Tobias en sterre lekker op het strand.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 20:28

Als je nog een ander paard bij je hebt kun je helemaal niet ingrijpen als er wat misgaat met je loslopende pony.
Ik begrijp echt niet dat je de risico's niet ziet ...

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 20:30

Je ziet de gevaren niet tot je het zelf meemaakt..

Ongeacht hoe groot jullie band/respect is, er kan altijd iets misgaan.
is het zelfde zoals zo velen zeggen dat ze zonder cap rijden omdat ze hun pony zo vertrouwen,tot ze eens vallen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 20:34

quintolover schreef:
simodi schreef:
Je bent sowieso totaal niet verzekerd als er iets gebeurt met je loslopende pony, met jou of iemand anders door je loslopende pony!

Dus geen slimme actie. Je vertrouwensband met je pony hoef je niet zo te bewijzen.
En als je zegt dat aan een lijn gevaarlijker is dan los, dan doe je echt iets niet goed qua training of opvoeding.

Je reacties hierboven op goedbedoeld advies zijn niet echt handig ....

Als je geen gevaar ziet, dan valt er nog wat bij te leren over paardengedrag.

Dit heeft niks met bewijzen te maken. Dit is hoe ik mijn pony vertrouw. Ik denk dat het meer is dat jullie moeten leren hoe je ook met paarden om kan gaan. Vertrouwen en respect voor elkaar. Deze pony is niet dat het niet vast kan, maar deze zal ook lekker gek doen aan de lijn waardoor dat ook fout kan gaan. Het is niet dat hij niet opgevoed is.

Je hoeft mij niet te vertellen dat ik moet leren omgaan met mijn paarden en vertrouwensband opbouwen, hoor. Doe al jaren aan NH en inmiddels Parelli level 3, zowel on line als at liberty. Maar dat terzijde.

Het gaat erom dat jij het risico voor je pony in een openbare omgeving waar onverwachte dingen kunnen gebeuren niet goed inschat. En anderen je daarvoor willen waarschuwen.

Een paard dat gek blijft doen aan de lijn als jij rustig met hem wilt wandelen is (nog) onvoldoende getraind of heeft te weinig respect voor je.

Maar goed. Ik lees uit jouw reacties dat deze discussie niet echt ergens toe gaat leiden.

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 20:35

Ja,gevaren kan altijd als je met paarden om gaat. Het is niet verboden dat ze los lopen. Waarom zou je nietig kunnen grijpen als je er nog 1 mee hebt? Ik snap het echt wel, ik rijd overigens altijd met cap. Maar of hij nou los loopt of vast alles kan een keer fout gaan. En ja dat weet ik maar al te goed. Ik zou dit niet doen als het niet veilig was. Ik zal dit niet in een woonwijk doen

osanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 20:36

Jongens Jongens Jongens toch, laat die vrouw lekker als zij haar pony los wilt laten lopen laat haar dat lekker doen, maar omdat dan 10x het zelfde blijven heeft geen zin. Na 1x is het wel genoeg. Ik vind het jammer dat ik door jullie dus nu niet het filmpje kan zien.

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 20:38

Dan had ik niet zo een reactie van jou verwacht als je er zo erg mee bezig bent. En nee het is geen onhandelbare pony aan de lijn, als ik wil dat hij normaal doet doet hij dat echt wel. Maar houd van lekker gek doen afentoe.

quintolover

Re: Tobias en sterre lekker op het strand.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 20:38

Ik heb ze inderdaad maar verwijderd.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 20:39

osanta schreef:
Jongens Jongens Jongens toch, laat die vrouw lekker als zij haar pony los wilt laten lopen laat haar dat lekker doen, maar omdat dan 10x het zelfde blijven heeft geen zin. Na 1x is het wel genoeg. Ik vind het jammer dat ik door jullie dus nu niet het filmpje kan zien.

