Paard verkopen of een tweede nemen? Help, dringend!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Re: Paard verkopen of een tweede nemen? Help, dringend!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 23:50

De ruiter/eigenaar is zelfverantwoordelijk voor wat het paard leert. Dus als hij niet goed is in dressuur zul je het hem zelf moeten leren. Elk paard zou tot het Z moeten kunnen komen tenzij hij vier kromme benen heeft. Of jij daarvoor de kennis en kunde hebt zal moeten blijken.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 00:00

Het probleem is dus dat jij wat verder wilt komen dressuurmatig, dat dat niet lukt en hij het stom vindt?

Geen enkel paard zal dressuur leuk vinden als het niets voor hem doet (losser maken in het lichaam enz). Springen zal hij niet gaan missen, want zo denken paarden niet.

Ik zou dus van iemand anders les nemen en hem desnoods door een kundig iemand laten rijden. :)

Je kan echt nog wel verder komen met hem!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 00:48

cissy schreef:
De ruiter/eigenaar is zelfverantwoordelijk voor wat het paard leert. Dus als hij niet goed is in dressuur zul je het hem zelf moeten leren. Elk paard zou tot het Z moeten kunnen komen tenzij hij vier kromme benen heeft. Of jij daarvoor de kennis en kunde hebt zal moeten blijken.

Ik hoor iedereen alleen maar over wat het paard zou moeten KUNNEN. Niemand, behalve de ts, heeft het over wat het paard WIL. Als dat beestje nou blij wordt van springen, wie ben jij dan als eigenaar om te bepalen dat het beest toch echt moet dressuren?
En ja, hij zal heus Z kunnen lopen, ik ben de laatste die gaat zeggen dat ie dat niet kan (heb namelijk zelf met allerlei kan-nietjes Z gereden).
Ik neem aan dat de ts haar paard zelf het beste kent, en als zij aangeeft dat het paard dressuur niet zo leuk vindt, maar springen wel, dan zou ie toch beter op zn plek zijn bij een springruiter lijkt me. Maar dat is mijn mening

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 01:22

Is dressuur belangrijker dan je paard? Als je van hem houdt, waarschijnlijk niet.

Je zoekt daarnaast anders een onbeleerd dressuurpaard. Nu heb je toch hetzelfde zo'n beetje- maar dan is het paard qua rijden beleerd.

Als in dit geval je paardendroom groter is dan je droompaard, kun je misschien beter op zoek gaan naar een ander; maar wellicht vind je nooit precies wat je zoekt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 05:56

Is het geen optie voor je om je huidige paard dan eens een 2-3 maanden goed door te laten rijden? Kans is groot dat je er dan hartstikke leuk mee verder kan. Ik heb namelijk vooral heel erg het gevoel dat je aanloopt tegen iets dat gewoon prima opgelost kan worden. Want nergens lees ik onoverkomelijke problemen of ook maar iets waarin ik echt een probleem zie. Buiten dat jullie als combinatie op dit moment niet verder komen. Maar dat is niets om je voor te schamen, gebeurt iedereen weleens en het belangrijkste is dat je dat aan durft te geven. Ik vind het alleen zo jammer dat je opgeven lijkt te verkiezen boven zoeken naar een oplossing. 12 is nog helemaal niet oud, paard kan echt nog uitstekend leren om correct te gaan bewegen. Nu vind hij het natuurlijk niet leuk, voor een paard is het ook niet prettig bewegen als hij niet los durft of kan laten. Maar als je dat kunt doorbreken, en dat hoeft je helemaal niet perse zelf te doen, krijgt hij er straks weer plezier in en ik denk echt dat je dan nog versteld zult staan van wat jullie samen eigenlijk kunnen.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 06:37

Als je je paard met een neckrope kan rijden, dan heb je toch al een fantastische basis?

Ik vermoed dat het paard van de jonge TS enorm veel talent heeft, ook in de dressuur, maar dat ie meer uitdaging zoekt.
TS kan jij niet ergens of bij iemand een paar lessen op een ander paard nemen? Hier kan je veel van leren en dit toepassen op je eigen.
ik vermoed namelijk dat jij ook wil leren en dat je momenteel niet helemaal meer begrijpt hoe je verder kan komen in de dressuur.

