[VOLG] Tinker Jynthe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xniieeenke

Re: [VOLG] Tinker Jynthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 20:02

Ik volg mee! Altijd fijn als mensen paarden/pony's weer helemaal gezond willen maken, en wat een leuk dier heb je daar!

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 20:05

@xniieeenke: dank je wel. Gelukkig is ze alleen verwaarloosd en niet mishandeld. Want ze is zo goed van vertrouwen naar verschillende mensen toe is echt een lief dier. Enkel de reactie als je met een halster aankomt maar dat komt puur doordat ze het linkt aan de pijn.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 20:06

sjanien schreef:
@xniieeenke: dank je wel. Gelukkig is ze alleen verwaarloosd en niet mishandeld. Want ze is zo goed van vertrouwen naar verschillende mensen toe is echt een lief dier. Enkel de reactie als je met een halster aankomt maar dat komt puur doordat ze het linkt aan de pijn.

Dat snap ik, maar dat komt vast goed :)

edit; eindelijk iemand die m'n naam goed typt *\o/*

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 20:55

Wat een positieve ervaring al op zo'n korte termijn :D super zeg!

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 23:28

Haha zo moeilijk is je naam toch niet?

Vandaag heeft mijn man met haar even een rondje gewandeld in het bos. Ze was heel braaf en relax. Langsrijdende auto's keek ze niet na.

Foto's van vandaag. Ze lijkt iets voller te worden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 20:44

Gisteren is de smid geweest. Ondanks we niet echt aan het oefenen zijn gekomen heeft ze het toch heel goed gedaan. Ze heeft geen 1 keer terug getrokken, wat ze met oefenen wel deed. Rechtsachter ging wat moeilijker de smid vermoedde dat dit kwam doordat ze nog oude wondjes van de mijt heeft en dat zeer doet als ze been echt krom moet doen. Maar ben zeer tevreden over hoe braaf ze het deed. Hier een foto van wat er van de voorhoeven is afgekomen. Na die tijd wat lekkers gegeven en weer lekker in de paddock gezet. Ze had weer genoeg te verwerken. Vandaag even de losse haren eraf gepoetst en de kale plekken ingesmeerd. Op haar hoofd vindt ze het nog niet heel fijn maar dat gaat al beter dan in het begin. Onder de kaken vond ze toch ook wel een beetje fijn. Morgen gaan we weer wat uitgebreider met haar aan de slag.

Afbeelding

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:01

Jeetje daar is genoeg vanaf gegaan!

Fijn dat ze zo goed mee heeft gewerkt vandaag :)

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:08

Wat een mooierd heb je daar getroffen (en kan alleen maar nog mooier worden lijkt me).

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 21:30

Ja veel is er afgekomen he. Vraag me af hoelang geleden er wat aan gebeurt is als er überhaupt wat aan gedaan is. Ik heb idee hoe dat in Ierland gaat met de irisch cobs.

jeetje77: dankje wel. Ik ben ook heel benieuwd hoe ze er over een tijd uit zal zien als ze weer goed op gewicht is en ook nog bespiering krijgt.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 23:17

Ach wat braaf. En ik denk dat je komende zomer niet weet wat je ziet hoor. Onder die warbos zit vast een heel mooi paard ;)

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 21:06

Even een update over hoe het nu gaat.

De lijnzaadolie begint zijn werk te doen en de vacht laat mooi los. Ik heb bijna alle klitten eraf kunnen krijgen. We zijn haar elke dag lekker aan het borstelen. Mijn man loopt 2 keer per week een rondje met haar over de weg. Dat gaat hartstikke goed ze kijkt nergens naar en loopt overal braaf langs. Vorige week liet ik haar even los in de bak met mijn andere paard. Eerst ging ze weer rondlopen en de hindernissen proberen om te gooien. En beetje snuffelen en zo ineens kreeg ze de gekke 5 minuten en zette het op een bokken en galloperen. En rent zo recht op de hindernis af en huppa erover heen. Hahaha. Springpaardje in de dop.

Vandaag de sokken gewassen met de waterslang. Dat vondt ze nog wel een beetje vreemd en liep rond te draaien maar ik kon wel gewoon doorspuiten. De jeuk plekken op haar lichaam zijn weg ze heeft alleen nog wat mijt in de sokken zitten. Ik hoop dat het met wassen onder controle te krijgen is.
Voor de rest gaat het heel goed met Jynthe, vandaag met halster omdoen kwam ze voor het eerst zelf met haar hoofd na me toe. Normaal trok ze altijd nog weg. Ze is nog niet hele dikke vriendinnen met mijn amdere paard maar ik zie wel dat het steeds beter gaat en Jynthe steeds dichter bij mag komen. Behalve als er eten is dan wordt er nog even kwaad gekeken. Jynthe stond vandaag samen met de shet te eten. Vorige week jaagde ze die nog weg bij de voerbak. Dus dat gaat wel goed komen met die drie. Straks kunnen ze weer lekker de wei op en hebben ze meer afleiding en ruimte.

