Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Yessy schreef:Ik zou m'n droompaard niet laten staan om een beetje slecht gedrag bij de dierenarts. Wel zou ik graag wat meer info van de verkopers willen hebben. Ik zou willen weten of dit eerder voor is gekomen, waarom ze specifiek trapt als de dierenarts aan de benen zit, of ze dit gedrag vaker vertoont, etc. Misschien heeft ze een slechte ervaring met een dierenarts of misschien waren jullie (of de verkopers) wel ontzettend gespannen en reageerde ze daarop.
Waarom moest de merrie trouwens verdoofd worden voor de röntgenologische keuring? Mijn paard is over de jaren heen om wisselende redenen op de foto geweest maar daarbij nog nooit verdoofd.
Paard is niet gevaarlijk ofzo. 
Jipslewe schreef:We hebben besloten dat we de verdere röntgenologische keuring laten doen door een andere veearts, zodat die er ook nog een kijk op heeft. Ook gaan we de eigenaar vragen of we haar 2 weken op proef mogen zodat we zeker kunnen weten of het iets voor ons is en hoe ze zich gedraagd! Ik heb dit samen met mijn instructrise (die al eerder mee is geweest) en mijn moeder besloten!
Heel erg bedankt voor iedereens hulp en het meedenken!

CarpeDiem schreef:Wat heel veel anderen hier zeggen: Wat was de aanleiding van de trap? Schrok ze ergens van, en was de trap een reactie daarop?
Als je zelf aan haar benen zit probeert ze je niet te slaan?! Ik gok op een momentopname, en pech voor de dierenarts. Hoe vervelend ook: Risico van het vak..
Off topic: Verdoven bij een röntgenologische keuring is redelijk normaal. Ter bescherming van mens en apparatuur, maar ook om in 1 x goede fotos te maken (wederom bescherming van mens --> minder fotos --> minder straling voor assistente en dierenarts).
Je wilt ze niet op stal hebben die zeggen: Mijne is zo braaf, die slaat echt niet.. maar als je de plaat in de liezen stopt voor een kniefoto dan vliegen de achterbenen om je oren..
Overigens is het trouwens niet zo dat een paard juist gaat slaan omdat hij verdoofd is.. Dat is echt onzin... Wel is het zo dat met bepaalde middelen paarden niet voelen hoe hard ze slaan, daarom gebruiken veel dierenartsen combinatie sedatie waarbij de huid minder gevoelig wordt én het paard suf wordt.
. Mijn dierenarts weet namelijk dat dit wel zo is en mijn merrie is er een voorbeeld van. Daarom is die na haar operatie zonder verdoving op de foto's gegaan. Met trapte ze omdat ze niet tegen aanraking kon. Zonder ging het super. Airborn schreef:Verstandige keuze om langs andere DA te gaan voor de rest van de rontgenologische keuring en karakter beoordeling.
Moet wel zeggen dat ik er van schrik hoeveel paarden gevaarlijk zijn bij de DA en hoe nonchalant mensen daar mee om gaan. Ik vraag me af of jullie oog hebben voor de veiligheid van de DA en wat jullie doen als de DA met spoed je paard moet helpen.
Airborn schreef:Verstandige keuze om langs andere DA te gaan voor de rest van de rontgenologische keuring en karakter beoordeling.
Moet wel zeggen dat ik er van schrik hoeveel paarden gevaarlijk zijn bij de DA en hoe nonchalant mensen daar mee om gaan. Ik vraag me af of jullie oog hebben voor de veiligheid van de DA en wat jullie doen als de DA met spoed je paard moet helpen.
Airborn schreef:Verstandige keuze om langs andere DA te gaan voor de rest van de rontgenologische keuring en karakter beoordeling.