Hoe natuurlijk is het om paard te rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 17:51

Angela schreef:
Het paard is (in mijn opzicht) er wel beter van geworden, want er is ook gefokt op de bouw van het paard, een bouw die geschikt is om een mens te dragen. En er is gefokt op karakter, een karakter dat met de mens mee wilt werken. Natuurlijk is dat niet voor ieder ras het geval, maar niemand zit te wachten op een breekbaar paard dat naar een jaar afgeschreven kan worden. Fouten in het fokken worden dan ook vanzelf afgestraft.

En dat maakt dat het paard er als soort wel beter van is geworden. Er waren immers veel minder paarden geweest als ze deze eigenschappen niet gehad hadden. En minder paarden maakt voor de soort een kleinere kans op overleving.

Waar baseer je op dat onze huispaarden sterker zijn dan wilde paarden?

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:42

HorseyDude schreef:
WIJ onderwerpen het paard aan ons, dat maakt het paard de SLAAF van de mens... wat zijn we toch een vreemd volkje...

Volgens mij denk je nu als mens en niet als paard. Het paard zoekt comfort en zou zich makkelijk aan ons kunnen onttrekken als ze dat zouden willen. Ik denk niet dat je in slaaf-meester moet denken, maar in dominant-onderdanig. Een hond is ook onderdanig aan ons (als het goed is). De mens is de baas, maar dat is prima, zolang je ook de verantwoordelijkheden van die positie accepteert.

Bedenk dat paarden in een kudde of honden in een roedel nooit gelijk aan elkaar zijn. Er is een hiërarchie met een alpha en die is de baas over de rest. Denk je dat die alphamerrie zich achter de oren krabt als ze een opstandige jonge hengst een knal verkoopt?

Narcissa

Re: Hoe natuurlijk is het om paard te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:55

Paardrijden natuurlijk? Verre van. En dan komen de meeste naturals met grondwerk af. Daar moet ik altijd eens goed mee lachen. Een paard halsteren, aaien of zelfs maar benaderen is naar mijn mening niet natuurlijk... Een prooidier dat zich vrijwillig laat benaderen door een roofdier zou in de natuur een grote blunder zijn (een makkelijk maaltje voor het roofdier).

Ik geef dus ook grif toe dat ik zo egoïstisch ben om paard te rijden, een hobby die MIJ plezier verschaft. Voor mijn paard hoeft dat niet, die is content als ze lekker met vriendjes buiten gras kan eten.
In ruil voor het werk dat ze voor me doet krijgt ze wel een goed leven, onbeperkt ruwvoer en medische hulp die ze helaas frequent nodig heeft. Als zij een paard in het wild had geweest, had ze al lang opgegeten geweest.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:55

HorseyDude schreef:
WIJ onderwerpen het paard aan ons, dat maakt het paard de SLAAF van de mens... wat zijn we toch een vreemd volkje...

Dit is een voorbeeld van antropomorfisme.
Paarden denken niet in deze vorm. Paarden in een kudde hebben ook allemaal een andere rang.
Wij zijn de 'alphamerrie' in de ogen van het paard. Daar is niks mis mee.

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 20:16

EarthFocus schreef:
HorseyDude schreef:

Paarden denken niet in deze vorm. Paarden in een kudde hebben ook allemaal een andere rang.

Hoe kunnen wij de 'alfamerrie' spelen als wij geen paarden zijn...?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 18:34

Equus domesticus is de Latijnse naam: huisdierpaard. Deze zijn min of meer kunstmatig gefokt om door mensen gebruikt te worden. De meeste van onze paarden zouden in de natuur niet meer kunnen overleven.Dat is trouwens met de meeste hondenrassen van tegenwoordig ook zo.Die zijn vaak zelfs nog veel meer onnatuurlijk gefokt dan paarden.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 18:45

EarthFocus schreef:
HorseyDude schreef:

