ik kreeg ook voor het eerst uitgelegd wat er nu precies onder je gebeurde bij wijken voor het been, want wijken kon ik wel een beetje, maar dat was ook gegroeid op basis van afkijken en mazzel hebben dat ik het goed deed (voor de tijd van internet, dus geen youtube filmpjes of pagina's vol uitleg).
kwam er ook achter hoe je nu het makkelijkst kon zien of je nu op het goede been lichtrijd.. want daar was ik wat mee aan het emmeren.. wist wel op welk been het moest, maar om nu te zeggen dat ik makkelijk kon zien of voelen welk been ik nu op zat nee..
en tot slot, voelen van de takt in stap, dus met de ogen dicht voelen wat een paard deed.. wel met het verzoek om om de zoveel passen even te kijken waar de rest zat.
----
ik reed al vanaf dat ik een jaartje of 6 was.. maar gewoon alles zelf geleerd.. enige voorbeeld was als je studio sport kon kijken en er was paardrijden, of als je een keer bij een vriendinnetje ging spelen die net die dag les had.
Mijn eerste les had ik pas toen ik 18 was en al op mijzelf woonde.. Op basis van mijn 'geschiedenis', werd ik in een licht tot matig gevorderde les geplaatst met de kanttekening 'als het niet gaat, of je pikt het niet vlot op, dan kunnen we je altijd nog een tijdje in een beginnersles plaatsen).
---
de 'ome arie' lessen heb ik buiten beschouwing gelaten.. Heel af en toe mocht ik van mijn ouders (1-3x per jaar) een dagje ponyrijden bij Ome Arie.. een veredelde kinderboerderij, waar je voor 8 gulden 3 lessen had.. of als je heel veel mazzel had wel 5-6... Ene uur was beginners, andere uur gevorderd.. tussen de middag een uurtje lunch en daarna weer.. De oudere kinderen gaven de jongere les (ja, ook springen
) en voor de beste oudere leerlingen had ome arie op dinsdagavond een instructeur, immers die moesten wat leren, om het anderen te kunnen leren
..denk dat ik daar een keer of 8 geweest ben.. Maar om dat echt les te noemen, ik weet het niet.

Ik zou trouwens nog wel eens iets willen horen van mijn instructeur van toen, Gerrit oftewel Gert- Jan Smit ; als je dit leest, hoe gaat het met je?
En volgens mijn moeder leek ik toen ook op catootje van Jan, Jans en de Kinderen

) ik flikkerde in een plas water en ben jankend naar huis gegaan