Hoe en wanneer aankoop paard. Ervaringen gevraagt.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Re: Hoe en wanneer aankoop paard. Ervaringen gevraagt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 13:18

Na een jaar manegeles hebben wij een eigen pony genomen. Als je goede begeleiding hebt, komt dat wel goed.

Wil je meer zelfstandig doen, dan raad ik je aan om inderdaad eerst verzorgpaarden te nemen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 14:22

EsConnor schreef:
En ik neem er ook pas een wanneer het 100% klikt en werkt.

Dat is juist het moeilijkste van een eigen paard.. je hebt meestal daar pas een goed beeld over na een paar maanden. Tenzij je een paard eerst kunt leasen en vervolgens kopen, maar anders blijft het altijd in kleine mate een gok.

EsConnor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 15:35

Dorine92 schreef:
EsConnor schreef:
En ik neem er ook pas een wanneer het 100% klikt en werkt.

Dat is juist het moeilijkste van een eigen paard.. je hebt meestal daar pas een goed beeld over na een paar maanden. Tenzij je een paard eerst kunt leasen en vervolgens kopen, maar anders blijft het altijd in kleine mate een gok.

Oo sorry, ik ben wat onduidelijk geweest.
Die zin slaat op het leasen van een paard, mocht ik er eentje tegenkomen op de plek waar ik nu al les neem.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 15:45

Citaat:
-Als eerste vroeg ik me af wanneer nou het goede moment is voor een persoon om een paard aan te
schaffen.Wanneer ben je er zelf klaar voor?

Wanneer je gevoel zegt dat je er klaar voor bent :j Wanneer je het kunt betalen, wanneer je bereid bent om dingen te laten voor je paard (tijd of geld), wanneer je de moed kunt verzamelen om in de winter van de bank te komen omdat je weet dat er en paardje staat die graag een schoon bed wil om de nacht in door te brengen, en wanneer je bereid bent om zorgen te hebben. Een paard brengt veel vreugde, maar ook veel zorgen met zich mee. :j

Citaat:
-Wanneer ben je als ruiter zijnde "goed" genoeg om een eigen paard te kunnen hebben?

Rijniveau is niet zo belangrijk. Als je een passend paard koopt. Ik vind de kennis wat betreft de behoeeften en verzorging van een paard belangrijker. :j

Citaat:
-En dan vroeg ik me af hoe je om moet gaan met het financieële stukje,want goedkoop is het nou eenmaal niet,maar ik kon me niet voorstellen dat alleen mensen met de wat grotere beurs paarden bezitten.En natuurlijk heb je van jezelf al genoeg kostten, als je op jezelf woont zelfs een heel stuk meer, hoe ga je daar mee om?

Elke maand sparen voor het geval je een keer een onvoorziene grote rekening krijgt. Ik heb een paard en voor mij is het nu de keuze, op mezelf wonen en paard weg, of paard houden.. je raadt het al; ik woon nog thuis :P

Citaat:
Ik snap het verschil in stallingskostten,maar er komt zóveel meer bij kijken dan dat.
Van harnachement tot dierenarts en hoefsmid en dergelijke.

Ik heb de vaste kosten goed ingeschat, maar de kosten van de spullen die je allemaal nodig hebt heb ik wat onderschat. ik heb mijn paard goedkoop kunnen kopen, maar ik heb voor een duizend of 3 aan spullen in mijn kast liggen. en dan heb ik nog niet eens alles het duurste of nieuw. heb een tweedehands zadel via de zadelmaker.. :o

Citaat:
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en of jullie jullie eigen paarden gekocht hebben als beginnende of gevorderde ruiter en met wat voor reden, en hoe het jullie vergaan is! *\o/*

Ik reed al een jaar of 16 maar vind mezelf niet echt een gevorderde ruiter ;) heb van mijn eigen paard meer geleerd dan al die jaren in de manegeles.

Citaat:
update; Is er ook iemand die ooit samen een paard gekocht heeft?

Nee en nu ik mijn eigen paard eenmaal heb zou ik dat ook niet willen. Als je een eigen paard wilt, dan krijg je de lasten, maar ook de lusten. er komen een hoop zorgen bij, maar ook verantwoording.
Je mag zelf beslissen over wat je wel en niet wilt voor je paard. Met zijn tweeen is dat toch een stuk lastiger...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 15:57

EsConnor schreef:
Met waar jullie begonnen zijn bedoel ik idd op welk punt jullie voor een eigen paard hebben gekozen, en wat voor voorbereidingen hebben jullie daarvoor getroffen?