Afbeelding

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:54

Wat een leuke positieve update :)

jurgeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 19:25

Fijn dat het zo goed gaat!

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 19:27

mooi beestje hoor

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 15:23

Gisteren met Jynthe een stukje gewandeld en eens gekeken wat ze op het water uit deed. Ze aarzelde heel even maar liep daarna gewoon netjes mee door de plas.
Ze is ook helemaal klit vrij. Dus we gaan nu rustig aan op zoek naar een zadel voor haar en dan maar eens een keertje begin maken met rijden. Ze was zadelmak maar is nu omder tussen al weer 4 weken geleden dat ze is gereden. Ze begint ook beter op gewicht te komen. Zaterdag heb ik haar gelongeerd en dat deed ze ook heel braaf. Ze is erg leergierig en heel makkelijk. Is niet snel ergens van onder de indruk. Nog paar foto's van afgelopen weekend

Afbeelding
Afbeelding

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 17:49

En nog wat vergelijkings foto's.
Volgens mij lijkt ze wel wat aangekomen. Wat vinden jullie? Afbeelding

Afbeelding

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 19:55

Lastig te zien met al dat haar :) sowieso kost aankomen altijd best een boel tijd.

Super dat het goed gaat :D

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 21:09

even weer een update:

Ik ben sinds vorige week vrijdag begonnen met longeren. Ze doet dit heel braaf in stap en draf loopt ze mooi het rondje. De galop vergt nog wat oefening dat hoeft van haar nog niet zo.

Dinsdag ging ik met haar een stukje wandelen en op de terug weg mocht ze even grazen. Er kwam een fietser aan en ik dacht nog moet ik haar even zeggen dat ze oplet. Maar mevrouw was zo druk aan eten en reageerde niet echt. Ze stond met haar kont schuin naar de fietser toe en zo ineens ziet ze hem en schiet me toch na voren. Ik kon nog net aan de kant springen. Daarna ging mevrouw weer gewoon verder met grazen.

Vandaag ging het niet zo goed met Jynthe. Toen ik op stal kwam lag ze languit in de paddock te zonnen. Toen ze mij hoorde stond ze meteen op en begon aan het kuil. Mijn man haalde haar er even later uit om te poetsen. Maar op de poetsplaats was ze vreselijk onrustig, begon te stampen en heen en weer te drentelen. Ik dacht meteen of ze moet plassen of ze heeft koliek. Dus haar los in de bak gelaten en ze ging daar meteen midden in de bak liggen. rolde keer heen en weer en bleef vervolgens 10 minuten liggen. Dus eerst maar even gewandeld. Ik reed zelf met mijn andere paard ook in de bak dus zei tegen mijn man laat haar maar eens los en toen draafde ze mooi achter mij aan. Daarna weer even met rust gelaten en gekeken wat ze ging doen. Toen bleef ze gewoon staan en liep beetje door de bak te snuffelen. Daarna weer terug in de paddock gezet en daar ging ze weer meteen aan het eten. Ben begin van de avond ook nog even langs stal gereden en toen leek het weer goed. Waar dit nu vandaan komt weet ik niet. Wel heeft ze sinds gisteravond andere muesli. Maar als ze daarop zou reageren zou ik die reactie eerder verwachten. En ze is dinsdag nog een keer weer ontwormt. Ik hou het even heel goed in de gaten. En hoop natuurlijk dat het hierbij blijft. Dan voel je meteen zo machteloos dat ze pijn hebben en ze niet kunnen praten.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 23:25

Gelukkig heeft ze geen last meer gehad van koliek. Maar je vraagt je toch altijd af waar komt het vandaan.

Zaterdag dacht ik laat ik de stoute schoenen eens aantrekken. Na het poetsen even het boomloze zadel erop gelegd. Ik heb nog niet verder gekomen met de zoektocht naar een passend boom zadel. Ik vindt dat ook nog lastig omdat ze natuurlijk kilo's moet aankomen dus de boommaat nog veranderd. Als ik dan nu een passend zadel koop kan hij over 2 maand al weer te krap zijn. Ik denk dat ik eerst nog even door rij met het boomloze zadel tot ze goed op gewicht is. Nadat het zadel erop lag ook het hoofdstel op gedaan en gaan longeren. Daar deed ze allemaal niks op uit. Dus even assistentie gevraagd en erop gekropen. Paar rondjes aan de longe en daarna los in de bak. Ze deed het super braaf. Ondanks het toch al weer een poosje geleden was. Heb niet lang gereden het ging echt puur om het idee. Met afzadelen haalde ze nog wel even hetzelfde geintje uit als bij de verkoopster. Toen ik het hoofdstel afdeed en vervolgens het halster om wou doen maakte maakte mevrouw rechtsom keert richting de stal. Ik probeerde haar nog tegen te houden aan de teugels maar mevrouw liep gewoon door . Meteen weer uit de stal gehaald. Of nou ja ze zette zich nog wel even schrap maar uiteindelijk gaf ze toch maar toe en weer netjes voor de stal vast gezet.

