Rijtips zonder zadel springen (+ filmpje)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 10:18

Ik zeg ga lekker mennen, wandelen, VD met deze pony, zeker niet meer zonder zadel springen. Zoals hierboven ook word gezegd, je bent te groot, klampt je benen vast aan de pony en stuitert op de rug, wat natuurlijk niet fijn is voor de pony.
Het is niet fijn om te horen dat je te groot bent voor je pony, maar het is wel beter voor beide.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 10:23

jojo_pranjic schreef:
De foto is een beetje uit een rare hoek genomen maar het zadel past zeker goed.

De foto die je ons liet zien is zeker geen rare hoek, dit is gewoon de zijkant. Het zadel kan goed aangesloten zijn en op die manier 'goed passen', maar het zadel is gewoon te lang voor het ruggetje van de pony. Het bedekt echt de hele rug!
Als je tijtechnisch wil verbeteren zal ik aanraden om te gaan oefenen met de dubbele lange lijnen. Je kan er ook lessen mee nemen. Je pony is hier vast erg geschikt voor, en het is onwijs leuk werk waar je heel veel handigheid met de teugels mee krijgt! En ja, je kan hierdoor echt tijtechnisch een hoop verbeteren :)

Polly
Moderator Algemeen

Re: Rijtips zonder zadel springen (+ filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 10:34

Nou ik had heel wat verwacht nav de reacties maar de meeste mensen die reageren zijn hier weereens roomser dan de paus. Ik heb zelf shetlanders en als het mijn pony was geweest had TS r lekker op mogen hobbelen hoor! Iets met lol met je knol, zo gek vind ik het niet staan en zo te zien weegt TS ongeveer net zoveel als 3 veren.
Weet ik ook meteen weer waarom ik nooit foto's van mijn beesten plaats hier.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 10:36

Ik vind het eerlijk gezegd allemaal wel meevallen hoor...ja, je bent wat te lang, maar ik vind het nog wel meevallen. Ik heb combinaties gezien die minder pasten en toch werkten.

Over het springen: Ik ben niet zo'n voorstander voor springen zonder zadel. Alleen al voor de balans van de pony (ook omdat je al iets te groot bent). Ik vind je ook wat verkrampt zitten, je hebt je benen stijf en trekt ze op. Als je zonder zadel wil rijden, moet je eerst zorgen dat de basis goed is, dus je houding en je zit, voor je gekke dingen gaat doen ;) .
Ik heb overigens hetzelfde probleem (gehad). Ik ben ook een been optrekker en ga dan gigantisch scheef zitten. En ik had dat vanaf draf. Door veel oefenen en een paard wat gelijkt stopt zodra ik ook maar een beetje uit balans raak, heb ik nu mn benen lang en ontspannen en blijf ik toch stabiel zitten, zelfs in galop (hoewel dat af en toe nog een dingetje is). En ik rij met een rijdeken om de eventuele schokken wat op te vangen. Misschien is dat voor jou ook een idee?

Oh en over die opmerking over shetlanders: Shetlanders kunnen hun eigen gewicht dragen en het dubbele trekken. Of dat helemaal gezond is wil ik niet zeggen, zeker als je dat dagelijks zou doen, maar ze worden wel heel erg onderschat.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 10:43

Siesjuh schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd allemaal wel meevallen hoor...ja, je bent wat te lang, maar ik vind het nog wel meevallen. Ik heb combinaties gezien die minder pasten en toch werkten.

Over het springen: Ik ben niet zo'n voorstander voor springen zonder zadel. Alleen al voor de balans van de pony (ook omdat je al iets te groot bent). Ik vind je ook wat verkrampt zitten, je hebt je benen stijf en trekt ze op. Als je zonder zadel wil rijden, moet je eerst zorgen dat de basis goed is, dus je houding en je zit, voor je gekke dingen gaat doen ;) .
Ik heb overigens hetzelfde probleem (gehad). Ik ben ook een been optrekker en ga dan gigantisch scheef zitten. En ik had dat vanaf draf. Door veel oefenen en een paard wat gelijkt stopt zodra ik ook maar een beetje uit balans raak, heb ik nu mn benen lang en ontspannen en blijf ik toch stabiel zitten, zelfs in galop (hoewel dat af en toe nog een dingetje is). En ik rij met een rijdeken om de eventuele schokken wat op te vangen. Misschien is dat voor jou ook een idee?

Oh en over die opmerking over shetlanders: Shetlanders kunnen hun eigen gewicht dragen en het dubbele trekken. Of dat helemaal gezond is wil ik niet zeggen, zeker als je dat dagelijks zou doen, maar ze worden wel heel erg onderschat.