Van hoeveel mensen heb je nu momenteel les?

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 07:47

Verder gaan met je eigen paard. Schouders eronder en een goede instructeur (één, niet verschillende). Misschien dat het paard t wel kan maar dat jij niet weet hoe je het eruit moet rijden. Voordat ie kan springen moet hij toch echt een goede basis hebben. Paardrijden is hard werken en dit is een mooi leermoment voor jou. Geen 1 paard loopt namelijk automatisch een b proef.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 07:58

"Hij mist de basis" zeg je ergens. Niets zo leuk om een paard dat weer/alsnog bij te brengen. Super dankbaar werk. Ik heb vastgeroeste, onbespiede, afgestompte paarden enorm zien opknappen. Gaat dat 1,2,3? Nee. Dat kost tijd. Maar die heb je, je bent pas 17, toch?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 08:05

Mis jij zelf niet een basis? Een basis om de tijd te nemen met je paard en er achter te komen dat als je deze maand 20 cm kunt springen je de volgende maand naar 30 kunt en met een half jaar rond een meter kunt springen omdat je het zelf aandurft? Niet alles is te dwingen en zeker rijkunst niet. Krijg het idee dat het vandaag klaar moet en als dat niet gaat dan hoef je ook niet meer. Geen paard die het vanzelf doet ze hebben allemaal een ruiter nodig die de goede hulpen geeft en als je dat niet lukt neem dan goede kritische les die je niet naar de mond praat maar je wijst op de dingen die je anders moet gaan doen.

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 08:35

Je kan ook een leaser/ bijrijder zoeken die lekker met hem durft te springen! Inderdaad lekker voor je paard z'n koppie als hij springen leuk vindt.
Die kan wat betalen voor het rijden. Heb jij geld voor dressuurlessen.
Want ook een springpaard moet goed zijn aan de basis dressuur om fijn te kunnen springen.
Paard blij, jij blij, leaser blij. Iedereen blij!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 08:54

Met een nieuw paard is het probleem voor jou wellicht opgelost, maar wat lost dat voor Diallo op? Je zegt dat hij gek is op springen maar wandelingetjes met hem maken lijkt me niet bepaald een waardig vervangende activiteit. Daar kon je nog weleens een strontvervelend paard van krijgen omdat hij zijn ei niet kwijt kan.
Als je daadwerkelijk zoveel van hem houdt als dat jij hier zegt, dan kijk je naar wat het beste is voor het paard.
Mocht er echt genoeg geld zijn voor een tweede paard, dan kun je naar mijn mening dat geld nog beter investeren in goede instructie.
En als ik me niet vergis, heeft de vorige eigenaar van Diallo zich hier inmiddels ook gemeld. Misschien haar eens raadplegen over wat je met het paard kunt doen?
Ik wens je veel succes en wijsheid bij het nemen van een beslissing.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 09:03

Dorine92 schreef:
cissy schreef:

Ik hoor iedereen alleen maar over wat het paard zou moeten KUNNEN. Niemand, behalve de ts, heeft het over wat het paard WIL. Als dat beestje nou blij wordt van springen, wie ben jij dan als eigenaar om te bepalen dat het beest toch echt moet dressuren?
En ja, hij zal heus Z kunnen lopen, ik ben de laatste die gaat zeggen dat ie dat niet kan (heb namelijk zelf met allerlei kan-nietjes Z gereden).
Ik neem aan dat de ts haar paard zelf het beste kent, en als zij aangeeft dat het paard dressuur niet zo leuk vindt, maar springen wel, dan zou ie toch beter op zn plek zijn bij een springruiter lijkt me. Maar dat is mijn mening

