Ik krijg een eigen pony!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amigo_stan

Re: Ik krijg een eigen pony!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 10:25

Neem een verzorgpony of manege les. laat je tante dat dan betalen ofzo. Neem alsjeblieft geen eigen pony.... Mijn moeder heeft altijd gezegd, jij mag pas een paard/pony als je oud en wijs genoeg bent om er zelf voor te zorgen en het zelf kunt betalen. Eigenlijk vind ik dat ze dat bij iedereen moeten doen. Zo voorkom je onkunde en leed. Ik kocht een pony toen ik 16 was al 10 jaar paard reed waarvan 6 jaar een verzorgpony had gehad.

Dit is geen gemene reactie, maar dit is realistisch.

Tarenko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 10:25

Het lijkt mij inderdaad beter als je eerst op een manege gaat lessen. Je hebt bijna geen ervaring. Op een manege leer je de basis van het paardrijden en hoe je een paard verzorgt.

Gaat jouw tante ook alle kosten van hoefsmid, dierenarts, tandarts, stalling en de nodige spullen betalen? Aangezien je zegt dat je van je ouders niet op paardrijden mag. Een eigen pony of paard is onwijs duur. En ik weet niet wie die kosten gaat betalen? En als jouw pony iets overkomt waardoor hij/zij naar de kliniek moet. Dat wordt dat een erg duur grapje.

En aangezien je nog heel weinig ervaring met paarden hebt. Herken jij wanneer een pony niet goed loopt? Of als hij ziek is? Dat moet je kunnen herkennen. Ik zal als ik jou was veel informatie op internet en in boeken zoeken over paarden. Daar leer je heel veel van en het is ook nog eens heel leuk :D

En komt de pony alleen te staan? Want een pony wordt zeker niet gelukkig als hij alleen staat. Ookal kom jij elke dag. Hij mist dan toch een vriendje van zijn eigen soort.

Ik raad het je niet aan om nu al een eigen pony te nemen. Je moet nog heel veel leren. Misschien is er wel een leuke verzorgpony bij jou in de buurt te vinden? En als je een verzorgpony gaat zoeken, geef dan eerlijk aan dat je alleen ervaring hebt met PPC. Dan zal de eigenaar je in het begin vast willen helpen. Als je zegt dat je al meer ervaring hebt, gaat de eigenaar er waarschijnlijk van uit dat je de basis weet. En dat je zelf kan poetsen, opzadelen, stal uitmesten en dergelijke :)

En nu het antwoord op jouw vragen:
- Als je alleen een knuffel pony wilt, zijn Shetjes erg leuk. Als je ook wilt rijden, zou je opzoek kunnen gaan naar een D of E pony of een klein paard. Dan kun je er nog heel lang op rijden.
- Het ras maakt niet echt uit, kies in ieder geval een rustige en brave pony. Ik zou geen jonge pony nemen gezien je ervaring. Haflingers en Fjorden zijn vaak erg sterk en eigenwijs. Dus misschien is dat ook niet heel handig. Er zijn natuurlijke ook hele lieve en brave Haflingers en Fjorden, maar die zijn er minder.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 10:30

Ik denk dat je niet aan een eigen pony moet beginnen als je geen ervaring hebt ookal wil je niet rijden. Toch het contact en de omgang die ken je misschien niet helemaal, en als er al geen geld is voor lessen waarom dan wel voor een paard? Ze lijken goedkoop maar je moet geld hebben voor de dierenarts, moet.
Ook is er geen ras waarop je moet zoeken, elk paard is verschillend en tja dan ligt niet vaak aan zijn of haar ras.

Silverheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 10:31

Hoi!
Ik vind het supertof voor je dat je een pony krijgt,
Maar een pony is niet zomaar he!
Ik heb heeeeel lang gezeurd bij mijn ouders voor een pony
Maar, nu denk ik, ik laat het maar
Ik ben jong, ik heb school, ik heb geen tijd.
Zou ik het dan niet leuk vinden als ik een pony kreeg?
Tuurlijk wel!
Ik zou dan denken dat kan ik wel.
Maar je moet voer, borstels, halster, miss zadel als je erop gaat rijden, entingen, ....
En zo kan ik er nog wel een paar verzinnen
Ik zou nu in de tussentijd bij maneges, mensen met paarden, stallen, .... Langsgaan
Dan heb je meer ervaring, maar toch niet goed genoeg...
Neem geen, of een verzorgpony
Meid, believe me, je bent er niet aan toe...
Dat dacht ik eerst ook, ik was de eerste lessen verliefd op paarden,
En zeurden uren achter elkaar. Tot nu.
Nu weet ik dat ik er niet klaar voor ben.
Mijn ouders vonden dat heel verantwoordelijk van me,
En nu mag ik over een jaartje een verzorgpony!
Doe rustig aan, het komt allemaal wel
Dit waren mijn tips
Ps. Geen haat! Aleen tips!
Xxx

