Hoever ga jij op het welzijn van je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

othelloster

Re: Hoever ga jij op het welzijn van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 23:00

Je merkt een goed verschil tussen hem en de anderen, als we ze een af en toe op de wei zetten gaan ze allemaal rennen door de wei behalve Othello, hij begint met eten,
Het gaat zich niet zozeer om de mok maar om de feit dat hij continu iets heefd en er geen einde aan lijkt te komen,
Ik heb nog een pony, kern gezond dier en heefd nooit iets.
Als ik dan zie dat de een altijd zo goed gaat en de ander alleen maar kwakkeld dat vindt iknaar want het is hem zo niet gegund terwijl hij het zo verdient... Het is een liefdevol dier met een karakter van goud en het doet zeer om steeds weer hem zo te zien, het is het hem echt niet gegund

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 23:10

Mijn verzorg haflinger gaf het op. Ze had een longontsteking die weer terug kwam. Eerste x goed opgeknapt en na een paar maanden kreeg ze het weer. Toen begon ze heel veel af te vallen, medicijnen sloegen slecht aan en ze was niet meer de ondeugende en bolle haflinger die wij kenden. Toen heeft de eigenaar besloten om haar in te laten slapen, dit met overleg van de DA. Ze was zelf 21, dus ook niet meer de jongste.

Wij kunnen niet voor jou beslissen, maar volg je hart en je gevoel. Genoeg is genoeg.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 23:22

Ik zou voor mijn paard oneindig ver gaan zolang hij geen chronische pijnen heeft waardoor het paardonwaardig wordt. Voor geld is er altijd wel een manier. Mijn paard is mijn vriendje, echt mijn grootste schat. Al 7 jaar heb ik hem, nooit wat gemankeerd. Nu voor het eerst ernstige mok. Maar hem afschrijven zou ik niet kunnen doen.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 23:26

Jeetje heftig zeg. Ik snap je wanhoop. Bespreek dit eens goed met de da zou ik zeggen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 23:30

Ik zelf ga zo ver als mogelijk is. Als leven lijden wordt dan is het tijd om er voor te kiezen je paard te laten gaan. Maar wat is lijden? Daar zijn de meningen verschillend over. Een oud paard blijft nou eenmaal niet gezond en fit tot de laatste dag en zal toch steeds meer kwaaltjes gaan vertonen. Dat hoort er nou eenmaal bij en in de meeste gevallen vind ik het ook niet erg. Bejaarde paarden of paarden met een mankement kunnen nog heel happy zijn met hun beperkingen, net als je dat bij mensen ziet of andere dieren. (oude hond bijvoorbeeld)

Bij andere mensen speelt geld een rol en dat is ook niets om je voor te schamen. Niet iedereen kan of wil hetzelfde budget investeren in een paard die je misschien niet meer kan gebruiken voor eenzelfde doeleinde als voorheen.

Waar voor jou de grens ligt kan alleen jij bepalen. Laat je adviseren door mensen in je directe omgeving, die je paard ook goed kennen. Wat vindt je hoefsmid of je dierenarts? Maar ondanks alle adviezen blijft het toch een beslissing en die maak je zoals hier al eerder genoemd, met je hart.

Sterkte. :(:)

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 23:41

Als mijn pony nog gelukkig zou zijn, zou ik daar de laatste mogelijke cent voor uitknijpen, en desnoods smeken om hulp, extra werk zoeken, wat dan ook.

Zij heeft niet voor mij gekozen, ik heb beslist dat zij haar leven bij mij door gaat brengen-dan is het mijn verantwoordelijkheid dat ze zo lang mogelijk zo gelukkig en gezond mogelijk blijft.

Niemand weet hoe jij het voelt, maar het is een knap lastige keuze. Het zijn ook steeds oplosbare dingen, die voorbij zouden moeten kunnen gaan.

