Hoe GOED van je paard af vallen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anniekasaur

Re: Hoe GOED van je paard af vallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 23:05

Ligt er aan, buiten zo lang mogelijk blijven zitten en in de bak spring ik er (ligt aan het moment) zelf liever gecontroleerd af, en stap weer op dan dat ik me er af laat werpen. Maar dat is mijn mening.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 23:14

Zitten blijven en hopen dat je een brede sloot tegenkomt. Niets valt zo fijn als warm water. In de bak gewoon op de volte houden ooit gaat ie langzamer. Wel lastig als ie er weer van tussen gaat op moment dat je af wil stappen. Dan kan het een uurtje langer duren.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 23:14

Zeg nooit nooit met jezelf eraf laten vallen. Stel je paard slaat op hol en gaat richting een drukke weg, je bent er vlakbij maar kan verder niks meer doen en je paard rent in blinde paniek door... Tja dan toch maar eraf laten vallen..

Ik heb ook geleerd door rollen.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 23:19

Maar niet zoals ik doen: tegen een houten schot in de binnenbak vallen... auw... (paar jaar geleden, gevolg: arm uit de kom en later in een mitella)

Elisavdwij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 07:50

Ik probeer meestal te blijven zitten. (Maar meestal val ik er dan wel af) Heb buiten nog nooit zo iets gehad dus heb geen idee hoe ik daar zou reageren.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 07:58

Las iets over teugels vasthouden. Heb vorige keer dat ik viel bijna mijn schouder uit de kom gehad daardoor. Dat doe ik dus echt niet meer. Was een onvrijwillige val trouwens. Ik zou nooit kiezen om er zelf af te gaan, behalve wanneer we richting een drukke weg zouden gaan.

123diezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 08:20

Tja vallen... daar ben ik aardig ervaren in. Ik heb zo ongeveer alles ook al wel gehad volgens mij, toen ik klein was een die uit het niks stil ging staan, daarna eentje die zich heel snel om kon draaien, een die heel erg goed bokken, en daar ook nogal veel gebruik van maakte, een die zonder rem aan de kletter ging (toen niet gevallen trouwens, iemand heeft hem toen gelukkig kunnen grijpen waardoor hij tot stilstand kwam), pony's die omhoog komen, (toen hij bijna achterover klapte omgetrokken waardoor we in de landing uit balans waren en daardoor viel). En natuurlijk nog de jonge pony's waarbij je nooit weet wat ze doen.
Ik heb me er in al die jaren eigenlijk nog nooit zelf al laten vallen, en dat zou ik denk ik ook niet heel snel doen.
Wat je het beste kunt doen als je paard zonder reden aan de kletter gaat, is been geven en hem nog harder laten gaan, als hij door krijgt dat je het zelf wil en dan dan nog harder moet is het al snel niet leuk meer en stoppen ze wel. Bij paarden met vluchtgedrag zou ik dit niet zo snel doen, maar ook zij worden een keer moe, dus tot die tijd gewoon blijven zitten.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 08:31

Ik ben er al zo vaak afgevallen en eigenlijk nooit echt iets ergs gehad.
Mijn ervaring is dat ik mezelf beter kan laten vallen op een moment dat ik denk 'nu kom ik wel redelijk neer', dan dat je maar zo lang mogelijk blijft zitten en er dan ongelukkig en vaak onverwachtser af valt.
Ik heb meestal wel aardig door of ik het uit ga kunnen zitten (ervandoorgaan, eerste 3-4 bokken) of dat ik echt teveel uit evenwicht ben (boksessies zonder einde en onverwachte, rare sprongen).

