Ben ik klaar voor een eigen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:51

Eva schreef:
Ik denk dat jij er wel klaar voor bent hoor.
En als je straks een opleiding gaat volgen en uit huis gaat, waarom zou je dan opeens niet meer voor je paard kunnen zorgen, of er geen tijd voor hebben?

Ik heb sinds mijn 11e eigen paarden gehad en het prima kunnen combineren met school werk etc.
ook ik ben op een gegeven moment uit huis gegaan, en paard is gewoon mee verhuisd, kan prima.

Tijd valt altijd te maken ;)
Succes met je beslissing!

Inderdaad , ik heb nu 5 paarden en ik red het prima terwijl ik elke dag naar school ga. Zelfs met tentamens had ik nog tijd om er heen te gaan.

Gewoon goed plannen dan lukt het wel :D

Jumpingnick

Re: Ben ik klaar voor een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:55

Ik ben 15, kwam van een manege, heb eerst een D pony gehad. Daarna een E pony er bij, (en dan geen hobbelponys maar sportponys) Is prima te combineren met school. (atheneum, nu mbo)
Je bent jong. over een paar jaar zie je wel hoe het dan gaat. Verkopen kan altijd nog.

Saskia_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:57

Ik heb zelf nu geen eigen paard maar ik rijd paarden van andere mensen op een sport en handel stal. Ik ben zelf ook pas 15. Nu weet ik ook hoeveel tijd en alles het kost maar dat is allemaal al benoemd in de voorgaande reactie's. Wat ik zelf ben tegen gekomen was dat toen ik rond de 13 was ik dacht precies te weten wat ik wou. Namelijk een haflinger/tinker waarmee ik het horsemanship in wou gaan en bitloos mee wou rijden en helemaal zo natuurlijk en alles. Mijn ouders hebben gelukkig altijd gezegt dat er geen paard kwam. Ik ben toen wel veel dingen gaan doen zo ben ik een keer naar drenthe geweest om te helpen met paarden en de evenementen daar. Ik heb veel verschillende takten van de paardensport geprobeerd en nu weet ik eigenlijk pas wat ik echt wil met een paard. Namelijk de spring sport in. Het heeft lang geduurd voordat ik er over uit was wat ik eigenlijk echt wou want ik had eerst allemaal periode's gehad waarin ik verschillende dingen wou. Dus dat natural horsemanship en vrijheids dresuur en ik wou ook eens een fries en een keer een shet etc. Na heel erg veel op stallen helpen en stage lopen ben ik er nu pas echt overuit dat ik de spring sport in wil. Heb nu dus ook de kans gekregen om spring paarden te rijden enzo. Nu ben ik heel erg blij dat ik nooit van me ouders een haflinger of tinker heb gekregen wat ik toen dacht echt te willen. Want dan zou ik nu nooit met me eigen paard de spring sport in gekunnen en zat ik echt aan iets vast.

Heel iets anders maar ik denk toch belangrijk om duidelijl voor jezelf te hebben wat je er mee wilt natuurlijk. Succes!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 21:03

Meis je gaat dalijk naar de middelbare school en dan heb je het hardstikke druk met je huiswerk en maar school gaan. Ik zou wachten tot je 16 bent dan kan je lekker op.de scooter naar het paard :)

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 21:12

shilady schreef:
Meis je gaat dalijk naar de middelbare school en dan heb je het hardstikke druk met je huiswerk en maar school gaan. Ik zou wachten tot je 16 bent dan kan je lekker op.de scooter naar het paard :)

Het valt wel mee hoe druk het is hoor ( ligt eraan welk niveau ) maar ik zit op het mavo en ik maak mijn huiswerk tijdens de les en heb in totaal thuis wel meer dan 3 uur de tijd om te leren en ben dan ook nog 2 uur bij de paarden en heb ook nog vrije tijd.

Als je gewoon goed plant lukt het zat hoor :o

Eva

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 21:59

Eens, het middelbare valt reuze mee met de drukte.
Als je gewoon tijdens de lessen huiswerkt maakt ipv andere ongein uithalen hoef je dat thuis ook niet te doen.
In de meeste gevallen ben je meestal wel rond 15u vrij, daarna dus nog zeeën van tijd om je paard te doen en evt te leren.