Misschien kun je wachten tot de zomer. Voorjaars/zomergras zet wat beter aan, lekker zonnetje en droge grond maken al een wereld van verschil hopelijk.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 00:48

Tja het kwakkelen van een paard, het is altijd een moeilijk iets om te beslissen wanneer het genoeg is. Ik zou in dit geval ook eens een gesprek aangaan met de DA, en eens horen wat die zegt.

Ik heb wel ervaring met zon maandagmorgen (heel vroeg) model :+ Mijn ene merrie is vanaf haar 4e levensjaar elk jaar wel weer op een manier in de kreukels. En dat gaat van 18 krammen in dr voorbeen vanwege het springen van de laadklep tot een gebroken kaak vanwege een klap van dr moeder, 3 ontstoken kiezen om die reden. Een Birkeland fractuur in het rechterachterbeen wat er nu 3 jaar geleden uitgehaald is. En nog elk jaar is er wel weer wat en het waren geen kleine dingetjes. Als er weer wat is is het gelijk goed raak.
Het zijn echt zorgenpaarden zulke. En ik heb echt veel voor dr over, maar toen ze begin dit jaar koliek kreeg was het eerste wat ik zei, er word niet geopereerd. Gelukkig ook niet nodig en ze is er nog, maar de grens van wat kan ik nog aan begint toch wel in zicht te komen.
Het is niet alleen het financiele, het is ook heel erg het mentale voor jezelf. Het wanneer komt er nou eens een eind aan die pech. En wat zou het volgende wezen.

Ik kan je verder geen advies geven. Maar in een geval met mok en rotstraal zou ik toch nog kijken of de weerstand wel ok is en wat ik daar nog aan kan doen. Ik snap dat hij daarnaast nog veel meer gehad heeft, maar dit zijn in principe nog kwaaltjes die normaal goed te behandelen zijn. Al snap ik echt wel dat het mentaal erg aan je trekt.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 01:59

Je kan hem ook een week op pijnstillers zetten en hem nog een fijne week geven en dan...
Maar je kan ook afwachten en hem hierdoor heen helpen en als er dan weer wat komt altijd nog beslissen. En luister naar je gevoel dat vertelt je vanzelf wanneer het genoeg is.

sannuuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 02:20

Ik zou vooral naar het paard kijken. Heeft dit paard nog een paardwaardig leven? Even je eigen gevoel terzijde.

Ik heb deze keuze 2 weken geleden moeten maken voor mijn merrie. Was pas 9, maar wel al artrose klasse 4 en een hoope vergroeiingen en botfragmenten in het been. Ze zou altijd kreupel blijven en altijd pijn houden. Zou nooit meer mogen rijden, enkel een beetje aan de hand stappen en in de paddock/weide staan. Ik heb besloten om hier niet aan te beginnen, omdat ik het voor mijn paard geen waardig leven vond.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 04:14

KimD schreef:
Ik heb een hele duidelijk grens ik ga tot €1000,- euro. Valt alles daarboven, worden ze geslacht.

€1500,- voor de grote pony.

meen je dit??
Ik heb zelf geen maximum bedrag.. ik kijk vooral naar het paard.
Als het meer pijn en lijden geeft om te revalideren dan het uiteindelijke resultaat dan trek ik de stekker eruit.
Ik doe dat niet eerder omdat het me teveel geld kost.. dat vind ik richting moord gaan.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 08:14

Elin_ schreef:
KimD schreef:
Ik heb een hele duidelijk grens ik ga tot €1000,- euro. Valt alles daarboven, worden ze geslacht.

meen je dit??
Ik heb zelf geen maximum bedrag.. ik kijk vooral naar het paard.
Als het meer pijn en lijden geeft om te revalideren dan het uiteindelijke resultaat dan trek ik de stekker eruit.
Ik doe dat niet eerder omdat het me teveel geld kost.. dat vind ik richting moord gaan.

Ik vind dit nog al een aantijging. Moord...

