na een lange tijd weer .... Sambucco

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_lotus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 17:27

-
Laatst bijgewerkt door _lotus op 14-01-16 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 17:28

Nou, alles gezien en gelezen, het is een erg mooi paard, maar mist als ik op de beelden af moet gaan volledig de kracht en de bespiering om het gevraagde CORRECT uit te voeren. Van dit paard worden dingen gevraagd waar het simpelweg fysiek nog niet aan toe is. Ik zie hier en daar ook enorme scheefheid, hetgeen mede een oorzaak kan zijn van de enigzins scheefgedragen staart en de enorme spanning door de gehele bovenlijn. het zou me niet verbazen als jij, Ts als ruiter ook enigszins scheef bent gaan zitten daardoor (ter compensatie, of omdat hij je scheefzet), want je werkt erg met je schouders, die je ook niet altijd op dezelfde hoogte lijkt te dragen.
Het paard komt niet écht door zijn lijf, maar komt erg kunstmatig over (zich vasthoudend in één en dezelfde houding). Het doorkomen van de achterbenen, die met schwung onder het midden zouden moeten zwaaien, zie ik ook niet, in plaats daarvan komt het paard eerder omhoog dan ruimer naar voren (dat kan dan lijken op een schwungvolle zweefdraf, maar is het niet, het heeft de kracht niet om zich van achter uit veerkrachtig naar voren af te zetten).
Het paard probeert het zich makkelijker te maken door telkens nét achter de LL te piepen... rijd de neus er nu eens uit. Vooruit, voorwaarts, met de neus voor de LL en beweging/deining in dat lijf.

Zo lang het paard zich niet vrijuit van achter naar voren kan bewegen zal het zich steeds verder vastzetten in deze aangeleerde houdng. Dat is jammer, en kan de bedoeling niet zijn.
Mijns inziens dient het paard eerst vwnw te worde getrained, zodat het de JUISTE spiermassa opbouwt om het gevraagde aan te kunnen. Ga er een aantal stappen mee terug in de opleiding, dan worden de uiteindelijke resultaten als vanzelf veel beter en mooier.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 17:28

Ik vind de foto's een fijner beeld geven dan het filmpje. Wat zit jij hem gemeen te prikken elke keer.. Je geeft hem een flinke spoor en vervolgens roept je instructeur dat je hem meer terug moet nemen, erg oneerlijk naar het paard toe. Zou gaan werken aan stillere benen en nageeflijkheid uit ontspanning en niet door je handen breed vast te zetten en te zagen.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 17:32

_lotus schreef:
door de mri , radiografie en scingrafie ! alle 3 nergens wat te zien. Nou ik merk dat het in 4 maanden tijd al meer dan de helft verbeterd is, dus als dat niet het probleem was zal die er ook niet beter van gaan lopen.

Ok, dus er is geen schade. Maar met deze scans zie je niet spieren die verkrampt zijn, of een zenuw die in de knel zit omdat er ergens in de wervelkolom een blokkade zit.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 17:33

Ik maak me ook wat zorgen n toen ik de staart zag, die scheefheid is niet normaal. Ik zou zijn rug laten nakijken.
En die zogenaamde halve passage heeft op dit moment helemaal geen nut.
Het paard is hier nog niet aan toe.
Heb je nooit commentaar gehad op de wedstrijd dat hij niet helemaal lekker loopt?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 17:44

Over het filmpje.

In het losrijden heb je geen enkele verbinding, en dus geen controle. Hij loopt daar mooi los maar hij is niet aan een hand en ook niet aan een been. Ik vind ook dat je traag rijdt. je paard is niet actief en loopt te lanterfanten. Dit is geen losrijden, ik zie hier geen gymnastische waarde van wat jij aan het doen bent behalve als je aan het opwarmen bent.

Als jij je paard hoger instelt loopt hij in een zweefdrafje. Je tilt hem van voren op waardoor zijn voorbeen spectaculair is, maar de achterkant doet niet mee. Daarom heb je ook best veel druk po je teugels. het paard draagt zichzelf niet. het is een beetje trucjes rijden op deze manier. dat heeft alles te maken met het trage achterbeen dat jij er zelf in rijdt door jouw manier van losrijden. Bovendien heeft hij last van RA waardoor hij niet kan sluiten. Hij breekt af in de beweging, precies boven op het kruis. Hij vloeit niet mooi door. Vandaar ook al dat onrustige gezwiep. Heeft je paard een keer een blessure gehad of een val gemaakt in de wei?
Ik vermoed dat jouw paard een scheef bekken heeft en dat dit de ongelijkheid in beweging veroorzaakt. Dat past ook bij zijn bewegingsafloop. Dan is het logisch dat de foto's en goed uitzagen.
Ik zou hem iig in overleg met een kliniek laten behandelen door een chiropractor en of fysio. Een paard als deze moet je op een heel andere manier gymnastiseren, actiever, meer tempowisselingen, meer de hand op laten zoeken in het rond rijden en meer van de hand af rijden in het hoger instellen.
Het beste advies dat ik je kan geven is om een andere trainer te gaan zoeken.