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 10:33

Over jouw vragen; wat voor pony je neemt is aan jou, zoek alsjeblieft op karakter en niet op andere dingen (ja gezondheid XD)
En een pony alleen laten, dat is ook wel dom.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 10:36

Het enige wat ik zeggen kan: Heel Onverstandig! :n

Je kunt niet zomaar opeens aan een pony beginnen zonder enige ervaring. Uit het topic begrijp ik dat je in het begin niet eens wist dat een pony niet alleen hoort te staan!
Ik hoop dat je Tante iets van paarden af weet, want anders zie ik dit echt niet goed komen...

Een paard is geen huisdier wat je zomaar even aanschaft. Je moet weten hoe een paard in elkaar zit en kunnen zien of het iets mankeert! Bovendien komen er bijna maandelijks kosten bij (denk alleen al aan de hoefsmid!) ; wie betaalt dat dan als je ouders dat niet willen?
Als je wilt gaan rijden is les ook onmisbaar! Dat kost ook weer extra geld. Zeker als je minder ervaring hebt is les super belangrijk; Zelfs topruiters hebben nog les!

En als niemand in je omgeving er verstand van heeft, wie neem je dan mee wanneer je een leuke pony hebt gezien om te kopen? Zonder ervaren begeleider ben jij een hele makkelijke koper om op te lichten en kom je wellicht thuis met een zieke pony of eentje die veel te moeilijk is voor jou.

Op een Shetlander kun jij niet (lang meer) rijden. Dan moet je grondwerk gaan doen of mennen (mentuig en een wagentje zijn ook duur! Evenals een goed passend zadel voor een grotere rijpony, trouwens).

Verder kan je niet weten of je het leuk vindt, want je hebt nog nooit op paardrijles gezeten of een verzorgpony gehad. Je moet er echt elke dag heen! Door weer en wind! Ook als je het druk hebt met school en je cijfers mss niet zo goed zijn. En ook als je straks mss een vriendje hebt waarmee je liever tijd wilt door brengen.
Straks staat die pony daar en heb jij er eigenlijk geen zin meer in. Dat zou heel sneu zijn.

Kan je Tante (eerst) geen manegelessen betalen of een pony voor je leasen op een manege?

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 10:48

Lieve TS,
Wat ontzettend leuk dat je een eigen pony krijgt! Paarden zijn onwijs leuk! :D

Om te beginnen zou ik je eerst inlezen over paarden en wat je er allemaal voor nodig hebt! Op youtube is een kanaal: "PaardenpraatTV" die dat soort dingen allemaal heel erg goed uitleggen, erg handig om eens te kijken! Ook zijn er in de bibliotheek heel erg veel paarden boekjes die je kan gaan lezen, en zo informatie lezen!

Ook zul je vaak tegen komen dat een pony alleen houden een beetje zielig is, paarden zijn kudde dieren en voelen zich het veiligst en fijnste als er andere ponys in de buurt zijn! Ik zou dat dus ook voor leggen aan je tante of er ook een 2de pony kan komen, want anders zorg je er voor dat je paardje ongelukkig wordt en dat wil je denk ik liever niet ;)

Als je alleen een pony als knuffel dier wilt houden zou ik gaan voor een wat ouder paardje! Die zijn vaak rustig en betrouwbaar voor beginners! Meestal kan je er ook nog op rijden als ze nog niet helemaal te oud zijn! Maar dat is per paard een beetje anders! Omdat ze wat ouder zijn schrikken ze niet heel erg vaak en kan je er gerust op leren rijden als je dat leuk lijkt! Maar als je gaat leren rijden zorg dan wel voor een goede paard rij juf die jou kan helpen! Anders leer je het je zelf verkeerd aan, en daar kan je je rest van je leven spijt van hebben!