Voor een paard maakt het niet uit, die merkt niets van een korter of langer leven. Een paard leeft in het hier en nu en wil in het hier en nu comfort.
Als er in het bieden van comfort een einde aan de rek van de portemonnee komt is het zeker geen schande om het leven te beëindigen. Liever dat dan dat het dier met gebrekkige behandeling in de wei wordt gezet omdat de eigenaar geen geld meer heeft.

Voor mij persoonlijk speelt toekomstperspectief een grote rol, hoe groot is de kans op genezing en hoe groot is de kans op herhaling.
De leeftijd en algehele conditie is daarbij een belangrijke afweging en de uiteindelijke beslissing over behandelen of inslapen zal ieder voor zich moeten maken, met daarbij zijn of haar eigen doorslaggevende argumenten.

Gelukkig komen de rekeningen van de DA niet allemaal tegelijk, optellen begin ik niet aan.

diemth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 09:12

Ik zit nu ook in een situatie met de vraag: hoe ver ga ik? Mijn pony die ik al 17 jaar heb (gekregen toen ik 10 was), is drie week geleden opgenomen in de kliniek met een ernstige diarree. Daarvoor waren we al drie week aan het behandelen met de eigen dierenarts zonder enig resultaat.

Inmiddels zijn we zo goed als uitbehandeld, de diarree is amper minder geworden en de dierenartsen denken dat het chronisch is, hij zal enkel slechter worden. Zonder behandeling kan hij niet meer, want dan verzuurd hij op termijn en zal hij stoppen met eten. Het vervelende (of mooie) is enkel dat hij nog zo vrolijk en blij is. Als je niet van de diarree wist, zou je hem nooit laten inslapen. Ik heb inmiddels besloten dat hij nog een paar mooie dagen mag hebben en zodra hij ook maar iets achteruit gaat, laten we hem gaan.. |(

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 10:37

diemth schreef:
Ik zit nu ook in een situatie met de vraag: hoe ver ga ik? Mijn pony die ik al 17 jaar heb (gekregen toen ik 10 was), is drie week geleden opgenomen in de kliniek met een ernstige diarree. Daarvoor waren we al drie week aan het behandelen met de eigen dierenarts zonder enig resultaat.

Inmiddels zijn we zo goed als uitbehandeld, de diarree is amper minder geworden en de dierenartsen denken dat het chronisch is, hij zal enkel slechter worden. Zonder behandeling kan hij niet meer, want dan verzuurd hij op termijn en zal hij stoppen met eten. Het vervelende (of mooie) is enkel dat hij nog zo vrolijk en blij is. Als je niet van de diarree wist, zou je hem nooit laten inslapen. Ik heb inmiddels besloten dat hij nog een paar mooie dagen mag hebben en zodra hij ook maar iets achteruit gaat, laten we hem gaan.. |(

Een wijs besluit, maar niet makkelijk! Sterkte ermee :(:)

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 10:47

Dit klinkt me eerder als een enorm lag immuunsysteem, met de ontstekingen en medicijnen ook niet heel gek.

Maar het is wel apart dat hij ontsteking op ontsteking krijgt en ook steeeds op een andere plek.

Ik zou bijna gaan denken dat hier een oorzaak voor is. Dan zou ik persoonlijk eerder naar die oorzaak proberen te zoeken dan symptoon bestrijding wat je nu aan het doen bent. Zo blijf je brandjes blussen en wordt er uiteindelijk niets echt opgelost.

Ik heb met mijn paard ook lang lopen sukkelen met steeds kleine dingetjes: schimmel, mok, rotstraal, vermagerd, ik merkte gewoon dat ze niet lekker in haar vel zat en de oorzaak ergens anders lag, dan de dingen die ik zag.

Ik heb een natuurlijk person bijgehaald, welke haar lichamelijk en mental uit heeft gemeten. Hier kwamen wel wat dingen uit (waaronder een wormeninfectie welke niet uit mestonderzoek kwamen ivm ingekapseld).