Verbaasd me wel bijna iedereen hier zegt zo lang mogelijk blijven zitten.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 08:33

Ik heb ook hele slechte ervaringen met teugels vasthouden. Werd je vroeger op maneges geleerd, maar heb daardoor wel al 8 keer vingers gebroken. Ik laat los, dan kun je doorrollen en bij je paard vandaan komen. Laatste keer dat ik uit reflex toch vasthield bleef idd mijn hoofd boven maar landde op mijn stuitje en mag de rest van mijn leven met een ijzer hekwerk in mijn rug lopen. Laat mij maar rollen.
1 keer bewust eraf gesprongen...dat leverde een gebroken enkel op dus dat doe ik ook niet meer.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 08:57

Ik ben gisteren dus plat op me snuffert gevallen. Sammetje is 5 en had stilgestaan door dat de tandarts was langs geweest. Nou heb het geweten. Hij ging er vandoor en bokken. Op een gegeven moment hielt ik het niet meer en werd ik gelanceerd en plat op me gezicht. Hielt de teugels niet vast..
Heb er gelukkig niks van. Ik vind het lastig om te bedenken in die korte tijd hoe je moet vallen

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 12:40

In de bak doe ik geen moeite en probeer voor mezelf een zachte landing te hebben, doorrollen en klaar. Buiten blijf ik zo lang mogelijk hangen en hou altijd!! teugels vast. Mijn grootste nachtmerrie is loslopend paard wat voor mijn ogen op een auto knalt. In al die jaren dat ik rij, 35 jaar inmiddels, ben ik buiten altijd ter aarde gestort met teugels vast (ja, dit kan voor mezelf heel gevaarlijk zijn maar het is een reflex). *nog nooit iets gebroken overigens.

_Nis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 20:59

Veel mensen zeggen ook over mij dat ik niet kan rijden kmdat ik nog nooit van mijn paard gevallen ben. Maar ik weet me op de een of andere manier altijd op de rug van mijn paard te blijven zitten.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 21:12

Ik heb ook een slechte ervaring met teugels vasthouden inderdaad.
Paard rende weg vol op het hek af, ging stil staan voor het hek en veel bokken. Ik viel er voorover af, headfirst richting de grond. Ik bleef met mijn benen aan het hek hangen (gelukkig niet op m'n hoofd gevallen dus). Terwijl ik aan het hek hing heb ik de teugels vastgehouden en rende hij weg, toen heeft hij mijn hele been open getrokken en ben ik alsnog head first op de grond gevallen.

Maar het gaat allemaal zo snel.. Je beseft er niets van..

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 15:46

Mja, laten vallen. Inderdaad doorrollen, maar dat werkt niet altijd...
Ik heb mij ook een keer laten vallen. Paardje ging in volle rengalop door het bos, omtrekken ging niet. Ze ging totaal niet langzamer, beugels was ik al kwijt.
Uiteindelijk zag ik afvalt op ons afkomen met daarachter bos met 1000 boomstronken.
Of ze zou doorkletteren tussen de boomstronken, of ze zou een noodbocht gaan maken op asfalt.
Beide vond ik geen goed idee, dus inderdaad eraf laten vallen. (met 40 km/h...)
En ja, ik weet het allemaal doorrollen e.d. Maar ik ben keihard op mijn hoofd gevallen, cap gescheurd en een lichte hersenschudding.

Als de mogelijkheid er is, blijven zitten!!!
Als het juist minder veel gevaarlijker gaat worden, tja dan is eraf wel een betere keuze, en dan hopen dat je goed terecht komt.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 17:43

_Nis schreef:
Veel mensen zeggen ook over mij dat ik niet kan rijden kmdat ik nog nooit van mijn paard gevallen ben. Maar ik weet me op de een of andere manier altijd op de rug van mijn paard te blijven zitten.

Ik ken het. "Je bent geen goede ruiter als je nog nooit in het zand hebt gelegen", euhh jawel hoor, ik zit gewoon goed. :+

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 17:53

Ik ben een vreselijke valler, gelukkig *hout vasthouden* heb ik nog niet zoveel in het zand gelegen, maar ik ben niet iemand die kan nadenken tijdens zo'n dingen. Doorrollen kan ik dan ook niet tijdens mijn val...

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 18:54

Goed vallen is voor mij: Zorgen dat mijn voeten niet kunnen blijven hangen. Goed kijken waarop ik terecht kan komen. Teugels los want ik wil mijn paard niet in de muil trekken. Flink afduwen zodat ik niet half onder het paard terecht kom, proberen op te krullen en dan een schietgebedje.
Ik val liever bewust dan dat ik vasthoud. Dan wordt het zo'n paniek toestand.

