Wat te doen met bang kind wat alleen van haar pony af wil.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 19:57

Degene die haar les geeft zou kunnen proberen om eerst het meisje weer vertrouwen te laten krijgen in de pony. Begin bij de basis, naast het paard! Eerst maar eens borstelen en wat spelletjes naast het paard voor ze er weer op klimt. :-)

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 19:58

Een trage brave pony kan vertrouwen geven. Daarbij spelletjes en gym op de pony, daarbij loopt er altijd iemand naast, totdat ze het zelf aandurft

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 19:58

Natuurlijk moet een kind dat echt niet wil niet gedwongen worden om te rijden. Maar misschien vindt ze paarden wel heel leuk en wil ze wel graag maar is ze bang. Dat was bij het lesmeisje van mij ook zo. Met heel veel geduld is ze aardig goed van haar angst afgekomen en nu geniet ze erg van het rijden!
Laatst bijgewerkt door Kidde op 19-12-15 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 19:58

bigone schreef:
Een kind van zeven moet je zo les geven dat ze vergeet dat ze op een pony zit. Niks dressuur rijden of balkjes springen. Gewoon spelletjes op de paardenrug.

En naar dit soort dingen zijn we dus op zoek. Maar verder dan een rondje om de wereld of een zweep in een pionnetje steken komen we niet :o

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 19:59

Heel vervelende situatie, vooral voor het meisje. Met 7 jaar kan ze nog weinig weerwoord geven.
Ik schat in dat ze de pony (welke pony dan ook) niet durft te vertrouwen wat heel logisch is omdat ze een nare val heeft gehad. Ze heeft dus ook geen vertrouwen in zichzelf.
Los van het feit dat ik vind dat je met dwingen alleen maar meer angst kweekt in plaats van haar sterker te maken zou ik daarom concentreren op zaken die het minste met echt rijden te maken hebben maar met het opbouwen van haar zelfvertrouwen en van de band met de pony.

Begin al met het eerste benaderen voor de les: durft ze te aaien, te borstelen, vind ze het verzorgen leuk? Durft ze (samen met begeleidster) met de pony aan de hand te lopen?
Op de pony: 'ongemerkt' gymastieken om haar balans te verbeteren door te aaien op zo veel mogelijk plaatsen en onderdelen van zadel en hoofdstel benoemen en die proberen aan te raken.
Vraag ook aan haar wat ze wel durft. Doe deze dingen eerst en vaak (maakt niet uit hoe klein, bv. in stilstand 1 hand even los en wuiven naar zusje), geef veel complimenten dat ze het zo goed doet, geef aan dat de pony haar lief vindt en hoe ze dat kan merken. Benadruk alles wat goed gaat en zeg dat het niet erg is dat ze dingen spannend vindt (niet het woord 'eng' gebruiken, is te belanden). Hou het speels!

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 19:59

Waarom is het kind bang? Is ze van deze pony gevallen? Wat is er toen gebeurd?

Anoeska27 schreef:
Ik geef overigens geen les aan kinderen die niet willen. Dan zoeken de ouders maar iemand anders.
+:)+ Dit is ook de beste oplossing.

Evelijn schreef:
zowat de hele tijd stil laten staan en maar over andere dingen kletsen met het kind.
Dit is op zich nog geen gek idee. Door het kind niet onder druk te zetten kan ze op den duur zelf meer willen.

Als ze bang is maar wel wil (en het woord willen is hier heel belangrijk vind ik) kan je haar ook turnoefeningen laten doen op de pony terwijl jij de pony vasthoudt. Je kan haar bijvoorbeeld haar ogen laten sluiten en laten voelen wanneer het paard zijn achterbeen optilt. Elke keer dat het paard het rechter en/of linker been optilt moet het kind een woord zeggen. Hiervoor moet de pony doodbraaf zijn.

Tot slot kan je zich ook verdiepen in grondwerk / vrijheidsdressuur en hier (een deel van de les) aan besteden. En paard leren flemen, kusjes geven, etc... kan leuk zijn :-).

Het belangrijkste is gewoon dat het kind zich goed voelt bij wat ze doet te paard. Anders is stoppen de enige optie.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:00

Ik zou beginnen op de grond het vertrouwen te herstellen. daar is ze namelijk ook al bang.. En dan na een tijdje langzaam opbouwen, op stappen en afstappen. Blijven zitten en ontspannen maar nog niet stappen. Dan alleen stappen etc etc.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:01

Imo moet het kind gelijk stoppen en pas weer de draad ZELF op willen pakken zodra ze er aan toe is. Inderdaad misschien eerst wat grondwerk. En als ze ook dat niet wilt, of durft dan zei het zo.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:01

Als ze echt bang is... dan zorgen dat ze de controle over zichzelf behoudt... dus met haar wandelen door de bak op de pony en beetje rond pionnen sturen etc.. maar in gesprek blijven met het meisje.
Als ze even stil wil staan en even kletsen over andere dingen ook prima... zorgen dat ze zich iig veilig voelt bij de instructrice en ook veilig genoeg om aan te geven wat ze wel leuk vind en wat niet. \

Als ze ouders heeft die zo streng zijn dat ze hun angstige dochter 45 min. op een pony zetten... zal ze de rest van de tijd er ook maar weinig ruimte zijn voor wat het meisje denkt en voelt... denk dat als je daar aandacht voor hebt en ook uitleg geeft over hoe pony's werken en hoe die leven enzo dat ze pony misschien meer als maatje gaat zien.