Een A of B pony zijn heel erg klein! Daar kun je niet lang meer op rijden en dat is jammer voor als je later wil gaan beginnen met het rijden! Kwa rassen kun je denk ik het beste een Haflinger, tinker of een andere koudbloed nemen (Google maar eens op die rassen en je vind gegarandeerd genoeg info :+ ) . Maar ik denk niet dat je te veel ras gebonden moet gaan zoeken maar gewoon kijken naar het karakter en of je een "klik" hebt!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!! :D

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 15:31

Er zijn hierheel wat die een Shetlander aan raden, maar als je helemaal geen ervaring hebt is dat geen goed plan!
Een Shet heeft echt wel een baas nodig die weet waar hij of zij mee bezig is, ze zijn dan wel klein, maar super intelligent! En dat zal elke Shet eigenaar beamen.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 15:33

Volgens mij reageert ts niet meer.... ik raad ook geen pony aan. Lekker op de manege gaan lessen ts!

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 15:38

Iejoor schreef:
Lieve TS,

Om te beginnen zou ik je eerst inlezen over paarden en wat je er allemaal voor nodig hebt! Op youtube is een kanaal: "PaardenpraatTV" die dat soort dingen allemaal heel erg goed uitleggen, erg handig om eens te kijken! Ook zijn er in de bibliotheek heel erg veel paarden boekjes die je kan gaan lezen, en zo informatie lezen!

Ook zul je vaak tegen komen dat een pony alleen houden een beetje zielig is, paarden zijn kudde dieren en voelen zich het veiligst en fijnste als er andere ponys in de buurt zijn! Ik zou dat dus ook voor leggen aan je tante of er ook een 2de pony kan komen, want anders zorg je er voor dat je paardje ongelukkig wordt en dat wil je denk ik liever niet ;)

Als je alleen een pony als knuffel dier wilt houden zou ik gaan voor een wat ouder paardje! Die zijn vaak rustig en betrouwbaar voor beginners! Meestal kan je er ook nog op rijden als ze nog niet helemaal te oud zijn! Maar dat is per paard een beetje anders! Omdat ze wat ouder zijn schrikken ze niet heel erg vaak en kan je er gerust op leren rijden als je dat leuk lijkt! Maar als je gaat leren rijden zorg dan wel voor een goede paard rij juf die jou kan helpen! Anders leer je het je zelf verkeerd aan, en daar kan je je rest van je leven spijt van hebben!

Een A of B pony zijn heel erg klein! Daar kun je niet lang meer op rijden en dat is jammer voor als je later wil gaan beginnen met het rijden! Kwa rassen kun je denk ik het beste een Haflinger, tinker of een andere koudbloed nemen (Google maar eens op die rassen en je vind gegarandeerd genoeg info :+ ) . Maar ik denk niet dat je te veel ras gebonden moet gaan zoeken maar gewoon kijken naar het karakter en of je een "klik" hebt!

dit,
en:
paarden zijn heel duur, jij hebt dan wel de kosten van de stal minder maar je moet dan echt nog heel veel betalen. om even wat voorbeeldjes te noemen: hoefsmid,tuig,dierenarts,verzorgingsspullen,voer enz enz.
en als je ouders rijlessen niet kunnen betalen kunnen ze dat helaas ook niet betalen!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 15:42

aerdenhout1 schreef:
Er zijn hierheel wat die een Shetlander aan raden, maar als je helemaal geen ervaring hebt is dat geen goed plan!
Een Shet heeft echt wel een baas nodig die weet waar hij of zij mee bezig is, ze zijn dan wel klein, maar super intelligent! En dat zal elke Shet eigenaar beamen.

Absoluut :j

Maar er bestaan ook heel leuke en welopgevoede shetlanders, die zelfs in onervaren handen niet veranderen in vierhoevige monstertjes ;)

En ergens heb ik nog de hoop dat de tante wellicht ervaring heeft en de zorg grotendeels op zich zal nemen en haar nichtje zal begeleiden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 15:44

Iejoor schreef:
Lieve TS,

Dat zijn goede tips!

Enne....je boft maar met zo'n tante!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 15:45

Net als de vele mensen voor mij twijfel ik toch wel een beetje of je plan, hoe leuk en goed bedoeld het ook is, wel zo verstandig is.

