Eigenares kijkt niet om naar haar paard. Ben het zo beu!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 17:38

ElenaMM77 : Er ligt ook altijd heerlijk hooi op de weide en ze staat nooit alleen. Als sinds veulen wenst zij alles te doen om uit te breken en gaat letterlijk op zoek naar de mogelijkheid hier toe. Zelfs uit haar vorige stal kon ze uitgeraken! Ze is heel lenig en niet zo groot en heeft ondertussen echt een bepaalde techniek. Ik heb het haar al letterlijk zien doen. De andere paarden staan er ook op te kijken maar niemand volgt want zij kunnen niet wat zij kan wat lenigheid betreft! :D

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 17:40

maximuss schreef:
Als Ts de huur gaat opzeggen vrees ik dat paardlief een enkeltje marktplaats gaat krijgen...

Dat is ook mijn angst!
Paard naar een andere plaats dwingen door huur op te zeggen is ook geen optie. Het paard is ooit mee geweest op kamp. Daar is ze heel hard beginnen treuren en de eigenares kon er plots niets meer mee doen. Ben het paard dan moeten gaan halen samen met de eigenares en bij aankomst fleurde het paard weer helemaal op.
Op een andere stal kwijt ze dus weg. Nu gaat het wel omdat ze van mij en mijn vriend alle aandacht en liefde krijgt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 17:41

maximuss schreef:
Als Ts de huur gaat opzeggen vrees ik dat paardlief een enkeltje marktplaats gaat krijgen...

en dat zou slecht zijn omdat?

ik heb mijn pony ook gewoon via marktplaats gevonden.

TS heeft het dier verkocht.. of het daarna nogmaals verkocht wordt wegens gebrek aan tijd of einde hobby, dat is toch niet van belang.

grote kans dat iemand het dier oppikt die wel met r aan de slag gaat. maar misschien heeft die een minder mooie stal.. Als je dat soort risico's niet wilt lopen, zul je nooit een paard moeten verkopen toch?

En ieder paard kan stress hebben van verandering... zeer zeker als dat nooit als veulen of jong paard gebeurd is..

maar ieder paard went na een tijdje aan een nieuwe stal, nieuwe baas, of combinatie

en anders rest je maar 1 oplossing.. het dier terugkopen.. dan heb jij weer alle regie over het dier in handen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 17:43

word de rekening betaald? zo ja dan is er weinig aan te doen dan als haar ouders zouden betalen de ouders er op aanspreken... en afhankelijk daarvan of de huur opzeggen of verhogen!

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 17:43

Ze betaald jouw voor de verzorging (neem ik aan?), dus kan ze altijd weg blijven, zolang ze maar betaald. Ik zou het vervelend vinden als ik verantwoording zou moeten afleggen aan een pensionhoudster hoe vaak ik kom en hoe vaak ik rij.

Je kan beginnen met zeggen dat je het te druk hebt voor een praatje, huishouden, hobby, boodschappen enz..... het is gewoon TE gezellig en lijkt een gewoonte geworden :-D En daarbij is een vriendje natuurlijk veeeeeeel leuker :+

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 17:44

Brainless schreef:
vilheide schreef:
Ik heb het hier ook al een aantal keer gehad dat de eigenaar het wel best vond en niet of nauwelijks iets met het paard kwam doen. Op zich niet erg maar als de paarden dan uit verveling gaan uitbreken is het voor de stalhouder minder prettig. In zo'n geval zou ik als stalhouder adviseren om een bijrijder te zoeken zodat het paard toch gewoon beweging krijgt.

Hoe doe je dat dan met een paard die met pensioen is of een paard die met een blessure op rust staat?!

Ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat een paard gaat uitbreken van verveling.
En ja we hadden genoeg fokmerries en jong spul staan waar nooit wat mee gebeurde.