Procent

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:02

Wat vervelend voor het kind! Zelf ben ik ook een jaar gestopt met paardrijden toen ik +-9 jaar was, omdat ik lelijk gevallen was. Mijn vertrouwen was helemaal weg, ook al ben ik door blijven rijden en ging het gewoon goed.
Na een jaar wilde ik toch weer proberen, en ben ik begonnen bij de beginners. Borstelen, opzadelen rustig, leren stappen, leren draven, etc. Ik kreeg daardoor mijn vertrouwen weer snel terug!

MarlindeRooz

Re: Wat te doen met bang kind wat alleen van haar pony af wil.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:03

Simon zegt spelen? Ik zie ik zie wat jij niet ziet? Annemaria koekkoek...

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:04

Jammer dat die ouders zo rigide zijn. Die maken idd hun kind ongelukkig zo.

Die ouders willen echt serieus dat hun dochter van 7 iedere les weer 3 kwartier echt moet rijden? Of staan ze op zn minst open voor spelletjes te paard/pony? Het liefst er eigenlijk naast, maar ik begrijp dat die ouders daar niet van willen horen.
Of anders misschien gewoon stil staan en met meisje kletsen zodat ze minder angstig wordt; hoeft tenslotte geen tientallen lessen te kosten.
Jeetje moeilijk hoor, heb medelijden met dat kleine meisje; moeten terwijl je niet wil en niet durft, maar je ouders zijn niet wijzer te maken.
Meisje zal toch echt eerst van die angst af moeten en dat gaat hem op deze manier niet lukken zoals het nu moet van die ouders.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 19-12-15 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:05

grondwerken,vrijheidsdressuur, schriktraining (aan de hand) enz er is zoveel te verzinnen.
Als je dat niet eens kan bedenken moet je je afvragen of je wel geschikt bent om kinderen les te geven, vertrouwd maken met een pony is niet alleen belangrijk als ze bang zijn
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 19-12-15 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:06

Als ze er echt op moet zitten, misschien een beetje 'gymnastiek' te paard? Zoals naar voren buigen en de oren aanraken, naar achter en de staartaanzet tikken. Eventueel zonder zadel als ze dat durft? :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:07

Sneu voor het kind, ik zou gewoon zeggen tegen de ouders dat het voor mij ophoudt.

Want wat heeft het verder voor zin als het niet leuk vind en je geen steek verder komt.

Hoe het verder moet is het probleem van de ouders en mogen ze het zelf gaan bedenken, het is hun kind en ze dwingen het, eigenlijk wel zielig. Verder is het niet jouw probleem.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 19-12-15 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:07

Inoterry schreef:
bigone schreef:
Een kind van zeven moet je zo les geven dat ze vergeet dat ze op een pony zit. Niks dressuur rijden of balkjes springen. Gewoon spelletjes op de paardenrug.

En naar dit soort dingen zijn we dus op zoek. Maar verder dan een rondje om de wereld of een zweep in een pionnetje steken komen we niet :o

Je zegt net zelf dat spelletjes niet een optie is omdat er echt gereden dient te worden.

Een kind leert daarnaast enorm van pionen sturen, balletjes in een emmer gooien die ze eerst ergens anders moesten ophalen,
Met een ei op een lepel zo snel mogelijk naar de overkant, stoelen dans, zorgen dat ze een briefje onder de bibs niet verliezen, balkjes sturen die in een vierkant liggen en dan in het midden halthouden, balkjes leggen in ee. Patroon waar doorheen gestuurd moet worden etc.
De mogelijkheden zijn eindeloos.
Liedjes zingen, oefeningen in het zadel zoals oren en kont aanraken, tenen aantikken, benen voor zadel, op pony staan, achterste voren zitten, vliegtuig nadoen, molen nadoen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:10

Als ze er perce op moet zitten zou ik haar er gewoon op zetten en lekker iets heel anders gaan doen. Spelletjes die opzich niets met de pony te maken hebben, gewoon kletsen, liedjes zingen, zodat ze er gewoon niet mee bezig is dat ze op een pony zit en dat eng is. En dan hopen dat ze een beetje vergeet dat ze op een pony zit en dat heel eng en vervelend is en ze daardoor wat vertrouwen op bouwt als ze zich aan het eind bedenkt dat ze toch mooi op die pony heeft gezeten :o? .

