Wat hebben jullie geregeld voor je paard als je er plots nie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 10:35

Mijn man en ik rijden hem beiden, paard is ook van ons allebei. Als 1 van ons er niet meer is gaat het paard dus naar de ander. Als we er beiden niet meer zijn wordt hij verkocht. Rest van de familie heeft niks met paarden. Hij staat in volpension, verzorging gaat dus gewoon door zo lang hij niet verkocht is.

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 10:41

Ik werk nu al zo'n 9 jaar vrijwillig op een stal met oudjes. Nu is het daar zo geregeld dat mocht de eigenaresse overlijden de complete stal over gaat naar haar ex-vriend (zijn goede vrienden gebleven). Echter is heeft hij geen kennis van paarden. Dan kom ik in beeld. Ik neem de complete management van de stal over en zal opzoek gaan naar nieuwe baasjes. Echter een gedeelte laat ik dan inslapen.
Bij overlijden van mij gaan mijn paard en pony naar de staleigenaresse. Zij weet wat haar te wachten staat. Mocht zij niet meer leven gaan ze naar mijn ouders. Mij paard (oudje) wordt dan ingeslapen en pony wordt grasmaaier

Anoniem

Re: Wat hebben jullie geregeld voor je paard als je er plots nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:55

Ik ga morgen maar eens een Codicil uitschrijven.
Kun je hierin ook vermelden aan wie je je paard achterlaat?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:05

Ze zullen hier wel naar m'n vrouw gaan, wat die er dan mee doet moet ze dan maar zien. Eerlijk gezegd kan ik me daar niet zo druk om maken.
Tuurlijk wil ik dat m'n paarden een fijn leven hebben, maar gaan ze naar de slager dan is dat haar keuze.
Andersom zal het ook zo zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:16

Apacheshadow schreef:
Ik werk nu al zo'n 9 jaar vrijwillig op een stal met oudjes. Nu is het daar zo geregeld dat mocht de eigenaresse overlijden de complete stal over gaat naar haar ex-vriend (zijn goede vrienden gebleven). Echter is heeft hij geen kennis van paarden. Dan kom ik in beeld. Ik neem de complete management van de stal over en zal opzoek gaan naar nieuwe baasjes. Echter een gedeelte laat ik dan inslapen.
Bij overlijden van mij gaan mijn paard en pony naar de staleigenaresse. Zij weet wat haar te wachten staat. Mocht zij niet meer leven gaan ze naar mijn ouders. Mij paard (oudje) wordt dan ingeslapen en pony wordt grasmaaier

Vrienden,ex-vrienden,verzorgsters,staleigenaren etc.etc. erven helemaal niets als jij overlijdt en geen testament hebt gemaakt waarin je hen begunstigt.Al je bezittingen gaan dan naar familie. Ook je vriend, als je daar niet mee getrouwd bent, erft niets van je! Mits je dus een testament hebt gemaakt.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:17

en wat dan als je geen familie meer hebt?
wat doen ze er dan mee?
Laten verhongeren op de wei (mijn beesten staan op eigen terrein waar niemand anders komt behalve ik)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:17

Wij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen en paard van onder goederen dus het wordt het probleem van mijn man.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:19

Mijn oude paard moest echt voor altijd blijven, dat had ik ook zo met mijn ouders afgesproken. Nu heb ik twee jonge Lusitano's en die mogen gewoon verkocht worden. Ik kan andere mensen niet verplichten zoveel geld en tijd te stoppen in mijn hobby als ik er niet meer ben.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:34

Morrie schreef:
en wat dan als je geen familie meer hebt?
wat doen ze er dan mee?
Laten verhongeren op de wei (mijn beesten staan op eigen terrein waar niemand anders komt behalve ik)

Iedereen heeft ergens nog verre familie, die wordt dan gezocht.Maar jij moet wel anderen laten weten dat je ergens dieren hebt staan die verzorgd moeten worden.

Pferdchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:43

Ik had er ooit eentje in gezamenlijk eigendom met iemand die geen efgenaam van mij zou zijn. Als mij iets overkomen zou zijn, denk ik dat hij "mijn helft" van het paard zondermeer zou mogen houden van mijn formele erfgenamen. Andersom zou dat vast ook zo zijn geweest. Wie de eigenaar van het paard was (wij samen in dit geval) stond sowieso nergens geregistreerd. Ik denk verder dat de emotie over waar het paard vervolgens verder gaat leven, meer een beleving van de eigenaar is, dan van het paard zelf

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:57

Morrie schreef:
dat heb ik toevallig net geregeld.
Tot voor kort had ik stalhulp die de eerste opvang kon doen, maar die heb ik nu niet meer, familie heb ik ook niet (een moeder van 90 in een verzorgingstehuis) dus ik heb net alles op papier gezet.

Niet dat ik van plan ben om het tijdelijke voor het eeuwige te verwisselen, maar ik zit dagelijks op de snelweg en dan is het zo gebeurd als je pech hebt.

Mijn stal is zo afgelegen dat niemand het zal merken als ik er niet meer kom, dan verhongeren ze

Tip! Stop een geplastificeerd kaartje in je portemonnee met de melding dat ingeval van nood ''deze'' actie moet worden ondernomen voor de omschreven dieren.
En met deze bedoel ik het bellen van een bepaald nummer, of het adres van de stallen of iets anders.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:00

jorika1986 schreef:
Morrie schreef:
dat heb ik toevallig net geregeld.
Tot voor kort had ik stalhulp die de eerste opvang kon doen, maar die heb ik nu niet meer, familie heb ik ook niet (een moeder van 90 in een verzorgingstehuis) dus ik heb net alles op papier gezet.

Niet dat ik van plan ben om het tijdelijke voor het eeuwige te verwisselen, maar ik zit dagelijks op de snelweg en dan is het zo gebeurd als je pech hebt.

Mijn stal is zo afgelegen dat niemand het zal merken als ik er niet meer kom, dan verhongeren ze

Tip! Stop een geplastificeerd kaartje in je portemonnee met de melding dat ingeval van nood ''deze'' actie moet worden ondernomen voor de omschreven dieren.
En met deze bedoel ik het bellen van een bepaald nummer, of het adres van de stallen of iets anders.

tnx voor de tip, ik heb een ICE (in case of emergency) app op mijn iPhone die iedereen kan openen, daarin staan, behalve mijn eigen (medische) gegevens, 3 tel.nrs. en precies de plaats waar mijn dieren te vinden zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 17:46

Pferdchen schreef:
Ik had er ooit eentje in gezamenlijk eigendom met iemand die geen efgenaam van mij zou zijn. Als mij iets overkomen zou zijn, denk ik dat hij "mijn helft" van het paard zondermeer zou mogen houden van mijn formele erfgenamen. Andersom zou dat vast ook zo zijn geweest. Wie de eigenaar van het paard was (wij samen in dit geval) stond sowieso nergens geregistreerd. Ik denk verder dat de emotie over waar het paard vervolgens verder gaat leven, meer een beleving van de eigenaar is, dan van het paard zelf

Bij erven gaat het niet alleen over emotie maar ook over geld. Overbijna elke erfenis komt onenigheid. Als jij voor de helft eigenaar van een kostbaar [in geld] paard bent dan zou ik toch gewoon zakelijk iets officieel laten vastleggen. Een testament kost zo'n 300 euro, en dat kan een heleboel ellende voorkomen.

Pferdchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 18:21

@anjali Dat ligt ook een beetje aan de "financiele waarde" van het paard. Voor elk van ons was het paard goud waard, maar in ons geval zou de "marktwaarde" echt geen ruzies opleveren. Zeker als één van ons weg zou vallen, dan was het paard de ander zondermeer gegund door onze beider erfgenamen. Ze zouden juist opgelucht zijn niet de zorg voor het paard te krijgen. Bij paarden met een hoge "marktwaarde" kan het uiteraard heel anders uitpakken en is het vastleggen van afspraken inderdaad nogal verstandig om te doen