Wat moet ik nou? Plezier in eigen paard kwijt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat moet ik nou? Plezier in eigen paard kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 16:10

@Hen001 en @FennaK ik zou zeker weer graag meer willen gaan lessen. Maar ook dit is een hoop plannen en kost tijd. Ik moet echt eerst weer even alles op de rit hebben voordat ik weer "uitstapjes" ga maken, daar voel ik mijzelf een stuk beter bij :)

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 16:23

Pfoeh, erg lastig!
Hoe voel je je als je toch ff erop bent gestapt, iets leuks hebt gedaan?

Als ik je zo hoor, heeft je paard het nog steeds prima voor elkaar. Leg dus niet teveel druk op jezelf... Je wilt gigantisch veel, en dat herken ik verdomd goed, maar soms moet je ook tevreden zijn met wat wel lukt. Haal dus eens de druk eraf van 'ik moet rijden' en 'ik moet haar meer aandacht geven'. Tuurlijk, meer aandacht is fijn, maar ik denk niet dat ET het je kwalijk neemt als dat even niet lukt!

Verder, twee dingen... 1) Laat het even rusten, je hebt geen haast om een beslissing te maken. Wie weet, over 1-2 maanden wordt het weer beter weer, en komt je motivatie weer terug. En 2) wees /heel/ erg voorzichtig met verkopen. Als je haar verkoopt krijg je haar waarschijnlijk nooit meer terug. Wij zijn door overlijden van onze oude merrie eind november nu weer op zoek naar een paardje erbij, en het valt me echt op hoe lastig het is om een leuk dier te vinden. In jouw geval zou ik verkopen echt afraden!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 16:24

Verhuizen en weer les nemen.
Al heeft de stal die je als optie noemt 45 minuten reistijd, je hoeft dat maar 1x per dag te doen of bijv. 4 dagen in de week als je de andere dagen niet rijdt. Als je nu 3x per dag gaat/moet ben je ook al 30 minuten enkele reis per dag kwijt.
Eventueel zou je voor de overige dagen een bijrijder kunnen nemen op de nieuwe stal.

Ik sta sinds een paar maanden op een full-service stal en heb daar het plezier in mijn paard en vooral ook in het rijden weer teruggekregen.
Ik heb het lessen weer opgepakt, dat motiveert enorm om het geleerde te oefenen en mijn paard te zien verbeteren.
Daarvoor moest ik veel zelf doen en dat brak me behoorlijk op.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 16:35

Wat een moeilijke situatie!
Mijn paard kost mij naast baan, sociaal leven en huishouden al heel veel tijd en dan sta ik volpension, kan me helemaal voorstellen dat je dat slecht trekt, icm alleen op stal zijn. Beter gezegd, ik zou ook niet meer willen, voor mij is het zoals eerder genoemd ook een stukje sociaal contact. Ik zit middenin een verbouwing/verhuizing, die had ik niet volgehouden zonder weg te kunnen vluchten naar stal.

Ik wil zelf geen bijrijder dus snap heel goed dat je dat niet ziet zitten, maar misschien iemand zoeken om een deeltje mee te betalen? Mogelijk kun je dan ook op een net wat luxere stal staan, met meer mensen, waardoor je er weer lol in krijgt, meer tijd en meer sociaal leven rondom je hobby. Lijkt me erg frustrerend dat je je motivatie mist terwijl je daar dus eigenlijk wel behoefte aan hebt!
En bedenk je ook: verandering is altijd eng, wat je ook kiest!

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 16:38

Fietstijd 45 minuten? Geen optie om je rijbewijs te halen en een autootje te kopen, dan ben je er in een kwartier. Plus praktisch voor al je andere drukke bezigheden, niet meer op de bus wachten bijvoorbeeld.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 16:42

Heb je geen winterdipje ? ga eens wat anders met je paard doen. Schriktraining, vrij springen. Ik zou idd zelf naar een andere stal gaan met meerdere mensen.. zonder de mensen op stal zou ik het een stuk minder leuk vinden.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 17:24

Pff jeetje wat balen toch Franka! Ik herken je gevoel wel een beetje.. Eerst bij Ed, waar ik besloten heb om hem te verkopen. En echt geen spijt van heb gehad.

Maar nu met Duque heb ik het ook een beetje. Alleen is het bij mij angst en spanning van beide kanten. Ik wil heel graag aan het werk, en rijden. Ook is het misschien een beetje laksheid van mijn kant.. Zoals de afgelopen 2 weken was het hier enorm slecht weer en dan heb ik ook bijna geen motivatie. Ik ga dan wel naar stal, maar poets en klooi een beetje, of geef even zijn vitamine korrel. Dan baal ik ook van mezelf en voel ik me schuldig..

