Help! Wel of niet doen? Aankoop paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 15:39

Heel veel dieren en dus ook paarden reageren op de dierenartsen en dat is niet zo gek.

Want dan krijgen ze prikken en of wanneer ze ziek en of gewond zijn worden ze behandeld en geholpen door de dierenarts......en dus vaak als negatief ervaren door de dieren.

Mijn paard vond alles best maar dat is meer omdat hij door de jaren heen heeft ervaren dat het ook een verlichting betekent / dat hij geholpen wordt om van zijn ongemak en of klachten af te krijgen en voor de prikken is hij niet bang.

Ooit heeft hij de dierenarts bijna in zijn maag met zijn voorbeen gestompt omdat hij het ergens niet mee eens was en zich niet liet behandelen, ook niet met 2 x verdovingen erin. Vreselijk steigeren enzo.
Het ligt eraan wat het heeft en hoe de persoon is.

Laat je er niet door afschrikken.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 15:49

Mijn merrie is ook doodbraaf en kan zonder problemen door mijn kinderen van 6 en (bijna) 3 gepoetst worden. Zelfs als die 3 jarige onder haar doorloopt doet ze niks. Braaf bij de hoefsmid, braaf maar wel op haar hoede bij vreemden alleen die DA he -O-

Als veulen heeft ze een trauma opgelopen voor mannen/spuiten omdat het chippen op de veulenkeuring helemaal verkeerd ging. In het kort: chipper was niet snel genoeg voor haar, na 6 keer proberen heeft een hengstenhouder hem aan de kant geduwd en vliegensvlug de chip erin gedaan. Maar sindsdien heeft ze weinig op met mannen (mijn echtgenoot en de hoefsmid uitgezonderd) en al helemaal niet met de DA.
Inentingen laat ik tegenwoordig op de kliniek doen. Daar kan ze in een opvoelbox en dan is het zo voorbij.
Vorige week had ze (helaas) koliek en ondanks dat ze zich waardeloos voelde heeft ze alsnog moeilijk gedaan met de spuiten. Gevolg in de dagen erna: een enorm dikke opgezette hals omdat ze een keer de naald eruit gewerkt heeft en de DA dus meerdere keren moest prikken terwijl mevrouw nog van alles probeerde om weg te komen.

Mijn Shetlander is ook niet op zijn gemak als de DA komt. Die weet nog steeds dondersgoed dat deze DA zijn balletjes eraf heeft gehaald 10 jaar geleden :D

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 15:50

:( /3 Karakter en gedrag zijn heel iets anders dan gezondheid. Ik ben ooit door een pas aangekocht paard tegen mijn knie getrapt en dat is nooit meer hersteld. komt hard aan hoor!

Susanne

Re: Help! Wel of niet doen? Aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 15:55

Kun je zelf wel normaal aan de benen komen, hoeven krabben enz? Zo ja, dan zou ik dit paard niet laten staan hoor.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:14

Gewoon nemen hoor :j

Kinderpony ( Tinkerruintje) voor een leerling van mij hebben we 3 jaar geleden laten keuren. Naahhh beestje heeft de dierenarts alle hoeken van de stal laten zien, trappen, over de bakrand gesprongen etc. Buigproeven niet uit kunnen voeren.
Letterlijk advies op het keuringsrapport; pony is totaal ongeschikt voor kinderen

Moeder van die leerling belde mij op dat moment in paniek op, we hadden de pony twee keer bekeken daarvoor, en het was echt een superbraaf relaxed diertje.
Vers van de pers uit Engeland, dat wel... 1+1= 2... Ik had al zo'n vemoeden hoe de situatie zat ;)

Pony dus gewoon gekocht en is absoluut 100% het meest brave en lieve dier wat je je ooit hebt kunnen voorstellen. Ga het paard gewoon nog een keer of twee bekijken, kijk of je zelf er een goed gevoel bij hebt, dat is het meest belangrijke.
De reactie bij een dierenarts nadat paard verdoofd is en op de foto moet gaan, vind ik zelf niet heel raar namelijk.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:16

Yessy schreef:
Ik zou m'n droompaard niet laten staan om een beetje slecht gedrag bij de dierenarts. Wel zou ik graag wat meer info van de verkopers willen hebben. Ik zou willen weten of dit eerder voor is gekomen, waarom ze specifiek trapt als de dierenarts aan de benen zit, of ze dit gedrag vaker vertoont, etc. Misschien heeft ze een slechte ervaring met een dierenarts of misschien waren jullie (of de verkopers) wel ontzettend gespannen en reageerde ze daarop.