Geen enkel paard dat zich vasthoud vindt dressuur leuk. Denk je dat als het rug vastzetten en zwaar maken niet opgelost wordt, over pakweg een jaar springen nog wel leuk is voor 'm? Ik denk namelijk dat hij er dan lichamelijk niet beter op wordt. Terwijl als ts het voor elkaar krijgt de dressuurbasis te verbeteren, voor het paard het dressuurwerk leuker word en voor haarzelf het springen waarschijnlijk ook omdat ze simpelweg veel fijner en makkelijker kan rijden dan. Paard hoeft inderdaad geen Z te gaan lopen, maar ermee stoppen 'omdat een springpaard geen dressuur wil/kan/doet' lijkt me de oplossing niet echt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 09:05

xTitanic schreef:
Pijnlijk om dit te lezen via bokt, maar ik begrijp dat je dit ook niet direct durft zeggen tegen mij. Ik ga mijn mening niet geven over wat je nu moet doen met Diallo.. doe waar je je goed bij voelt. Maar als het op een punt komt dat je denkt dat de beste optie is hem te verkopen, ga ik er proberen ALLES aan doen hem terug te nemen, ik vind persoonlijk dat ik er veel mee heb bereikt, trek nog eens goed je ogen open want voor fantastisch paard je onder je kont hebt.

Ik neem aan dat Diallo jouw paard is geweest?
Dressuurde jij hem niet, of is de rijvaardigheid het probleem? Als het jouw paard is geweest heb jij daar neem ik aan wel een beetje zicht op.

TS, je hebt goed les zeg je. Heeft jouw instructeur / instructrice er al eens op gereden en wat zegt die ervan.

Ik ben net als de rest van mening dat ieder - gezond - paard het Z moet kunnen bereiken. Als het paard nu vast zit in de rug, zul je daar wat aan moeten doen. Een osteopatische behandeling en een poosje lang/laag longeren kan wonderen doen.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 09:07

Oef, ik vind het wel heel naar dat je dit zo op bokt knalt en Nenah er via hier achter moet komen. Dat vind ik alles behalve netjes, zeker omdat zij zich nu ook in een nare positie bevindt.

Dat terzijde. Ik lees vooral een verhaal van opgeven. Je hebt een goede band met dit paard en in potentie kan dit paard echt wel een proefje lopen. Er zijn zo veel verschillende oplossingen, maar wat er bij jou binnen schiet is opgeven. Dat vind ik zonde.

Laat een ander met regelmaat springen, wissel je dressuurwerk af, pak balkjes mee, laat je paard een tijdje doorrijden enzovoorts.

Daarnaast zou ik het persoonlijk niet eens voor durven stellen, een 2e paard. Je ouders betalen alles en dan kom jij aan 'oh ja hij is toch niet zo leuk ik wil er nog een'. Ik proef uit je verhaal dat je eigenlijk geen tijd hebt voor een 2e paard, dan zou ik het helemaal niet voor durven stellen!

If all else fails is verkopen misschien het meest eerlijk, maar dan vraag ik me af hoe eerlijk en objectief je na hebt gedacht toen je Diallo kocht.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 10:20

Als je een ouder paard dressuurtechnisch niet kunt verbeteren..ben je ook niet in staat een jong paard op te leiden.

Mijn advies is dus ook om een kundige instructeur te zoeken om te leren hoe je op een plezierige manier voor beiden dressuurmatig kunt verbeteren. Voor de afwisseling kun je altijd lage gymnastiek/dressuur sprongetjes maken.
Ook denk ik dat je baat hebt bij grond en longeerwerk, ook onder begeleiding van een goede instructeur zo kun je een paard leren zijn lijf goed te gebruiken zonder een ruiter die eventueel in de weg zit.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:02

Ik zou niet zo snel voor een 2e paard gaan, als ik er geen tijd voor zou hebben. Dan zou ik eerder mijn paard verkopen aan iemand, die wél in zijn behoeftes mee kan gaan en zelf op zoek gaan naar een paard, waarmee jij dressuur kunt rijden.

Of met goede ( een andere?) instructie kijken, of je meer uit je paard kunt halen.

Maar Wat Dorinne zegt is belangrijk : het moet voor het paard ook leuk blijven. Je kunt met hangen en wurgen wel dresuur willen rijden, sommige paarden vinden er gewoon niets aan.