Dus mijn Shetlander van 1.04m mag en kan iemand dragen van 300 kilo?
..... :roll:

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 10:49

Just_Sannee schreef:
Siesjuh schreef:

Dus mijn Shetlander van 1.04m mag en kan iemand dragen van 300 kilo?
..... :roll:

zelfs de ponypletster haalde dat gewicht niet (was dan wel een minishet, maar die zou dan in theorie toch zeker 175 tot 200 kg moeten kunnen dragen als die vlieger op gaat)..

en als ze 600kg moeten trekken komen ze voor mijn gevoel ook niet op gang?
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 01-03-16 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 10:50

Siesjuh schreef:

Hun eigen gewicht dragen?
laten we zeggen een shet is 300 kilo kan die deze persoon dragen (random opgezocht)?
http://static0.hln.be/static/photo/2010 ... 844701.jpg

ierr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 10:52

xniieeenke schreef:
Siesjuh schreef:

Hun eigen gewicht dragen?
laten we zeggen een shet is 300 kilo kan die deze persoon dragen (random opgezocht)?
http://static0.hln.be/static/photo/2010 ... 844701.jpg

Waar maak jij je druk om (nienke), het meisje weegt misschien niet eens 40 kg..
Laat haar in der waarde en lol met der shet hebben. _/-\o_
Laatst bijgewerkt door ierr op 01-03-16 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

jojo_pranjic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 10:58

xniieeenke schreef:
Je negeert onze tips :')

Ik negeer geen tips ik negeer de talloze reacties dat ik VEEEEEEEEEEEL te groot ben voor de pony. Na een paar keer weet ik ook wel hoe jullie er over denken.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 11:00

ierr ik reageerde hier gewoon even op de opmerking van Siesjuh, dat mag wel.
Zij vraagt tips, dan krijgt ze ze ook. Misschien heeft zij lol maar van de shetlander mag je dat volgens mij niet zeggen.

@jojo_pranjic alsnog, dan kan je wel op een paar reageren en we zeggen meer dan dat alleen.

jojo_pranjic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 11:01

Mariett schreef:
jojo_pranjic schreef:
De foto is een beetje uit een rare hoek genomen maar het zadel past zeker goed.

De foto die je ons liet zien is zeker geen rare hoek, dit is gewoon de zijkant. Het zadel kan goed aangesloten zijn en op die manier 'goed passen', maar het zadel is gewoon te lang voor het ruggetje van de pony. Het bedekt echt de hele rug!
Als je tijtechnisch wil verbeteren zal ik aanraden om te gaan oefenen met de dubbele lange lijnen. Je kan er ook lessen mee nemen. Je pony is hier vast erg geschikt voor, en het is onwijs leuk werk waar je heel veel handigheid met de teugels mee krijgt! En ja, je kan hierdoor echt tijtechnisch een hoop verbeteren :)

De foto is ook half van onderen genomen en het vertekend wat. Maar laat het zadel ee verder maar buiten want de zadelmaker is pas nog langs geweest :j

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 11:05

jojo_pranjic schreef:
De foto is ook half van onderen genomen en het vertekend wat. Maar laat het zadel ee verder maar buiten want de zadelmaker is pas nog langs geweest :j

Niet elke zadelmaker is een alles wetende god. De een kan nog zeggen dat ie goed ligt terwijl het voor geen meter ligt.

thriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 11:07

WoW, je bent echt veels te groot voor deze pony.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 11:46

xniieeenke schreef:
ierr ik reageerde hier gewoon even op de opmerking van Siesjuh, dat mag wel.
Zij vraagt tips, dan krijgt ze ze ook. Misschien heeft zij lol maar van de shetlander mag je dat volgens mij niet zeggen.

Ja hoor, dat beest ziet er echt diep ongelukkig uit |o

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 12:37

Ooh wauw ik dacht een dramatisch filmpje te zien na al die berichten hier.

Zie op bokt wel combinaties voorbij komen die ik er vele malen erger uit vind zien. Meisje rijd
niet heel verkeerd. Denk dat menig shetlander blij mag zijn als ze zo netjes gereden worden.