Ik zou idd ook kijken of je misschien ergens anders in de buurt een stal kan vinden (dichterbij?) of zit er nergens dichterbij een stal?
En idd misschien een leuke bijrijder! Zodat je jezelf wat meer rust kan geven en tijd om misschien na te denken.

Veel succes! Je mag me altijd een berichtje sturen :*

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 17:35

Optie 4

Verhuizen, NIET terug naar oude stal.
Maar een stal waar ze alles krijgt wat ze nodig heeft, inclusief sociaal contact en buiten in de winter.
Maar dan volpension

Al zou je dit maar een paar maanden doen, het geeft je de ruimte om niet naar je paard te móeten maar te mogen.
Die maanden kun je gebruiken om te zien of de lol in ET terugkomt.
Zo niet: dan is ze nog altijd op een mooie leeftijd om haar te verkopen.
Zo wel: probleem opgelost.

Optie 5
ET stallen op de plek waar je werkt.

_rosequartz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 17:39

Niet vervelend bedoeld maar ben je ook niet een beetje overspannen? Het gebeurt meer bij jongeren dan dat je zou denken.. Ik herken het twijfelen ontzettend en dat gaat niet lang goed. Het neemt teveel ruimte in je hoofd in. Ik zou, denk ik, jezelf drie maanden geven op de andere stal, zoek mensen op waarmee je je passie kan delen en waar je ook even mee kan kletsen na en voor het rijden. Is over drie maanden je motivatie nog niet terug dan kun je altijd nog kiezen om haar te verkopen. Doordat je een vaste periode er aan koppelt heb je even rust van alle verschillende optie's die nu door je hoofd heen spoken.

Ik heb het gevoel dat je wel echt even rust kan gebruiken. Is anders twee maanden een opfok (of iets dergelijks) in, niet een optie? Dat je ook niet de stalling hoeft te onderhouden?

Ik weet dat dit makkelijker gezegd is dan gedaan en ik hoop dat je een goede keuze kan maken. Verkopen is geen slechte optie. Wel een verdrietige. :(:)

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 17:58

pff.. Verkopen is sowieso geen optie, dus streep die maar even weg van je lijstje.

Daarna zou ik toch eens gaan kijken naar wie er bereid is om je te helpen, om bijvoorbeeld een paar voerbeurten van je over te nemen. Degene bij wie ze staat, is die in de mogelijkheid om bijvoorbeeld een paar keer in de week te voeren?
Zoek paardenmaatjes in je buurt, en spreek af om samen een buitenrit oid te gaan maken, of neem mensen mee naar je paard toe. Als je vriend mee gaat kan je die nog wat bij brengen over paarden, en je ziet hem gelijk ook weer wat langer. 2 vliegen in 1 klap. (en misschien steek je hem ook nog wel aan met het paardenvirus)

Een bijrijder zou een optie zijn, maar dan zou ik er wel echt tijd in steken om iemand te vinden met wie het klikt. Zowel bij jou als bij ET. Diegene zou dan een paar dagen in de week je paard kunnen doen, en tegelijk een keer voeren/uitmesten en andere bijzaken. Scheelt jou weer tijd
.
Misschien een nieuw stalgenootje zoeken? Kun je taken delen, en het is een stuk gezelliger.

En een andere (grotere) stal, waar wat meer voor jou gedaan word? je kan niet terug naar je oude stal omdat het te ver weg is, maar is er iets dichterbij ook niks anders meer?

Heel veel succes met deze lastige keuzes...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:23

Je werkt elke ochtend bij iemand op stal. Kun je daar je paard niet stallen? Dat je na je werk (of tussendoor, of om te beginnen) je eigen paard rijdt? Of zeg ik nou iets heel geks?
En anders zou ik echt zeggen, als je het kunt betalen, zoek een goede all-in plek niet al te gek ver uit de buurt (geen 45 minuten dus), en verhuis je paard daarheen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:29

Om te beginnen zou ik zorgen dat je niet meer 3 keer per dag naar stal hoeft. Dus iets van een slowfeeder regelen, waardoor je die 1 keer goed vol kunt doen en daarna klaar bent met voeren.

Verder zou ik voor een dag of 2-3 per week een bijrijder zoeken, die ook klusjes doet. Zo heb jij 3 dagen in de week 'vrij' en wordt het op de andere dagen weer leuker om wat met haar te doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:31

Maar ja, van een bijrijder kan je misschien verwachten dat er 1 voerbeurt overgenomen wordt, maar meerdere lijkt me alweer lastig...

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:35

Je hebt verschillende stallen in utrecht. Zit er echt niet eentje dichterbij in de buurt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:42

Kan goed begrijpen dat motivatie compleet weg is als het hebben van een paard je meer werk geeft dan dat je tijd hebt om van te kunnen genieten. Misschien optie om paard op stal te zetten waar alles voor je wordt gedaan?

