Koudbloed vs warmbloed

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hondakevin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 22:16

Koper schreef:
Je wil dus een paard gaan kopen zonder dat je er eigenlijk veel over weet?

De reden dat ik de vraag gesteld heb is om informatie te krijgen. En mezelf te verdiepen in het verschil tussen warmbloed/ koudbloed. Het is niet dat ik helemaal niets van paarden weet. En het is niet zo dat in morgen een paard koop. Als je mijn vraag leest staat dat er ook in. Denk alleen dat het belangrijk is om een goede keus te maken hierin, inplaats van
Een paard aangeschaffen die totaal niet bij me zou passen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:21

Wat een warmbloed en koudbloed is kun je gewoon in de wiki vinden. En in elk fatsoenlijk paardenboek. Als mensen je dan een nuttige tip geven dan reageer je daar best een beetje vreemd op vind ik. Maar goed, je vragen zijn nu beantwoord.

Hondakevin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 22:40

Jessix schreef:
Hondakevin schreef:
ja ik ben niet echt het persoon dat iemand anders zijn paarden gaat verzorgen. mijn zus heeft in het verleden paardgereden en hebben die ook altijd aan huis gehad. daarbij rijdt mijn vriendin ook en ben ik dus niet geheel onbekend met paarden en de verzorging ervan. maar toch bedankt voor de tip. :Y)

Wat heeft je voorkeur dan? Of heb je die helemaal niet?

Ik vindt een Fries heel mooi en sommige tinkers. Wil wel een groot paard. Niet dat ik zelf heel groot ben. Maar vindt het ook niet mooi als een volwassen man op een kleine pony zit.

AbbyBlues

Re: Koudbloed vs warmbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:47

Tinkers zitten vaak tussen 1.40 en 1.50. De grotere komen niet vaak te koop en een bomproof grote tinker vinden is een lot uit de loterij.

Friezen zijn niet zo mijn ding. Maar kijk eens naar barok pintos? Ik hoor daar veel goede verhalen over. Zijn ook mooie paarden om te zien. Beetje een kruising tussen een Fries en een tinker.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:58

Hondakevin schreef:
Jessix schreef:
Wat heeft je voorkeur dan? Of heb je die helemaal niet?

Ik vindt een Fries heel mooi en sommige tinkers. Wil wel een groot paard. Niet dat ik zelf heel groot ben. Maar vindt het ook niet mooi als een volwassen man op een kleine pony zit.

Gewoon eens naar beide gaan kijken dan. Er zijn fokkers zat in Nederland die je wel het een en ander willen laten zien. Een Fries is natuurlijk groter, maar een robuuste Tinker toont ook groot.

Hondakevin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 19:12

bedankt voor de tip denk dat ik voldoende informatie heb nu. tenminste over koudbloed v warmbloed.
ik ga voorlopig nog geen paard kopen moet er eerst klaar voor zijn maar zoals ik al zei is voorbereiden niet verkeerd.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 19:18

AbbyBlues schreef:
Tinkers zitten vaak tussen 1.40 en 1.50. De grotere komen niet vaak te koop en een bomproof grote tinker vinden is een lot uit de loterij.

Friezen zijn niet zo mijn ding. Maar kijk eens naar barok pintos? Ik hoor daar veel goede verhalen over. Zijn ook mooie paarden om te zien. Beetje een kruising tussen een Fries en een tinker.

De grote Tinkers zijn vaak braver dan de kleine.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 19:35

Hondakevin schreef:
bedankt voor de tip denk dat ik voldoende informatie heb nu. tenminste over koudbloed v warmbloed.
ik ga voorlopig nog geen paard kopen moet er eerst klaar voor zijn maar zoals ik al zei is voorbereiden niet verkeerd.

Het ligt er ook aan hoe jezelf bent...zenuwachtig of juist rustig.
Als je zenuwachtig of druk bent kun je beter een rustig paard nemen.

Ik heb beiden...een rustige fries en een jonge welsh D zenuwemoot die denkt dat hij een Arabier is.Ik ben zelf heel koel dus heb er geen problemen mee.

Hondakevin

Re: Koudbloed vs warmbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 19:44

ben zelf heel rustig

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 21:05

anjali schreef:
AbbyBlues schreef:

De grote Tinkers zijn vaak braver dan de kleine.

I know. Ik bedoelde alleen dat de grote Tinkers niet vaak te koop komen. Er zijn er al niet veel en als ze dan al te koop komen moet je er snel bij zijn. De echte brave, die houden mensen zelf, worden via via verkocht, of zijn weg voor je met je vingers knipt.

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 21:15

Maar ik denk dat veel mensen koudbloed verbinden met de termen als sloom en verdraagzaam. Maar een koudbloed heeft net zo goed karakter, looplust en streken als een warmbloed. Vind het dan ook altijd een kul vergelijking dat een koudbloed een beginnerspaard zou zijn, misschien is die match er vaker als bij een warmbloed, maar dat geeft geen garanties. Ik denk dat je kalmte en rust eerder in jezelf en goede instructie kan zoeken als in het paard, je hebt daar namelijk een grote invloed op.