Mensen die het gewoon niet snappen....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 19:50

Hevonen schreef:
Ik snap je helemaal. Het ergste is dat jij ook nog eens aansprakelijk bent voor wat jouw hengst in zijn eigen wei doet.

Dat is eigenlijk toch straal bezopen? Want je kunt het gedrag van andere mensen onmogelijk beheersen. Daar is dit verhaal wel een voorbeeld van. Want de ts kon roepen wat ze wilde maar deze eigenwijze mensen wilde niet luisteren.
Ook van honden hebben ze geen verstand, ze kennen hun eigen hond niet eens.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:30

Wat betreft die aansprakelijkheid, ik heb ook regelmatig last van los lopende honden in mijn wei. En dus ook soms last van "los lopende mensen". Volgens de politie ben ik niet aansprakelijk als mijn paarden mensen of honden iets aan doen in de wei.. Mijn paarden staan op een afgesloten en met stroom omheinde eigen terrein. Als mijn paarden, omdat ze "nergens" naar toe kunnen vluchten, mensen of dieren trappen of bijten is dat "pech of eigen schuld, eigen risico van mens of dier.
Ik ben niet verantwoordelijk voor het gedrag van mijn paarden, omdat deze, door angst en of paniek nergens naar toe kunnen, en dus zichzelf "beschermen" door te bijten of te trappen. Volgens de politie heb ik er alles aan gedaan om mens en hond buiten te houden en daardoor niet verantwoordelijk voor het eventuele leed bij andere aldus de politie..
In hoeverre dit daadwerkelijk klopt weet ik niet. Maar het is natuurlijk nogal krom dat jij je wei netjes afmaakt en andere daar maling aan hebben.. Met alle gevolgen van dien.
Overigens heb ik ook een pony gehad die helemaal niets deed als er een mens of een hond in de wei was, totdat ik zei jaag ze er maar uit..
Mijn ruin tolereert niets of niemand anders in zijn wei en zal er alles aan doen om mens of dier er uit te krijgen. Ik heb er totaal geen problemen mee dat hij zo is, mensen hebben gewoon niets in mijn wei te zoeken.

Bigbrown

Re: Mensen die het gewoon niet snappen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:36

@Flitzz
Zou beter zijn als dat klopt inderdaad! Maar juridisch recht met dieren is altijd lastig, wij hebben er zelfs in de lessen aandacht aan besteed over wie wanneer aansprakelijk is maar daar uit kwam naar voren dat wanneer het met dieren is, het gewoon extreem lastig is om iemand aansprakelijk te stellen.

Ik zou als TS zijnde er dus sowieso niet vanuit gaan dat je niet aansprakelijk bent en dus alles aan doen om te zorgen dat er niemand op terrein komt. En in dit geval dus alleen nog extra bordjes plaatsen, meer kan ts niet doen lijkt me?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:52

Eileen_ schreef:
Je vindt mij waarschijnlijk niet zo'n leuke bokker nu..
maar voed je paard op! Het is absoluut niet normaal dat je paard mensen aanvalt en vind dat ook heel gevaarlijk. Maakt niks uit of het vreemde mensen zijn of niet. Je paard moet respect hebben voor elk mens, zoniet zou je dat moeten trainen..
En t maakt ook niet uit of t een hengst, merrie of ruin is.
Kan altijd zo naar worden als ik dit soort dingen lees.. Mensen zien paarden als gevaarlijke en enge beesten, terwijl t 99% training en respect is. Of de eigenaren zeggen dat het paard gek is.. Nee, het zijn de eigenaren die gek zijn en het paard niet (laten) opvoeden/ trainen.

Tis nog steeds hartstikke verkeerd dat die mensen zo op je terrein kwamen, zonder toestemming. Dat is ook absoluut niet netjes.

Vind dat eenkennig wat we noemen ook maar iets raars. Heb nog geen enkel paard hier gezien die "eenkennig" is. En ik ken veel paarden hier ;) Voor mij is dat niks meer dan geen respect naar mensen. T maakt geen drol uit of jij hem aan t halster heb of ik. Hij moet elk mens respecteren.

Nog nooit een eenkennig paard meegemaakt? Dan heb je of niet veel paarden meegemaakt of je hebt niet goed opgelet. Er zijn heel veel eenkennige paarden. Meestal sluiten die zich gedeeltelijk af voor andere mensen i.p.v. aan te vallen maar ik ken er ook die gerust eens uit willen vallen.

Hoe moet je een paard zo opvoeden dat hij vreemden accepteert in de wei die daar zeer waarschijnlijk ook niet rustig wandelen maar achter hun hond aan zijn het gaan en dus zeer bedreigend over kunnen komen?

Denk dat onze zeer goed opgevoede en hele lieve hengst dan ook misschien iets minder lief uit de hoek zou kunnen komen.