Ondanks dat ik hier van te voren zelf niet in geloofde, heeft het mijn paard enorm geholpen, schimmel, mok, rotstraal, etc zijn volledig weg!

Dit zou ik je zeker aan kunnen raden. Als je meer wilt weten, pb mag altijd :).

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 10:58

Ikzelf ga oneindig ver,mits het paard geen heftige pijn lijd.
TS zet je paard eens een half jaar op rust,vaak is de tijd tekort dat ze op rust staan.Als het mogelijk is,niet op stal zetten,liefst 24/7 buiten.Voor het dikker worden voer hem Masters Seniorenslobber,supergoed voer.
Ik had hier een pony,die we op weg naar de slacht uit de trailer "gekocht" hadden.Mocht niemand weten,want de pony moest naar de slager v.d. manege eigenaar.
Merrie heeft hier een half jaar 24/7 op het land gestaan en ze was helemaal genezen.
Proberen kan altijd toch?

diemth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:09

Dankje tiwi, het is echt heel lastig.

Ik denk dat je een afweging moet maken op basis van hoe het dier eruit ziet, hoeveel zin hij zelf nog heeft en de kans dat het goed komt. Dat heb ik zelf gedaan en ik denk dat dat ook mijn advies aan de TS is.

Ookal ziet mijn pony het zelf nog zitten de voorspellingen zijn slecht en hij is al twee keer eerder dusdanig verzuurd dat hij stopte met eten. De dierenartsen kunnen hem wel er tijdelijk weer bovenop helpen, maar uiteindelijk is het uitzicht dat hij te zwak wordt om nog op te kunnen staan of wat dan ook. Als ik hem op de wei had kunnen gooien had ik dat met alle liefde gedaan, maar je moet ook rekening houden met het vooruitzicht.

Wat betreft de situatie van de TS kan ik me heel goed voorstellen dat je er 'klaar mee/ moe van' bent en denkt hoeveel langer gaan we door, maar mocht je de ruimte hebben en hij lijkt/wordt weer vrolijk zou ik hem lekker laten staan. Heb je zelf het idee dat hij niet meer wil, zou ik hem laten gaan.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:26

KimD schreef:

Zodan! Lekker kort door de bocht.
1000,00 aan dierenarts ben je zo kwijt op jaar basis.
Hebben ze zeker geen lang leven bij jou?

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:33

Dat je paard geblesseerd is geraakt is heel vervelend! Ik zou aan de dierenarts op de man af vragen wat hij er van denkt. Heeft je paard nog een goede manier van leven....

Maar rotstraal en mok mogen natuurlijk nooit ten grondslag liggen voor het al dan niet laten inslapen. Het zijn kleine kwaaltjes die eenvoudig kunnen worden verholpen dmv goede stalhygiene, en goede verzorging van stralen en huid.

Een paard van 20 is zo nu en dan stram, zeker als het veel op stal staat. Bij koud weer of als het eens té enthousiast is geweest. Stramheid die na wat beweging weer weg vloeit behoeft ook geen reden van inslapen te zijn. Chronische pijn wordt al een heel ander verhaal alsmede chronische ontstekingen of blijvende blessures die je paard in de normale levenszaken ernstig belemmeren.

Bij twijfel overleg AUB met je dierenarts. Vraag evt. om een 2nd opinion bij een andere. Volg je gevoel en kijk naar de levenslust van je paard. Niemand kan voor jou de beslissing nemen. Het is aan jou te beoordelen wanneer het klaar is. Maak die overweging wel overwogen en om de juiste beweegredenen!

Ik wens je veel wijsheid!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:43

Ik zou zelf ook rekening houden met de stress die het paard er van ervaart. Zo langdurig ziek, flink kreupel, altijd zwak levert een hoop stress op voor zo'n prooidier. Hij laat het bijvoorbeeld nu al zien door niet mee te rennen in de wei en het feit dat hij zoveel afvalt. Daarnaast heeft langdurige stress een enorme impact op het lichaam, het vermindert het immuunsysteem maar kan ook zorgen voor schade aan organen. De vraag is, gaat die stress nog over en moet je zover willen gaan. Zeker aangezien het prooidieren zijn.