Er wordt op een hele nette manier gewaarschuwd.
Als TS het filmpje weghaalt terwijl ze vindt dat ze volkomen gekijk heeft, is dat haar keuze. Dat komt niet door mensen die haar met goede bedoelingen op gevaren wijzen.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 20:39

osanta schreef:

Zou jij het graag hebben dat je kind dan wordt overhoop gelopen door zo'n paard?

Dit is levengevaarlijk en strafbaar want je hebt het dier niet in de hand en dan is de politie dus in recht als ze het in beslag nemen of een fixe geldboete eisen. Dit is maar net hetzelfde als met honden.

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 20:41

Luna2006 schreef:
osanta schreef:

Zou jij het graag hebben dat je kind dan wordt overhoop gelopen door zo'n paard?

Dit is levengevaarlijk en strafbaar want je hebt het dier niet in de hand en dan is de politie dus in recht als ze het in beslag nemen of een fixe geldboete eisen. Dit is maar net hetzelfde als met honden.

Zie jij een kind lopen dan ? Überhaupt zie je iemand lopen?

osanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 20:45

Luna2006 schreef:
osanta schreef:

Weet je wel niet hoe vaak een hond los loopt op het strand? Weet je wel niet hoe vaak een kind word achterna gezeten door een hond? Ik weet de situatie niet van TS maar ik denk dat zij wel in kan schatten hoe het paard los is. Wie weet luistert dat paard net als een hond?

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 20:47

Haha zo kan je het best zeggen inderdaad. Het is een losloopgebied daar. Ik denk dat de kans groter is dan een hond wat doet dan dat een paard wat doet. Wat ik soms gevaarlijker vind is als mensen volle galop met hun paarden langs de mensen rijden. Dat vind ik gevaarlijker als dit.

Obelix95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 20:49

Wat een gedoe zeg.. Als TS haar paard vertrouwt en er lopen amper mensen op het strand kan het toch best lijkt mij. Het is een topic in 'in the picture' dus volgens mij vraagt ze niet om commentaar en de regelgeving/wetten :')
Jammer dat ik de foto's niet meer kan zien, maar ik denk dat je zelf het beste kan inschatten hoe je paard reageert etc :) Vind het gaaf dat je pony zo goed luistert!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 20:50

quintolover schreef:
Dan had ik niet zo een reactie van jou verwacht als je er zo erg mee bezig bent. En nee het is geen onhandelbare pony aan de lijn, als ik wil dat hij normaal doet doet hij dat echt wel. Maar houd van lekker gek doen afentoe.

Ik neem aan dat je mij bedoelt?

Ik wil het wel uitleggen hoor!

Juist als je hard werkt aan de band met je paard, moet je ervoor zorgen dat er geen onnodige risico's ontstaan, niet voor hem en niet voor jou. Als er dan namelijk wat misgaat wat je niet meer in de hand hebt, heb je zo'n enorme deuk in dat vertrouwen en moet je zoveel stappen terug dien, dat is zo zonde.

Als je al zo ver bent dat je at liberty kunt werken met je paard, is het belangrijk om dat ook te doen in een overzienbare ruimte. Zodat je paard niet zelf van je weg loopt en jij hem terug moet roepen, maar dat hij op jou gefocust blijft en je volgt. Dat zie ik niet op je filmpje. Je roept hem wel terug, maar stel dat er op dat moment een crossmotor verschijnt (gewoon even een willekeurig voorbeeld) die tussen toe en je pony komt, dan ben je hem kwijt en gaat hij wellicht aan de kletter.
Sta je dan ook nog met een ander paard aan de hand, dan belemmert je dat enorm om de weglopende pony weer bij je terug te krijgen.

Als er dan iets zou gebeuren, met je pony of met iemand anders oo het strand, in de paniek dan ben je voor de schade helemaal niet verzekerd en moet je al die kosten zelf betalen. Verzekeringen dekken alleen schade aan of door je paard als je buiten met 'correcte optoming' bent en dat is los dus niet.

