Schuldgevoel verzorgpaard-eigen paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Soraya10

Re: Schuldgevoel verzorgpaard-eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:14

T probleem is ook dat als de pony op een gegeven moment niet rijbaar meer is, je ook niet snel de pony laat gaan(neem ik even aan). Dan heb je een pony waar je niet mee kan doen wat je wil+ de stallingskosten en eventuele dierenarts kosten. Ga voor wat jij graag wilt en als dat niet die fjord is dan is dat pech voor de eigenaar. Kost je een hoop geld, dan mag je er ook wel wat voorwaarden aan stellen. Dus voel je niet schuldig. Succes!

mystica11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:28

Voor jezelf gaan. Je hebt er lang genoeg voor gespaard. De eigenaresse denkt natuurlijk ook aan zichzelf, ze raakt en een verzorgster kwijt en heeft een paard dat steeds ouder wordt. Logisch maar het gaat om jouw toekomst. Je hebt nu nog de tijd om te denken wat voor soort paard je wilt en als het dan zo ver is, ga je lekker op zoek naar een toekomstpaardje voor jezelf. Wat is er leuker?

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:32

Ik zou voor een ander paard gaan. Ik had een leuke verzorgpony die te koop stond op het moment dat ik een eigen pony wilde. Ik heb er toen voor gekozen zelf op zoek te gaan ondanks de band die we hadden. Het is niet het paard wat je zelf zou kiezen, dus ga op je eigen gevoel af!

ClaudiaDer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:37

TS, kan het kloppen dat ik vaker topics van je heb gezien die over een fjord gingen met een niet zo leuke eigenaar?
In dat geval snap ik niet dat je daar nog rond loopt :').

Daarnaast zou ik gewoon een paard kopen die aan jouw wensen/eisen voldoet. Jij moet er plezier van hebben en mee het bos in kunnen als je dat wilt, dat kan dus met dit paard blijkbaar niet.
De keuze zou voor heel gemakkelijk zijn, maar je moet het uiteindelijk zelf doen! :)

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:49

knuffeldier schreef:
Je word aardig gemanipuleerd zo te lezen. Zijn ze nu helemaal besodemieterd om je voor gek te verklaren omdat je geen 21jarig paard wil kopen.
Niet aan beginnen en je zeker niet schuldig voelen. Een eigen paar zou ik sowieso nog even mee wachten, eerst maar eens even studie afronden. Ik kocht mijn 1e eigen paard ook pas op mijn 25e.

Dit dus...
Als jij hem overneemt, verplaatst, wél lange ritten gaat maken en bitloos gaat rijden...nemen ze hem dan ook nog zonder morren terug als het jou niet meer uitkomt? Waarschijnlijk niet en trekken ze dan ineens de handen ervan af onder het mom van: 'jij wilde het op jouw manier doen'.
Echt, niet aan beginnen :n
Jammer dan maar hier ga jij niet gelukkig van worden als je graag iets wil gaan opbouwen met je eigen dier en lekker actief aan de slag wil. Met deze ga je met de tijd alleen maar minder mee kunnen, in plaats van meer.

Dit paard gratis krijgen weegt niet op tegen de vaste kosten :n

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 12:05

Hoe komt het dat de eigenaresse denkt dat jij de fjord wel zal overnemen? Dat komt toch niet uit de lucht vallen? Ik denk dat je heel goed weet je wilt, dus ik zie de nut van dit topic niet zo....
Het enige wat ik je nog wel mee wil geven: als je een jonge onbeleerde koopt, weet je nooit of jouw doel, alleen naar buiten kunnen haalbaar is...er zijn er zat die ondanks goede training nooit helemaal relaxt naar buiten kunnen alleen. Als dat een keiharde eis is zou ik eerder voor een dier gaan waarvan je dat zeker weet.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 12:12

ClaudiaDer, dat klopt. Ik verzorgde eerst twee fjorden en dat eerste topic gaat over de andere fjord die nu ook een andere verzorgster heeft.