Ik had al een eigen pony voor ik geboren was. O:)
Toen ik 15 jaar oud was kreeg ik van mijn ouders mijn eerste paard met de afspraak erbij dat ik zou gaan werken om bij te kunnen dragen in de kosten. Begin twintig kocht ik er een tweede paard bij, eind 20 een derde en op mijn dertigste de vierde.

Ik heb dus nooit een leven gehad zonder paarden. Ik heb er vanaf het kon/mocht ook altijd zelf hard voor gewerkt en ook altijd zelf voor gezorgd. Op de lagere school al verzorgde ik mijn pony zelf. Ik heb een heel leuk leven dankzij mijn paarden, maar het is dan ook wel iets waar ik 100% voor heb gekozen. Ik heb veel andere dingen moeten laten omdat ik paarden heb. En ja, het brengt naast plezier ook zorgen en verdriet met zich mee.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 00:20

Ik was 22 toen ik mijn eerste paard kocht, met 16 jaar rij-ervaring. Ik heb op mijn 17e een auto gekocht en daarna ging ik studeren (en werkte gewoon door) waardoor ik aardig wat kon sparen. Tijdens mijn studie heb ik een product ontworpen wat een bedrijf heeft overgekocht van me. Van dat geld kon ik mijn paard kopen. Ik heb een buffer van een paar duizend euro mocht er iets gebeuren en ik heb destijds een jong paard gekocht omdat ik studeerde (en nogsteeds). Dus paard was 11 maanden toen ik hem kocht en hij staat nu nogsteeds in de opfok om op te groeien. Hier blijft hij tot hij 3 is. Ik studeer over 6 maanden af, dan is hij nog geen 2,5 jaar oud. Dan kan ik rustig aan baan zoeken, kijken waar ik wil wonen met mijn vriend, een fijne stalling zoeken voor mijn paard en meer vermogen opbouwen. Kijk een paard is duur, de aanschaf is duur (enkele duizenden euros. soms een paar honderd) en het maandelijkse terugkerende tarief is ook hoog. Ik betaal 140 euro voor winterstalling. 80 voor zomer. Dat valt nog wel mee. Je kunt stallingen zoeken in je eigen budget. Desnoods probeer je een weide te huren/kopen.
Verder vind ik hoefsmid en dierenarts echt meevallen. 22,50 per 3 maanden hoefsmid en per jaar de jaarlijkse enting. om de het halfjaar een goede wormenkuur a 18 euro geloof ik.
Ik vind dat meevallen (mn auto onderhoud is duurder zeg maar).
Verder vond ik dat ik klaar was om een eigen paard te kopen omdat ik 10 jaar manegeervaring had, ik had daarna 4 jaar 2 verzorgpaarden gehad en enorm veel buiten gereden, leren crossen en echt leren rijden(op niet doorgereden, brave paarden). daarna heb ik nog een jaar de VOLLEDIGE zorg gehad over twee friezen waarvan ik er 1 heb ingereden met hulp van mijn moeder wat ik echt ontzettend gaaf vond en heel trots op was.
Ik moest daar toen mee stoppen en wilde toch (op een laag pitje) blijven rijden. Ik ging toen samen met een vriendin naar een luxe manege, maar ik was het totaal niet eens met de visie van de instructeur. Ik praat tegen mijn paard, en hij wilde dat niet hebben (Was de voornaamste reden dat ik me niet op mijn plaats voelde daar).
Het rijden op de manege voelde voor mij gewoon niet lekker meer. het voelde alsof ik niet meer kon groeien. Aantal lessen geprobeert maar datw as t echt niet. Nogmaals geprobeerd om paard voor iemand anders te rijden maar ik zou dan weer moeten investeren in een ander zijn dier waar ik me uiteindelijk aan hecht en zij hebben alle macht in handen en zij bepalen. Vond ik ook lastig, dus niet gedaan. En toen besloot ik, waarom koop ik geen eigen paard. Het geld is er, de ervaring is er, de tijd is er (en zeker omdat hij nu nog niet zoveel tijd vergt) maar na mijn studie heb ik savonds tijd genoeg en maak ik gewoon tijd.
Ik kan echt niet wachten tot ik met hem kan gaan trainen en oefenen.