En precies wat ElineS zegt, iedereen bedenkt altijd wel weer een excuus om niet aan een paard te beginnen.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 22:02

Als je ouders het kunnen betalen, en je komt op een stal waar je zo nodig hulp kan krijgen, dan doen! Wat is het ergste dat er kan gebeuren? Dat je te weinig tijd hebt, dan kan je een verzorger zoeken, of eventueel verkopen. Ik heb op mijn 14e zelf mijn eigen pony gekocht, en ik ben blij dat ik dat gedaan heb. Ik heb er ontzettend veel van geleerd en het was soms keihard werken om school, paard en werk te combineren, maar het is het helemaal waard! Ik heb een paar maanden een verzorgster gehad toen het echt heel druk was.

2IJsjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 22:11

Ik was 40 en ben toen lessen gaan volgen bij een manege. Na zo'n 5 jaar liep ik tegen een zomerverzorgpaard aan en die is gebleven en gekocht, na 8 maanden is er een tweede eigen paard bij gekomen. Samen met mijn twee dochters verzorgen wij deze twee paarden. Ik ben blij dat ik er niet eerder aan begonnen ben, gewoon geen tijd voor. Maar wanneer jij er wel de tijd, geld en zin in hebt,..... ga er voor en leef je droom. /3 *\o/* <3

doornrooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 22:20

zelfde situatie hier, ik wilde al jarenlang een eigen paardje. ben met paarden oopgegroeid doordat deel van de familie in de paarden zit. ik heb van mijn 11e tot 15e verzorgpony's gehad. Nu kreeg ik de mogelijkheid om het paard van mijn oma over te nemen wat voor mij ideaal is omdat ik het paard niet hoef te kopen en ook weer terug zou kunnen ivm als ik te weinig tijd zou hebben ... voolgende week zondag komt het paardje hier heen. doe nu 4 vwo en ik werk dus besefte mij dat ik het erg druk zou krijgen en goed moest plannen. Daarom heb ik aan een paardenvriendin gevraagd om hem 2x per week te komen verzorgen. Dus mijn advies is gewoon doen, wat kan je verliezen?

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 22:22

ik kreeg mijn eerste pony toen ik 11,5 jaar oud was en had toen 3,5 jaar manege en eigen pony ( van een vriendin) ervaring, heb de luxe en ruimte aan huis, nadat mn pensionklantje weg ging shetje erbij genomen, net voordat ik aan mn examenjaar begon een bijrijdfries genomen om mn pony met pensioen te doen dat is nu anderhalf jaar geleden ik was toen 17, afgelopen zomer 1 week voordat ik aan mn HBO opleiding ben begonnen een 4 jarige onbeleerde hanoveraan gekocht.

op kamers gaan zat er voor mij niet in
heb wel vriendjes gehad maar aangezien ik nu in het weekeind regelmatig met een vriendin op concours ben wil ik daar voorlopig liever niet aan beginnen
andere 'vaste' hobby's heb ik niet meer gehad sinds ik mn eerste pony kreeg
uitgaan en stappen enz doe ik wel maar hooguit 2x per maand maar vaak helemaal niet
avondjes weg met vriendinnen naar de bios enzo gaat makkelijk.
sinds 2 jaar werk ik swinters 10u per week en in de vakanties afhankelijk van of ik nodig ben.

als je ouders de financiële middelen hebben en je zo af en toe een handje willen helpen, je ook nog een fijne instructrice oid hebt die over je schouder meekijkt en je bereid ben om bepaalde offers te maken moet het denk ik wel lukken! ohja en koop een paardje op de groei, dat je hem/haar misschien niet moet verkopen omdat je er uit groeit.

ik heb as woensdag presies 7 jaar een eigen paard, still going strong

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 15:44

ligt eraan wat je wilt. Je bent niet klaar voor de volledige verantwoordelijkheid van een paard of pony, want je ouders blijven altijd verantwoordelijk omdat je te jong bent. Tevens weet ik niet wat je ervaringen zijn. Ik bedoel: ben je gewend om elke dag naar een paard te gaan. Elke dag te mesten. ook in regen kou en bloedhitte. Verder moet je goed genoeg kunnen rijden. Heb je de mogelijkheid om ergens te rijden en ook eens een ander terrein te zien dan een bak(dus buiten).. kun jij een paard corrigeren of heb je een paard nodig dat alles braaf doet en zijn rondjes loopt.

Moeilijk te zeggen. denk dat iedereen (met rijke ouders) aan een paard kan beginnen. Je leert er veel van, maar zij zullen je veel moeten helpen.

Ik kocht zelf mijn eerste (jonge) paard toen ik 22 was.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 16:06

Ik heb nog nooit een paard gekocht. Wel altijd een eigen pony gehad in mijn leven. Een voordeel dat ik had, mijn ouders zijn opgegroeid met paarden.