Waarom moest de merrie trouwens verdoofd worden voor de röntgenologische keuring? Mijn paard is over de jaren heen om wisselende redenen op de foto geweest maar daarbij nog nooit verdoofd.

De paarden worden bij ons altijd verdoofd.
Al 10tallen paarden laten keuren.

Ze moeten 100% stilstaan voor goede foto's.
Vandaar verdoving.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:53

Wacht even, bokkers adviseren over de aankoop van een paard- wat iets anders is dan vertellen dat de aankoop van jou goed heeft uitgepakt.
Op basis van de informatie van ts valt er iig geen onderbouwd advies te geven.
Uiteraard hoop ik dat het goed uitpakt voor TS, maar ze heeft echt advies nodig van iemand die de situatie kan inschatten.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 17:13

ik ben van mening dat je naar je gevoel moet luisteren.

De dierenarts heeft het paard goedgekeurd of afgekeurd en daar kun je je mening natuurlijk op baseren.
de mening van de dierenarts hoort hier buiten te staan.

Maak een keuze waarbij je je goed voelt.

mystica11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 17:19

Vreemde reactie van de veearts. Dieren gedragen zich altijd anders bij de dokter. Hoeveel honden happert er niet naar de dierenarts die anders geen vlieg kwaad doen. Ik zou me niet laten leiden door het advies van de arts maar lekker doen wat jullie hart ingeeft.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 17:38

Verdoven voor foto's is normaal.
Paard moet stilstaan en een rillerige die in de dure apparatuur springt zit ook niemand te wachten .

Maar een paard krijgt toch alles om hem heen mee. Maar merkt dat hij niet normaal kan reageren.
En dan is een trap als deze niet zo raar.

Ga nog een keer naar het paard toe.
Kijk eens wat hij doet in een wat onzekere positie voor hem. Flipt hij dan ook. Of juist niet.

appydale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 17:42

We hebben besloten dat we de verdere röntgenologische keuring laten doen door een andere veearts, zodat die er ook nog een kijk op heeft. Ook gaan we de eigenaar vragen of we haar 2 weken op proef mogen zodat we zeker kunnen weten of het iets voor ons is en hoe ze zich gedraagd! Ik heb dit samen met mijn instructrise (die al eerder mee is geweest) en mijn moeder besloten!
Heel erg bedankt voor iedereens hulp en het meedenken!

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 17:43

Als het paard verder gezond is, lekker kopen. Hoevaak zie je je droompaard voorbij komen? En zovaak heb je dierenarts hopelijk niet nodig :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 17:49

Joh, niets van aantrekken. :) Paard is niet gevaarlijk ofzo.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 17:50

Mijn bijna 6 jarige zelfgefokte merrie gaf afgelopen zomer ook ineens een trap terwijl ik haar hoeven aan het uitkrabben was. Ik heb daarbij heel veel geluk gehad want ze raakte mij vol op mijn neus en mond maar behalve een bloedneus en lip niets aan over gehouden.

Merrie is verder echt heel lief en doet geen vlieg kwaad.
Aan haar verleden kan het niet liggen omdat ze altijd bij ons heeft gestaan en ze geen nare ervaring heeft.
Gewoon een keer pech.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:04

Jipslewe schreef:
We hebben besloten dat we de verdere röntgenologische keuring laten doen door een andere veearts, zodat die er ook nog een kijk op heeft. Ook gaan we de eigenaar vragen of we haar 2 weken op proef mogen zodat we zeker kunnen weten of het iets voor ons is en hoe ze zich gedraagd! Ik heb dit samen met mijn instructrise (die al eerder mee is geweest) en mijn moeder besloten!
Heel erg bedankt voor iedereens hulp en het meedenken!