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:52

Is het geen optie om vanaf haar stal een uitloop te maken naar de wei/paddock? Dat ze zegmaar 24/7 buiten komt te staan? Dat scheelt zoveel werk. Hang je 1 of meerdere fijnmazige slowfeeders op waar ze onbeperkt uit kan knabbelen (beetje afhankelijk van de weide natuurlijk). Toen mijn pony's nog kuil kregen voerde ik ook 3 keer per dag (onbeperkt kon niet, werden ze moddervet van) naast mijn bedrijf en gezin, het werk vond ik het ergste nog niet maar inderdaad dat je er al-tijd rekening mee moet houden en daarna geen zin/tijd meer over hebt. Nu krijgen ze genoeg (arm) hooi in grote slowfeeders waar ze in 1 voerbeurt 2,5 dag mee doen dus dat scheelt al zoveel. Hoef ik daarnaast alleen maar te mesten en ze even hun vitaminebrokje te geven 1 keer per dag. Mesten kwartiertje werk, brokjes 5 minuten en daarna heb ik dan nog tijd en energie over om iets met ze te doen, niet iedere dag maar wel een paar keer per week. Plus, als ze toch altijd vrij kunnen bewegen hoeven ze niet per se iedere dag iets ernaast te doen :) Gezelschap zou ik ook wel echt voor opteren, het idee dat mijn pony's altijd samen zijn om te kroelen, spelen, relaxen geeft mij heel veel rust in die zin dat ze niet van mij afhankelijk zijn voor hun aandacht/geluk. Nu ben ik er dus soms maar 1 keer per dag (vaak meer maar ze staan dan ook vlak achter mijn huis) en dan mest ik uit, als het nodig is vul ik de netten bij en als ik zin en tijd heb doe ik iets met ze. Héél soms sla ik zelfs een dag over, dan heb ik het zo druk dat ik alleen even kom checken en laat ik de mest zelfs liggen. Maar dan moet je wel genoeg ruimte hebben natuurlijk zodat ze niet in hun eigen mest hoeven te staan.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:57

Is het een optie om er een paard van een ander bij te zetten . Samen het werk doen , en samen ritjes maken .
En dan heb je ook eens een dag dat je niet hoeft te gaan omdat de ander voerbeurt kan doen ...
Is dat een idee

En/of toch een bijrijder / leaser

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 19:01

TS: Mag ik vragen wat er zo 'basic' is aan jullie stal dat je geen nieuw stalmaatje kunt vinden? Ik zou daar toch voor gaan... dan moet het maar wat langer duren.
Volgens mij heb jij op de plek waar je nu staat alles prima voor elkaar en is gezelschap het enige dat ontbreekt. Alle andere opties zijn veel ingrijpender voor je paard en voor jou, dus daar zou ik toch even mee wachten.
Ik snap het trouwens precies, wij hebben de paarden thuis, maar ik ben blij met een paar vriendinnen die hier hun paard hebben staan. Voor de gezelligheid, maar ook af en toe samen naar buiten, kletsen over de paarden, hulp als dat nodig is, enz. Alleen is maar alleen..

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 19:08

Ja iemand erbij zou nog idealer zijn, ik sta nu tijdelijk alleen (wel met 2 eigen pony's dus) op het perceel waar ik een deel van huur. Nu ben ik best een einzelgänger maar toch kan ik niet wachten tot het andere deel ook verhuurd is, weer wat leven in de brouwerij! Regio Utrecht zou je denken dat je zo iemand gevonden hebt, ik heb best moeten zoeken toen ik in Utrecht woonde iig :)

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 19:19

Wat jammer dat je het plezier een beetje kwijt bent! Het eerste dat bij mij opkwam is inderdaad toch op zoek gaan naar een andere stalling. Genoeg stallen in de omgeving en hoewel ik snap dat dat best een enge stap is met een sensibele merrie, denk ik echt wel dat er iets te vinden is waar je paard ook op haar plek is. Ik denk dat het al heel veel scheelt voor jouw beleving als je niet meer 3x per dag naar stal hoeft. Dat lijkt me namelijk ontzettend zwaar en ik kan me voorstellen dat dat op gaat breken na een tijdje. Daar komt ook nog eens bij dat je vrijwel altijd alleen op stal bent en het sociale aspect helemaal mist op die manier. Ik denk dat dat echt al heel veel kan schelen, als je weer gezellig met stalgenootjes met de paarden bezig kan zijn.

