Hoe stal jij je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sannuuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 22:57

saddledancer schreef:
Hier staan de paarden vrijwel altijd op stal, 1 dag komen ze er niet uit (rustdag), en verder elke dag een uur aan de stapmolen, intensief rijden, longeren, of 'vrij' in de bak (met de zweep aanjagen). Sommige paarden mogen goed ingepakt soms een paar uurtjes in de paddock, en dat was m wel :j ik heb niet t idee dat wij ongelukkige paarden hebben, en ken maar weinig paarden die echt grlukkig worden van 24/7 buiten. Alles is hier in topconditie en loopt hoog in de sport, geloof maar dat ze t zo slecht niet hebben hier :)

Komen ze er dan helemaal niet uit? Dus 24 uur op stal, bedoel ik?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 22:58

Paarden staan overdag buiten en s'nachts op stal.
Grote box met stro en voldoende hooi.

Edit: en in de avond komen ze er beiden uit om te rijden of te trainen.

sannuuu

Re: Hoe stal jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 22:59

's Zomers mogen ze hier een aantal uur op de wei en verder in de paddock, als je er één huurt. 's Winters ook in de paddock, als het geen modderpoel is.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 22:59

sannuuu schreef:
saddledancer schreef:
Hier staan de paarden vrijwel altijd op stal, 1 dag komen ze er niet uit (rustdag), en verder elke dag een uur aan de stapmolen, intensief rijden, longeren, of 'vrij' in de bak (met de zweep aanjagen). Sommige paarden mogen goed ingepakt soms een paar uurtjes in de paddock, en dat was m wel :j ik heb niet t idee dat wij ongelukkige paarden hebben, en ken maar weinig paarden die echt grlukkig worden van 24/7 buiten. Alles is hier in topconditie en loopt hoog in de sport, geloof maar dat ze t zo slecht niet hebben hier :)

Komen ze er dan helemaal niet uit? Dus 24 uur op stal, bedoel ik?

Alle paarden komen er in principe 1 keer per dag uit, dus ze staan zo'n 22/7 op stal zegmaar. Met 1 rustdag in de week, waarop ze er niet uitkomen inderdaad.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 23:00

Ik heb ze het liefste zoveel mogelijk buiten. Dat vindt mijn paard(en de andere die er staan) ook het fijnste absoluut geen stalpaard.
Normaal gaan ze in de winter 's nachts op stal maar gezien het toch een zachte winter is zijn ze lekker met z'n alle buiten gebleven. Ze staan gewoon in de weide, met verharding en een schuilstal.
Het is wel wat soppig op de wei maar ze kunnen prima nog ergens droog staan en liggen. En de weide krijgt in het voorjaar weer de kans om te bekomen. Bij ons hebben ze in de winter meer weide tot hun beschikking dan in de zomer.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 00:04

saddledancer schreef:

Het is alleen zo jammer dat ze daar zo gevoelig voor blessures van worden. Kost veel minder tijd; je hoeft alleen de stal te mesten, paard is altijd vrij schoon. Lijkt me heerlijk.

Nee grapje, mijn paarden kunnen dus kiezen (boxen staan open) en staan overdag altijd buiten (behalve bij regen) tegen 22.00 komen ze binnen staan om wel binnen te liggen slapen.
Mijn ene paard komt van een stal zoals jij beschrijft. Heeft de eerste 2 weken dan ook weinig buiten gestaan en dat heb ik zo gelaten. Tot hij door had dat hij in en uit kon lopen, nu staat hij als eerste buiten en als laatste binnen. Alleen spettert het? Dan staat hij direct binnen.

Paarden bij jullie zijn het gewend dus zullen niets actief missen, maar gezond is het niet.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 00:11

smurffie schreef:
saddledancer schreef:

Het is alleen zo jammer dat ze daar zo gevoelig voor blessures van worden. Kost veel minder tijd; je hoeft alleen de stal te mesten, paard is altijd vrij schoon. Lijkt me heerlijk.

Nee grapje, mijn paarden kunnen dus kiezen (boxen staan open) en staan overdag altijd buiten (behalve bij regen) tegen 22.00 komen ze binnen staan om wel binnen te liggen slapen.
Mijn ene paard komt van een stal zoals jij beschrijft. Heeft de eerste 2 weken dan ook weinig buiten gestaan en dat heb ik zo gelaten. Tot hij door had dat hij in en uit kon lopen, nu staat hij als eerste buiten en als laatste binnen. Alleen spettert het? Dan staat hij direct binnen.