Maar eerlijk gezegd als je paard/pony op een goede pensionstal staat waar hij elke dag voldoende beweging krijgt, waarom is het dan nodig om elke dag te gaan. Ik ben behalve in mijn vakanties nooit meer als 4x in de week op stal geweest als mijn pony voor ons gevoerd, buiten gezet en gemest werd. Alleen bij ziekte waren wij er 7 dagen in de week.

Een ding wat ik bij zo'n jong iemand heel belangrijk vind is dat ouders bereid zijn om hun kind te helpen waar nodig (dat betekend op regelmatige basis mee naar stal) of hulp in te schakelen wanneer hun kind dat nodig heeft. Niks zo vreselijk als een ouder die hun kind gewoon laten aanmodderen totdat het gewoon gevaarlijk word.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 16:15

Je weet toch niet hoe je leven er uit ziet over 5 jaar... Ik had echt een hele hoop dingen in mijn leven niet zien aankomen hoor. Heb in mijn laatste jaar besloten om in Zeeland (of all places) te gaan studeren. Heb vriendjes/vriendinnetjes altijd af gezworen en ook dat is toch nog gebeurd een tijdje.
Je kan om heel veel dingen wel heen werken, een stalling waar je paard enorm veel buiten komt en bv een bijrijder kunnen al aardig helpen als je studeert ofzo.

Als je het nu enorm graag wil, en je bent je in ieder geval bewust dat je er opofferingen voor moet maken zie ik niet in waarom niet. Ik geloof in het concept maatjes voor het leven, en dus niet de pony later maar weer eens verkopen als dat niet uit komt, maar zelf dat is haalbaar hoor

Ik heb Sidera gekocht toen ik 14 was, lieve ouders die haar stalgeld voor me hebben betaald :)

MaaikeV23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 16:38

Ik ben het helemaal eens met iedereen die zegt dat als je het echt wil en je beseft dat dit consequenties heeft voor andere dingen die er in je leven komen, je best kan kiezen voor een eigen paard.
Ik zelf kreeg mijn paard op mijn 16e van mijn ouders, het was het veulentje van het paard dat ik verzorgde. Ik had er toen eigenlijk helemaal niet over nagedacht wat dit voor gevolgen had voor mijn andere grote droom: in Amsterdam wonen. Het leek alsof dit niet te combineren was. Nu 5 jaar later woon ik door de week in Amsterdam voor mijn studie en heb ik ook mijn paard nog! Met een goede bijrijder en een stal waar je paard ook lekker buiten komt is er denk ik veel mogelijk, ook als je een periode krijgt in je leven waarin je het wat drukker hebt! Zoals al gezegd, er is op elke leeftijd wel een reden om het niet te doen! Helemaal als je ouders ook achter je keuze staan en het financieel haalbaar is moet het denk ik helemaal goed komen:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 16:50

shilady schreef:

Ik zit op het vwo, maak al mijn huiswerk na school en ben soms om 15:50 pas vrij.
Ik heb een eigen en een verzorgpaard voor in de weekenden. Het kan hoor!

Ts ik heb het idee dat jij het wel aankan!
En op bokt is het een soort regel dat je je paard niet kan verkopen heb ik het idee.
Ik vind dat je nu er gewoon zo lang van moet genieten als kan, en daarna mag een ander er weer van gaan genieten.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 16:52

Ga er voor! Niet uitstellen, uitstel is soms afstel. Als jij dit wilt bleven moet je er voor gaan. Waarom zou jij er niet klaar voor zijn en andere mensen wel? Hoeveel zijn er niet die op school zitten en ook een paard of pony rijden? Waarom zou jij dat niet kunnen combineren en anderen wel?

En als je over een paar jaar gaat studeren, is verkopen een optie. Misschien hoeft het niet maar je moet je studie er niet voor laten.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 17:57