De eigenaresse denkt dit omdat we vorig jaar luchtig zeiden dat dit mijn type paard zou zijn mocht ik een eigen paard kopen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 12:14

Palatin., dat weet ik. Maar je kunt er in de jongere jaren zeker invloed op hebben en ik zal heus goed opletten welk ras en welke bloedlijnen.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 12:17

Ik zou gaan voor het paard van je dromen. en je verzorgpaardje indien mogelijk gewoon er af en toe bjij blijven rijden.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 12:23

Zou het geld voor mijn studie gebruiken en het voorlopig bij mijn verzorgpaard houden. Als je na je studie een baan hebt kan je verzorgpaard met pensioen en kun je kijken naar een eigen paard. ;)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 12:29

pinto_1 schreef:
Zou het geld voor mijn studie gebruiken en het voorlopig bij mijn verzorgpaard houden. Als je na je studie een baan hebt kan je verzorgpaard met pensioen en kun je kijken naar een eigen paard. ;)

Dit inderdaad.... Een studie vergt veel tijd en geld. Ik zou mij daar op focussen en intussen een verzorgpaard houden.

Waarom mag je er trouwens niet mee naar buiten? Is het paard niet betrouwbaar?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 12:57

Dat zeker wel, ik heb ook al ontzettend veel nieuwe ruiters wegwijs gemaakt in het buitenrijden met die fjord voorop. Het is puur dat ze de buitenwereld niet vertrouwt, zegt ze.

Ik heb het geld voor m'n studie tegen die tijd ook helemaal bij elkaar gespaard, die 6000 zijn echt 'extra' op mijn spaarrekening en bedoeld voor een paard.

Romary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 12:59

Ik heb ooit voor hetzelfde dilemma gestaan, al zou ik mijn verzorgpaard toendertijd niet gratis krijgen, maar moeten kopen. Paard was een op dat moment onbeleerde haflinger van 9, papierloos, met 4 losse benen. (Ze steigerde en was ook niet bang om te slaan met haar achterbenen) Ik was gek op het beest, en misschien had ik haar beter wel kunnen kopen, maar zij was, naast dat ze veel te duur was, niet het paard waarmee ik kon doen wat ik voor ogen had en heb een 8 jarige merrie, met papier gekocht. Ook groen, maar dat vond ik wel fijn. Mijn eigen paard heeft nog een jaar bij mijn verzorgpaarden gelopen, voor een vriendenprijsjes, als ik mijn verzorgpaarden ook bleef doen. Uiteindelijk dus nog aardig goed kunnen combineren.

Maar je hebt een mooi budget, waarmee je een leuk paard, met een jongere leeftijd voor kunt kopen, waar je nog veel langer plezier mee kunt hebben. Ik denk dat je spijt krijgt als je voor je verzorgpaard gaat. Een paard is te duur om te houden als het niet 100% het paard is wat je wilt en een nieuwe of 2e schaf je niet zomaar even aan.

Ik zou trouwens ook niet voor een veulen gaan, maar een 4, 5 of 6 jarige, die mooi doorgereden is. Daar heb je meestal het meeste en langste plezier van :)

Paard in de opfok is leuk gedacht, maar je steekt er geld in en krijgt er niks voor terug. Je kunt er niks mee, ziet het dier zelden, maar wel betalen. En een fatsoenlijke gemengde opfokkudde heb je ook niet zomaar gevonden.
Laatst bijgewerkt door Romary op 24-01-16 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 13:01

MorganeR schreef:
Ik heb haar al vaak geprobeerd duidelijk te maken dat ik haar niet overneem, al lijkt ze op zo'n momenten haast oostindisch doof.

Ik heb inderdaad mijn keuze al gemaakt, dit topic is meer om het van me af te schrijven en met het schuldgevoel om te gaan.

hoofdstuk vroegtijdig afsluiten:

Sorry, ik heb besloten dat dit niet het paard/pony is die ik wil kopen/in eigendom wil hebben in de toekomst..

iedere ja maar..
beantwoorden met:

als je daar niet mee kunt leven en zelf geen oplossing weet voor een pony/paard dat ouder wordt, maar het persee in mijn schoenen wilt schuiven door pressie of emotionele blackmail, dan stop ik gelijk wel met haar, ik kan echt wel even zonder paarden als het moet.

persoonlijk zou ik gaan voor een paardje dat het meeste al een keer gedaan heeft..
dus een leuk dier, dat ongeveer L is doorgereden, wellicht al een keer een dressuurring en springconcoursje gezien heeft en dat enigszins bomproof is..

uit je OP klink je als iemand die nog moet werken aan haar eigen standvastigheid en assertiviteit, dat opgeteld bij de enorme overgang van een oudere pony met gebreken waar je niet alles mee kunt, naar een zeer jong dier als eerste eigen paard.. Is denk ik teveel van het goede..

een leuke 6-10 jarige heb je veel meer aan.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 13:05

Ik denk dat ik dat gewoon doe als mijn zoektocht naar een eigen paard echt begint. Dan gaat er alsnog vaak een half jaar overheen eer ik echt moet kiezen zeg maar. Ik zal echter ook niet schijnheilig doen en doen alsof ik haar wel over ga nemen zodat ik haar kan blijven verzorgen.