Dat klopt ook niet,wij zijn geen alphamerrie.Mijn merrie is een alphamerrie dus ik kan nooit haar Alpha merrie zijn.Ze leeft in een groep op heel veel wei dus ongeveer zo natuurlijk mogelijk als we ze naar nederlandse/belgische omstandigheden kunnen geven.
Ze heeft een band met mij,maar ik maak me geen illusie en besef dat die uit haar belang is,ze heeft mij nodig als voerdispenser.Ook weet ze dat bepaald gedrag wat oplevert vaak dus in positieve zin.
het zou haar achterwerk roesten mocht ik er nooit meer oprijden,ze vermaakt zich wel prima zonder mij wat dat betreft.
Rijden op haar valt dus voor mij onder de mom van kunstje,net als dat ze knielt of fleemt op commando.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 18:51

Niet natuurlijk en alpha's zijn we al helemaal omdat we simpelweg geen paard zijn.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:06

InekeN schreef:
Tis niet natuurlijk. En of ze het leuk vinden? Denk niet dat ze er lol aan beleven. Geen paard springt uit het weiland terwijl dat vaker lager is dan de hindernissen waar wij ze overheen jagen. Maar ja...

:D :D :D Dat dacht je. Ik heb een springpaard gehad die altijd uit de wei sprong, gewoon omdat ze dat leuk vond. Zelf gefokt, dus geen rare dingen mee gebeurd. Ze deed het als jonkie al, sprong ook in de opfok gewoon heen en weer tussen de verschillend koppels. Toen het ons te gortig werd moest ze in de buitenbak. Sprong ze ook uit :-). Bij de nieuwe eigenaren idem dito. En gaat dus graag op concours, weigert nooit, misschien geen top-springpaard, maar duidelijk eentje die er ontzettend veel plezier aan beleeft.
Dus: tegennatuurlijk? Ja, maar in dit geval is de wil om te springen blijkbaar zo in de genen verankerd dat ze het graag doet.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:43

Tot ik het eerste paard tegenkom dat ontsnapt en naar de zadelkamer rent om zichzelf op te zadelen, geloof ik niet dat het natuurlijk is :P

Aan de andere kant kun je natuurlijk met het houden van paarden en ook het rijden wel zo veel mogelijk proberen aan te sluiten bij het natuurlijke gedrag.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:50

Kijk, dat wij ons als mens verdiepen in "paardentaal"maakt ons nog geen leidende merrie of drijvende hengst. Er zijn ook apen die gebarentaal beheersen, zo'n aap is dan toch ookniet direct mijn leidinggevende }:0

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:55

Majolen schreef:
Laten we bij het begin beginnen _O-

Als mensen geen paard zouden rijden dan hadden de paarden die nu "in gevangenschap" leven waarschijnlijk helemaal niet geleefd. In de zin van nooit geboren geweest.

Begin dan wel bij het echte begin.
WIJ hebben al die paarden in het wild eerst opgegeten voor we ze binnen een omheining gingen houden omdat ze schaars werden.
Om op te eten.

De natuurlijke verhouding tussen mens en paard is die an jager en prooi.
De mens was DE grote natuurlijke vijand.
Natuurlijk paardmanschap is ze bejagen voor de pot.
Bedenk zelf maar hoe natuurlijk het is als het roofdier op de rug van de prooi gaat zitten...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 00:41

Huertecilla schreef:
De natuurlijke verhouding tussen mens en paard is die an jager en prooi.
De mens was DE grote natuurlijke vijand.
Natuurlijk paardmanschap is ze bejagen voor de pot.
Bedenk zelf maar hoe natuurlijk het is als het roofdier op de rug van de prooi gaat zitten...

:j

Maar hoe knap zijn die prooidieren dan dat ze zich zo aanpassen dat ze een mens op hun rug laten... _/-\o_

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 11:57

Helaas is tegenwoordig bijna alles onnatuurlijk.Ook in het mensenleven.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 14:45

anjali schreef:
Helaas is tegenwoordig bijna alles onnatuurlijk.Ook in het mensenleven.