Ik heb zelf lang moeten wachten voordat ik mijn knappe mannetje ging kopen. Op achtjarige leeftijd ben ik op een manege begonnen, en toen begon ik gelijk te zeuren om een eigen pony. Nooit gekregen. Vanaf mijn 15e op verschillende bedrijven/fokkerijen meegedraaid. Pas dit jaar, toen ik 25 was de weloverwogen keuze gemaakt voor een eigen paard. Hoewel ik geen dag spijt heb dat ik nu echt een eigen knollie heb, ben ik HEEEEEL blij dat ik eerst jarenlang heb meegedraaid in paardenland zonder eigen paard. Ik heb veeeeeeel geleerd over trainen, opvoeden, (in)rijden en de dagelijkse verzorging. En die kennis blijkt nu enorm waardevol! Dat kan ik je zeker aanraden :-)

Als ik jou was zou ik toch eerst rijlesjes gaan nemen. Gezien je leeftijd kan je daar ook prima voor gaan werken. Manegelessen zijn altijd nog goedkoper dan eem eigen pony. Eventueel ook eens rondvragen of je ergens kan helpem met verzorgen (zonder te moeten rijden). Met een nette oprechte oproep kom je een heel eind.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:21

TS is 15 en de pony komt pas over 1 á 2 jaar, tegen dan is ze oud genoeg voor een weekendbaantje om mee de kosten te helpen dragen.
En moest ze mijn buurmeisje zijn, dan mocht ze mijn shet komen verzorgen. Ik zou haar gerust willen begeleiden.

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:59

Super gaaf dat je een eigen pony krijgt!
Ik wou het eerst ook alleen toen kreeg ik een verzorgpony en toen dacht ik, handig ik hoef geen eigen pony meer, Want een eigen pony geweldig maar je bent verplicht om er elke dag heen te gaan ook als je mindere dagen hebt. Zit je krap in de kas? Hoefsmid, dierenarts, voer, stal het miet allemaal betaalt worden.Natuurlijk heb je nog 1/2 jaar de tijd maar ik zou alvast zorgen voor een verzorgpony want het is handig om te weten hoe alles werkt.
Trouwens ik zou geen a/b pony nemen, je gaat zeker nig wel groeien. Een fjord of haflinger en connemera is ook erg leuk!
Maar nog veel plezier met je pony

moonxlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 17:55

Als je geen ervaring hebt met paarden is een eigen pony een NOGO!! Ga eerst lessen nemen ( Als je niet op paardrijden mag , waarom mag je dan wel een pony ? Als je ouders denken dat een pony goedkoper is dan lessen zitten ze er behoorlijk naast!). Als je eenmaal de basis doorhebt , zou je kunnen kijken naar een verzorgpony ( maar wel door blijven lessen natuurlijk). En vooral even zo door blijven gaan. En over een aantal jaar pas gaan kijken naar een eigen pony (mits je er natuurlijk niet elke dag de tijd hebt). En als je er niet op wil rijden , koop dan geen rijpony , maar een pony die al met pensioen is of bijv een shetje. Maar onthoud , paarden zijn kuddedieren en kunnen absoluut niet alleen staan. Maar als ik jou was , zou ik nog wachten.

Alsnog succes met je (toekomstige) pony!

amazonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 21:22

je kunt niet een pony nemen. dat is zielig !
paarden zijn kudde dieren en mogen niet alleen staan.
je pony word in beslag genomen als de dierenbescherming daar achter komt.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 21:29

amazonee schreef:

Dat laatste is niet waar. En maak die meid niet zo bang.

Ik ben het wel eens met voorgaande posters. Ookal wil je niet gaan rijden dan moet je toch wat verstand van paarden hebben. Dus eventuele ziekte symptonen, gedrag en zo'n dingen moet je toch wel weten. Wat je ook kunt doen is naar een zorgboerderij gaan die hebben meestal ook paarden en kun je ook veel ervaring opdoen.

Wat ook belangrijk is wat er gebeurd als de pony ziek is. Hiervoor komt geen normale dierenart maar een veearts en die zijn ook niet goedkoop. Wie betaald dat?