Vreemden horen gewoon niet op privé terrein. Punt uit. Als je niet in staat bent om je hond zo op te voeden dat hij daar wegblijft moet je daar dus niet gaan wandelen. Zou wat moois zijn als je je dieren moet gaan trainen wanneer er vreemden op het terrein komen.

Simpel voorbeeld: wij hebben schatten van honden maar zou er hier een vreemde hond het terrein op komen dan sta ik niet in voor de gevolgen.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:54

@bigbrown het is inderdaad lastig en vaak weet de politie ook niet hoe te handelen in zulke situatie's. Ik vond de uitleg van de politie ook best logisch. Paarden kunnen geen kant op en willen zichzelf ook beschermen, andere mensen hebben gewoon niets te zoeken in of op mijn wei zeker als deze afgemaakt is en stroom op staat..

Bigbrown

Re: Mensen die het gewoon niet snappen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 21:14

@Flitzz
Ja dat is ook meegenomen in het aansprakelijkheidsrecht met dieren. Wanneer eigenaar bijvoorbeeld niet aanwezig is en paard schrikt of iets dergelijks dan is deze niet aansprakelijk omdat het paard dan reageert uit instinct waar je niets aan kunt veranderen. Is het iets zoals paard staat op de poetsplaats eigenaar is er niet bij en trapt dan bijvoorbeeld dan is eigenaar wel aansprakelijk. --> die heeft hem daar onbeheerd neergezet in openbare ruimte.
Weet niet meer exact hoe het zat, vaak was het ook wel krom maar het handelen van paard vanuit schrikreactie of instinct is inderdaad meegenomen in wie er aansprakelijk is.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 21:26

Eileen_ schreef:
Je vindt mij waarschijnlijk niet zo'n leuke bokker nu..
maar voed je paard op! Het is absoluut niet normaal dat je paard mensen aanvalt en vind dat ook heel gevaarlijk. Maakt niks uit of het vreemde mensen zijn of niet. Je paard moet respect hebben voor elk mens, zoniet zou je dat moeten trainen..
En t maakt ook niet uit of t een hengst, merrie of ruin is.
Kan altijd zo naar worden als ik dit soort dingen lees.. Mensen zien paarden als gevaarlijke en enge beesten, terwijl t 99% training en respect is. Of de eigenaren zeggen dat het paard gek is.. Nee, het zijn de eigenaren die gek zijn en het paard niet (laten) opvoeden/ trainen.

Tis nog steeds hartstikke verkeerd dat die mensen zo op je terrein kwamen, zonder toestemming. Dat is ook absoluut niet netjes.

Vind dat eenkennig wat we noemen ook maar iets raars. Heb nog geen enkel paard hier gezien die "eenkennig" is. En ik ken veel paarden hier ;) Voor mij is dat niks meer dan geen respect naar mensen. T maakt geen drol uit of jij hem aan t halster heb of ik. Hij moet elk mens respecteren.

Dat vind ik vreemd, want er zijn paarden die eenkennig zijn en dan heeft een opvoeding niets mee te maken.

Volgens mij had je nog niet zoveel meegemaakt en veel paarden gekend.

En dan nog........het is op eigen terrein.........dus daar hebben die wildvreemden helemaal niks te zoeken.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 20:26

Percy schreef:
Nog nooit een eenkennig paard meegemaakt? Dan heb je of niet veel paarden meegemaakt of je hebt niet goed opgelet. Er zijn heel veel eenkennige paarden. Meestal sluiten die zich gedeeltelijk af voor andere mensen i.p.v. aan te vallen maar ik ken er ook die gerust eens uit willen vallen.

Hoe moet je een paard zo opvoeden dat hij vreemden accepteert in de wei die daar zeer waarschijnlijk ook niet rustig wandelen maar achter hun hond aan zijn het gaan en dus zeer bedreigend over kunnen komen?

Denk dat onze zeer goed opgevoede en hele lieve hengst dan ook misschien iets minder lief uit de hoek zou kunnen komen.

Vreemden horen gewoon niet op privé terrein. Punt uit. Als je niet in staat bent om je hond zo op te voeden dat hij daar wegblijft moet je daar dus niet gaan wandelen. Zou wat moois zijn als je je dieren moet gaan trainen wanneer er vreemden op het terrein komen.

Simpel voorbeeld: wij hebben schatten van honden maar zou er hier een vreemde hond het terrein op komen dan sta ik niet in voor de gevolgen.

Eenkennige paarden zijn momenteel ideaal met al die loslopende idioten die paarden vermoorden. Je zou het bijna wenselijk vinden en er bewust op gaan fokken om je paard gewoon ergens neer te kunnen zetten waar hem niets overkomt.

Wat de politie betreft, die moet ook de wet maar zien te interpreteren. En dat doet iedere agent volgens mij anders. Ik denk dat je er niet van op aan kunt.