Ik heb maar 1 paard in pension en daar blijft het bij. Ze staan 24/7 buiten met onbeperkt hooi. Het uitbreken gebeurd bij mij vaak als de paarden van de wei op de paddock moeten. En ook op onze vorige plek brak het bewuste paard door de draden op het moment dat er niets met hem werd gedaan. Als hij gewoon 3 a 4 keer per week gereden werd was er niets aan de hand maar zodra hij stil stond ging hij uitbreken. En dan altijd richting het volle gras want daar kon hij zich volvreten. ;)

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 17:45

Oh maar dat ze naar een minder mooie stal gaat maakt mij niet uit. Wat ik wou zeggen is dat moest de huidige eigenares het paard naar een andere plaats brengen en ook niet naar haar omkijken dan breekt mijn hart want dan lijdt het paard er onder. Moest ik weten dat het paard naar iemand gaat die met het dier werkt en er tenminste naar omkijkt zou ik zeggen 'DIRECT'. Ik heb in het verleden nog paarden verkocht en ben hier altijd tevreden over geweest. De reden dat dit paard bij ons gebleven is, is omdat mijn vriend hier geen afstand van kon doen en omdat het meisje te onervaren was om onmiddellijk alleen aan de slag te gaan. Samen hebben we een heel pad bewandeld en heb ik haar veel geleerd. Enkel blijkt nu dat wanneer mijn steun wegvalt, het meisje niets meer doet en niet meer naar haar paard omkijkt.
Dus ben ik wel blij dat ze bij mij staat omdat ik dan de zorg nog kan dragen voor het paard. Maar moest ze morgen vertrekken naar iemand die er mij wil rijden en die het paard liefde geeft mag ze morgen van mij vertrekken! Graag zien is ook loslaten en het paard een betere plaats toe wensen!

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 17:46

Ik zie angst in dit verhaal. Ze neemt zichzelf voor om te gaan rijden, komt en dan...... Nee toch nog maar even niet.
Ze was ooit al bang en door de tijd die is verstreken onder tussen, is de drempel weer heel erg hoog geworden.
Een paard dat uitbreekt : misschien fris is, omdat ze zo weinig beweging krijgt en ze heeft zelf niet meer zo veel ervaring (Paardrij-spieren) en de druk van buiten af : ik moet paardrijden....
Ik vermoed dat het "moeten" (ook van zichzelf) en haar angst haar tegenwerkt.

Je zegt al, eerst reden jullie veel samen maar dat gaat eigenlijk ook niet meer, dus ze moet alleen.
Ik ken dat gevoel wel moet ik eerlijk zeggen..... Dat kan een hele hoge drempel zijn, waar je elk (zelf-verzonnen)excuus voor gebruikt om vandaag nog niet te hoeven.....Morgen, dan ga ik erop....?!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 17:48

Laibadji schreef:
ElenaMM77 : Er ligt ook altijd heerlijk hooi op de weide en ze staat nooit alleen. Als sinds veulen wenst zij alles te doen om uit te breken en gaat letterlijk op zoek naar de mogelijkheid hier toe. Zelfs uit haar vorige stal kon ze uitgeraken! Ze is heel lenig en niet zo groot en heeft ondertussen echt een bepaalde techniek. Ik heb het haar al letterlijk zien doen. De andere paarden staan er ook op te kijken maar niemand volgt want zij kunnen niet wat zij kan wat lenigheid betreft! :D

Als ze uitbreekt sinds dat ze veulen is, lijkt het me niet dat het komt door gebrek aan beweging die dit meisje haar paard geeft. Het dier is niet meer van jou. Wil je er zelf over blijven beslissen, had je haar niet moeten verkopen.

AmkeE

Re: Eigenares kijkt niet om naar haar paard. Ben het zo beu!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 17:54

Het is wel jammer dat hij niet gereden wordt maar heeft hij er zelf veel last van? Als dat niet zo is, lekker laten :)!
Sommige paarden vervelen zich echter wel ontzettend als ze niet gereden worden.. Maar dan nog kun jij er nog niets aan doen, dus of laat het los of vraag haar een andere stalling te zoeken. Als ze een andere stalling moet zoeken zal inderdaad de kans aanwezig zijn dat ze hem wil verkopen, maar misschien is dat dan juist beter voor hem :j .

Even voor de studenten onder ons; toen ik mijn eigen paard nog had ging ik iedere vrije dag 2 uur reizen naar huis, reed mijn paard en ging weer 2 uur reizen terug naar mijn kamer. Als ik een middag vrij was deed ik dat zelfs, dus het is echt niet onmogelijk om te studeren en een paard te hebben(incl veel trainen) ;). Alleen ja, veel sociaal leven heb je niet haha, maar dat is gewoon een keus :+

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 17:58

Amke,

de ene student is de andere niet..

sommigen fluiten door hun studie.. anderen moeten er zoveel tijd in steken dat er nauwelijks tijd overblijft om wat te gaan doen..