Volgens mij heb jij een erg leuk en veelzijdig paard :-)

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:17

Ik zou met de dressuur gewoon even weer bij de basis beginnen, mijn pony heeft nooit echt dressuur hoeven rijden en ik vind wel dat ze gewoon laag en rond en alles moet kunnen. Nu 2 jaar later met een en inmiddels 17 jarige pony, krijg ik vaak te horen dat ze nog nooit zo goed dressuur heeft gelopen, dus ik zou je nu gewoon richten op loswerken , wijken, schouder binnenwaarts etc.... Zodat hij goed los komt en het belangrijkste zijn rug goed gaat gebuiken.

Als ik het zo lees lijkt het net alsof je er geen tijd aan wil besteden om zijn basis goed te krijgen, en meteen wil dat hij alles kan

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 22:17

Babootje schreef:
xTitanic schreef:
Pijnlijk om dit te lezen via bokt, maar ik begrijp dat je dit ook niet direct durft zeggen tegen mij. Ik ga mijn mening niet geven over wat je nu moet doen met Diallo.. doe waar je je goed bij voelt. Maar als het op een punt komt dat je denkt dat de beste optie is hem te verkopen, ga ik er proberen ALLES aan doen hem terug te nemen, ik vind persoonlijk dat ik er veel mee heb bereikt, trek nog eens goed je ogen open want voor fantastisch paard je onder je kont hebt.

Ik neem aan dat Diallo jouw paard is geweest?
Dressuurde jij hem niet, of is de rijvaardigheid het probleem? Als het jouw paard is geweest heb jij daar neem ik aan wel een beetje zicht op.

TS, je hebt goed les zeg je. Heeft jouw instructeur / instructrice er al eens op gereden en wat zegt die ervan.

Ik ben net als de rest van mening dat ieder - gezond - paard het Z moet kunnen bereiken. Als het paard nu vast zit in de rug, zul je daar wat aan moeten doen. Een osteopatische behandeling en een poosje lang/laag longeren kan wonderen doen.

Ja, zij rijdt er nu voor mijn les het eerste kwartier mee. De eerste keer dat ze er mee ree zei ze dat ze nog nooit zo'n bakstenen paard had aangevoeld. Ondertussen is dit al wel veranderd. Er is een tijd geweest dat hij echt vanaf het instappen al los kwam, nu duurt het weer een half uur. Diallo is een hoogloper, tijdens longeren loopt hij dan ook met zijn nek hoog…

Fortitude schreef:
Oef, ik vind het wel heel naar dat je dit zo op bokt knalt en Nenah er via hier achter moet komen. Dat vind ik alles behalve netjes, zeker omdat zij zich nu ook in een nare positie bevindt.

Dat terzijde. Ik lees vooral een verhaal van opgeven. Je hebt een goede band met dit paard en in potentie kan dit paard echt wel een proefje lopen. Er zijn zo veel verschillende oplossingen, maar wat er bij jou binnen schiet is opgeven. Dat vind ik zonde.

Laat een ander met regelmaat springen, wissel je dressuurwerk af, pak balkjes mee, laat je paard een tijdje doorrijden enzovoorts.

Daarnaast zou ik het persoonlijk niet eens voor durven stellen, een 2e paard. Je ouders betalen alles en dan kom jij aan 'oh ja hij is toch niet zo leuk ik wil er nog een'. Ik proef uit je verhaal dat je eigenlijk geen tijd hebt voor een 2e paard, dan zou ik het helemaal niet voor durven stellen!

If all else fails is verkopen misschien het meest eerlijk, maar dan vraag ik me af hoe eerlijk en objectief je na hebt gedacht toen je Diallo kocht.

Diallo is en blijft mijn paard. Ik heb enorm veel moeite en tijd in hem gestoken, in tegendeel; Diallo krijgt alles en komt echt niks te kort. Zoals ik hier al in mijn topic zet, ik ben enorm aan hem gehecht. En Nenah heeft zelf al gezegd dat we al enorm ver staan in een korte periode. Dus wat je hier interpreteert alsof ik een verwende tiener ben die niks om Diallo geeft, eerlijk gezegd denk ik dat hij het nog nooit zo goed heeft gehad. Ik heb Diallo in eerste instantie zelf gekocht, ik heb duizenden euro's zelf geïnvesteerd. Ik vind het juist niet netjes om dit zo te gaan voorstellen wanneer je niks van de werkelijke toestand van Diallo of mij weet…

