Zweep en Sporen, mening

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Een zweep en sporen horen bij de outfit van een ruiter

Ja, Natuurlijk
6 (3%)
Ze horen er wel bij maar je hoeft ze niet te gebruiken
52 (30%)
Alleen als hij/zij echt niet luistert
37 (21%)
Nee!
77 (44%)

Totaal aantal stemmen: 172

NikkivanOlst

Re: Zweep en Sporen, mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 13:43

Zweep met honden "ben je helemaal gek"... Is een beetje een rare reactie.

Mijn paarden zijn hond proof, veel honden eigenaren zijn niet hondproof en heb regelmatig met een zweep mijn paarden van verwondingen gered Door een hond van zijn been of uit zijn staart te petsen met een zweep...

Emshee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 16:31

VisibreTeam schreef:

Mijn paarden zijn hond proof, veel honden eigenaren zijn niet hondproof en heb regelmatig met een zweep mijn paarden van verwondingen gered Door een hond van zijn been of uit zijn staart te petsen met een zweep...

Honden vallen niet zomaar een paard aan hoor, misschien blaffen ze er wat naar maar dat is ook dat. Als honden je paard aanvallen dan is er of wat mis met die honden, of heeft je paard iets tegen die honden gedaan... En een hond slaan met je zweep is hetzelfde als een paard met je zweep slaan. Alleen is het dan bij een kleiner dier...

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 16:59

Tja, vindt dit een interessant onderwerp, waarop de een of andere manier naar mijn idee altijd heel veel discussies ontstaan.

Bij mijn verzorgpaard had ik altijd een zweep bij mee, maar nooit gebruikt. Totdat een vriendin op dezelfde stal eens zei. Joh die zweep heb je toch niet nodig, laat gewoon lekker liggen. Halverwege de buitenrit heb ik een man gevraagd of hij even een tak van de boom af wou halen. Ik heb nog nooit zo'n vervelend paard onder mijn kont gehad. Ik had de zweep (tak op dat moment) vast, en het was klaar. Heb hem geen tik hoeven geven. Het vasthouden was al genoeg.

Met mijn eigen paard heb ik in de bak een hele poos zonder iets gereden, was toch niet echt heel serieus aan het rijden, en meer lol met je knol dan wat anders. Op buitenrit had ik hem wel altijd mee. Dit omdat hij zijn kont nog wel eens scheef wil zetten, en de zweep dan mooi verlenging van mijn been is. (wij zijn een gevalletje, niet zo'n grote ruiter, met een groot paard).
Sinds anderhalf jaar zijn wij overgestapt op western. Dit een hele poos zonder sporen gedaan, maar nu sinds een half jaar rij ik in de bak met sporen. Puur en alleen om mijn hulpen duidelijker en rustiger door te kunnen geven, en een klein beetje ter verlenging van mijn been.

Dus tja, of sporen of zweep bij de uitrusting hoort vindt ik heel erg afhangen van de combinatie, als ook van het nivo van rijden.
Wat ik voor mezelf bijv. heel grappig vindt, is dat ik altijd een hekel aan sporen heb gehad. Maar er nu toch ook zelf mee rijd. Maar ik ben er pas mee begonnen na goed overleg met mijn trainer, en ook eerst alleen gebruikt tijdens mijn lessen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 18:44

VisibreTeam schreef:

Wat een rare honden heb je dan bij jou in de buurt. Ik heb echt nog maar één keer ruzie met een hond gehad de afgelopen 15 jaar terwijl ik dagelijks in het bos, waar ook honden zijn, rijd.
Die ene keer was dan ook wel bizar, Pitbulachtig beest klom via mijn steigbeugel en benen naar boven om me in mijn zij te bijten. (hij heette Terror, dat bevestigde weer eens mijn vooroordelen) Gelukkig had hij een muilkorf om. Mijn paard liep gewoon door alsof er niks aan de hand was. Maar dat is dan ook echt de enige keer....

Als je me wilt citeren doe het dan goed. Er staat:"Ben je helemaal gek geworden" De laatste keer dat ik op school zat was dat een heel gewone uitdrukking waarschuwend en verbaast. Ik geef daarmee geen enkel oordeel, tis maar dat je het weet.
Laatst bijgewerkt door mrie op 18-02-16 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 18:46

Ik stem niet, ik heb ze niet maar vind het totaal niet verkeerd.
De anti zweep en anti sporen mensen zien alleen maar de 'donkere' kant, dat is zo en hoef je niet onderuit te komen.
Ze kunnen goed zijn, klaar. XD