Paarden bij jullie zijn het gewend dus zullen niets actief missen, maar gezond is het niet.

Onze paarden vinden naar buiten ook best fijn hoor, en tot ze 2,5 zijn mag dat :j lekker hard worden, belangrijk op die leeftijd, maakt ze later minder blessuregevoelig :)
Ik zie juist veel vaker blessureleed bij buitenpaarden dan bij de onze, er loopt er hier natuurlijk ook welleens niet helemaal lekker, maar wat ik af en toe van 24/7 buiten paarden hoor?? Aiii lijkt me naar.

Nou moet ik heel eerlijk zeggen dat ik persoonlijk geen 24/7 buitenpaarden ken die hoog in de sport presteren...

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 00:18

Tussen 24/7 en altijd in stal zit nog wel veel ruimte om paard te zijn. Peesblessures komen bij stalPaarden meer voor, worden er ook vaker gewoon door gereden (zal wel stijf zijn) en daarom eerder met pensioen. Hoeveel paarden boven de 20 hebben jullie in de sport?

Nee 24/7 worden niet alle paarden gelukkig van. Maar 24/7 in stal zal voor niet 1 paard de gelukkigste optie zijn, voor ruiters overigens natuurlijk wel. Dat is een feit.

P.S. ik ken trouwens genoeg paarden die eventing(* & **) en springen (1.60) lopen en minimaal 10 uur buiten staan, zijn veel soepeler in de parcoursen dan "stalPaarden" ik ken maar weinig paarden die echt fijn ontspannen op hoog niveau lopen die 24/7 in een hokje staan. Sterker nog, ik ken er niet 1 en kom genoeg van dit soort stallen tegen in de omgeving.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 00:24

Momenteel met de regen :( De paddock is onbegaanbaar :( Het water kan niet meer weg want de sloten staan net zo hoog als het water in de paddock :( :( Ze (2x) staan op stal (2x 3x3) en hebben overdag een verhard stuk (in/uitloop) van ongeveer 10x15. :(

Snachts staan onze paarden altijd op stal.

Al die regen mag van mij nu wel een keer ophouden -O- |(

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 00:41

Hier staat paardlief gewoon 24/7 buiten. Samen met 5 anderen. Tot voor kort met 6 anderen.

Paard staat liever niet binnen. := Heeft wel als voordeel dat regen of wind haar niets doet en we gewoon een buitenrit kunnen maken. :)

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 01:24

Zomers overdag wei s nachts stal tenzij heel erg lekker weer.

Winter overdag hele grote paddock s nachts op stal (in principe altijd maar alleen als het echt niet kan korter of niet...)

In de stal ligt vlas en zaagsel...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 01:46

Stallen? Niet. Ze stallen zichzelf als ze dat nodig vinden. Mijn oudje met cushing staat vaker binnen, is ze van vroeger gewend. Zodra ze regendruppels voelt rent ze de stal in :P Wanneer het in de zomer warm is gaat ze ook binnen in de schaduw staan.
Mijn ruin staat 's zomers gewoon in de schaduw van een boom ofzo. Ik zorg er dan ook voor dat hun hooi in de schaduw hangt of ligt. Mijn ruin vindt het geluid van regen op het dak niet zo tof maar begint er nu aan te wennen. En als zijn harem binnen staat moet hij daar natuurlijk bij ;) Maar hij staat als het regent ook gewoon gerust op de track braaf z'n natte hooi te kanen.
Bij regen dragen ze allebei een regendeken. Vooral voor mijn merrie helpt dat een boel.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 07:19

Die van mij staat 24/7 op de wei met schuilstal. Dus als het regent beslist hij zelf maar of hij zielig is en binnen wilt staan :') Ga ik niet voor hem doen.

Soepkommetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 07:31

Jinte schreef:
Die van mij staat 24/7 op de wei met schuilstal. Dus als het regent beslist hij zelf maar of hij zielig is en binnen wilt staan :') Ga ik niet voor hem doen.

Idem dito!