Ik wil juist geen 4,5,6 jarige omdat je die vaak al meer aan het werk 'moet' zetten. Ik wil juist de rust dat mijn paard in een gebalanceerde kudde en lang genoeg op kan groeien zonder te vroeg belast te worden, maar niet elke dag moet werken om zich niet te vervelen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 13:10

MorganeR schreef:
Ik denk dat ik dat gewoon doe als mijn zoektocht naar een eigen paard echt begint. Dan gaat er alsnog vaak een half jaar overheen eer ik echt moet kiezen zeg maar. Ik zal echter ook niet schijnheilig doen en doen alsof ik haar wel over ga nemen zodat ik haar kan blijven verzorgen.

Ik wil juist geen 4,5,6 jarige omdat je die vaak al meer aan het werk 'moet' zetten. Ik wil juist de rust dat mijn paard in een gebalanceerde kudde en lang genoeg op kan groeien zonder te vroeg belast te worden, maar niet elke dag moet werken om zich niet te vervelen.

Op die geschiedenis kun je een paard toch uitzoeken? maar dan met de benefits dat hij ook daadwerkelijk correct beleerd en ingereden is?

En waarom wachten totdat je echt begint met zoeken?
ik zou er echt tabak van hebben..
En zou zeker niet dat soort gezeur slikken alleen maar omdat ik nog niet snel wat anders heb.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 13:25

Toen ik een paard kocht werd er van alle kanten aan mij getrokken: dit paard is echt perfect voor jou! Je rijdt er al zolang op, die laat je toch niet vallen. Of: dat paard van die en die is echt een topper, jij mag m hebben voor een klein prijsje.... Je bent gek als je dat niet doet.

Echter: mijn idee was heel anders, ik had iets speciaals in mijn hoofd en kwam dat maar niet tegen. Mensen geloofden gewoon niet meer dat ik überhaupt een paard zou kopen. Ik zei het wel maar ze zagen geen actie. Ik vroeg niemand om advies, nodigde niemand uit om mee op zoektocht te gaan. Alles wees er op dat ik maar wat zei en niets deed.

Tot dat ik een paard zag op MP: dat was m. Ik wist het bijna zeker. Ik belde mijn beste vriendin op die doodsbang is voor paarden, er de balle verstand van had maar mij door en door kent. Weet hoe ze mij op de rails moet houden als ik weer eens te hard van stapel loop, weet als het wel of niet goed zit.
Samen gingen we op pad. Doodzenuwachtig. Bij de eigenares na een kop thee was het mij duidelijk. Eigenares was een eerlijk iemand en wilde een goede plaats voor haar paard. Ik was een angstige ruitere en durfde niet te galopperen op een vreemd paard. Zij zei tegen mij: ik verkoop m alleen aan je als je er ook mee durft te galopperen. Anders gaat het sowieso niet door.
Zelf gezadeld.....jeetje wat was hij braaf, er toch gelijk op al had ik zelf altijd gezegd: eerst zien onder de eigenaar. Alles uitgeprobeerd. Dit was mijn paard!
Mijn niet paarden vriendin zei: zonde dat we de trailer niet bij ons hebben. Zij zag het ook: dit was liefde op het eerste gezicht!
Een maand later stond hij goedgekeurd op stal bij mij. Wat was ik trots: ik had mijn hart gevolgd.... En dit was voor mij een grote overwinning omdat ik dit nooit deed.
Iedereen kraakte hem op het eerste oog af: wat moest ik met een lippizaner???? Maar ze waren snel om, het was duidelijk: hij was voor mij het perfecte paard en velen zagen zijn kwaliteit en wilde hem overnemen. Never!!!!
12 jaar later staat hij nog steeds bij mij op stal en is hij nog steeds mijn grote liefde.