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 19:01

Om misverstanden te voorkomen, ik sla helemaal nix of niemand.... Inderdaad door zweep uit te steken... Blijven automobilisten, fietsers op gepaste afstand. Voor een hond geldt precies hetzelfde. Ik rij veel langs de weg, waar honden soms het erf afkomen en achter je aankomen. Ik heb zelf ook een hond, maar mijn mening is wel dat ze beter van mij een zetje kunnen krijgen dan van mijn paard een trap.

xxxInge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 19:22

Ik gebruik alleen spoortjes, zoals al gezegd wordt om mijn oefeningen in dressuur makkelijk te maken. Niet heel de tijd been gebruiken. 1 prikje is voor mijn pony genoeg. Zweepje komt soms van pas als ik moeilijkere oefeningen ga doen, en net iets meer van het achterhand moet vragen, ook hierbij 1 aanraking en mijn pony doet het al! ;) Met springen gebruik ik absoluut niks, pony wordt dan al heel heet van zich zelf. :j Heel heel soms een springzweep en dan alleen beet houden verder niks. Voor haar is het dan duidelijk dat ze niet meer mag weigeren!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 19:28

Helaas hebben we hier in de buurt een hoop loslopende honden, die totaal niet opgevoed zijn en dus in de staart van je paard gaan hangen. Sorry, maar om mijn paard dan erger te besparen laat ik liever die hond even goed schrikken door een tik met een zweep, dan dat mijn paard het uiteindelijk niet meer pikt en de hond de straat over trapt. Als hij dan tenminste nog heel is...

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 19:33

Ik heb een tijdje met zweep gereden ( tikjes op de hals) maar ik rijd nu weer helemaal zonder zweep of sporen :)

Kidrauhl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 20:55

Ik vind dat je best een zweepje en sporen mag gebruiken zolang je het op de juiste manier gebruikt! Bijvoorbeeld als jij je voeten al niet stil kan houden in die beugels, vind ik niet dat je sporen mag gebruiken... Als jij sporen wilt gebruiken vind ik wel echt even dat je moet nagaan of dit echt helpt bij je paard, of dat dit gewoon je eigen luiheid is omdat je sneller resultaten wilt zien.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 02:38

VisibreTeam schreef:
Helaas hebben we hier in de buurt een hoop loslopende honden, die totaal niet opgevoed zijn en dus in de staart van je paard gaan hangen. Sorry, maar om mijn paard dan erger te besparen laat ik liever die hond even goed schrikken door een tik met een zweep, dan dat mijn paard het uiteindelijk niet meer pikt en de hond de straat over trapt. Als hij dan tenminste nog heel is...

Je hebt helemaal gelijk hoor. Waarom zou je je paard laten bijten door een hond.
Ik heb jaren terug een klein buitenritje gemaakt met het paard van een vriendin. Dat paard wilde nog wel eens uithalen als er iemand te dicht achter kwam. Nu kwam er een klein hondje aan die niet luisterde naar zijn baas. Hij bleef om de paardenbenen rennen. Gelukkig deed het paard echter niks. Waarom je hond los laten lopen als je hem niet onder controle hebt?? Ik was echt bang dat het hondje een trap zou krijgen, maar dan was het niet mijn schuld geweest.

Een zweep gebruik ik niet. Daar gaat mijn paardje van bokken en klieren. Soms gebruik ik kleine knop spoortjes.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 02:55

Zweep is ideaal tegen dazen en ik heb liever dat pony tegen mijn spoor oploopt dan tegen die passerende auto als hij besluit dat er iets engs in de berm ligt waarvoor je tig meter moet uitwijken. Heb ik beide nodig in de praktijk? Zelden, maar ze hebben nut en ik heb er geen probleem mee om ze in te zetten. Het is voor mij een hulpmiddel om pony er aan te herinneren dat ruiter helpt bij problemen en dat je er altijd naar luistert als er iets mis is. Mijn verantwoordelijkheid om beide weer veilig thuis te brengen, aangezien ik de regels geleerd heb en die van pony niet van toepassing zijn in deze situaties.

Sennebenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 19:24

ik gebruik de sporen en zweep niet als straf, maar meer van 'kijk uit ik heb een zweep' dus ik gebruik hem alleen om iets feller te maken, maar slaan doe ik absoluut niet! :P

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 19:26

Zweep en sporen kan je niet met elkaar vergelijken maar ze kunnen wel van pas komen:)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 19:29

Firanthe rijd ik nu met geen van tweeen, Sam dressuur ik met sporen maar buitenrijden gebruik ik niets.

Ik ben niet zo iemand die `gezag uitstraalt`. Ik geloof daar ook niet in.
Ik geloof dat veel paarden er het nut niet van in zien om getraind te worden en niet altijd zin hebben om vlot op je benen te reageren. Waarom zouden ze? Ik zou er ook geen zin in hebben. En dan moeten ze wel eens overtuigd worden.

