angst om te vallen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarcR

Re: angst om te vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 10:41

Mijn dochter rijd nu ongeveer 15 jaar paard en de eerste jaren vonden wij ook dat vallen bij paardrijden hoort.
Toen het gedrag van ons paard erger werd en er meer valpartijen voorkwamen zijn wij op zoek gegaan naar oplossingen en deze vonden we niet in onze omgeving.
Na een speurtocht langst trainers, clinics, boeken, internet, enz zij we bij onze huidige trainers terecht gekomen en zo in een paarden wereld waar vallen niet als iets logisch wordt beschouwd.
Zij hebben ons geleerd hoe paarden leven, denken en communiceren en hoe we deze kennis kunnen gebruiken om tot een goede relatie met paarden te komen.

De laatste 8 jaar is mijn dochter nooit nog van een paard gevallen en tijdens de duizenden uren dat ik heb doorgebracht bij paarden die zo opgevoed zijn heb ik twee ruiters weten vallen, telkens door hun fout.

Paardrijden zonder vallen kan maar het vereist een andere aanpak.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 10:59

Met deze laatste post ben ik het helemaal eens! Ja, ik ben ook wel eens van mijn pony gevallen, ik denk zo 1 keer per 5 jaar gemiddeld. Het is echt niet natuurlijk om er (zo vaak) af te vallen. Je dier goed kennen, samenwerken en rekening houden met elkaar, maakt al een groot verschil. Ook bij het beleren van mijn dieren komt vallen eigenlijk niet voor. Alleen doen wat door het paard wordt aangeboden en luisteren naar elkaar en je eigen instincten. En een heel enkel keertje gaat het toch fout helaas en dan inderdaad door een eigen dommigheid.... En ze staan ook niet op mijn tenen, nog schoppen ze of bijten ze me!
Paarden afschilderen als vluchtdieren, dat klopt ook niet helemaal. Paarden zijn dieren die soms vluchten en op andere momenten zeer nieuwsgierig en onderzoekend zijn. En zij weten heel goed het verschil en vluchten niet zomaar. Dus als wij beter letten op hun communicatie, is er nauwelijks een verrassing toch?
Dan vraagt rijden geen controle maar communicatie en dat kun je verder ontwikkelen voor ieders veiligheid.

hoefslag2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 18:25

Helaas heb ik geen eigen paard
maar daar komt wel verandering in
Ik zal hier zeker aan werken en eventueel op zoek gaan naar een trainer
Bedankt iedereen !

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 15:13

Ook als je geen eigen paard hebt kan je werken aan je relatie met paarden.
Leer hoe ze leven, denken en communiceren en zo zal je vlugger herkennen als er iets mis is tussen jou en je paard.
Bijvoorbeeld een bok van een paard als jij aan het rijden bent komt niet zo maar uit de lucht vallen maar is het resultaat van een aantal waarschuwingen van je paard naar jou. Dit begint met een klein signaal vb een meer bewegende staart of oren in een andere stand.
Als jij nu leert om deze signalen vroegtijdig op te pikken kan je reageren voordat het tot een bok of steigeren komt.
Hierdoor zal jouw paard je ook meer gaan vertrouwen omdat jij toont, aan hem, dat je hem begrijpt en reageert.
Zo kan je zeer veel valpartijen voorkomen.