Ik denk erover om toch haar sokken eraf te laten scheren. Ik heb haar nu al 3 keer gewassen tegen mijt maar ze blijft last houden. Ze heeft ook zulke enorme sokken dat het heel lastig is om echt op de huid te wassen. Denk dat ik het dan beter kan behandelen en ook pas goed kan zien hoe erg het is.

Eerste keer er op
Afbeelding

Lekker aan het genieten van het avondmaal

Afbeelding

Afbeelding

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 09:45

hartstikke mooi,dat het goed ging.ik had het ook met mijn tinker met het zadel.eerst was ze nog wat ielig.maar afgelopen week is er een andere boom ingekomen. omdat ze was gegroeid. was een wintec. dus makkelijk te verstellen.mooi beestje hoor. hoe hoog is ze? :)

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 13:34

Olejon: is jouw tinker ook geïmporteerd?
Ik heb haar nog niet gemeten weet dus niet hoe hoog ze precies is. Ze is in iedergevak groter dan mijn andere paard en die is 1.60. Ik zou haar nu schatten boven de 165. Ik zal haar eens opmeten. Toen we opzoek waren naar een paard bij verschillende wezen kijken die kleiner waren dan gezegd werd. En was het echt twijfel geval of ik er op zou passen aangezien ik 1,82 ben. Maar bij Jynthe toen ik haar zag dacht ik meteen he he eindelijk een echt groot paard.

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:44

Wat een pracht paard! ze gaat vast en zeker nog een stuk groeien en aankomen.
Ik hoop niet dat je inmiddels de sokken er al af hebt geknipt? :P Waar was je ze mee? ik was zelf met Neocidol (wel de goede hoeveelheid gebruiken) en dat gaat echt heel goed. geen last meer van mijten! :D
Mijten zie je trouwens ook niet zitten, die zijn met het blote oog niet te zien.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:49

Hoi, Mijn tinker kwam 2 jaar geleden bij ons uit Ierland. Eerste periode lekker laten heen doen om aan te komen (!!) en te groeien. Ze was 3,5 jaar, groen, ontzettend braaf en groeide nog.
Na een 3 kwart jaar denk ik, was ze al lekker bij getrokken en is ze zadelmak gemaakt (in 6 weken !).
Toen ineens koliek, 3 dagen.... Ze ging van diaree naar heftige koliek.
Onderzoeken, medicijnen en (nogmaals) ontwormt. Ze is er weer bovenop gekomen en lijkt gelukkig sterker als daarvoor. Vorig jaar ook nog kriebel beestjes in de vacht enz.

Ze komen echt letterlijk groen uit Ierland. Dus ook qua voer beleid, ontworming, vitamines enz.
Vooral de bloedworm is erg link, omdat tie niet zo maar uitgeroeid is. Er is nooit duidelijk naar oren gekomen waarom ze die aanval had, maar met veel antibiotica en ontworming (niet te gelijk) is het wel weer goed gekomen, gelukkig. Ze is daarna nog als een speer gegroeid : van ongeveer 1.45 naar rond de 1.55 mtr.
Afgelopen week voor de eerste keer gedekt ! Zó spannend !!!!

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 19:54

De sokken zitten er nog aan. Maar er staat al wel een afspraak gepland met degene die altijd mijn paarden scheert. We gaan dan kijken wat er af moet en proberen zoveel mogelijk te laten zitten. Jynthe heeft echt mega sokken dan denk je het is nu wel allemaal nat maar dan is het onderste gewoon nog droog. Ik ben er helemaal niet voor om sokken eraf te halen bij geen 1 paard. Maar dit is puur om even goed erbij te kunnen. Ze is al twee keer gespoten tegen de mijten en nog gewassen. Ze heeft er voor zoveel last van dat is alleen maar mijn hand richting haar been hoef te bewegen en ze trekt het al weg. Ik was met bye mite.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 20:03

Oh leuk om een veulentje erbij te fokken. Jij hebt dus ook al het nodige meegemaakt met je tinker. Door welke hengst heb je haar laten dekken?