Ik heb wel de wei afgesloten dus ze hebben nu een paddock waar helaas veel blubber is. Zodra het droger is kan ik de wei gaan uitzetten. Maar ik moet zeggen als ik aankom staan ze met z'n allen in de schuilstal

Tarenko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 07:49

Bij ons op stal staan ze van 8:00 tot 20:00 in een paddock met hooi. De rest van de tijd staan ze op stal. Wij hebben een merrie op stal staan, die helemaal niet van regen houdt. Als je haar dan naar de paddock wilt brengen komt ze haar stal niet uit. En als je haar er dan uit krijgt, gaat ze voor het hek stilstaan. Kijkt ze je echt aan van: denk je dat ik in die verzopen paddock ga staan? :')

Isabell485

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 08:06

Die van mij staan 24/7 buiten, het hele jaar door worden ze wel over gezet naar verschillende stukken land. Zo hebben ze altijd gras ('s winters ook extra hooi bijgevoerd). Het ene stukje land bied meer beschutting dan de ander, zo kunnen we ons ook een beetje afstemmen aan het weer. Verder hebben we een schuilstalletje, maar daar staan ze echt nooit in (tenzij er wat te vreten valt) := buiten het feit dat een van de pony's hartstikke cloustrofobisch is, zouden we ze echt niet gelukkiger krijgen mochten ze op stal komen te staan.

xbelieveitx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 08:07

In de zomer gaat Rusty van 9.00 tot 21.00 naar buiten, in de winter van 12.00 tot 17.00/18.00. Ook met regen en sneew gaat ze naar buiten.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 08:14

Die van mij staat in een groep van 10 op een verharde baan buiten. Dit is 24/7. De groep heeft een leeftijd van 1.5 tot 20 jaar en alles er tussen in.
Er staan warmbloeden en koudbloeden.
Ze kunnen ten allen tijden hooi knabbelen. Ze staan dus nooit zonder voedsel.
Ik heb mijn paard echt ontzettend op zien knappen vergeleken met precies een jaar geleden toen ze maar een uurtje per dag in een paddock kon. Ookal denken veel mensen dat ze het koud hebben of dat het zielig is: mijn paard staat hier perfect.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 08:16

saddledancer schreef:

Onze paarden vinden naar buiten ook best fijn hoor, en tot ze 2,5 zijn mag dat :j lekker hard worden, belangrijk op die leeftijd, maakt ze later minder blessuregevoelig :)
Ik zie juist veel vaker blessureleed bij buitenpaarden dan bij de onze, er loopt er hier natuurlijk ook welleens niet helemaal lekker, maar wat ik af en toe van 24/7 buiten paarden hoor?? Aiii lijkt me naar.

Nou moet ik heel eerlijk zeggen dat ik persoonlijk geen 24/7 buitenpaarden ken die hoog in de sport presteren...
[/quote]

Je paard weet niet beter, dus zal het prima vinden. echter hoe zou jij het vinden om een dag opgesloten te zitten in je toilet? en ik ken genoeg hoge dressuurpaarden die wel buiten staan.

lijkt me toch echt niet goed om altijd binnen te staan.

24/7 buiten vind ik afhankelijk van het paard ook niet altijd goed, maar wel dat ze minimaal toch een aantal uur buiten staan. vrij, dus niet in een stapmolen of dergelijke!

dressuurpaarden zijn ook gewoon paarden met natuurlijke behoeften, 1 daarvan is buiten lopen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 08:25

Isabel_k schreef:
Die van mij staat in een groep van 10 op een verharde baan buiten. Dit is 24/7. De groep heeft een leeftijd van 1.5 tot 20 jaar en alles er tussen in.
Er staan warmbloeden en koudbloeden.
Ze kunnen ten allen tijden hooi knabbelen. Ze staan dus nooit zonder voedsel.
Ik heb mijn paard echt ontzettend op zien knappen vergeleken met precies een jaar geleden toen ze maar een uurtje per dag in een paddock kon. Ookal denken veel mensen dat ze het koud hebben of dat het zielig is: mijn paard staat hier perfect.

Dat klinkt inderdaad goed! Fijn als dat zo kan.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 08:27

Hier gaan ze (in deze van het jaar) tussen 8 en 9 naar buiten en tussen 5 en 6 naar binnen. Als het echt heel vies weer is, veel regen ect, mogen ze eerder naar stal. Hoe langer het 's avonds blijft, hoe langer ze buiten staan.