Ik kreeg een eigen paard toen ik 15 was. Het was vooral in het begin in de winter druk, na een jaar kocht ik een brommertje en dat scheelde erg veel.
Heb hem ook een tijdje op een eigen weiland gehad bij het paard van een vriendin, toen ging ik vrijwel elke dag 2x terwijl ik op het volwassen onderwijs 4, 5 en 6 vwo deed in een jaar. Moet wel zeggen dat het vooral neerkwam op 2x per dag even snel voeren en heel weinig rijden.
Nu zit ik op de uni, heb een vriend en zie mijn vriendinnen ook nog genoeg. Ik ga ongeveer 4x per week naar mijn paard, die nu 24/7 in een kudde staat en zich dus ook niet verveeld als in het een week drukker heb. Wel heb ik nu een verzorgster voor een dag in het weekend en een dag door de weeks.
Als je het echt wilt kan het prima, maar het kost gewoon een hoop geld en tijd. De kans bestaat dat je het het straks niet lukt/wilt als je 18 bent ofzo, maar dat is dan ook niet erg, dan is verkopen best een optie.
Wel zou ik dan nu opzoek gaan naar een paard/pony die tegen die tijd ook nog redelijk verkoopbaar is, al is het maar voor de zekerheid, lijkt me vreselijk dat je eigenlijk geen tijd/geld meer hebt maar dat je geen nieuwe plek voor je paard kunt vinden..

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 18:02

Wat Ilse zegt, het is inderdaad veel werk en weinig rijden.
Bij mij staat rijden absoluut niet op nummer 1, eerder als laatste.
Welzijn van mn dieren gaat voor alles, dus voeren, mesten etc hoort daar allemaal bij.
Prioriteiten zijn dus denk ik ook wel belangrijk.

Maar... als je dit allemaal geen probleem vind, en kan genieten van de kleine dingetjes, wat houd je dan tegen? Er is niets mooiers dan kunnen genieten van je eigen paard/pony!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 18:24

Dat ligt er natuurlijk ook aan hoe je hem stalt. Als hij volpension kan staan hoef je er niet heen voor nare klusjes als hooi slepen in de stromende regen :')

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 18:38

Je moet je hart volgen, als je iets graag wil heb je daar heel veel voor over. En je kunt toch nooit in de toekomst kijken. Of je nu op school zit of 38 uur werkt, voor iets wat je graag doet is het geen opgave!

Dora1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 14:01

shilady schreef:

Ik zit al in de 2e :=
Laatst bijgewerkt door Dora1234 op 13-03-16 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Dora1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 14:02

fenijro_tani schreef:
Tja, waar een wil is, is een weg.
Ik wou al erg lang een pony.
Die is er eindelijk gekomen voor mijn 16e verjaardag.

Ik heb het zelf erg druk, school (nu havo 4, volgend jaar mbo)
Huiswerk en sociaal leven.

Ik zit al standaard van 8,15-3,45 op school, fiets 20 minuten naar huis, kleed me om en ga dan gelijk op de fiets (20 min).
Dan ben ik 2/3 uur op stal.
Ga naar huis en maak huiswerk.
Vaak is het dan al tijd om naar bed te gaan.

Ik ben blij met vriendinnen die ook rijden, dus goed begrijpen dat ik weinig tijd heb.
Ik ha niet uit, spreek mijn vrienden in de pauze, en kijk samen soms in het weekend een film.

Ben om die reden ook single :') teveel gezijk dat ik dan te lang bij mn pony ben van vriend/vriendin.

Maar de onverwachte dingen nemen veel tijd en geld in beslag.
Zoals extra bijvoeren vitaminen, hooi in de middag, mok crème opsmeren, luizen behandelen etc.

Want ik dacht per maand onder de 100 te zitten, maar dit is dus niet het geval.
Wij hebben er dan genoeg geld voor, maar tijd is ook erg belangrijk.

Ik ga overigens elke dag naar mijn pony.
In april komt er een pony bij.

Dus heb je het er voor over?

Ik kan wel zeggen, neem geen pony, later wil je naar je vriendje, met vriendinnen afspreken etc.
Maar dit geldt niet voor iedereen, en dat zie je dan wel ;) .

Als je het geld en de tijd er voor hebt, doen!

Je kan ook een lieve verzorgster/ bijrijder erbij nemen als je een dag vrij wil.

En als het later toch niet goed uitkomt, kan je je pony altijd nog verkopen.