Wat betreft dat je dergelijke reacties niet verwacht van iemand die veel met NH bezig is, juist doordat je veel doet kom je ook de situaties tegen waarin je toch merkt dat instinct de overhand probeert te krijgen. En leer je dat je dat ondanks hele goede training en veel oefeningen en een enorm onderling vertrouwen er nooit 100% uit krijgt.

Dus ik begrijp de lol van los laten heel goed en vind je filmpje op zich leuk, maar wilde je wel wijzen op de gevaren. Net als meerdere anderen hier. :j
Laatst bijgewerkt door simodi op 16-01-16 20:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Jolene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 20:50

Het klinkt als n leuk filmpje en had het graag gezien.. :(
Knap dat je al level 3 van Parelli bent! Succes strax met je examen filmpje maken :) kun je het filmpje anders per PB doe n wellicht?

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 20:51

Nou dan moet je de politie even inlichten denk ik. Ik krijg alleen maar leuk commentaar van hun :D

Maar iedereen bedankt voor alle negatieve reacties, en de enkele positieve reacties. Ik heb de filmpjes verwijderd en ga er zelf van genieten om te kijken. Ik ben weer genezen van bokt :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 20:53

Luna2006 schreef:
In de belgische wetgeving is een loslopend paard net zo verboden als een loslopende hond. Waarschijnlijk zal dit in nederland net zo zijn. Enkel in bepaalde gebieden mogen ze los.

Website van de politie van Nederland
[ [url=m/THkL6B.png]Afbeelding[/url] ]

Wat een aanname. Deze link zegt niets over dat het verboden is. Een klein kind rond laten lopen is ook gevaarlijk maar niet verboden.

Wellicht heb je gelijk. Maar dit artikel zegt niets.

Daarnaast lees ik bij ren andere reactie dat je dan niet verzekerd bent. Nou de mijne is eens losgebroken en is naar huis gerent. Jammer genoeg in de paniek wel de tuin van de buren gemold. Gewoon verzekerd hoor! Buren hebben netjes de tuin vergoed gekregen. Verzekering deed totaal niet moeilijk.

sterdewer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 20:56

jeetje wat een negatieve reacties! vind het heel leuk dat ts dit met haar pony kan doen, ziet d'r leuk uit.

fabpannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 20:57

Er is hier volgens mij nooit om commentaar gevraagd? Als jij een topic zou openen en je zou ook alleen maar commentaar krijgen zou je er ook van balen !

TS ik heb het filmpje niet gezien maar wat leuk en knap dat je pony los kan meelopen ! :D

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 20:59

simodi schreef:
quintolover schreef:

Ik neem aan dat je mij bedoelt?

Ik wil het wel uitleggen hoor!

Juist als je hard werkt aan de band met je paard, moet je ervoor zorgen dat er geen onnodige risico's ontstaan, niet voor hem en niet voor jou. Als er dan namelijk wat misgaat wat je niet meer in de hand hebt, heb je zo'n enorme deuk in dat vertrouwen en moet je zoveel stappen terug dien, dat is zo zonde.

Als je al zo ver bent dat je at liberty kunt werken met je paard, is het belangrijk om dat ook te doen in een overzienbare ruimte. Zodat je paard niet zelf van je weg loopt en jij hem terug moet roepen, maar dat hij op jou gefocust blijft en je volgt. Dat zie ik niet op je filmpje. Je roept hem wel terug, maar stel dat er op dat moment een crossmotor verschijnt (gewoon even een willekeurig voorbeeld) die tussen toe en je pony komt, dan ben je hem kwijt en gaat hij wellicht aan de kletter.
Sta je dan ook nog met een ander paard aan de hand, dan belemmert je dat enorm om de weglopende pony weer bij je terug te krijgen.

Als er dan iets zou gebeuren, met je pony of met iemand anders oo het strand, in de paniek dan ben je voor de schade helemaal niet verzekerd en moet je al die kosten zelf betalen. Verzekeringen dekken alleen schade aan of door je paard als je buiten met 'correcte optoming' bent en dat is los dus niet.