Verder gun ik je wel je eigen pony en hopelijk doe je wat met de tips. :)
Laatst bijgewerkt door Samblabla op 30-12-15 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 21:29

amazonee schreef:

Helaas is dat laatste dikke onzin.. Helaas..

amazonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 21:37

SindyKaya schreef:
amazonee schreef:

Helaas is dat laatste dikke onzin.. Helaas..

dat is het dus niet.
kuddedieren mogen niet alleen staan google maar 'regels dierenwelzijn'

julia444

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 21:44

Het is onverstandig om een pony te nemen als je er niks van weet, maar als je het toch gaat doen; dan hier wat tips.
Als je zelf niet zo veel van pony's weet kijk dan of er iemand is die wel dingen van paarden weet en je kan helpen of zoek eventueel een trainer/begeleider. Als je zelf niks van paarden weet kun je echt niet zonder zo iemand
Een paard alleen houden is eigenlijk een NoGo, Kijk of je je paard met andere paarden kan stallen.
Als je WEL wil gaan rijden neem dan absoluut les, als je maar wat aan klungelt, dan kan dat best gevaarlijk zijn.
Als je niet rijd zoek dan een ander manier van beweging en zoek hier begeleiding bij.
Zoek niet op ras, kleur of uiterlijk, maar zoek echt op karakter en kijk hierbij echt naar een braaf, ervaren pony. Niet denken ik kan het wel, nee als je een heel lastig, jong paard neemt en je kunt het niet aan is dat echt gevaarlijk.
Lees je in over voer en atonomie, over blessures etc. ga naar cursussen en etc. Voer lijkt simpel, maar kan bij zoveel situaties erg lastig zijn.
Zorg van te voren voor een kundige dierenarts, hoefsmid, zadelmaker, tandarts, etc.
Neem bij het kopen iemand mee die kijkt of je pony geen mankementen heeft, je goed met hem overweg kan etc.
Laat je pony keuren!
Kijk eerst naar stalling voordat je een pony koopt!
reken eerst een uit hoeveel voer, stalling etc kost, Kun je dat per maand kwijt?
Reken daarbij onverwachte kosten en jaarlijkse kosten zoals tandarts, dierenarts etc.
en de kosten voor alle spullen die je paard ndig heeft (ga er daarbij niet gelijk vanuit dat je sommige dingen maar een keer aanschaft, een pony kan opeens een sloopmachine blijken!)
Leg van te voren geld weg voor onverwachte kosten
Zoek begeleiding!!
Kijk eens of je wel tijd hebt voor een eigen pony. Het is een hele grote verantwoordelijkheid.
En er is nog zoveel meer! Denk je echt dat je dat aan kan?

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 21:44

Ik weet niet in welke privincie ts woont maar als het in de buurt is zou je zeker mee mogen naar mijn 2 hafjes en ervaren hoe het is om voor een paard te zorgen.

Sinds mijm eigen pony verkocht werd wouw k later graag weer 1. Het geld heb k hier nou een maal niet voor en zit ik te denken aan de toekomt want als k ver weg ga wonen zou de pony verkocht moeten worden omdat ik hem zelf waarschijnlijk niet kan betalen of combineren me twerk daarom jeb k het besluit genomen om te wche tot ik ouder ben en het zelf betalen kan.

bumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 23:42

Dit is een slechte grap neem ik aan?

En ik weet uit ervaring dat ze geen paard in beslag nemen die alleen staat. Vele meldingen gemaakt over een belg die alleen stond op een postzegel van modder. Droog staan hebben ze werk van gemaakt, maar alleen staan konden ze geen zaak van maken.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 11:18

Volgens mij gaat ts niet meer reageren :+

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 11:29

Yenni schreef:
Volgens mij gaat ts niet meer reageren :+

dat denk ik ook niet, ik snap ts wel hoor, ik ben ook zo begonnen, nauwelijks les gehad (want dat kost geld)
en dan op mijn 13de een jaarling veulen gekregen. want het moest zo goedkoop mogelijk zijn ... (en nu niet meer zagen, je hebt je pony)
En wonder boven wonder is dat helemaal goed gekomen, ik heb haar nog steeds.
Hadden ze mij dat toentertijd ook afgeraden, ik ging dat ook niet willen horen of lezen.

Met goede wil en liefde kom je al heel ver, ervaring en geld zijn dan bijzaak. Dat was toch in mijn geval zo.