Met deze laatste post ben ik het helemaal eens! Ja, ik ben ook wel eens van mijn pony gevallen, ik denk zo 1 keer per 5 jaar gemiddeld. Het is echt niet natuurlijk om er (zo vaak) af te vallen. Je dier goed kennen, samenwerken en rekening houden met elkaar, maakt al een groot verschil. Ook bij het beleren van mijn dieren komt vallen eigenlijk niet voor. Alleen doen wat door het paard wordt aangeboden en luisteren naar elkaar en je eigen instincten. En een heel enkel keertje gaat het toch fout helaas en dan inderdaad door een eigen dommigheid.... En ze staan ook niet op mijn tenen, nog schoppen ze of bijten ze me!
Paarden afschilderen als vluchtdieren, dat klopt ook niet helemaal. Paarden zijn dieren die soms vluchten en op andere momenten zeer nieuwsgierig en onderzoekend zijn. En zij weten heel goed het verschil en vluchten niet zomaar. Dus als wij beter letten op hun communicatie, is er nauwelijks een verrassing toch?
Dan vraagt rijden geen controle maar communicatie en dat kun je verder ontwikkelen voor ieders veiligheid.