Wat betreft dat je dergelijke reacties niet verwacht van iemand die veel met NH bezig is, juist doordat je veel doet kom je ook de situaties tegen waarin je toch merkt dat instinct de overhand probeert te krijgen. En leer je dat je dat ondanks hele goede training en veel oefeningen en een enorm onderling vertrouwen er nooit 100% uit krijgt.

Dus ik begrijp de lol van los laten heel goed en vind je filmpje op zich leuk, maar wilde je wel wijzen op de gevaren. Net als meerdere anderen hier. :j

Bedankt voor je uitleg. En ik wil expres niet dat hij bij me blijft. Ik wil hem gewoon lekker laten genieten. Hij loopt 9 van de 10 x naast me in mijn schaduw, maar ja dat kan ik niet filmen :D ik snap dat het word duidelijk gemaakt en als het drukker is op het strand ofzo zal ik het ook echt niet doen. Wat betreft met de cros motor ja dat kan maar als er zoiets langs komt klik ik hem bewust vast. Juist om zoiets te voorkomen. Dit is een paardje die niet bij mij is gekomen omdat ik hem tegen kwam op intenet, maar wij hebben elkaar uitgekozen. Vanaf de eerste week waren wij gefocust op elkaar. En een half jaar later is hij bij mij gekomen, omdat dat gewoon zo moest zijn. Het is ook het enige paard waar ik dit mee zal durven.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 20:59

Knert schreef:
Luna2006 schreef:
In de belgische wetgeving is een loslopend paard net zo verboden als een loslopende hond. Waarschijnlijk zal dit in nederland net zo zijn. Enkel in bepaalde gebieden mogen ze los.

Website van de politie van Nederland
[ [url=m/THkL6B.png]Afbeelding[/url] ]

Wat een aanname. Deze link zegt niets over dat het verboden is. Een klein kind rond laten lopen is ook gevaarlijk maar niet verboden.

Wellicht heb je gelijk. Maar dit artikel zegt niets.

Daarnaast lees ik bij ren andere reactie dat je dan niet verzekerd bent. Nou de mijne is eens losgebroken en is naar huis gerent. Jammer genoeg in de paniek wel de tuin van de buren gemold. Gewoon verzekerd hoor! Buren hebben netjes de tuin vergoed gekregen. Verzekering deed totaal niet moeilijk.

Losbreken is niet hetzelfde als zelf het risico nemen door je paard los te laten :+

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 21:04

Jammer dat het niet mogelijk is om nog mee te genieten .. had het wel graag willen zien :(

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 21:06

quintolover schreef:
Bedankt voor je uitleg. En ik wil expres niet dat hij bij me blijft. Ik wil hem gewoon lekker laten genieten. Hij loopt 9 van de 10 x naast me in mijn schaduw, maar ja dat kan ik niet filmen :D ik snap dat het word duidelijk gemaakt en als het drukker is op het strand ofzo zal ik het ook echt niet doen. Wat betreft met de cros motor ja dat kan maar als er zoiets langs komt klik ik hem bewust vast. Juist om zoiets te voorkomen. Dit is een paardje die niet bij mij is gekomen omdat ik hem tegen kwam op intenet, maar wij hebben elkaar uitgekozen. Vanaf de eerste week waren wij gefocust op elkaar. En een half jaar later is hij bij mij gekomen, omdat dat gewoon zo moest zijn. Het is ook het enige paard waar ik dit mee zal durven.

In elk geval fijn dat je zo'n klik met je paard hebt, heel waardevol dus wees er maar zuinig op. ;-)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 21:10

Jee wat een reacties Le, jammer!
Niet iedereen kent jullie band samen en kennen jou ook niet als persoon :) Als er 1 paard luistert, is het Tobias wel, en ja, het kan fout gaan, daarom doet ze het ook op een regenachtige dag dat er niemand op het strand is. Het zou inderdaad gevaarlijk zijn als het hartje zomer is.
Ook als men met een paard op het strand is kan die iemand aanvallen, berijder er af gooien en schade veroorzaken.

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 21:36

Ik heb getemd, aangezien er geen foto's oid meer bij staan