemaakt om de hond te corrigeren. dit liep echter minder goed af. ook zij kreeg de schuld van de honden eigenaar dat haar paard schopte.

ik ben dus benieuwd hoe vaak komt dit voor? heeft er iemand soort gelijke verhalen en hoe is dat opgelost of afgelopen ?

Het is niet aan jou andermans hond te corrigeren. Tenzij het levensbedreigend wordt. Bovendien een dubbele moraal als je eigen hond ook losloopt.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 09:37

Mijn honden zitten qua gevoel even diep als bij andere mensen kinderen, als jij de kinderen van mensen bedreigt dan heb je wel meer mensen die het waarschijnlijk niet zo braaf opnemen.

Als je dus ook maar één vinger richting mijn dieren durft uit te steken met kwaad in de zin, dan ben je van mij. Ongeacht de situatie. Mijn honden hebben al genoeg te maken gehad met mensen die dachten dat 'corrigeren' dé oplossing was. Daarom zitten ze nu als herplaatser bij ons thuis.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 09:39

Maar we spreken niet van corrigeren, we spreken van "dreigen" de volgende keer zelf in te grijpen als jij het niet doet. Lijkt me verre van een reden voor een vuist in het aangezicht.

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 09:40

Ik vind ook dat je andermans hond niet corrigeert. Dat is bij ons op de hondenwei soms een probleem en daar stoor ik me enorm aan.
Honden mogen elkaar onderling corrigeren, mensen niet.

Over het verhaal: je had niet moeten ingrijpen, zeker niet omdat je eigen hond los liep.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 09:41

In de 15 jaar dat ik met eigen paard buitenrij is het aantal keren dat ik iemand heb aangesproken op het gedrag van z'n hond echt op één hand te tellen. Gelukkig was in alle gevallen de hondeneigenaar in de buurt, die heb ik rustig en vriendelijk uitgelegd dat is begrijp dat ze hun hond graag los willen laten lopen, maar dat er een vrij grote kans is dat als de hond zo doorgaat, hij een trap van het paard te pakken heeft. Het verweer is meestal dat ik dan aansprakelijk ben, en dat beaam ik dan braaf en vertel erbij dat paard in kwestie prima verzekerd is en dat de verzekering vermoedelijk netjes de dagwaarde van de hond uit zal keren, wat vaak een laag bedrag is.

Eerlijk is eerlijk, ik heb geen idee of het juridisch helemaal waterdicht is maar het helpt wel :Y)

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 09:45

KimD schreef:
Mijn honden zitten qua gevoel even diep als bij andere mensen kinderen, als jij de kinderen van mensen bedreigt dan heb je wel meer mensen die het waarschijnlijk niet zo braaf opnemen.

Als je dus ook maar één vinger richting mijn dieren durft uit te steken met kwaad in de zin, dan ben je van mij. Ongeacht de situatie. Mijn honden hebben al genoeg te maken gehad met mensen die dachten dat 'corrigeren' dé oplossing was. Daarom zitten ze nu als herplaatser bij ons thuis.

Het punt is als mensen zelf hun hond niet opvoeden moet een ander daar de dupe van worden?

En waarom is corrigeren fout? Corrigeren behoort bij iedere opvoeding. Ook van kinderen paarden en zelfs katten. Corrigeren MOET.

Op een verkeerde manier corrigeren zul je bedoelen...

Ik ben 30 jaar geleden door een tweetal ongevoede jachthonden in het ziekenhuis beland en mijn paard in de kliniek. Mijn paard de pezen doorgebeten , over de kop en ik er onder. Niet grappig.

Er is dan maar een route, via het gerecht! De honden zijn een product van de eigenaar, net zoals kinderen van hun ouders. De eigenaren dienen te worden gestraft wegens nalatigheid.
Laatst bijgewerkt door ariatje op 10-03-16 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 09:48

Ik kan me helemaal in jou inleven! Laatst reed ik met mijn 5 jarige pony in het bos. Ik heb mijn pony nog niet zo lang en hij was voordat ik hem kreeg nog nooit in het bos geweest. Ik was samen met 2 andere vriendinnen die 2 brave paarden hebben. Er kwam een vrouw aangelopen met een grote pup. De pup kwam keihard op mijn pony afrennen en begon te grommen en te blaffen. De pup moet het ook nog leren net zoals mijn jonge pony. Mijn pony schrok en begon te trappen, maar hij raakte de pup niet. De eigenaresse van de hond werd boos op mij. Ik werd boos op haar. Ik zei dat zij haar jonge hond had moeten aanlijnen waarop ze zei dat wij allebei evenveel recht hadden om op dit pad te lopen. Daar was ik het mee eens. Ik heb haar duidelijk gemaakt dat niet alle paarden zo mak zijn en dat ze aardig wat kracht hebben. Als haar hond dus te dichtbij komt omdat ZIJ hem niet wilt aanlijnen, een trap kan krijgen en er aan dood kan gaan. Dan zou zij mij verantwoordelijk stellen omdat mijn paard degene was die trapt. Ik vond het een lastige situatie maar ik merk vaker dat hondeneigenaren geen begrip kunnen tonen voor ruiters. Heb ik juist gehandeld of niet? Graag reactie!

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 09:49

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 09:49

bontejames schreef:
Ik kan me helemaal in jou inleven! Laatst reed ik met mijn 5 jarige pony in het bos. Ik heb mijn pony nog niet zo lang en hij was voordat ik hem kreeg nog nooit in het bos geweest. Ik was samen met 2 andere vriendinnen die 2 brave paarden hebben. Er kwam een vrouw aangelopen met een grote pup. De pup kwam keihard op mijn pony afrennen en begon te grommen en te blaffen. De pup moet het ook nog leren net zoals mijn jonge pony. Mijn pony schrok en begon te trappen, maar hij raakte de pup niet. De eigenaresse van de hond werd boos op mij. Ik werd boos op haar. Ik zei dat zij haar jonge hond had moeten aanlijnen waarop ze zei dat wij allebei evenveel recht hadden om op dit pad te lopen. Daar was ik het mee eens. Ik heb haar duidelijk gemaakt dat niet alle paarden zo mak zijn en dat ze aardig wat kracht hebben. Als haar hond dus te dichtbij komt omdat ZIJ hem niet wilt aanlijnen, een trap kan krijgen en er aan dood kan gaan. Dan zou zij mij verantwoordelijk stellen omdat mijn paard degene was die trapt. Ik vond het een lastige situatie maar ik merk vaker dat hondeneigenaren geen begrip kunnen tonen voor ruiters. Heb ik juist gehandeld of niet? Graag reactie!

Hondeneigenaar met loslopende hond is per definitie fout.