En dan rij ik met sporen. Geen reactie op kuit? Dan kietel ik met die sporen. Je kunt dat doen, of flink schoppen, maar dat is eigenlijk nog veel grover.

Ik vind sporen eerlijker dan zweep. Met de zweep moet ik mijn handen bewegen. De ene teugel in de andere nemen, hand naar achteren brengen om een tik te geven. Doe ik dat niet, heb ik een terugwerkende hand in de mond van het paard en dat deugt ook niet. Maar het bevat te veel handelingen waardoor de correctie te laat aankomt en daarmee minder eerlijk is.

IK heb trouwens ook niet gestemd. Ik vond de poll te sterk uitgedrukt.

moonxlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 17:29

De zweep is als je hem goed gebruikt , een verlenging van je hand , je hoort er ook gewoon niet mee te slaan! :n Daarvoor gebruik ik mijn zweep ook en zo zou iedereen met zijn zweep om moeten gaan :j . Maar helaas zijn er mensen die daar anders over denken en hun paard ermee kapot slaan.... Sporen heb ik wel gebruikt ( kleine knopspoortjes) maar ook dat alleen als extra hulp , en zeker niet om hard mee in zijn buik te porren! Maar heb ze nu al heel lang niet meer gedragen en gebruik ze eigenlijk nooit meer :P . En als ze niet nodig zijn moet je ze eigenlijk ook gewoon niet gebruiken. Vaak worden de zweep en sporen als mishandeling aangezien maar ze worden vaak gewoon op de goede manier gebruikt . Alleen sommige mensen vinden het nodig om hun paard er me pijn te doen ( ik snap niet wat die mensen er überhaupt mee willen bereiken )Daardoor worden ze al snel aangezien als mishandeling helaas. :roll:

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 17:38

Ik rij op moment met zweep en sporen. Als het paard er klaar voor is dan haal ik als eerst de sporen er vanaf. Uiteindelijk wil ik gewoon zonder rijden.
Het paard wat ik nu rij moet voorwaartser worden. Dit doe ik niet door meteen BAM zweep erop of PRIK spoor erin.
Ik leg mijn been aan -> geen reactie? Tikje met de zweep.
Sporen gebruik ik in de galop alleen. Dat is soms net even nodig en aangezien ik zelf met mijn handen ook in de galop nog erg onrustig zit is een spoortje een goede uitkomst.

MarieIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 21:23

zweep en sporen gebruik ik niet. met behulp van je lichaamstaal en bewegingen kun je je paard perfect besturen

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 21:27

Ik heb niets tegen het gebruik van sporen en een zweep, mits het als hulpmiddel gebruikt wordt en niet als strafmiddel. Dat laatste kom je helaas iets te vaak tegen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 21:38

Ik heb niks tegen sporen, zweep, bitten en hulpteugels enz als je ze correct gebruikt. Vind het alleen wel belangrijk dat je t ook zonder kunt

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 21:41

Ik gebruik vaak wel een zweep. Ik rijd nu op de manege een paard wat een echte clown is. Als je hem niet aangeeft wat hij moet doen bepaald hij het zelf wel. Daarom als ik mijn been aanleg, hij niet reageert, ik het nogmaals doe en hij totaal geen reactie geeft, geef ik een tikje met de zweep in combinatie met been. Moet kunnen.

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 21:47

Gebruik alleen zweep ter ondersteuning van mijn been. Maar heb mijn zweep meestal niet nodig. Behalve als ik oefeningen doe als wijken etc om die kont/schouder te plaatsen.

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 21:54

ik gebruik bij het rijden sporen als hulpmiddel voor het wijken enz.
Zweep gebruik ik niet vind mijn paard ook niet fijn en hij loopt altijd door.

amyblub

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 22:50

Ik gebruik nooit sporen omdat ik zelf mijn benen daar niet stil genoeg voor kan houden, een zweep rij ik alleen mee als het nodig is, bij mijn verzorgpaard is het onnodig om een zweep te gebruiken dus dan doe ik dat ook niet :)

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 21:38

pizzasnijders vind ik niet normaal zielig, ookal gebruik je ze goed, normale ronden sporen kunnen als je ze goed gebruikt volgends mij niet zo veel kwaad doen, ik gebruik ze zelf niet

een zweep gebruik ik altijd als waarschuwing, gebruik hem nauwelijks maar bij mijn vp moet ik op de kont als ze aanspringt in galop een tikje geven, ze voelt t nauwelijks alleen ze weet dan dat ze moet galloperen, op mijn manege gebruik ik de zweep denk ik wel wat nuttiger als ik op een bokkend paard zit bijv, dan is een zweepje wel handig.