Paard inrijden/doorrijden en verkopen ervaringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Re: Paard inrijden/doorrijden en verkopen ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 18:58

Bedankt weer! Ik ben vooral ook op zoek naar ervaringen van mensen die het daadwerkelijk gedaan hebben, en dan de voor en nadelen ervan, of tips! Of alles wel mogelijk is of kan zoek ik zelf altijd helemaal uit :)

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:10

Een paar keer gedaan, maar toen waren de prijzen voor paarden nog stukken beter dan nu. Inderdaad ze groen en goedkoop kunnen kopen, beleerd, doorgereden, mee op vakantie en nadien te koop gezet. Toen waren de verdiensten nog leuk, het risico is nu groot dat ze langer moeten blijven en de prijzen zijn lager dan een aantal jaren geleden. Het trekt nog altijd, maar het verstand wint nog steeds.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:18

Ik heb wel winst gemaakt, maar dat is niet helemaal eerlijk. Ik heb namelijk een type paard gekocht dat in Nederland ongewenst is en hier veel gevraagd :P

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 11:53

Sizzle schreef:
Ik heb wel winst gemaakt, maar dat is niet helemaal eerlijk. Ik heb namelijk een type paard gekocht dat in Nederland ongewenst is en hier veel gevraagd :P

Nu word ik nieuwsgierig? :)

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:11

Ik raad het je sterk af. Gebaseerd op eigen ervaring. Een jaar geleden stond ik er precies zo in als jij en als je rekent is er echt wel iets winst uit te halen. Ik heb massa's verlies gemaakt...
Ten eerste is in het voorjaar beginnen voor jezelf heel leuk, maar zie ze dan maar eens te verkopen in de winter. Niemand zoekt met die natte zooi buiten een paard.
Voor 800 euro ga je geen goed paard vinden en de prijzen die je op marktplaats ziet staan bij de te koop advertenties zijn niet wat men er uiteindelijk voor krijgt. Dus 3500 voor een recreatie is bv erg optimistisch.

Even mijn eigen ervaring voor een realistisch beeld:
Ik heb 5 paardjes gehad om in te rijden. Het inrijden zelf viel me alles mee, vooral rustig aan gedaan mbv parelli en klassieke rijkunst/rechtrichten achtergrond.
Ik dacht die jonkies worden niet snel ziek, maar helaas. Had een op paspoort 3 jarige gekocht, chip en alles klopte. Beestje bleek pas 2 te zijn. Dat was m'n eerste verlies. Week later kreeg ze slokdarm verstopping, elke dag DA erbij voor 8 dagen lang. Tot we haar hebben laten inslapen zo ziek als ze was. Kosten 2000 euro (paard + DA). En dan deed ik al erg m'n best om DA kosten te beperken. Iedereen kan zeggen handelspaarden moet je niet teveel geld aan DA kosten uitgeven, maar waar ligt de grens? Een slokdarm verstopping is meestal goed te behandelen, dus begin je toch met kosten maken. En wanneer houdt het dan op? Je bent veel kosten verder voor je kan zien of het nog goed komt of niet.

Paard nr 2 heb ik uiteindelijk aan een handelaar moeten verkopen. Ik had geld nodig en particuliere verkopers zeiden steeds last minute af of haakten om een andere reden af na bezichtiging (cm te klein, niet luxe genoeg etc) Daar moet je ook tegen kunnen, aan en verkoop is heel veel gedoe.

Paard nr 3 had ik kopers voor, maar toen is hij afgekeurd op klinische keuring. Wat mij betreft onterecht (kleine pony, loeizware bak waar hij een half uur in moest rondrennen. Bij herkeuring was er een andere DA die verslechtering dacht te zien?! Hoe kan dat als je er de eerste keer niet bij was?!) Maar dat zijn dus wel dingen waar je mee moet kunnen dealen. Wat doe je met een afgekeurd paard? Ik heb hem nu in de lease staan.

Paard nr 4 is erg leuk en daar wil ik nu de sport mee in om misschien nog iets van m'n geld terug te krijgen.

Paard nr 5 is een hoop geld waard, maar daar moet je dan net de gek voor vinden die zoiets zoekt. Weer veel telefoontjes en mailtjes maar de helft laat na antwoord nooit meer iets van zich horen. Verkoopspel kost veel tijd en energie en dat hoort er meer bij dan ik van te voren ingeschat had... Ik doe het niet weer iig :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:19

Aangezien jij al aangeeft dat je het voor heel veel zaken van je contacten moet hebben kun je er van op aan dat het zeker geen winst oplevert. Je moet ook laten keuren want als je een paard voor 3000 of meer kwijt wil dan zijn er veel mensen die (gelukkig) het beest laten keuren en de benen op de foto zetten. Ga voor iemand rijden tegen betaling dan houd je iets over. Vroeger reden wij de sportponies van groen naar z in een aantal jaren. Daarmee speelden we bij verkoop net gelijk en dan hadden we nog mazzel dat ze nooit iets mankeerden. En dan moet je denken aan jonge pony's van 1000 gulden die na een aantal jaren voor meer dan 5000 de deur uit gingen.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 14:56

Je moet het doen als je het leuk vindt en een klein beetje eraan wilt verdienen. Rijk wordt je er niet van. Wel is er veel vraag naar brave paarden die alles kennen. Je moet een paard voor een leuke prijs op de kop kunnen tikken en een beetje een goede naam maken dan wordt het leuk denk ik.

Wij hebben zelf paar keer geluk gehad met de paarden, gekocht voor 800 en 950 kenden niks en beleerd in een jaar tijd onder het zadel, buitenritten, wedstrijden en voor de koets. Ene paard is verkocht voor 2250.

Ik wil dit in de toekomst meer gaan doen maar dan wel als het paard er aan toe is met een half jaar max 8 maand verkopen. Ene paard zal meer tijd nodig hebben dan de andere.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 15:02

Moos99 schreef:
Sizzle schreef:

Nu word ik nieuwsgierig? :)

Gewoon oudere onbeleerde e-maatje tuigpaard met een ietwat flegmatieke instelling.
Maar wel met leuke vlekken en grote ogen ;)

Is een betrouwbaar maar redelijk talentloos rijpaard geworden dat in de bak echt niet fatsoenlijk te rijden viel maar buiten enorm bomproef was.
Dat krijg je in nederland niet tot amper verkocht.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 15:04

Het was voor mij de bedoeling te doen met Kim, die kon ik goedkoop krijgen. Inmiddels een half jaar verder staat ze in de lappenmand en ik ben zo verzot op haar dat ze echt niet meer weg gaat.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 15:06

Heb maar 1 opmerking: Stallingskosten moet je nooit van de winst af nemen, de stallingskosten stop je niet in het paard maar geef je uit omdat JIJ wilt paardrijden. Op welk (eigen) paard dan ook kost dit geld, dus ook als je een paard neemt om te houden. Je hebt constant 1 paard dus betaald stallingskosten, het enige waar je in kan variëren is in de aanschafkosten en verkoopprijzen.
Laten we het er op houden dat je enkele maanden 'gratis' rijd als je paarden inrijd en doorverkoopt.

Wil het zelf ook ooit doen, maar dan moet ik eerst een fijn startbedrag hebben :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 15:20

Moos99 schreef:
Bedankt weer! Ik ben vooral ook op zoek naar ervaringen van mensen die het daadwerkelijk gedaan hebben, en dan de voor en nadelen ervan, of tips! Of alles wel mogelijk is of kan zoek ik zelf altijd helemaal uit :)

Ik; met mijn opa.

Nadelen:
Helaas wel een x met een (tot dat moment) een super braaf/gewillig/lief paard achterover gegaan.
Gevolg: 3 gebroken wervels, weken ziekenhuisopname en langdurige revalidatie.

Jaren later: gevallen; ging helemaal niet hard; helaas gebroken bekken. Wederom langdurige revalidatie.
Nadeel: nog regelmatig last van en kan niet altijd meer pijnvrij bewegen.

Eerste paard was nog pas net onder het zadel, 2de paard was ik aan het doorrijden.
Meestal gaat het goed als er wat gebeurd, maar helaas kan het dus ook wel eens verkeerd uitpakken.
Dan zit je wel met de gevolgen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 16:32

Maar dat gebeurt je niet doordat je op een onbeleerd paard zit, maar omdat je überhaupt op een paard zit.
Is een beetje net als de stallingskosten: Jammer, maar het is bij een oud paard ook zo.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 16:51

Hoe meer verschillende paarden je beleerd, hoe groter de kans dat er wat gebeurd.
Ik ben nooit van mijn eigen paard gevallen met een ernstig letsel.

En het is heel vervelend om van een paard te vallen wat niet je eigen paard is, maar dat je die hebt om geld te verdienen.
Als je geld wil verdienen moet je alle basiskosten juist wel rekenen;
Dus HF, DA, voer/water enz.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 16:58

Ja ervaring mee..maar ik raad het je af als je echt winst wilt maken, gewoon voor de "leuk" kun je het wel doen.

Maar qua winst is het alleen interesant als je in de hogere prijsklasses zit..en dan nog is het soms lastig wbt risico's etc.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:02

Daar zit wat in natuurlijk, maar bedoelde dat een ongeluk in een klein hoekje zit. Die pech ontloop je niet door een paard voor het leven te houden.

Basiskosten hoor je er naar mijn mening niet af te trekken, jij wilt rijden en het rijden kost geld. Of je dit nu op een manegepony, eigen paard of eigen handelspaard doet. Het paardenhouden is een basis vaste last. Als ik een paard voor 500 euro koop en na 5 maanden verkoop voor 1000 euro heb ik gewoon 500 euro winst. Had ik het paard namelijk niet voor de handel genomen maar voor vast, dan had ik die 500 euro niet terug gekregen... en toch vaste lasten moeten betalen.

Als je op een recreatief niveau wat beleerd, zelf inzicht hebt en goed kan rijden dan betekend het dus dat je uiteindelijk gewoon enkele maanden stallingsgeld 'terug krijgt'. Als je goed wilt verdienen dan kom je goed aan het investeren of moet je gaan rijden voor anderen. :j

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:23

Lekker niet aan beginnen is mijn advies. Mocht het allemaal lukken om eengoedkoop gezond toppertje verkoopklaar te krijgen dan tref je wel kopers die al jouw zuurverdiende moeite binnen een week of 2 weer teniet gedaan hebben. Het lijkt allemaal leuk maar er gaat veel tijd en energie inzitten. Voor financiele winst hoef je het in.ieder geval. niet te doen dus hooguit omdat je het zelf leuk vindt en in dat geval kun je beter zelf profiteren van dat leuke dier dat je fijn braaf hebt gemaakt. Ook voor het paard leuker dan van hand tot hand te gaan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:45

xSlvna schreef:
Daar zit wat in natuurlijk, maar bedoelde dat een ongeluk in een klein hoekje zit. Die pech ontloop je niet door een paard voor het leven te houden.

Basiskosten hoor je er naar mijn mening niet af te trekken, jij wilt rijden en het rijden kost geld. Of je dit nu op een manegepony, eigen paard of eigen handelspaard doet. Het paardenhouden is een basis vaste last. Als ik een paard voor 500 euro koop en na 5 maanden verkoop voor 1000 euro heb ik gewoon 500 euro winst. Had ik het paard namelijk niet voor de handel genomen maar voor vast, dan had ik die 500 euro niet terug gekregen... en toch vaste lasten moeten betalen.

Als je op een recreatief niveau wat beleerd, zelf inzicht hebt en goed kan rijden dan betekend het dus dat je uiteindelijk gewoon enkele maanden stallingsgeld 'terug krijgt'. Als je goed wilt verdienen dan kom je goed aan het investeren of moet je gaan rijden voor anderen. :j

Maar als je al en rijpaard voor jezelf hebt en je voor wat extra's er een paard bij beleerd, heb je dat paard niet om te kunnen rijden.
Ik heb nu mijn stallen vol, maar als ik er in de zomer 1 bij neem voor de verkoop, reken ik de extra kosten wel mee.
Als je een paardje koopt voor 500E en ik verkoop deze na 2 maanden voor 1000, heb ik géé'n 500E winst gemaakt.
Dat geldt alleen als ik geen extra kosten heb gemaakt.
Dan gaat daar de HF, DA, voer echt nog vanaf.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:57

*heb enkel de langere post van TS niet gelezen*. TS zegt dat ze het recreatief wilt doen, winst is leuk. Ik ga er hierdoor van uit dat ze het 'projectpaardje' telkens als enige paardje heeft.

Als je een eigen stal hebt dan komt een trainpaard er bij als extra last, dat zeker! Maar als je 'projectjes' gaat kopen en verkopen maak je gewoon winst met je hobby :)
Dat is wat ik opvat van TS: Paarden inrijden/doorrijden als hobby (met extra zakcentje of zoals ik al zeg: compensatie voor de maandlasten die je anders gewoon 12 maanden zou hebben), en dus niet als bedrijf. Een bedrijf moet uiteraard op een andere manier winst maken dan een hobbyist die enkel 'minder verlies' maakt (of met wat geluk wat winst).

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 18:05

Je verdient alleen niks omdat paardenhouden duur is en ts het paard eigenlijk net te lang in bezit houdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 18:29

Naast alles wat hier gezegd wordt is er bovendien ook het punt van het verkopen: er wordt stilzwijgend een beetje vanuit gegaan dat tegen de tijd dat het paard klaar is er ook wel een koper zal zijn. Dat hoeft helemaal niet. Op dit moment is het nog steeds echt een kopersmarkt: voor elk paard in de recreatiesector zijn er nog 500 anderen, waaronder verschillende paarden met een leukere kleur, leuker papier en betere opleiding. Dat drukt niet alleen de prijs van een normaal paard, maar je loopt bovendien de kans dat heel veel potentiele kopers niet eens naar je advertentie kijken. En dan betaal je ineens 6 maanden stalling en voer en dierenartskosten door. Want voor dat laatste geld: hoe langer je een paard in je bezit hebt, hoe groter de kans dat je er extra zorg aan moet gaan besteden.

Als je boven de € 2000 gaat verkopen, dan loop je boven het 'risico' dat mensen een klinische keuring willen - met boven de € 3000 ook kans op een röntgenologische keuring. Als jij dat paard goedkoop en ongekeurd (of in elk geval niet röntgenologisch gekeurd) hebt gekocht, loop je dus een risico als de koper wél gaat keuren; je weet dan namelijk echt niet wat er uit die keuring gaat komen.

Een laatste risico als je echt paarden wilt gaan in- en verkopen is het teruggaverecht. Ook als je particulier bent, kan een koper van je paard onder bepaalde omstandigheden maanden later nog zeggen: het paard voldoet niet aan de afspraken, heeft een verborgen gebrek, ik wil mijn geld terug. Tja, bewijs dan maar eens dat een door jou in de winter verkocht paard bij jou in de herfst nog geen zomereczeem had...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 18:50

Als je het wil doen, gewoon "omdat het kan" er niet aan wil verdienen en een beetje je eigen kosten eruit wil halen, zou ik niet gaan voor het echte recreatie segment maar voor het recreatie sportpaarden segment. Je kunt - lees de ervaringen van Suus maar - echt nat gaan op paarden die je niet verkocht krijgt omdat ze niet gezond zijn.
Dat betekent wel dat je ook iets moet investeren voordat je je op te leiden paard koopt. Gewoon een jong onbeleerd paard kopen in het tussensegment, uitgebreid laten keuren (ook RX), opleiden tot minimaal M en dan verkopen. Daar is best (nog steeds) markt voor.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:16

Ooit gedaan en zou het zo weer doen. Wel met in het achterhoofd: een hobby mag geld kosten.
Het hoeft me toen heel veel opgeleverd, namelijk een hele leuke leerzame tijd. Qua geld niets verdient maar het grootste gedeelte van we erin geïnvesteerd is, wel terug verdient. Maar het motto was vooral met veel plezier een paardje klaar maken en dat is gelukt.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 10:18

Heel erg bedankt voor alle reacties! Ik neem al jullie tips mee. Een aantal dingen kijk ik nu dan ook anders tegenaan.

- Een halfjaar is wellicht wat lang. De reden dat ik een halfjaar wil(de) doen is omdat ik vind dat rust en geduld heel belangrijk is. Een goede basis vind ik zo belangrijk. bijvoorbeeld een paard vanaf de grond echt goed klaarmaken voor het werk onder de man, het lichaam eerst rechtrichten, rugspieren kweken om de ruiter goed te dragen. En ook tijd, om iedere ervaring leuk te maken voor het paard! Als ik ga haasten, komt er een bepaalde druk die denk ik negatief effect heeft op de training. Ik wil per keer kleine vooruitgangen kunnen boeken, niet grote doelen hoeven te stellen. Ik ga nog even nadenken welk tijdbestek ik aan zou willen houden.
- Winst maken zit er niet in. Maar dat wist ik eigenlijk al. Het is mijn hobby en doe het niet daarvoor. Natuurlijk zou het leuk zijn, en met wat geluk en een situatie waar alles goed loopt denk ik dat dat er nog wel in kan zitten. Ik betaal geen stalkosten, alleen kosten hooi en alle andere bijkomende dingen, dat scheelt veel.
- Sportsegment zoek ik niet in omdat ik zelf geen sportruiter ben, ik ben niet zo van de sportwereld, en zou ook niet perse willen verkopen aan sportruiters. Ik denk dat je ook onder de recreatie ruiters mensen hebt die een leuk bedrag hebben te besteden voor hun perfecte match. Wat ik jammer vind aan recreatiepaarden is dat ze vaak als minder worden gezien en dan vaak het beleren en de opvoeding etc. minder goed is. Toen wij op zoek waren naar een leuk recreatiepaard voor mijn moeder zag je veel al wat verwende/ brutale paarden voorbij komen, die als mens werden behandeld. Dit geldt echt totaal niet voor alle recreatie paarden natuurlijk. Maar al rij ik alleen buitenritten en hobbymatig in de bak, wil ik ook een paard die goed is opgevoed. Zowel aan de hand, dus netjes meelopen, netjes stilstaan, geduld hebben..en onder het zadel, goed aan de hulpen, niet hard in de mond, dood voor t been etc. gewoon een leuk fijn paard. En zo een paard vind ik dan wel gewoon geld waard. Of het nu een fijn sportpaard is of een fijn recreatiepaard.

Waar ik ook op terug ben gekomen is om in het voorjaar te beginnen, dan zou ik hem dus in de winter moeten verkopen wat geen gunstige tijd is. Of ik begin nu nog, of ik wacht even af tot na de zomer.

Ik ben overigens nog steeds dingen op een rij aan het zetten, heb nog geen keuze gemaakt.

bedankt allen :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 14:56

Als je nu begint kun je waarschijnlijk een goedkoper paardje kopen, je zegt zelf dat de winter geen goede verkoop tijd is: Sla er je voordeel uit. of wacht tot volgend jaar.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-17 13:51

Topic is al even stil, maar misschien leuk om een update te doen.
We zijn de uitdaging aangegaan en hebben een onbeleerde, 8 jarige tinker uit Engeland gekocht. Het was een flink risico, maar het is heel leuk afgelopen. Ze was zo groen als gras, we wisten vrij zeker dat er nog niets mee was gedaan. We dachten wel dat ze veulens had gekregen in Engeland omdat daar iets op het paspoort stond.

We hebben wel wat kosten aan haar gehad, eerst laten scannen of ze niet drachtig was. Toen hebben we haar moeten ontwormen (speciale voor in het najaar), 2x laten enten (ook de basis enting) en natuurlijk even goed laten bekappen. Verder had ze wat lichte mok.

We zijn heel rustig aan begonnen met beleren, dit was vooral eerst vast staan, voetjes geven (dit leek ze niet te kennen), en mee wandelen aan het touw. Uiteindelijk hebben we ook gelongeerd, buiten gewandeld en een zadeltje erop gehad. Na 3 weken hebben we haar te koop gezet, hier kwamen zo goed als geen serieuze reacties op maar toch na een paar dagen kregen we een reactie van een hele leuke vrouw die haar erg leuk vond. Ze is toen met een week verkocht. Ze is nog geen maand bij ons geweest! Toch hebben we haar verkocht voor het dubbele van de aankoop prijs wat nog steeds een hele schappelijke prijs was. We waren aan rijden nog niet toegekomen, dit wilde we pas na een maand van basis gaan doen.

Hadden we die vrouw niet tegen gekomen had het een stuk langer kunnen duren natuurlijk. Maar ik zou het zo over doen :) We hebben met een aantal dingen geluk gehad, ze had een enorm leuk, sociaal karakter! Ze was eerst heel bang en rende weg, maar echt na een aantal dagen kwam ze al vrolijk naar je toe en was niet meer bij je weg te slaan. Hier moesten we bij bezichtigen wel doorheen kijken, want we hebben haar daar moeten "vangen". Ze was lekker meewerkend en gevoelig. Op een fijne manier, niet lomp maar oplettend. Ze vond alles spannend maar haar nieuwsgierigheid overheerste dit, op die manier kon je al heel snel nieuwe dingen leren en schriktraining doen.

Ik zou het zo weer over doen in ieder geval, was een leuke ervaring.