Mijn mooiste val was een volkomen salto waarbij ik netjes op mijn voeten landde. Dat was puur toeval ik had er niks bewust voor gedaan. Het was wel handig, aanloopje en hoppetee ik zat er weer op

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 09:56

Ik train professioneel race paarden in Australie en ook al ligt onze basis galop al een heel stuk hoger, en weten wij héél goed hoe we een paard moeten stoppen komt het hier ook voor dat ze op hol slaan. Ze behalen dan gerust snelheden rond de 70kmu. Ik heb helaas het een paar keer goed voorbij zien komen, en bij de ergste viel hij eraf en brak zijn heup en bovenbeen op een hele slechte manier. Dat was geen leuk gezicht.. Wij moeten ze recht houden (niet uit balans halen) in het ergste geval houd de baan op en vlieg je of de stallen in, of het zwembad :') ik ben al in de hooischuur gevlogen en het hek bij het zwembad, een collega ging dwars door de staldeur, een andere door de barrièrs. Ik kan er een boek over schrijven :')

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 10:55

ik ben zo vaak van mijn paard af gevallen, meer dan 10 keer sowieso, en elke keer bereid ik me voor, soms weet ik al dat het gaat gebeuren! besef ik het al, en zelfs dan kan je niet 'goed' vallen... het gaat goed of niet goed, maar er zijn natuurlijk wel handige manieren:
-besef je het vroeg genoeg? spring er vanaf, probeer niet te blijven zitten
-blijf de teugels vast houden!
veder heb ik nog wel meer maar dat zijn logische tips haha.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 14:23

Waikiki schreef:
Ik train professioneel race paarden in Australie en ook al ligt onze basis galop al een heel stuk hoger, en weten wij héél goed hoe we een paard moeten stoppen komt het hier ook voor dat ze op hol slaan. Ze behalen dan gerust snelheden rond de 70kmu. Ik heb helaas het een paar keer goed voorbij zien komen, en bij de ergste viel hij eraf en brak zijn heup en bovenbeen op een hele slechte manier. Dat was geen leuk gezicht.. Wij moeten ze recht houden (niet uit balans halen) in het ergste geval houd de baan op en vlieg je of de stallen in, of het zwembad :') ik ben al in de hooischuur gevlogen en het hek bij het zwembad, een collega ging dwars door de staldeur, een andere door de barrièrs. Ik kan er een boek over schrijven :')

Dus jullie kunnen wel een cursus "Salto's van het paard af" gebruiken. _O-

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 22:09

Ik heb een paard die in het begin heel wat kon steigeren en bokken en in blinde paniek kon gaan rond rennen. Eerst kon ik er wel is af gelanceerd worden, nu blijf ik eigenlijk altijd zitten maar soms zit je zo in jezelf en zie je geen andere optie. Die klinkt misschien zielig voor het paard of iets maar ik probeer vaak iets van de teugels vast te houden hierdoor merk ik dat je vaak Beter overeind komt en vaak remt je paard gelijk. Als ik echt echt echt mijzelf moet laten vallen ga ik eerst mijn voeten uit de beugels halen en probeer er daarna over heen te duiken. Dat is echt doods eng kan ik je vertellen, mijn paard was echt in grote paniek want iemand mepte zijn paard met zweep en mijne schrok (mishandeld) en echt bok-steiger en racen en weer bok steiger. Even racen en toen heel hoog steigeren dat we bijna achter om vielen. Daarna keihard racen en toen heb ik mijzelf er af laten gooien in keiharde ren galop met bokken hij was niet rustig te krijgen en of ik bleef zitten of niet, ik werd er vroeg of laat nog gevaarlijker af gelanceerd en ik reed met 4 andere mensen en die gingen met zijn alle in het midden stil staan omdat ik steeds kwam langs geraced en ze een val voelde aan komen. Maar ik zit vaak gewoon het gebok en gesteiger uit maar soms kan je beter een 'goed' moment uitzoeken om jezelf te laten vallen. Zulke dingen doet hij gelukkig bijna niet meer, maar voor een paar bokjes kom ik mijn zadel niet meer uit! Hij heeft het mij vaak pittig gemaakt maar mijn zit is wel stevig geworden :)