Geen schuilstal. Er staat slowfeeder in beide weides, maar alleen mijn veulen en haar maatje gebruiken die (oudste staat in de weide ernaast)
Mijn oudste heeft een box van 3×3 (gok ik? Weet de maten niet zeker) met paddock, en die staat ook het meeste buiten naar de sterren te kijken :')
Veulen staat in een box van 3 × 3 , geen paddock. Verhuist later wel naar zo'n stal.
Pony's zijn klein :') Welsh Mountain veulen en de andere is 1.06 m. Super grote stallen voor hen dus.
Ze hebben eigenlijk nooit een deken om.
Laatst bijgewerkt door KittyDylan op 05-03-16 08:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 08:28

Mijn paardjes thuis lopen 24/7 buiten in een uitloopstal met paddock, als het niet te nat is kunnen ze ook op de wei :)

Door de regen heb ik helaas één pony op pension moeten zetten, hij heeft niet zo'n goede hoeven en hij kreeg last van beginnende rotstraal. Helaas heb ik niet de mogelijkheid om hem een volledig droge ondergrond aan te bieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 08:42

Pfff hele dag op stal? Moet daar niet aan denken voor mijn paard...

Ik heb een uitloop (in de randstad). Paard staat 24/7 buiten als ze dit wilt. Ze heeft een eigen stal om in te schuilen. Verder kan ze ook nog op de paddock staan en in de zomer kan ze op de wei :) we hebben niet onwijs veel wei, maar bijna een gehele dag op wei zit er zeker in! En daarna staat ze toch weer lekker in der uitloop te genieten :)

Ze stond eerst wel op stal (en in winter 4 uurtjes buiten), maar dit vond ze niet erg fijn. Ze was erg onrustig en weven. Nu helemaal niet meer :)

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 09:28

smurffie schreef:
Tussen 24/7 en altijd in stal zit nog wel veel ruimte om paard te zijn. Peesblessures komen bij stalPaarden meer voor, worden er ook vaker gewoon door gereden (zal wel stijf zijn) en daarom eerder met pensioen. Hoeveel paarden boven de 20 hebben jullie in de sport?

Nee 24/7 worden niet alle paarden gelukkig van. Maar 24/7 in stal zal voor niet 1 paard de gelukkigste optie zijn, voor ruiters overigens natuurlijk wel. Dat is een feit.

P.S. ik ken trouwens genoeg paarden die eventing(* & **) en springen (1.60) lopen en minimaal 10 uur buiten staan, zijn veel soepeler in de parcoursen dan "stalPaarden" ik ken maar weinig paarden die echt fijn ontspannen op hoog niveau lopen die 24/7 in een hokje staan. Sterker nog, ik ken er niet 1 en kom genoeg van dit soort stallen tegen in de omgeving.

Wij werken vooral met 'jongere' paarden, daarna word t verkocht (vooral naar t buitenland ook), of gaat t de wei op als fokmerrie. Waarom zouden ze op hoge leeftijd nog in de sport moeten lopen? Mensen in de topsport gaan vaak ook niet door tot een hele hoge leeftijd. We hebben er trouwens wel een paar achterin de 20 die nog welleens een wedstrijd meedoen, oude fokmerries die er gewoon echt plezier in hebben en dat gunnen we ze dan ook :)
Veel peesblessures heb ik hier nog niet meegemaakt, maar er zullen aan zowel weidegang als stalpaarden natuurlijk zo zijn voor en na delen plakken, perfect is het nou eenmaal nooit ;)

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 09:33

magicmist schreef:
saddledancer schreef:

Je paard weet niet beter, dus zal het prima vinden. echter hoe zou jij het vinden om een dag opgesloten te zitten in je toilet? en ik ken genoeg hoge dressuurpaarden die wel buiten staan.

lijkt me toch echt niet goed om altijd binnen te staan.

24/7 buiten vind ik afhankelijk van het paard ook niet altijd goed, maar wel dat ze minimaal toch een aantal uur buiten staan. vrij, dus niet in een stapmolen of dergelijke!

dressuurpaarden zijn ook gewoon paarden met natuurlijke behoeften, 1 daarvan is buiten lopen.[/quote]

Wij hebben geen dressuurpaarden, maargoed. Ik denk dat het allemaal best meevalt, en in de zomer zijn er best een paar die welleens een paar uurtjes op de paddock mogen :j
Als ik gewend zou zijn om op mijn kamertje te zitten (toilet vind ik een aparte vergelijking) zou ik t ook niet erg vinden denk ik, als ik er alle aandacht bij zou krijgen die onze dieren krijgen komt dat best goed :')
Wij hebben hier ook nauwelijks stalondeugden, best opvallend.