Wees er blij mee, alle comfort is ontstaan doordat we de natuur hebben overwonnen. Dat dat is doorgeslagen klopt misschien, maar een natuurlijk bestaan (whatever that may be) kon toch wel eens smerig tegenvallen :D .
Dat geldt trouwens ook voor paarden denk ik...

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 18:26

Zijn paarden niet veel te ver door gefokt op wat mooi en niet op wat voor het paard goed is? Kijk naar honden, die kampen ook met tal van gezondheidsproblemen.

Het paard staat niet meer centraal, maar alleen de wensen van de mens. Dat lijkt me niet een al te beste ontwikkeling.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 18:40

Paardrijden is niet natuurlijk nee. Ik DENK dat mijn paard het wel leuk vindt om een blokje te rijden zolang ik hem geen moeilijke dingen ga vragen, hij laat erg duidelijk merken als hij iets niet waardeerde. ik rij alleen in het bos en dat vindt hij geweldig lijkt het. Zodra er een hekje is waar hij binnen moet blijven wordt het een draak en is er niets in hem dat laat zijn dat hij plezier heeft, doe ik dus ook niet meer. Wil het ook een beetje leuk voor hem houden. Mn andere paard is ontzettend lief en braaf binnen een hekje, maar of hij het leuk vindt weet ik niet.

Kan me overigens bijna niet voorstellen dat paarden die alleen maar moeilijke dressuuroefeningen moeten doen, de halve dag op stal staan en alleen buiten het erf komen voor een wedstrijd dat leuk vinden.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 18:43

Een hond aan een lijntje houden is i.m.o niet natuurlijk. De hond stamt af van de wilde wolf :) Op een gegeven moment is de hond gebruikt en gefokt door de mens voor verschillende doeleinden.

Zo ook met paarden? Paarden zijn ook gebruikt en gefokt door de mens voor verschillende doeleinden. Ik kan mij heel goed voorstellen dat paarden vroeger werden bereden en werden ingezet als vervoersmiddel. Later en nu vooral ook gebruikt voor de recreatie.

Als je op deze manier kijkt naar ze als 'huisdier', is het dus logisch dat het niet iets natuurlijks is. Maar tegelijkertijd kan het je ook helpen deze dieren júist, nu ze onder jouw hoede staan, een zo goed mogelijk leven te bieden, waarbij je dus wel rekening houd met de natuurlijke behoeftes van deze dieren(zoals soortgenoten)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 18:55

Mazida schreef:
Zijn paarden niet veel te ver door gefokt op wat mooi en niet op wat voor het paard goed is? Kijk naar honden, die kampen ook met tal van gezondheidsproblemen.

Het paard staat niet meer centraal, maar alleen de wensen van de mens. Dat lijkt me niet een al te beste ontwikkeling.

Er zijn extreem veel teckels met rugklachten en sommige hondensoorten hebben zo'n klein koppie dat de arme beesten hoofdpijn moeten hebben.
Gelukkig hebben we die tendens niet in de hippische wereld. Er wordt gefokt op "bruikbaarheid".

(Uiteraard beginnen daar de problemen..... Zo worden paarden bij het KWPN om de een of andere reden die ik weiger te snappen de hoogte in gefokt - maar een deel van de KWPN'ers kan dat hebben en een enkeling wordt wereldkampioen.)

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 19:00

Maar hoe prettig is het voor een paard om Z-dressuur te lopen? Moet je dat als ruiter wel willen om je paard zo onnatuurlijk te laten lopen?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:03

Mazida schreef:
Maar hoe prettig is het voor een paard om Z-dressuur te lopen? Moet je dat als ruiter wel willen om je paard zo onnatuurlijk te laten lopen?