Supergoede keuze :j
Zo is het ook iets beter in te schatten hoe het werkelijke gedrag van dit paard gaat zijn hopelijk

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:08

Ik zou 'm er inderdaad zeker niet op laten staan. Als die verder niet trapt...

Edit, zie dat er een keuze is gemaakt. Super keuze!

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:19

Wat heel veel anderen hier zeggen: Wat was de aanleiding van de trap? Schrok ze ergens van, en was de trap een reactie daarop?
Als je zelf aan haar benen zit probeert ze je niet te slaan?! Ik gok op een momentopname, en pech voor de dierenarts. Hoe vervelend ook: Risico van het vak..

Off topic: Verdoven bij een röntgenologische keuring is redelijk normaal. Ter bescherming van mens en apparatuur, maar ook om in 1 x goede fotos te maken (wederom bescherming van mens --> minder fotos --> minder straling voor assistente en dierenarts).
Je wilt ze niet op stal hebben die zeggen: Mijne is zo braaf, die slaat echt niet.. maar als je de plaat in de liezen stopt voor een kniefoto dan vliegen de achterbenen om je oren..

Overigens is het trouwens niet zo dat een paard juist gaat slaan omdat hij verdoofd is.. Dat is echt onzin... Wel is het zo dat met bepaalde middelen paarden niet voelen hoe hard ze slaan, daarom gebruiken veel dierenartsen combinatie sedatie waarbij de huid minder gevoelig wordt én het paard suf wordt.

appydale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 18:24

CarpeDiem schreef:
Wat heel veel anderen hier zeggen: Wat was de aanleiding van de trap? Schrok ze ergens van, en was de trap een reactie daarop?
Als je zelf aan haar benen zit probeert ze je niet te slaan?! Ik gok op een momentopname, en pech voor de dierenarts. Hoe vervelend ook: Risico van het vak..

Off topic: Verdoven bij een röntgenologische keuring is redelijk normaal. Ter bescherming van mens en apparatuur, maar ook om in 1 x goede fotos te maken (wederom bescherming van mens --> minder fotos --> minder straling voor assistente en dierenarts).
Je wilt ze niet op stal hebben die zeggen: Mijne is zo braaf, die slaat echt niet.. maar als je de plaat in de liezen stopt voor een kniefoto dan vliegen de achterbenen om je oren..

Overigens is het trouwens niet zo dat een paard juist gaat slaan omdat hij verdoofd is.. Dat is echt onzin... Wel is het zo dat met bepaalde middelen paarden niet voelen hoe hard ze slaan, daarom gebruiken veel dierenartsen combinatie sedatie waarbij de huid minder gevoelig wordt én het paard suf wordt.

Zelf was ik er niet bij toen het gebeurde. Ik ben 16 dus mocht er nog niet bij zijn (mag alleen 18+). Ik weet dus helaas niet precies hoe het gebeurde. Verder met aanraken van de achterbenen door eigenaar en door mij heel erg braaf. Deed niets. Bij de dierenarts tilde ze haar been op om "haar hand te vermijden" maar niet op te slaan.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:29

Verstandige keuze om langs andere DA te gaan voor de rest van de rontgenologische keuring en karakter beoordeling.

Moet wel zeggen dat ik er van schrik hoeveel paarden gevaarlijk zijn bij de DA en hoe nonchalant mensen daar mee om gaan. Ik vraag me af of jullie oog hebben voor de veiligheid van de DA en wat jullie doen als de DA met spoed je paard moet helpen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:38

CarpeDiem, dat jij het niet kent betekend niet dathet onzin is hoor :+ . Mijn dierenarts weet namelijk dat dit wel zo is en mijn merrie is er een voorbeeld van. Daarom is die na haar operatie zonder verdoving op de foto's gegaan. Met trapte ze omdat ze niet tegen aanraking kon. Zonder ging het super.
Niks onzin noemen waar je het fijne niet van weet...

