Nav topic ongevallen, waar zijn deze ongelukken gebeurt?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Waar en wanneer gebeuren de meeste gevallen te paard?

Manege
19 (5%)
Manege springen
35 (9%)
Manege dressuur
17 (4%)
Manege mennen
1 (0%)
Manege les
27 (7%)
Thuis
27 (7%)
Thuis dressuur
30 (8%)
Thuis springen
22 (6%)
Thuis mennen
2 (0%)
Thuis Les
8 (2%)
Buitenrit
63 (17%)
Menrit
5 (1%)
Cross
8 (2%)
Cross wedstrijd
9 (2%)
Dressuur wedstrijd
5 (1%)
Springen wedstrijd
11 (3%)
Endurance wedstrijd
2 (0%)
Mennen wedstrijd
Geen stemmen
Longeren
2 (0%)
Werken aan de hand
7 (1%)
Schiktraining
2 (0%)
Verzorging/zadel algemeen
25 (6%)
Onderweg met/in de trailer
6 (1%)
Stal
19 (5%)
Anders
12 (3%)

Totaal aantal stemmen: 364

ninji

Re: Nav topic ongevallen, waar zijn deze ongelukken gebeurt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:55

Jeetje wat een nare ongevallen staan hier tussen :(
Mijn ergste ongeval is in het bos gebeurd, op een manegepaard. Paard wou rollen, ging liggen en ik kwam er met mijn been onder. Toen ik mezelf eraf wou slepen en mijn arm op de grond zette, rolde paard om en daar ging mijn schouder uit de kom. Is in 6 jaar tijd 20 x uit de kom gegaan, toen besloot ik me te laten opereren :Y)
Natuurlijk ben ik in al die tijd dat ik rij ook 100.000 x van een pony afgevlogen. Met springen op de manege, verzorgpony's, buitenrijden, eigen pony, eigenlijk alles wel.
Maar gelukkig buiten stijfheid, spierpijn en een kneuzing heb ik er niks aan overgehouden.
Als ik andere antwoorden lees besef ik dat ik tot nu toe behoorlijk geluk heb gehad met mezelf.

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:14

Op de manege tijdens les; alleen maar een paar blauwe plekken.
Bij de instructrice thuis tijdens les; hersenschudding, gekneusd stuitje en gekneusde ribben.
Tijdens de verzorging; gebroken teen.
Op pensionstal tijdens rijden; hersenschudding en gekneusd stuitje.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:20

Paard_Aap schreef:
@NatasjavE
Ja het kan echt...heb ik ook een keer gehad. Op pony kamp lag er een boom over het pad dus wij moesten daar omheen. Door de bosjes en jawel we liepen door een nest van bijen/wespen heen. Die werden echt wel agressie toen. :=
Het was ook een klein drama. Alle paarden op hol, paarden gestoken, mensen gestoken (waarvan 1 ook nog eens allergies), twee waren gevallen, een samen met de teugel achter een boom blijven haken en er afgeworpen waarbij de teugel van het paard braken...

Oh ik geloofde het direct maar je hoort het niet zo vaak.
Klinkt inderdaad als heftige toestand.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 15:25

NatasjavE schreef:
beatje schreef:
Ik heb 3 ongelukken gehad op buitenrit,2x door een aanval van een hond en 1x door een aanval van bijen,daar zijn we over de kop gegaan een sloot in.Dat was het ongeluk waar ik het meest geschrokken ben maar het minst aan over heb gehouden.Alleen heel veel bijen en mieren steken,daar ben ik wat ziek van geweest.
Van de honden aanval heb ik een gebroken staartbeen over gehouden en de andere keer een afgescheurde schouderspier,daar heb ik dan ook van in het ziekenhuis gelegen.Honden eigenaar is toen er ook snel vandoor gegaan dus ook geen claim kunnen indienen.

Aanval van bijen??? :wow:

Yup,op een zandpad,de heenweg ook langs gereden in stap en terug kwamen we in galop over het pad,dus waarschijnlijk een nest verstoord en een hele zwerm ging in de aanval.Mijn paard wilde vluchten door een wei in te springen alleen zat er een verborgen sloot en een loshangende prikkeldraad tussen zodoende gingen we over de kop.En laten er toen nog ook rooie mieren op de grond zitten die vervolgens in mijn broek kropen.Ik zat onder de bijt en steek wonden mijn paard een wond op haar been van het prikkeldraad.Achteraf was het wel komisch.heb terplekke mijn broek uitgedaan omdat ik zo gestoken werd :-).Het leek een beetje op een tekenfilm.Maar op het moment zelf was het dikke paniek.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 16:32

Ik was op de terugweg van een buitenrit naar huis toen mijn merrie schrok van een grote speelbal die in een paardenwei lag en tegen het hek waaide, naast het pad waar ik overheen reed.
Ze schoot achteruit, maar daar was een greppel en voor ik het besefte vlogen we achterover de greppel in en lag ze bovenop me...

goldenarrow

Re: Nav topic ongevallen, waar zijn deze ongelukken gebeurt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 11:19

RT-V --> PP

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 12:17

2x naar het ziekenhuis geweest vanwege ongelukjes met paarden.

De eerste keer was door een val van een jong paard in de binnenbak tijdens stage.
Ik vond het paard te gespannen om op te stappen maar werd "gedwongen" door mijn stage begeleider.
Hij vond het nodig mij eraan te herinneren dat ik vlak voor mijn eindbeoordeling zat en vroeg mij wie er meer verstand van zaken had.

De tweede keer was thuis toen ik een lastig paard naar de weide bracht. Het paard liep naast mij, schrok en dreigde bovenop mij te springen. Ik stak een arm uit om dat te voorkomen en daardoor sprong het paard tegen mijn hand aan waarin ik ook het halstertouw had. Achteraf had ik op dat moment los moeten laten, maar ik was bang dat het paard mij in het voorbij gaan zou kunnen raken en bleef daarom vasthouden.
Hierdoor is mijn strekpees van mijn ringvinger geknapt en is het gewricht beschadigd.

Als ik mensen halstertouwen verkeerd zie vasthouden dan kan ik het niet laten om te waarschuwen, ik had het op de juiste manier vast en heb toch letsel opgelopen. Moet je nagaan wat er dan wel niet kan gebeuren als je het touw verkeerd vasthoudt.