Bedankt dit is de reactie waar ik het meest aan heb! :)
Laatst bijgewerkt door Dora1234 op 13-03-16 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Dora1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 14:03

Ilse_123 schreef:
Dat ligt er natuurlijk ook aan hoe je hem stalt. Als hij volpension kan staan hoef je er niet heen voor nare klusjes als hooi slepen in de stromende regen :')

Is ook het plan :D

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 14:12

Ik vind dat als je het heel graag wil, je er klaar voor bent. Als je het graag wil, dan maak je wel tijd. Ik heb het prima gered op het vwo met eerst een lease paard (ik had wel de volledige verzorging) en nu mijn eigen. Eerst mn huiswerk af en dan 's avonds naar stal. Ik heb eventueel mijn moeder die ik naar mn paard kan sturen maar dat is maar 1 keer gebeurd in deze 3 jaar ongeveer. Ik ga volgend jaar studeren en ben echt niet van plan om te stoppen. Als je genoeg motivatie en lol erin hebt dan moet dat prima lukken. :) Mijn paard staat overigens wel volpension.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 14:13

ElineS schreef:
In topics zoals dit raad iedereen het nemen van een paard altijd af. Je moet altijd maar wachten en nadenken over de toekomst. Natuurlijk moet dat ook. Je kan niet zomaar een paard nemen zonder alles goed over te denken.. Maar je moet niet doordraven.

Er is op elke leeftijd altijd wel een excuus om het niet te doen.. Iemand in een ander topic noemde dit ook. Kan het topic niet meer vinden en weet niet meer wie het zei, maar die had wel gelijk.

Op 12 word het je afgeraden een eigen paard te nemen want je gaat straks naar de middelbare school. Dus dan heb je geen tijd voor je paard.

Op 16 word het afgeraden want je gaat andere interesses krijgen, op stap en bezig met jongens.

Op 18 word het afgeraden want je gaat straks studeren en misschien op kamers. Je studie is duur en een paard hebben is ook duur.

Op 25 word het afgeraden want je gaat na je studie werken/op zoek naar een baan, bent misschien een tijd werkeloos. Je bent misschien bezig met gaan verhuizen en/of samenwonen, een eigen huisje, huur of koop. Nee, voor een paard heb je dan geen tijd.

Als je 30 bent dan begin je misschien wel aan kinderen en dan is er al helemaal geen ruimte voor een paard.

Ondertussen ben je straks 70 en heb je nog geen eigen paard... Maar dan kan je geen eigen paard meer, want je bent te oud en kan je de verzorging niet meer aan.

Er is altijd wel iets. Er zijn altijd wel redenen te bedenken om iets niet te doen..

Ik zie het elke keer weer in dit soort topics. Mensen zeggen altijd dat het niet verstandig is. Neem een verzorgpaard, ga leasen. Ik snap het niet zo goed. Wat heeft iedereen het er toch zo op tegen dat mensen voor het eerst een eigen paard nemen? Er word vaak gedaan alsof het nooit verstandig is om aan een eigen paard te beginnen.

Natuurlijk is het anders dan een cavia of een hondje, maar TS beseft zich dat wel.

Ik zou zeggen.. Ja. Je bent er klaar voor. Je bent jong, maar dat is niet erg. Je bent niet onbezonnen bezig van koste wat het kost, maar ik moet en zal een eigen paard. Je denkt echt na of het wel handig is. Dat vind ik al bewonderenswaardig genoeg. Je denkt meer aan het welzijn van het paard dan jouw droom om er één te hebben.

Je gaat straks andere interesses krijgen, later studeren, op kamers. Je gaat nog van alles doen in de toekomst. Maar kom op. Je bent nu 13, dat is allemaal nog toekomstmuziek. Je kan nu prima een pony/paard nemen en er lekker van genieten. Mocht het wel blijken dat je op 16 of 18 of 20 het niet meer aan kan en het te druk is, dan kun je altijd nog het paard verleasen, een bijrijder zoeken of verkopen. Ja, bokkers, die optie is er ook nog.

Je hoeft niet een paard te kopen en het de rest van je leven houden. Het zou mooi zijn als het kan, maar als het niet kan, is er geen schaamte in verkoop. Dan heb je wel in die jaren totdat je geen tijd meer had of andere interesses hebt gekregen wel een paar leuke jaren met je eigen paardje gehad :D. Dat is toch heerlijk.

Dus als het financieel kan en je ouders je hierbij ondersteunen, neem lekker een eigen paardje en geniet ervan dat jij de kans hebt gekregen om op jonge leeftijd iets te hebben gekregen waar veel meiden van jouw leeftijd alleen maar van kunnen dromen.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ik ben zelf heel erg een mens van de dag, ik leef vandaag, en wat morgen brengt zien we morgen wel weer.
En stel ts koopt nu een paard en besluit over 6 jaar te gaan studeren... Dan kan ze dan altijd ng beslissen of ze hem verkoopt of een andere oplossing zoekt.
Ze heeft er dan (in principe) wel 6 jaar van kunnen genieten.
Je gaat nu toch geen dingen laten om wat over 6 jaar misschien wel anders is?