Ondertussen heb ik goed nagedacht en besloten hem niet zo snel op te geven. Ik ga morgen met mijn instructrice praten. Eventueel ga ik hem een maandje laten doorrijden op een goede dressuurstal of gewoon een maand rust nemen om veel grondwerk te oefenen en gewoon even terug opnieuw beginnen.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:27

Mijn paard toen ik die kocht was ook hartstikke stijf, hield stevig vast op rechts en naar mijn idee geen dressuurpaard..
Maar toen ging ik lessen en nog meer lessen, grondwerk en erop. Mijn houding veranderde en daarbij mijn kijk op het rijden. Mijn paard loopt nu lekker los en houdt nergens vast, want ik hou nergens meer aan vast. Ik denk als je veel aan jezelf gaat sleutelen, je paard ook lekker aan het lopen krijgt.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:30

Ga anders eens kijken naar recht richten en centered riding. Als hij eerst zo makkelijk los kwam en nu moeite heeft zit er iets niet goed. Zadel nakijken rug na laten kijken door een goede ostheo.

Als je hem al wil laten rijden door iemand kijk dan goed naar ervaringen van andere mensen. Het zou zonde zijn als hij hardhandig word gedwongen.

Verder qua springen laat anders idd een verzorgster of stalgenoot hem af en toe springen en leer hem vrij springen.

Een tweede paard en zeker een heel jong dier zou ik je afraden.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:38

Wat bedoel je met hoogloper? Ik ken die term niet.

Maar goed dat je iig besloten hebt om niet op te geven. Neem wel je huidige manier van rijden/trainen onder de loep... ga je inlezen, ga ontdekken ... heel veel succes en vergeet niet te genieten van je paard.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 06:44

CalipsoLover schreef:
Diallo is en blijft mijn paard. Ik heb enorm veel moeite en tijd in hem gestoken, in tegendeel; Diallo krijgt alles en komt echt niks te kort. Zoals ik hier al in mijn topic zet, ik ben enorm aan hem gehecht. En Nenah heeft zelf al gezegd dat we al enorm ver staan in een korte periode. Dus wat je hier interpreteert alsof ik een verwende tiener ben die niks om Diallo geeft, eerlijk gezegd denk ik dat hij het nog nooit zo goed heeft gehad. Ik heb Diallo in eerste instantie zelf gekocht, ik heb duizenden euro's zelf geïnvesteerd. Ik vind het juist niet netjes om dit zo te gaan voorstellen wanneer je niks van de werkelijke toestand van Diallo of mij weet…

Ondertussen heb ik goed nagedacht en besloten hem niet zo snel op te geven. Ik ga morgen met mijn instructrice praten. Eventueel ga ik hem een maandje laten doorrijden op een goede dressuurstal of gewoon een maand rust nemen om veel grondwerk te oefenen en gewoon even terug opnieuw beginnen.

Je hoort mij niet zeggen dat hij iets te kort komt en ook niet dat je iets fout doet, hem verkeerd rijdt, niks om hem geeft of weet ik veel. Dus als we het over interpreteren hebben ;)

Ik zeg alleen dat je wel heel snel met een makkelijke oplossing aan kwam zetten en dat ik dat zonde vind. Juist omdat je een band met dit paard hebt en er, als ik foto's e.d. zie, wel meer in zit. En ik zei dat ik het nooit aan mijn ouders had durven voorstellen, denk dat ze daar niet zo heel positief op hadden gereageerd namelijk.

Maar nogmaals, ben je hier dan wel eerlijk en met open ogen ingestapt? Dat is een oprechte vraag. Je kende het paard, je wist hoe hij was neem ik aan?