En weer anderen hebben gewoon zelf het geld niet.

ik kon wel naar huis reizen, maar ik had mijn zaterdag bijvoorbeeld al nodig om te werken voor mijn studie, en de zondag om wat werk te doen voor mijn studie.. plus ik moest tegen etenstijd al weg om voldoende tijd te houden om mijn studiestad te bereiken..

echt veel tijd om iets te ondernemen had ik dus niet in het weekend. De zaterdag, maar ja, ik moest wel een groot deel zelf bekostigen + reiskosten.. dus een dag niet werken in het weekend kon ook niet..

dat de ene het makkelijk kan doen, zegt natuurlijk heel weinig over de situatie van een ander..

als mijn ouders een paard voor mij zouden onderhouden op dat moment in tijd, dan had ik er ook niet heen gekund.. ja voor een snelle aai misschien... maar tijd om echt te gaan rijden? nauwelijks.

als ik een extra vrije dag had, moest ik vaak nog naar studie om iets voor een practica te doen..
of ik ging werken, omdat ik het geld nodig had.

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 18:04

Mensen die nooit komen zijn toch juist de makkelijkste pensionklanten die je kan hebben? :+

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 18:07

Als ik je OP lees lijkt het haast alsof je een bijrijder beschrijft dat heeft afgesproken jouw paard wekelijks bij te rijden... het is nu wel haar paard, en ook als ze niet komt komt hij niets te kort. Dan is het probleem niet zozeer een probleem, maar hoe je er mee omgaat wel! Ik zou ook steeds minder zin hebben om naar mijn paard te gaan als ik elke keer op de vingers word getikt voor hoe vaak ik er ben. En ja, een balans tussen paard/studie/bijbaan vinden is pittig en kost tijd! Zit het kind minder achter de broek, vraag hooguit eens of ze zin heeft om samen buiten te rijden (en dan is nee ook oke!). Het is immers niet meer jouw paard, niet meer jouw zorg. Kan je dat echt niet loslaten kun je met haar en haar ouders in discussie of het paard daar laten wel verstandig is.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 18:07

AmkeE schreef:
Even voor de studenten onder ons; toen ik mijn eigen paard nog had ging ik iedere vrije dag 2 uur reizen naar huis, reed mijn paard en ging weer 2 uur reizen terug naar mijn kamer. Als ik een middag vrij was deed ik dat zelfs, dus het is echt niet onmogelijk om te studeren en een paard te hebben(incl veel trainen) ;). Alleen ja, veel sociaal leven heb je niet haha, maar dat is gewoon een keus :+

Inderdaad, ik ook. Maar dan moet je wel een vrije dag hebben;)
Ik loop meestal 6 dagen in de week van half 8 tot 4/5 uur op de uni. Op vrijdagavond en zondagavond werk ik dan in Zwolle. Meestal dus weken van 7 dagen. Afgelopen 3 maand 2 of 3 dagen echt vrij gehad.

Met alle liefde en wil van de wereld, dan kan je soms gewoon echt niet naar je paard. Of je moet graag een burn-out willen, haha!

Nu ben ik wel van mening, dat indien je paard lijdt onder jouw studie schema, dat je jezelf goed achter je oren moet krabben of een paard en een studie dan wel te combineren is.
De ene studie is de andere niet, en voor de eens kost een studie nou eenmaal veel meer tijd dan voor de ander. Daar kan je via bokt mijne inziens niet over oordelen. Echter blijf ik erbij: misschien kan iemand het paard dan beter weg doen.

Ik heb er zelf ook wel kritiek op gehad van de stalhouder en stadgenoten. Tsja, heel jammer dat zij zich ergeren dat ik weinig kom. Mijn paard kwam echt niets tekort. Ja, ze vind het leuk om wat te doen, maar ik geloof er niets van dat mijn paard al die jaren al ongelukkig is.
Maar ook dat verschilt per paard. Mijn paard wordt er in mijn vakanties niet blij van als ze elke dag in de bak aan het werk moet. Dan verliest ze haar motivatie een beetje. Dus ik zet haar (als ik wel tijd heb) vaak bewust een dagje stil.

Ik vind wel, dat als je als stalhouder vindt dat het paard er echt onder gaat lijden dat je best grenzen mag stellen. Deze moeten echter wel redelijk zijn.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 18:13

Paard lijdt wel degelijk onder het niet rijden. Het beestje doet niks liever en leeft hier van op! Nu zie je haar wegkwijnen...