Ze is misschien wel iets aan de lange kant aan het worden maar er wordt hier nu wel heel hard geschreeuwd tegen haar. Zo extreem is het in mijn ogen helemaal niet.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 12:40

Polly schreef:
Nou ik had heel wat verwacht nav de reacties maar de meeste mensen die reageren zijn hier weereens roomser dan de paus. Ik heb zelf shetlanders en als het mijn pony was geweest had TS r lekker op mogen hobbelen hoor! Iets met lol met je knol, zo gek vind ik het niet staan en zo te zien weegt TS ongeveer net zoveel als 3 veren.
Weet ik ook meteen weer waarom ik nooit foto's van mijn beesten plaats hier.

Ga hier helemaal in mee. Je bent misschien wat lang, maar zeker niet te zwaar. Ligt er natuurlijk ook aan wat je er mee doet, maar gewoon wat lekker rond hobbelen en lol met je knol moet gewoon kunnen hoor!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 12:43

Moderatoropmerking:
Hierbij het verzoek om te reageren op de foto's en geen discussie te starten over wel/niet te groot. Daarvoor is een centraal topic en daar kan TS om reacties vragen als ze dat zou willen. Reacties over wel/niet te groot zijn niet meer wenselijk in dit topic ivm het in herhaling vallen.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 12:45

Wat een leuk gezicht zo, mooi parcourtje hoor +:)+

Je rijdt heel erg netjes je rondje en je pony doet het prima. Zonder zadel is niet erg goed voor de rug, maar zolang je dit niet dagelijks of uren achter elkaar doet kan het prima voor een keertje. Goeie oefening ook voor jezelf.

jojo_pranjic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 12:50

Dankje @peppertree ik rij inderdaad niet zo vaak zonder zadel. (Rij sowieso meestal maar 1 keer in de week op deze pony. Voor de rest van de week doen we iets anders)

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:03

Pff wat een gezeur weer over " je bent te groot"
Ik bind het allemaal wel meevallen.
Meid veel plezier met je pony!

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:06

Peppertree schreef:
Wat een leuk gezicht zo, mooi parcourtje hoor +:)+

Je rijdt heel erg netjes je rondje en je pony doet het prima. Zonder zadel is niet erg goed voor de rug, maar zolang je dit niet dagelijks of uren achter elkaar doet kan het prima voor een keertje. Goeie oefening ook voor jezelf.

Precies!!

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:14

Dit is typisch bokt :')
Vroeger reed iedereen die shetten en deden we volgensmij veel gekkere dingen
Toen was er allemaal dat gejengel niet en had iedereen het naar zn zin
Ik zie heel erg die verschuiving naar wat mensen het ideale plaatje vind
Kijk maar naar oudere topics
Gewoon lekker plezier maken het ziet er leuk uit zo

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:18

Oja, tips waren ook nog welkom toch?

Mocht je een volgende keer (dan wel met zadel) wat willen gaan springen, is het misschien leuk om eens een lijntje te springen in plaats van een parcourtje? Nu huppelt je pony vaak wat over een hindernis en hoeft hij er niet zo over na te denken. Hoger springen is dan niet per se de oplossing, slim nadenken over hoe je je pony kunt laten nadenken over het springen en de afstanden wel. Kijk maar eens op deze link wat je allemaal kan doen:
http://www.paarden-blaadjes.nl/springen ... ingen.html
Wel de afstanden aanpassen aan de grootte van je pony!

Maak je dan ook weer een filmpje? Tips over je houding zijn dan ook makkelijker te geven, zonder zadel is dat toch wat moeilijker, omdat je dan vaak wel iets moet klemmen om te blijven zitten.

jojo_pranjic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 13:21

Peppertree schreef:
Oja, tips waren ook nog welkom toch?

Mocht je een volgende keer (dan wel met zadel) wat willen gaan springen, is het misschien leuk om eens een lijntje te springen in plaats van een parcourtje? Nu huppelt je pony vaak wat over een hindernis en hoeft hij er niet zo over na te denken. Hoger springen is dan niet per se de oplossing, slim nadenken over hoe je je pony kunt laten nadenken over het springen en de afstanden wel. Kijk maar eens op deze link wat je allemaal kan doen:
http://www.paarden-blaadjes.nl/springen ... ingen.html
Wel de afstanden aanpassen aan de grootte van je pony!

Maak je dan ook weer een filmpje? Tips over je houding zijn dan ook makkelijker te geven, zonder zadel is dat toch wat moeilijker, omdat je dan vaak wel iets moet klemmen om te blijven zitten.

Dankjewel daar heb ik zeker wat aan! En ja ik opende dit topic om tips :') :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:24

Ziet er goed uit!Ga zo door!(een veertienjarige gaat helemaal niet naar iemand van 51 luisteren dus ik doe nieteens moeite :+ )