Sterkte in ieder geval, want deze twijfels lijken me behoorlijk lastig.

hannelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 12:36

het is moeilijk zeg misschien kan je kijken of er een andere stal dichter bij jou in de buurt is die gewoon voert of misschien kun je wel kijken naar nieuwe dingen die je met ET kan doen die jou leuker lijken zoals bijvoorbeeld horsemanship vrijheidsdressuur of misschien zelfs western en een bijrijder lijkt mij ook geen slecht idee misschien kan je zelfs een bijrijder vinden die ook 3x kan voeren iig sterkte met de dubbele gevoelens en hoop dat je eruit komt :(:)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 14:47

Dit herken ik wel. Komt niet van de ene dag op de andere, dit moet over langere tijd (ongemerkt) zijn ontstaan binnenin TS. Tot een punt waarop omstadingheden van buitenaf (pas vriendje, o.a.) een enorme wissel beginnen te trekken op het (interne) management van TS zelf.Dan kun je niks meer hebben, nik meer aan, en lijkt je vermogen om constructief na te denken en ergens een mogelijke oplossing voor te zoeken, alleen maar vast te lopen in Onmogelijkheden.
Waarop je dáár weer wanhopig van wordt.

TS lijkt mij iemand die ook erg veel vanzichzelf MOET en EIST.
Die massale hoop verwachtingen/eisen aan jezelf stellen zorgen voor nog meer ongewenste druk, en zo kom je vanzelf tot een staat van overspannenheid of zelfs tot een burn-out.

Neem afstand, laat je paard even voor wat ze is,doe alleen het hoogstnoodzakelijke, het maakt je echt gen dierenbeul als je alleen voert en een paar maanden niet rijdt.
Ik ken ook goed het werken op een sta in de ochtend en vervolgens de fut écht nie meer hebben om je eigenpaard nog te "doen". dat is echter niet de oorzaak van je dilemma, TS, dat ligt verder (dieper) terug. Het is je allemaal te veel geworden, je VOELT je ook duidelijk ok overvraagd (met name doe je dit zelf, je verwacht dat je alles even goed en met dezelfde intensiteit kunt uitvoeren) maar... guess what... nobody is perfect.
'
In dit stadium zou ik (maar ik ben TS niet natuurlijk) het nemen van een beslissing omtrent het paard, en met name de verkoop ervan even opschorten, aangezien ik het idee heb dat TS zichzelf een beetje kwijt is.
Geef het tijd S, stuur je merrie maar even op weidevakantie. Tot je de boel weer wat op een rijtje hebt.
Een schop onder je hol of ander dwangmiddel zal in dit geval waarschijnlijk méér druk op TS leggen, en om die reden ook niet gaan werken.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 12:55

Ik zou verkopen nog even uitstellen! Dikke kans dat als het weer straks wat beter wordt je sneller uit je 'dipje' komt en dan spijt krijgt. Is er geen (vol)pensionstal dichterbij? Dan hoef je minder te doen en kun je gewoon 1 keer per dag heen en ook vaker rijden, omdat je dan minder gesloopt bent door het vele reizen en doen op stal.
Of inderdaad een of twee nieuwe stalgenootjes zoeken zodat de taken verdeeld kunnen worden.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 13:03

Zo te lezen nog steeds dit dilemma. :(:)

Ik denk dat je optie 2; verhuizen, de beste optie is.

Maar niet terug naar je vorige stal, naar een andere plek. Waar ze ook meer buiten is, waar het ook niet zo druk is en wat voor jou minder druk geeft omdat ze gevoerd, buiten en binnen gezet (en er misschien gemest) wordt.
Ze zijn soms moeilijk te vinden, deze plekken, maar ze zijn er zeker wel. Goed zoeken, navraag doen en soms kom je bij mensen thuis op het meest gouden plekje uit. :j

Verkopen? Ik denk dat je daar spijt van gaat krijgen.

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 13:14

Aller eerst, in ieder geval sterkte met je beslissing!

Persoonlijk zou ik ook zeggen verhuizen.
Je hebt nu totaal geen tijd voor jezelf, en alle tijd en energie gaat in je paard.
Je paard staat nu op een super plekje zo te horen maar dit is blijkbaar alleen een super plekje voor haar en dus niet voor jou. Het zou een plek moeten zijn waar jullie het allebei naar je zin hebben.

Verkopen kan je altijd nog doen, of je ze nu verkoopt of over een paar maanden of een jaar dat maakt niet zo veel uit. Maar deze keuze zou ik als laatste houden en kijken of er niet iets is wat je eerst kan doen om eventueel het plezier weer terug te krijgen.
Zou toch kijken naar een andere stalling waar in ieder geval het voeren voor je word gedaan en misschien toch op zoek naar een bijrijder.
Wie niet waagt die niet wint, er zijn (moeten) toch genoeg bijrijders zijn die serieus en betrouwbaar zijn.

Ook ik denk dat je van verkopen spijt gaat krijgen.

In ieder geval heel veel succes en sterkte!
Laatst bijgewerkt door Estherr__1 op 15-02-16 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt