in dubio welke pony voor kids

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 22:44

Wij hebben 3jr geleden een d-pony gekocht voor mijn kinderen, toen 6 en 7, wel staan ze stevig in de schoenen. Geen minuut spijt. Ik kan zelf de pony aan de hulpen houden en zij kunnen lekker spelenderwijs leren. Inmiddels rijden ze al 2 jaar los door de wei, galoperen en zijn we begonnen met op buitenrit stukjes los. Mijn dochter ontwikkelt snel, en heeft dus een groeispurt gehad. Pony en dochter zijn nu ongeveer even groot. Opzadelen is geen enkel probleem, opstapje naast de pony, zadel er op en klaar. Hoofdstel lukt haar inmiddels ook. Dus ik zou zelf ook kiezen voor een rustige d-pony, mijn ervaring is dat welshjes behoorlijk fel zijn en juist lastiger om rond te sturen.

JosjeDZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 22:45

Denk dat de oudste al heel snel uit een grote a /kleine b is uitgegroeid. Zou echt naar wat groters kijken.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 22:49

Marisje76 schreef:
@mama... daarom kopen we ook maar 1 pony...kunnen ze makkelijk samen delen er zitten genoeg dagen in een week om samen te delen ;)

heb gelukkig genoeg ZEER ervaren mensen om me heen die met me mee kijken en mee gaan bij evt. bezichtigingen. (mijn beste vriendin zit professioneel in de paarden heft eigen paardenbedrijf en zij geeft les aan diverse ponyclubs en mijn stiefvader heeft zelf op europees niveau gereden)

Waarom vraag je dan in vredesnaam advies aan bokt? Daar snap ik helemaal niets van. Waarom zouden mensen op bokt iets meer kunnen toevoegen dan de mensen om je heen? Vertrouw toch zelf liever de mensen die ik persoonlijk ken dan de mensen die hun mening via het internet geven.

Als jij er zo van overtuigd bent dat je (met hoofdletters zelfs) ervaren mensen om je heen hebt, waarom dan hier een topic openen. Ben oprecht nieuwsgierig.

justkid

Re: in dubio welke pony voor kids

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 22:54

Ik zou op zoek gaan naar een geschikte pony,
Gewoon bij heel veel gaan kijken, groot, klein, verschillende rassen/ kruisingen en vooral ook viavia proberen aan een brave zien te komen. Belangrijkste is dat je kinderen een pony vinden waar ze wat mee durven en die bij hen lief en braaf is. Dan zie je vanzelf of het een grote of wat kleinere maat wordt. Een goede kinderpony vinden lijkt me sowieso al een hele klus.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 01:30

Ik ben het eens met justkid. Het karakter van de pony lijkt me in dit geval ook belangrijker dan de maat. Al zou ik eerder ook neigen naar een c/D indien je keuze hebt...

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 11:17

@Percy omdat zij allebei mijn gedachtengangen snappen. Was benieuwd wat ervaringen van mensen zijn die voor hun eigen kinderen pony's hebben gekocht. wellicht dat iemand nog een invalshoek heeft waar ik nog niet aan had gedacht kan altijd toch?

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 11:20

Laat je kinderen eerst maar eens een jaar of 5 wekelijks lessen op een manege. Daarna kun je wel weer verder kijken.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 11:30

We weten ook niets van de kinderen behalve de leeftijd..

ik wil niet heel flauw doen, maar toen ik 12 was, was ik uitgegroeid met 1.63m en 63 kg afgetraind (wedstrijdzwemster), als ik niet zo fanatiek had gezwommen had ik waarschijnlijk nog een paar kleine centimeters langer geweest.

Toen ik 9 was paste ik prima op de kleine D pony die bij ons achter stond.
11 jaar op een b pony met de gemiddelde lengte die tieners tegenwoordig bereiken is in mijn ogen vragen om grote tranen binnen enkele jaren omdat minstens een van de kinderen te groot geworden is.

Een c'tje lijkt mij een betere keuze..

kwa leeftijd? een oudje wil niet altijd zeggen dat ze doodbraaf zijn natuurlijk.. vooral als je jongste wat meer lef heeft.. kan het zijn dat wanneer zij toe is aan wat fanatieker rijden en dat kan al met een paar jaar zijn, de pony juist toe is aan wat rustiger aan doen.

dat kan een mooi moment zijn om naar een grotere pony over te gaan natuurlijk, maar naast de lengte van de kinderen heb je natuurlijk ook hun emotie. Het stukje land is niet groot genoeg om onbeperkt pony's aan te houden ;).

Ik zou persoonlijk naar een pony zoeken op basis van karakter en niet op basis van grote of leeftijd.

Echt eentje die zich aanpast op het ruitertje, en wat groei heeft zodat ze er ook eventueel een stukje op kunnen groeien in hun rijden..

Dus gewoon marktplaats in de gaten houden..

B-D's noteren die binnen het karakterplaatje passen..
en eerst alleen gaan kijken.. immers een kinderhart is zo verloren.

paar mogelijkheden overhouden en daarheen gaan met beide kinderen..
is er een klik.. loopt de pony rustiger met de oudste en juist wat frisser voor de jongste..
dan voelt de pony het karakter van je kinderen aan en past zich daarin aan,
dat in mijn ogen is de juiste pony..

En dat kan een b'tje zijn of een d'tje.. het kan er een van ruim 20 zijn, maar voor hetzelfde geld tref je een goedzak van nog 10 jaar oud (voordeel is, als je die ooit wilt inruilen, dan vind je er ook nog wel een goed adresje voor als hij goed van lijf en leden is.. ruim boven de 20 wordt dat lastig)

UK_eef schreef:
Laat je kinderen eerst maar eens een jaar of 5 wekelijks lessen op een manege. Daarna kun je wel weer verder kijken.

vind dit een beetje vreemde reactie.. beetje jaloursig op kinderen die van jongs af aan een pony hebben?

je leert meer van individuele aandacht waarbij je meerdere dagen per week bezig kunt en kunt rijden.. dan van 1x per week in een groep van zelfs wel 10 kinderen in een treintje rond te rijden op een manege..

op bepaalde maneges leer je echt wel rijden.. maar met een eigen pony, zeker met ouders die kennis van paarden hebben, gaat dat vele malen vlotter.

paardrijden gaat naast talent ook om kilometers maken in het zadel. eigen pony gaat dus altijd vlotter dan managelessen bij hetzelfde portie talent.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 11:36

Koop gewoon een New Forrester in de D maat, a/b is binnen de kortste keren te klein. Ik had drie ruitertjes die allemaal op dezelfde c Welsh hebben leren rijden. Pony kon en mocht hier ook blijven maar met twaalf waren ze er allemaal af gegroeid. New Forresters hebben vaak een heel prettig karakter en een D van ongeveer 1.45 kun jij zelf ook nog op om hem technisch goed te rijden, dat maakt het voor de dochters gemakkelijker om goed te leren voelen.
En denk je nu dat één van je dochters misschien fanatiek de wedstrijdsport in gaat bespaar dan niet op de pony maar koop een goede 8 a 10 jarige die al op een redelijk niveau dressuur loopt. Springen kunnen forresters over het algemeen wel.

bvb zoiets: http://www.sporthorses.nl/advertentie/1 ... x?pagenr=4
Laatst bijgewerkt door BigOne op 03-01-16 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 11:46

Ik heb op mijn 7 jaar een grote D-pony gekregen. Toen kon ik er nog weinig mee, bovendien was hij redelijk stout, ik heb er meer naast gelegen dan opgezeten :') Tegen ik een jaar of 10 was kon ik er wel goed weg mee en deed er alles mee. Tot ik 14 werd, toen werd hij te klein bovendien wou ik toen meer dan hij kon, ik wou dressuren, springen,... Dus ik heb van mijn D-pony een 7tal jaar geniet gehad. Wij konden hem niet verkopen toen ik overging naar de paarden. Ondertussen ben ik 27 en staat mijn D-pony hier nog steeds :P Hij heeft dus 7 jaar gediend en voor de rest al 13 jaar grasmachine/beuzakje/gezelschap ;)

Mijn tip, pin je er niet op vast dat ze lang geniet hebben van hun pony, kinderen veranderen, doelen veranderen. En probeer de pony in ieder geval te verkopen als ze over gaan naar een andere pony :P Ik heb heel veel spijt dat ik mijn D-pony niet weg gedaan heb toen ik naar de paarden ging. Niet dat hij zo in de weg staat, maar ondertussen is hij ouder dan 30 en hij kost nog steeds, moet nog steeds verzorgd worden, naar de DA, hoefsmid & tandarts,... had ik hem 13 jaar geleden verkocht, dan had hij nog heel fijn kunnen dienen voor een ander kind! (En nu is het uiteraard te laat om hem te verkopen, dus mag hij hier gewoon blijven staan tot hij naar de hemel gaat :P en cru gezegd, ik hoop dat dat geen 10 jaar meer duurt :P al zal ik natuurlijk wel verdrietig zijn, het kost gewoon veel geld voor iets waar je "niets" aan hebt. Maar het is, vind ik, mijn plicht om voor hem te zorgen en hem een fijn leven te geven).

Nu ja :P ondertussen heb ik zelf een dochter van anderhalf en staan wij op het kopen van een grote maat shetlander ;) maar die is ook al ouder dan 20 en dat is bewust zo gekozen omdat die dan in ieder geval geen 20 jaar meer bij ons op de hof zal staan als alles "goed" gaat :P (uitzonderingen daar gelaten die 40 jaar of ouder worden :') )

Renaatt92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 11:52

Mijn ouders hebben toen wij jong waren ( broer 13, ik 11 en zusje 5) ervoor gekozen om voor een D pony te gaan waar mijn moeder zelf op paste. Ik en mijn zusje vonden haar te druk. Gelukkig kon mijn moeder haar zelf voldoende beweging geven. Toen heel lang plezier gehad van een welsh b pony waarmee we konden buitenrijden, springen, dressuren en crossen. Steeds vaker op de D pony gaan rijden en uiteindelijk was de overgang heel soepel.

Mijn advies, beginnen met een b/ c pony. Daarna overgang naar d/ e of paard.
Ik heb veel plezier beleeft aan mijn ponytijd.
Laatst bijgewerkt door Renaatt92 op 03-01-16 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 11:54

Ik kreeg op mijn 6e een New forrest merrie ex manege pony was 6 jaar. Mooie maat 1,47 om nog even door te kunnen. Kon er zeker jaren op op me 11e was ze weg maar paste er nog prima op. A of b pony ben je snel uitgegroeid en leuker is denk ik samen te groeien dus d pony is dan ideaal.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 12:00

Mijn oudste begon op de d-pony van mijn zusje toen ze een jaar of acht was. Dit ging redelijk maar écht leren rijden was lastig ivm de grootte van de pony. Toen konden we een b-pony leasen en in een half jaar tijd leerde ze aardig rijden. Pony werd verkocht en ze ging weer verder met de d. Op haar elfde kreeg ze haar eigen pony. Ook een grote d omdat we wel al wisten dat het een kind is dat nooit afstand kan doen van haar pony. Dus als ze volwassen is moet ze er ook nog op kunnen. Nu heeft ze het geluk dat haar kleine zusje van 5 ook het paardenvirus te pakken heeft en die kleine smurf rijdt zowel op de shet van een stalgenoot als op de grote d van haar zus.... Wie weet, over 2 jaar wordt de oudste 18, schuift de pony door naar zusje en kan er toch een paard komen. De tijd zal het leren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 12:03

Ik zou ook miet teveel vasthouden op maat, maar op Braafheid. Toch zou ik zeggen om C of een kleine D te kiezen. En pin je niet vast op ras. Hier wordt new forrest veel genoemd, ik ken er een paar die waren echt stout :P
Dus ga gewoon veel ponies bekijken en kijk vooral wat de meiden met de pony durven.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 12:16

Onderschat ook vooral de klik niet die er tussen pony en kind moet zijn. Wij hebben een hele brave, bomprove, super makke en lieve kinder Tinker staan die in theorie perfect is voor onze dochter van 8. Daarnaast hebben we nog 3 pony's onder het zadel die ook erg geschikt zouden zijn. Maar ze heeft haar hart verpand aan onze jonge IJslander, een erg eigenwijs portret die nog heel veel moet leren en het haar zeker niet makkelijk maakt maar toch is dat 'haar'pony. Met hem heeft ze een klik en uiteindelijk krijgt ze ook alles met hem voor elkaar.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 12:16

Past degene van 11 überhaupt nog op een a/b pony?! Ik zou zeker voor een brave grotere gaan hoor.
Ik en mijn zusje waren 14 en 11 toen we onze e-pony kregen. Nu 14 jaar geleden en we hebben haar nog steeds. Moet er niet aan denken dat ze weg had gemoeten omdat we al zo snel te groot werden.
Mijn zusje was toen we haar kochten trouwens al langer dan ik en beiden bijna uitgegroeid. ZE krijgen juist een enorme groeispurt rond die leeftijd.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 12:20

Ik zou gaan voor een brede C / D pony. En TS, ik zou zeker geen sportpony nemen!!! Ik zie te vaak dat kinderen op zo'n hete pony worden gezet omdat de omgeving dat stimuleert. Je kan beter een pony van een jaar of 12 nemen die al wat van de wereld heeft gezien en braaf is.

watnou1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 12:36

Wij hebben gekozen voor BRAAF... Voor onze dochter van nu 10 jaar.
Ik dacht lang te moeten zoeken maar binnen 1 maand hadden we ons lotje uit de loterij!
Een B pony van 1.26m , 18 jaar en heeft alles al gezien en meegemaakt.
Mijn dochter rijdt stukjes buiten, in de wei , met en zonder zadel.
Als ik zie hoe ze is gegroeid! Niet alleen qua rijden maar juist ook in zelfvertrouwen , zou mijn advies zijn om idd te concentreren op BRAAF.

Afbeelding

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 12:50

Ik zou ze eerst wat ervaring op laten doen. Dan kun je ontdekken wat voor een pony bij hun past en wat je moet zoeken. Een hele brave pony is nu leuk, maar over 2 jaar is de oudste 13 en zoekt uitdaging of stopt.
De jongste heeft nog niet gereden dus kan niet proefrijden of ze de pony leuk vindt.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 12:54

Die van 11 past waarschijnlijk al niet meer op een a/b pony.. Ik zou een iets grotere pakken, als de pony maar braaf is!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 12:59

smurffie schreef:
Ik zou ze eerst wat ervaring op laten doen. Dan kun je ontdekken wat voor een pony bij hun past en wat je moet zoeken. Een hele brave pony is nu leuk, maar over 2 jaar is de oudste 13 en zoekt uitdaging of stopt.
De jongste heeft nog niet gereden dus kan niet proefrijden of ze de pony leuk vindt.

om te kijken of je een pony leuk vind hoef je er niet eens op te zitten natuurlijk..
ik heb trouwens tot mijn 17e geen les gehad, maar had er toen een jaar of 9 gereden ;)

in de manege stap je ook voor het eerst ooit op een pony en dan weet je ook meteen of je je veilig voelt op dat dier, of dat je doodsangsten uitstaat op het brok dynamiet onder je (bij wijze van spreken).

braaf is het sleutelwoord.. en dan kun je rustig zelfs een complete beginner in het zadeltje helpen en er een rondje mee rondstappen.. heel braaf wil niet zeggen dodelijk saai.. mijn pony heeft een gouden karakter, door en door braaf onder het zadel.. maar wel voorwaards en je wilt hem niet onder je voelen als je gaat crossen als je eigenlijk niet wilt crossen, want dan is het een brokje dynamiet.. al ontploft het dus niet.

dat ze niet kan rijden, wil nog niet zeggen dat ze er geen gevoel bij heeft natuurlijk..
ook de jongste zou ik daarom zeer zeker wel meenemen en ook zeker haar zegje laten doen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 13:03

Je snapt duidelijk niet wat ik wil zeggen. Ik vind zat paarden leuk om op te zitten, maar met rijden zijn het gewoon niet mijn types. Dan ga ik dus ook zo'n paard niet kopen (gek genoeg koopik ze onbeleert dus zit ik er ook niet op, echter heb ik wel veel ervaring dus kan ik aardig zien of het mijn type is zonder erop te hoeven).

Een paard nemen voor een kind dat bijna gaat puberen en de ander zonder ervaring die dus nog geen idee heeft wat haar type is is niet handig. Wellicht zijn het allebei ruiters die van vlot en voorwaarts houden als we een jaar verder zijn, gaat de brave oude rustige pony dan bij het grof vuil?

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 13:08

Ik kreeg op mijn 8e een grote c pony van 18jaar en new forest, heb er in 2 jaar tijd vaak afgelegen doordat ze begon uitteproberen omdat ik licht was en niet zo sterk, mijn moeder heeft er ook opgezeten maar ze ging Bij mij gewoon rustig door met klieren ik zou wel voor een C pony gaan maar eerst een paar maanden/ weken op proef zodat je zeker weet dat ze braaf blijven en niet in een keer gaan uitproberen, want dat zou het vertrouwen niet beter maken

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 13:39

MarlindeRooz schreef:
Ik zou gaan voor een brede C / D pony. En TS, ik zou zeker geen sportpony nemen!!! Ik zie te vaak dat kinderen op zo'n hete pony worden gezet omdat de omgeving dat stimuleert. Je kan beter een pony van een jaar of 12 nemen die al wat van de wereld heeft gezien en braaf is.

Sportpony staat absoluut niet gelijk aan heet zijn, wat is dat nu weer voor vooroordeel. Er zijn massa's paarden en pony's die je door het rijden en voeren zo heet kunt maken als je wil. En top pony's die zich heel goed aanpassen aan wat er op hun rug zit. Leren ze beter rijden dan wil je ze ook niet op een pony hebben die ze continue voor uit moeten schoppen, daar leer je geen rijden van.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 13:41

Je snapt geloof niet wat ik bedoel? Ik bedoel met een sportpony een pony die bedoeld is voor ruiters met ambitie. Dat is niet wat geschikt is voor een beginnende ruiter.