Voor mij zou het wel een overweging zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 16:44

othelloster schreef:
Othello staat onder een 300 grams outdoordeken, 24/7 op een zandpaddock met stukbestrating van minimal 70m2 en 2 ruime schuilstallen voorzien van stro.
krijgt onbeperkt hooi en 1,5 kg basisbrok en speedi beet krijgt hij ook gevoerd.
iedereen hartelijk bedankt voor de geode adviezen!

dat is voor een redelijk groot mager paard niet echt veel....zelfs mijn d pony krijgt meer

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 16:45

ariatje schreef:
KimD schreef:

ik ben in 35 jaar paarden nog nooit 1000 euro per jaar kwijt geweest.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 18:35

WildWings schreef:
Mensen beginnen over geld, maar dat is niet de vraag van de TS geloof ik, of begrijp ik dat verkeerd? Daarnaast... als je een paard hebt, weet je waar je aan begint. Ik vind dat als je dan vervolgens een grens van bijvoorbeeld duizend euro stelt, je er beter niet aan kunt beginnen. Een flink goed zadel op maat laten maken kan al die kant op gaan.

TS, je paard heeft ongewoon veel pech achter elkaar, zo te horen. Ik denk op zich dat deze laatstgenoemde problemen (mok, rotstraal) ook samenhangen met zijn algehele weerstand en omstandigheden (hoe hij gehouden wordt; natte bodem?). Dat afvallen kun je natuurlijk ook een dierenarts voor inschakelen en samen naar de oorzaak (maagzweer, bloedworm?) en oplossing zoeken. Bijna 20 is gelukkig nog niet bejaard.

Als ik jouw bericht lees, is je vraag misschien niet 'is dit nog wel een paardwaardig leven' maar 'is het voor mijzelf niet genoeg geweest, zoveel geld, tijd en stress investeren' -ik kan me ook voorstellen dat het enorm zwaar voor jou is om zoveel zorgen te hebben voor je paard. :(:)

Bij mij is het geen geldkwestie!

Ik heb het dierwelzijn en dierwaardigheid op de eerste plaats staan en voor mij het allerbelangrijkste en als je het goed leest heeft TS dat ook en natuurlijk is het niet leuk dat het daarnaast ook veel geld en energie kost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 18:45

:(
geerke schreef:
ariatje schreef:

ik ben in 35 jaar paarden nog nooit 1000 euro per jaar kwijt geweest.

Ik had nooit gedacht dat ik veel geld zou kwijt geraken om mijn paard op de been te houden, tot vorig jaar. Ben ondertussen, alles opgeteld, een bedrag van 5 cijferkes kwijt.

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 19:00

Ik snap niet dat hier zo makkelijk over mok wordt gesproken.
Chronische mok kan een paardeneigenaar tot wanhoop drijven.
Dit hoeft niks met te laat ontdekken, slechte verzorging of hygiene te maken hebben!!
Bij mijn merrie kon van de een op de andere dag de volledige kogel stuk springen met pus en al. De echte oorzaak hebben we nooit kunnen achterhalen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 20:44

Diemth, sterkte... ontzettend moeilijke beslissing, maar wel eentje die ik goed kan begrijpen en die ik waarschijnlijk ook zou nemen. Als je al zo'n tijdje aan het dokteren bent zonder resultaat, en hij alleen maar slechter gaat worden, dan is het op een gegeven moment helaas klaar.... Sterkte!

@ Geerke, wil je van paard ruilen? Ik wil ook zo'n paard :P
Als ik voor dat bedrag (per jaar) moest gaan, dan zou ze volgende maand worden ingeslapen :Y)