Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
jojo_pranjic schreef:De foto is een beetje uit een rare hoek genomen maar het zadel past zeker goed.
Siesjuh schreef:Ik vind het eerlijk gezegd allemaal wel meevallen hoor...ja, je bent wat te lang, maar ik vind het nog wel meevallen. Ik heb combinaties gezien die minder pasten en toch werkten.
Over het springen: Ik ben niet zo'n voorstander voor springen zonder zadel. Alleen al voor de balans van de pony (ook omdat je al iets te groot bent). Ik vind je ook wat verkrampt zitten, je hebt je benen stijf en trekt ze op. Als je zonder zadel wil rijden, moet je eerst zorgen dat de basis goed is, dus je houding en je zit, voor je gekke dingen gaat doen.
Ik heb overigens hetzelfde probleem (gehad). Ik ben ook een been optrekker en ga dan gigantisch scheef zitten. En ik had dat vanaf draf. Door veel oefenen en een paard wat gelijkt stopt zodra ik ook maar een beetje uit balans raak, heb ik nu mn benen lang en ontspannen en blijf ik toch stabiel zitten, zelfs in galop (hoewel dat af en toe nog een dingetje is). En ik rij met een rijdeken om de eventuele schokken wat op te vangen. Misschien is dat voor jou ook een idee?
Oh en over die opmerking over shetlanders: Shetlanders kunnen hun eigen gewicht dragen en het dubbele trekken. Of dat helemaal gezond is wil ik niet zeggen, zeker als je dat dagelijks zou doen, maar ze worden wel heel erg onderschat.
Just_Sannee schreef:Siesjuh schreef:Ik vind het eerlijk gezegd allemaal wel meevallen hoor...ja, je bent wat te lang, maar ik vind het nog wel meevallen. Ik heb combinaties gezien die minder pasten en toch werkten.
Over het springen: Ik ben niet zo'n voorstander voor springen zonder zadel. Alleen al voor de balans van de pony (ook omdat je al iets te groot bent). Ik vind je ook wat verkrampt zitten, je hebt je benen stijf en trekt ze op. Als je zonder zadel wil rijden, moet je eerst zorgen dat de basis goed is, dus je houding en je zit, voor je gekke dingen gaat doen.
Ik heb overigens hetzelfde probleem (gehad). Ik ben ook een been optrekker en ga dan gigantisch scheef zitten. En ik had dat vanaf draf. Door veel oefenen en een paard wat gelijkt stopt zodra ik ook maar een beetje uit balans raak, heb ik nu mn benen lang en ontspannen en blijf ik toch stabiel zitten, zelfs in galop (hoewel dat af en toe nog een dingetje is). En ik rij met een rijdeken om de eventuele schokken wat op te vangen. Misschien is dat voor jou ook een idee?
Oh en over die opmerking over shetlanders: Shetlanders kunnen hun eigen gewicht dragen en het dubbele trekken. Of dat helemaal gezond is wil ik niet zeggen, zeker als je dat dagelijks zou doen, maar ze worden wel heel erg onderschat.
Dus mijn Shetlander van 1.04m mag en kan iemand dragen van 300 kilo?
.....
Siesjuh schreef:Oh en over die opmerking over shetlanders: Shetlanders kunnen hun eigen gewicht dragen en het dubbele trekken. Of dat helemaal gezond is wil ik niet zeggen, zeker als je dat dagelijks zou doen, maar ze worden wel heel erg onderschat.
xniieeenke schreef:Siesjuh schreef:Oh en over die opmerking over shetlanders: Shetlanders kunnen hun eigen gewicht dragen en het dubbele trekken. Of dat helemaal gezond is wil ik niet zeggen, zeker als je dat dagelijks zou doen, maar ze worden wel heel erg onderschat.
Hun eigen gewicht dragen?
laten we zeggen een shet is 300 kilo kan die deze persoon dragen (random opgezocht)?
http://static0.hln.be/static/photo/2010 ... 844701.jpg
Mariett schreef:jojo_pranjic schreef:De foto is een beetje uit een rare hoek genomen maar het zadel past zeker goed.
De foto die je ons liet zien is zeker geen rare hoek, dit is gewoon de zijkant. Het zadel kan goed aangesloten zijn en op die manier 'goed passen', maar het zadel is gewoon te lang voor het ruggetje van de pony. Het bedekt echt de hele rug!
Als je tijtechnisch wil verbeteren zal ik aanraden om te gaan oefenen met de dubbele lange lijnen. Je kan er ook lessen mee nemen. Je pony is hier vast erg geschikt voor, en het is onwijs leuk werk waar je heel veel handigheid met de teugels mee krijgt! En ja, je kan hierdoor echt tijtechnisch een hoop verbeteren
Polly schreef:Nou ik had heel wat verwacht nav de reacties maar de meeste mensen die reageren zijn hier weereens roomser dan de paus. Ik heb zelf shetlanders en als het mijn pony was geweest had TS r lekker op mogen hobbelen hoor! Iets met lol met je knol, zo gek vind ik het niet staan en zo te zien weegt TS ongeveer net zoveel als 3 veren.
Weet ik ook meteen weer waarom ik nooit foto's van mijn beesten plaats hier.
Peppertree schreef:Wat een leuk gezicht zo, mooi parcourtje hoor![]()
Je rijdt heel erg netjes je rondje en je pony doet het prima. Zonder zadel is niet erg goed voor de rug, maar zolang je dit niet dagelijks of uren achter elkaar doet kan het prima voor een keertje. Goeie oefening ook voor jezelf.
Peppertree schreef:Oja, tips waren ook nog welkom toch?
Mocht je een volgende keer (dan wel met zadel) wat willen gaan springen, is het misschien leuk om eens een lijntje te springen in plaats van een parcourtje? Nu huppelt je pony vaak wat over een hindernis en hoeft hij er niet zo over na te denken. Hoger springen is dan niet per se de oplossing, slim nadenken over hoe je je pony kunt laten nadenken over het springen en de afstanden wel. Kijk maar eens op deze link wat je allemaal kan doen:
http://www.paarden-blaadjes.nl/springen ... ingen.html
Wel de afstanden aanpassen aan de grootte van je pony!
Maak je dan ook weer een filmpje? Tips over je houding zijn dan ook makkelijker te geven, zonder zadel is dat toch wat moeilijker, omdat je dan vaak wel iets moet klemmen om te blijven zitten.