Misschien harde kritiek, maar ik vind dit paard wel de moeite waard dus daarom toch mijn commentaar. Ik hoop dat je er iets mee kunt.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 17:53

Abacab schreef:
Over het filmpje.

In het losrijden heb je geen enkele verbinding, en dus geen controle. Hij loopt daar mooi los maar hij is niet aan een hand en ook niet aan een been. Ik vind ook dat je traag rijdt. je paard is niet actief en loopt te lanterfanten. Dit is geen losrijden, ik zie hier geen gymnastische waarde van wat jij aan het doen bent behalve als je aan het opwarmen bent.

Als jij je paard hoger instelt loopt hij in een zweefdrafje. Je tilt hem van voren op waardoor zijn voorbeen spectaculair is, maar de achterkant doet niet mee. Daarom heb je ook best veel druk po je teugels. het paard draagt zichzelf niet. het is een beetje trucjes rijden op deze manier. dat heeft alles te maken met het trage achterbeen dat jij er zelf in rijdt door jouw manier van losrijden. Bovendien heeft hij last van RA waardoor hij niet kan sluiten. Hij breekt af in de beweging, precies boven op het kruis. Hij vloeit niet mooi door. Vandaar ook al dat onrustige gezwiep. Heeft je paard een keer een blessure gehad of een val gemaakt in de wei?
Ik vermoed dat jouw paard een scheef bekken heeft en dat dit de ongelijkheid in beweging veroorzaakt. Dat past ook bij zijn bewegingsafloop. Dan is het logisch dat de foto's en goed uitzagen.
Ik zou hem iig in overleg met een kliniek laten behandelen door een chiropractor en of fysio. Een paard als deze moet je op een heel andere manier gymnastiseren, actiever, meer tempowisselingen, meer de hand op laten zoeken in het rond rijden en meer van de hand af rijden in het hoger instellen.
Het beste advies dat ik je kan geven is om een andere trainer te gaan zoeken.

Misschien harde kritiek, maar ik vind dit paard wel de moeite waard dus daarom toch mijn commentaar. Ik hoop dat je er iets mee kunt.

Hard of niet, ik vind het een hele nuttige post en duidelijk onderbouwd, als TS ervoor open staat / voor open durft te staan kan ze hier heel wat mee (en ik ook, want mijn paard laat hetzelfde zien, dus namens mij al heel erg bedankt)

Abacab

Re: na een lange tijd weer .... Sambucco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 12:40

Graag gedaan Rocamor.

@ Terpentijn, jij schrijft:
Ik zie hier en daar ook enorme scheefheid, hetgeen mede een oorzaak kan zijn van de enigzins scheef gedragen staart en de enorme spanning door de gehele bovenlijn.

Misschien lees ik het niet goed. Maar de scheefheid van het paard uit zich ander andere in die scheef gedragen staart en spanning in de bovenlijn en daarmee zijn ze een gevolg van de scheefheid en niet de oorzaak.

Wel jammer dat TS niet meer reageert en een aantal posts heeft verwijderd. Er zijn hier behoorlijk goed onderbouwde analyses gemaakt. Ik was wel benieuwd hoe TS dat ziet.

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 20:43

wauw wat een ontzettend knap paard!! ik heb ook je filmpjes gezien, wat een super fijn ritme en cadans heeft hij, echt geweldig!! gaat helemaal goed komen in de Z2 :)

en wat een prachtig veulen heb je daarbij zeg... echt om van te dromen!

_helga_

Re: na een lange tijd weer .... Sambucco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:10

Wat een knap paard! <3

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 11:16

Knap paard! Wat leuk dat je in het team van zeeland bent opgenomen! Komt helemaal goed in het Z2!
Natuurlijk zijn jullie nog niet perfect :P (vooral gericht aan de mensen met de vele rijtechnische commentaar, waar ik overigens niet tegen heb ;) ) Daarom hebben jullie ook een trainer en dat is juist het leuke aan de paardensport ;) je bent nooit helemaal perfect en we kunnen altijd blijven leren!

Ik denk dat je persoonlijke lesgever/trainer je meer hulp kunnen bieden dan dat online kan via gebruikers op bokt, wat niet betekend dat het daarom niet heel erg leerrijk kan zijn. Ik vind @Abacap's post dan ook erg mooi onderbouwd en wie weet kan je er wel wat mee! ;)

Nog heel veel succes met jou topper en je toekomstig 'to be' toppaard en op naar het Z2!