Moraal van het verhaal: volg je hart! Neem de tijd en nogmaals volg je hart!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 13:37

Elena, omdat ik dan een paard heb staan dat echt oud genoeg is om te werken, maar geen tijd heb. En omdat ik bitloos en western wil rijden met mijn eigen paard. Ik vind de zwaardere types echt het einde, maar daar hangen ze vaak met 2,5 jaar al een dik bit in en een kar achter. Vandaar dat ik gewoon wil weten wat er met mijn paard gebeurt en dat ze op mijn manier ingereden worden.

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 13:43

je zegt dat je die fjord nu gratis verzorgt, ik zou persoonlijk voor een ander paard gaan dia aan je wensen voldoet. Ik weet niet waar je je eigen paard zou willen stallen maar als het dicht bij je verzorgpaarden is kun je misschien beide doen? Als je daar uiteraard genoeg tijd voor hebt, het kost geen extra geld maar toch houd je je verzorg en dan is het ook minder lastig tegen over de eigenaar

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 13:44

Dat is inderdaad een idee. Het lijkt me alleen zonde mijn eigen jonge paard daar te stallen aangezien ik zal betalen voor de binnenbak en twee buitenbakken, maar ze niet echt zal gebruiken.

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 13:50

MorganeR schreef:
Dat is inderdaad een idee. Het lijkt me alleen zonde mijn eigen jonge paard daar te stallen aangezien ik zal betalen voor de binnenbak en twee buitenbakken, maar ze niet echt zal gebruiken.

Wil je persee een jong paard? Als je een wat oudere neemt kan je er gelijk lekker mee aan de slag, tenzij je natuurlijk liever een jong beestje wilt. Is er niet een weiland in de buurt met andere paarden waar die op kan groeien? dan rijdt je even een stukje door en ben je bij je verzorgpaarden :) ik heb geen idee waar je woont dus kan niet echt bepalen hoe de situatie kwa paarden huisvesting er uit ziet. Ken je de eigenaar van de stal goed? Misschien kun je dan vragen of je minder betaald omdat je geen bak gebruikt maar graag op deze stal zou willen staan tot die tijd dat je aan de slag kan minder betaald omdat je geen gebruik maakt van de bakken

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 13:56

Dat zou ik inderdaad eens kunnen vragen, maar dan moet ik wel de staleigenaresse eerst overtuigen dat ik dat paard echt niet overneem. Ze zegt "ik zou het zelf niet doen, dan maak je niet alleen jezelf ongelukkig maar ook nog een paard ongelukkig"

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 14:28

Djeez ik zou er nu al klaar mee zijn. Zeg gewoon dat je je verzorgpaard niet zal kopen, aangezien je dat toch niet van plan bent.
Dan ben je in elk geval van dat gezeur af. Overigens gezeur door je eigen schuld. Je zult toch echt assertiever moeten leren zijn. Als je iets niet wilt moet je er niet omheen draaien maar duidelijk zijn. Dan weet iedereen waar hij of zij aan toe is.

Waarom zou je met een jonger paard geen gebruik maken van een bak? Als het paard jonger dan 3 is snap ik de gedachte, maar met het beleren van een paard is een ( goede) bak juist wel handig.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 14:34

Ineke, bij het beleren wel ja. Maar als het paard nog niet oud genoeg is of klaar ervoor is betaal je voor niks.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 14:36

Iris82 schreef:
Ik kan me wel voorstellen dat de eigenaar zou willen dat jij haar zou kopen want het klinkt niet als een verkoopbaar paard...

En daarom wilt ze deze kostenpost maar bij de goede verzorgster dumpen.

Meid, niet doen. Gewoon niet doen. Laat je niet in de kosten jagen door mensen die zelf van de kosten afwillen.

Morgane is redelijk assertief hoor, ik 'ken' de eigenaresse van het paard en die is gewoon enorm zelfverzekerd in haar praten. Misschien zelfs gewoon erg opdringerig, maar wel met een vriendelijke houding.

Koop je lekker een jonge knol en zet m hier op de wei zolang ie jong is, dan betaal je ook niet onnodig (en veulens zijn goedkoper). Dan kan ie na het beleren lekker naar een grote stal, of je houd het hier gewoon bij uitritjes.