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:41

Airborn schreef:
Verstandige keuze om langs andere DA te gaan voor de rest van de rontgenologische keuring en karakter beoordeling.

Moet wel zeggen dat ik er van schrik hoeveel paarden gevaarlijk zijn bij de DA en hoe nonchalant mensen daar mee om gaan. Ik vraag me af of jullie oog hebben voor de veiligheid van de DA en wat jullie doen als de DA met spoed je paard moet helpen.

Als mijn da mijn paard met spoed moet helpen mag hij niet verdoven. Alleen plaatselijk maar niet suf maken. Dan slaat ze.
De ruinen mag hij juist platspuiten.

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:47

Goed idee om andere dierenarts te laten checken en haar op proef te vragen!
Lijkt mij wel fijn als je samengesteld wilt rijden dat ze ook braaf is bij de dierenarts?
Dan moet ze toch ook gecheckt kunnen worden.
Veel succes met je keuze!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:48

Airborn schreef:

Ik had een heel braaf paard.. echt braaf braaf.
Ook de DA kon er echt alles mee doen... totdat hij ziek werd en in een korte periode veel onderzoeken moest krijgen.
Maag en darm onderzoek was er 1 van (ook diverse keren om herstel te controleren).
Daarna vond hij de DA een stuk minder aardig en sloeg ook uit van achteren toen hij wilde op voelen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:51

Ga bij jezelf te rade of je ook zo verliefd bent dat het paard geen fouts meer kan doen meer bij jou. Als dat zo is zit je in een gevaarlijke positie, het is dan al verkocht wat een dierenarts ook van het karakter zegt.
Ik ken geen paarden die maar 1 keer slaan. Ik ken wel paarden die bij de hoefsmid gaan slaan omdat de eigenaar het been loslaat als het paard niet meer wil. Dus pikt het paard het niet als het dan wel vastgehouden wordt door de hoefsmid. Ik ken ook wel paarden die de spuit er uit drukken omdat ze weten dat ze dat kunnen. Kan met angst beginnen maar kan zeker een dominant kunstje worden. Ik heb zelf een paard gehad die altijd braaf was met spuiten totdat de dierenarts dacht het wel in de wei te kunnen doen. Dierenarts en ik werden beiden een kant opgegooid spuit was niet weer te vinden en paard liep met de staart op de rug de wei door. Nadien altijd in de stal gespoten zodat hij niet weg kon. Hij wist het kunstje en maakte er gebruik van. Gelukkig heeft hij niet op andere momenten hetzelfde geprobeerd. Ik ken ook mensen die zelf hun paard niet aan de benen kunnen komen en de smid er daarom aan wagen. Niet te geloven misschien, maar het gebeurt wel en professionals weten dat ook. Een paard hoeft maar 1 keer goed raak te trappen en je verteld het nooit meer na. Ik vind het te prijzen in de dierenarts dat deze de nek uitsteekt door dit te zeggen. Zij wil niet op haar geweten hebben dat het nog een keer gebeurt bij jou. Een paard trapt niet maar 1 keer , een hond bijt ook niet maar 1 keer. Er zijn overal uitzonderingen hier ook ik wens je dat geluk dat het bij jou zo is, maar acht de kans klein.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:54

Airborn schreef:

Ik heb wel degelijk oog voor de veiligheid van mijn DA. Hij kent haar al van veulen af aan en weet wat er bij het chippen is gebeurd. Hij houdt er rekening mee en heeft voor het inenten altijd geprobeerd mee te denken hoe we dat het beste konden doen.
Toen mijn merrie 2 jaar geleden bij de kliniek stond voor een gebitsbehandeling heb ik bij de intake ook meerdermalen benadrukt dat mijn merrie lastig te verdoven is door haar trauma. Op de kliniek hebben ze er dan ook voor gekozen om haar eerst in de opvoelbox te verdoven in plaats van in stal.