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 18:14

Is het het rijden of de aandacht waar ze van opleeft?

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 18:19

Laibadji schreef:
Paard lijdt wel degelijk onder het niet rijden. Het beestje doet niks liever en leeft hier van op! Nu zie je haar wegkwijnen...

Ze komt in de hand toch bij jou toch? Jij hebt een betalende klant die netjes betaald zodat ze verzorgd wordt.

Je zou het bedrag omhoog kunnen gooien als dat te laag is. Ik neem aan dat jij ook de hoefsmid en dierenarts enzo te woord moet staan/helpen en er regelmatig een borstel overheen haalt dus voor die tijd mag best betaald worden vind ik.

Pensionklanten leveren over het algemeen vaak een hoop gedoe op, dus ik zou dit persoonlijk helemaal niet erg vinden.

Ik denk dat het grote probleem gewoon is dat je teveel gehecht bent aan dit dier.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 18:19

Kan je iig niet beetje sturen dat die uur kletsen met jou in huis... even samen tutten met het paard word.
Weet niet of ze op tijden komt dat je man thuis is en dat hij dan even bij jullie kind blijft zodat jullie weer als vanouds even samen met de paarden bezig kunnen.
Anders misschien er op aansturen een andere bijrijder te zoeken die meer tijd heeft want aan een bijrijder die ook niet komt heeft de eigenaresse en het paard ook maar weinig.

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 18:22

Oh ik kan heel goed je ergenis begrijpen. Ik ben ook student en doe er alles aan om mijn paard genoeg aandacht te kunnen geven. Ik reis 3,5 uur per dag en heb daarnaast ook volle dagen op school. Ik heb nu bijrijdsters voor mijn paard, maar ben er zelf nog 4 keer per week. Inderdaad mensen die zeggen dat ze het 'te druk' hebben en waarvan je vervolgens denkt, je weet niet waar je het over hebt. (oké kromme zin, maar je begrijpt wat ik bedoel).

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 18:27

oei lastig, ik denk dat het ook een verwachtingspatroon is...ga je altijd mee onderuit. je had het liefst gezien dat het anders was gegaan, daar dit paardje van je is geweest staat het je ook dichtbij. Ik snap je wel alleen had je dit gevoel ook gehad als het een ander paard was geweest. Dus niet van jezelf en iemand komt niet opdagen. Had het je wrs wel bezig gehouden maar niet zo geraakt als nu.. Lastige is dat je er denk ik niet zo heel veel mee kan, het is haar paard sta jij nu helaas los van.
Snap heel goed wat je bedoeld hoor, bedoel wel tijd hebben om te kletsen maar niet voor het paard...wie weet is ze er onbewust wel klaar mee

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 18:49

Paardje leeft echt op van te rijden. Meisje betaalt wel maar meestal te laat.
Het is idd grotendeels angst. Is nochtans een braaf paardje. Af en toe wat zenuwachtig en als je wil galoperen durft ze is bokken maar dit is van blijdschap. Natuurlijk hoe langer het paard stilstaat hoe zenuwachtiger ze wordt. Ze blijft wel altijd eerlijk en zal de ruiter niet willen kwetsen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 18:51

Tsja heel hard maar; niet jouw paard. Jij hebt hem verkocht en daarmee je zeggenschap op gegeven. Je wordt betaald om het paard te verzorgen, niet om te zeuren. :)
Als ze te laat betaald haar daar op wijzen. Dat is ze je nl wel verplicht. (op tijd betalen) maar verder is ze je niks verplicht.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 18:51

MWS -> PP

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 18:58

Ik snap t probleem niet. Een paard zal er echt niet om liggen janken dat die niet gereden word. Als ie maar buiten kan en eten heeft. Zal ie liever doen dan rijden.

Het is jouw paard niet dus ook niet jouw probleem.. Leven en laten leven. Investeer in je eigen paardje, heb je veel meer aan :)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 19:01

De schoen wringt blijkbaar niet in de gezondheid van het paard, maar in dat jij vindt dat het sneu voor een paard is dattie niet gereden wordt. Maar waarom zou dat zielig zijn? Je zegt zelf al, het paard heeft het goed. Paarden staan liever op de wei bij hun vriendjes dan dat ze bereden worden.
Ik zou proberen daar eens overheen te stappen hoor.