Goed van je dat je het nog een kans geeft. Een tijdje rust en het dan op een frisse manier aanpakken is soms heel gezond.

boerinnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 07:37

Als je echt gek bent van je paard, en een band hebt, zou ik er samen voor gaan. Dit is zo veel waard.\
Mijn eerste paard was een 12 jarige fokmerrie, die recreatief gereden werd. Je kan je dus voorstellen dat ook zij niet heel soepel en lenig was. Ook ik was nog niet zo ervaren, maar met behulp van mijn instructrice hadden we na een jaar echt een heel ander paard. Het heeft heel wat bloed, zweet, tranen, frustratie gekost, maar als het dan lukt ben je dubbel zo blij.
Als ik jouw was zou ik op zoek gaan naar een goede instructrice en misschien je paard eens na laten kijken door een osteopaat/ chiropractor.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:12

CalipsoLover schreef:
Ja, zij rijdt er nu voor mijn les het eerste kwartier mee. De eerste keer dat ze er mee ree zei ze dat ze nog nooit zo'n bakstenen paard had aangevoeld. Ondertussen is dit al wel veranderd. Er is een tijd geweest dat hij echt vanaf het instappen al los kwam, nu duurt het weer een half uur. Diallo is een hoogloper, tijdens longeren loopt hij dan ook met zijn nek hoog…

Het woord "hoogloper" ken ik eerlijk gezegd ook niet.
Met een poosje "lang en laag longeren" bedoel ik ook longeren met bijzet (chambon of touwtjes).
Paard moet eerst weer terug naar de basis (lang laag en voorwaarts) voor de juiste spierontwikkeling.

Je zegt "er is een tijd geweest dat hij vanaf instappen al los kwam en nu duurt het weer een half uur". Heb je bijgehouden wanneer dat was? Zomer of winter? Heb je zn rug al eens na laten kijken? Als hij in de zomer eerder los is, kun je hem voorafgaand aan het rijden onder de warmtelampen zetten (als je die hebt op stal natuurlijk) of in ieder geval goed warm (met dekentje) instappen. Het kan het best zijn dat hij wat stijver op de spieren is of hier of daar een beetje artrose heeft. Paarden met artrose hebben in de winter vaak wat meer tijd nodig om "op gang" te komen. Voor de spieren kun je een supplement geven, bijvoorbeeld MSM zwavel en vitamine E Selenium.
Naast het rijtechnische deel kunnen er zoveel oorzaken zijn waarom je paard wat stijvig is bij het opstarten.

Voor ons - achter ons toetsenbord - is het ook wat moeilijk om te zien waar het probleem ligt.
Als ik bij Nenah in haar profiel kijk zie ik een leuk goed gebouwd paard dat ontspannen kan lopen. Al is een foto natuurlijk moeilijk beoordelen. Misschien heb jij een (rijtechnisch) probleem, misschien heeft je paard een probleem, misschien is het beide.
Goede keuze om hem even door te laten rijden door een professional. Zo kom je er denk ik wel snel achter waar het probleem zit.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 20:54

Bon, vandaag lang gesprek gehad met mijn privé lesgeefster en verschillende opties bekeken…
Wat ik hier al eerder heb gezegd, en wat mijn lesgeefster vandaag ook tegen mij heeft gezegd is dat Diallo hard en stijf is, en dat altijd wel een beetje zal blijven. Diallo zal waarschijnlijk in het verleden te weinig en te hard zijn aangepakt in de mond en hulpen. Diallo is een paard dat veel voorwaarts - neerwaarts met lange teugel en goed vooruit gereden moet worden. Diallo is geen paard dat je kort kunt nemen en in een krul duwen en dan verwachten dat hij door zijn rug loopt. Wat mij wel logisch lijkt… We starten dus al met een supplement.
Het probleem dat bij mij ligt is dat ik inderdaad te grote verwachtingen heb, en soms nog wat moeilijkheden om Diallo beter aan te voelen.
We zouden dus beginnen met meer voorwaarts neerwaarts te rijden tot hij ontspannen door de rug loopt, voor de rest weinig tot geen zwaardere oefeningen zoals wijken en schouder binnenwaarts enzovoort…
Eventueel eens een osteopaat laten komen en een supplement bijgeven. Meer gaan longeren met bijzetteugels of een pessoa en terug onze vrijheidsdressuur oppikken. De groepslessen zouden we dan ook laten vallen, en 1 keer per week zou eventueel mijn lesgeefster 45 minuten met hem rijden in de week.