Als je dit denkt dan begrijp je de dressuur verkeerd :)
Dressuur is het onder in samenwerking met de ruiter uitvoeren van natuurlijke bewegingen.

Verder kun je de vraag stellen wat is natuurlijk? Waar ligt de grens van iets dat niet meer natuurlijk is?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:21

EarthFocus schreef:
Angela schreef:
Is het natuurlijk? Nee.

Heeft het paard er als persoonlijkheid iets aan? Dat is afhankelijk van het individu imo. Er zijn paarden die er echt blij van worden om aan het werk te zijn, die wegkwijnen als ze "pensioen" krijgen, en weer opleven als ze weer aan het werk mogen. En er zijn erbij die het liefste de hele dag met hun neus in het gras staan en het liefst hard wegrennen als er een mens in de buurt komt.

Heeft het paard als "soort" er iets aan? Ja, waarschijnlijk waren er nu nog maar weinig paarden als ze niet als "werkdier" met de mens zouden zijn gaan meewerken. Dan was er nooit zoveel mee gefokt, en waren veel rassen nooit tot stand gekomen. De grote aantallen paarden die er nu op de wereld zijn, zijn er voor een heel groot deel omdat ze met ons willen werken. Zelfs de kleinere pony's zijn er omdat ze contact met ons willen maken, ervoor kiezen om met ons als mens samen te zijn.

Ik weet zeker dat al die rassen die gefokt zijn niet hadden bestaan als wij niet met ze hadden gang werken, maar heeft dat doorfokken bijgedragen aan de verbetering van het paard? Nee.. ze zijn zo doorgefokt voor de mens, wij willen steeds smallere paarden die hoger op de benen staan etcetera etcetera.
De paarden zelf zijn niet verbeterd, want als jij nu een groep doorgefokte paarden in een groot stuk natuur zet overleven die het niet. Terwijl de paarden die gewoon in het wild leefde het nu nog steeds zouden overleven, want de natuur leeft en overleefd.. Maar helaas is de mens er die ervoor zorgt dat dieren uitsterven.

Wat een onzin wordt hier geschreven zeg (edit door eathfocus bedoel ik dan he). Zet elk willekeurig paard dat ge kent terug in zijn natuurlijke omgeving en ik weet zeker dat die dat overleeft. Paarden staan nog heel dicht bij hun oorspronkelijke natuur. Anders dan bijv. Een mens.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:23

Onnatuurlijk vind ik de kunstmatige voortplanting bij paarden.Zelfs embryotransplantaties,klonen etc. Dat vind ik persoonlijk veel te ver gaan. Het gebruik voor sport en recreatie hoeft niet tegen de aard van een paard in te gaan,zeker niet als hij in ruil daarvoor een goede verzorging krijgt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:34

piezze schreef:
Wat een onzin wordt hier geschreven zeg (edit door eathfocus bedoel ik dan he). Zet elk willekeurig paard dat ge kent terug in zijn natuurlijke omgeving en ik weet zeker dat die dat overleeft. Paarden staan nog heel dicht bij hun oorspronkelijke natuur. Anders dan bijv. Een mens.

Emiel Voets, zo'n tien jaar terug in Ermelo:
"Het verschil tussen een fjord en een kwpn.er is, dat als je de kwpn.er hier de hei op stuurt, dat hij na een uurtje terugkomt. Een fjord vindt het daar wel prima en komt misschien pas maanden later terug."

(We hebben het over het federatie centrum en vergeten die racebaan er pal naast even. )

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:39

Het is dan wel onnatuurlijk om op derug te gaan zitten, het is echt slecht om een paard zijn behoefte tot bewegen te onthouden. Krijgen ze kwaaltjes van, slechte hoeven enzo. Dus in dat licht bezien is het volgens mij beter om er elke dag op te gaan zitten en kilometers te maken. Of een paard dat ook leuk vindt? Ja daar kan je alleen naar raden vrees ik