Overgens zou ik geen kind les geven wat ik niet kan motiveren omdat het niet alleen vervelend is voor zo'n kind maar ook naar de ouders die voor zo'n les betalen. Ze betalen voor les en je leert het kind dan niks. Laat een ander het maar proberen misschien kan die het kind wel motiveren of dringt het als ze door een paar instructeurs heen gesleten zijn bij de ouders door dat het niet wil...
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 19-12-15 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:11

Wat raar van die ouders dat ze perse moet rijden, maarja daar heb jij verder niks over te zeggen.

Spelletjes die ik vroeger deed op de pony was mn tenen aanraken, vliegtuigje (handen los), appeltje plukken van zn kont en in het mandje stoppen tussen zn oren. Beetje creatief nadenken dan valt er heel wat te verzinnen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:12

Ik vind (persoonlijk) 45 min ook veel te lang, helemaal voor een kind wat bang is.
Mijn dochter kreeg 20 minuten les, en dat was echt al voldoende.

Zij was ook bang geworden, maar door de lessen heel kort te houden was het veel overzichtelijker en was de les zo om.
Na de 5de les vroeg ze zelf of ze even los mocht stappen.

Ik heb bv last van hoogtevrees, en mij moest je echt niet een uur op een hoge trap zetten.
Maar ben zelf begonnen met korte stukjes en steeds hoger; nu gaat het al veel beter.
Een kind moet helemaal het gevoel hebben dat ze enigszins controle heeft over de situatie.

Zet een timer (mss de eerste x maar 10 min) en werk daarnaar toe.
Dan hoeft ze maar 10 minuten haar angst te overwinnen en daar stap je sneller overheen dan verplicht 45 minuten met angst op een pony te zitten.

edit:
Ik zou als ouder het andersom hebben: als de instructrice haar verplicht iets laat doen met les wat zij absoluut nog niet wilt (omdat ze daar bang voor is) dan is het snel bye bye lesmevrouw.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:14

Als het echt niet gaat denk ik dat het echt de verantwoordelijkheid is van de instructeur om te zeggen 'dit wil ik niet doen, zo geef ik geen les.' Als beide ruiters tegelijkertijd les moeten volgen denk ik dat dat het verstandigste is, want als dit al op te lossen is, dan toch met in eerste instantie meer dan 1-op-1 begeleiding, en dan heb je weinig mogelijkheden om ook de ander nog behoorlijk les te geven.

Ik zou in elk geval langzaam uitbouwen met het vasthouden door iemand anders. Dus als er iemand is die mee wil lopen (maar niet de ouders, dat lijkt me helemaal niks in deze situatie), dan die bij de pony zetten, bij voorkeur met een apart halstertouw aan het bit vast (zodat de ruiter helemaal los is van wat de begeleider doet), en de instructeur loopt pal naast de ruiter en richt zich ook op de ruiter. Zo heeft de ruiter het gevoel dat de instructeur de situatie nog onder controle heeft, maar is er ook iemand anders bij.

Vervolgens kan de instructeur kleine dingen doen om uit te bouwen. Mogelijke spelletjes zijn bv gooien met ballen, ringen om staanders gooien, en bij het aangeven van die ballen of ringen kan de instructeur dus steeds een beetje de afstand uitbouwen op een rustige manier. Eerst eens hier en daar een pasje los, op 30 cm afstand. Dan steeds een beetje uitbouwen.

Ook zou je kunnen denken om lekker op een barebackpad/westernpad te rijden met een antirolsingel of tweehandsingel - lekker stevig vasthouden en dichter op het paard, dat voelt vaak al vertrouwder, en ontspant ook veel meer.

Andere dingen zijn oefeningen voor houding en zit, liedjes zingen, allerlei andere spelletjes doen waarbij de ruiter gewoon toevallig op haar pony zit...
Maar je zit dan al wel in de richting van aangepast paardrijden - en dan is iemand met wat sociaal-pedagogische achtergrond / FPG-opleiding / ervaring met jonge kinderen met angst een stuk zinvoller dan iemand die vooral paardrijles wil geven.

(Overigens is drie kwartier sowieso vrij lang voor jonge kinderen om zich te concentreren. Het kan wel, maar als een meisje zo door haar angst heen moet is ze na een half uurtje wel uitgeput denk ik. Dan zou je bv ook kunnen opperen om 2 keer een half uur priveles te geven aan beide kids apart. Dan kan de les voor het andere meisje ook uitdagender en dan is een half uur ook wel genoeg. In een half uur priveles kun je veel doen, en al helemaal als het andere meisje bv in/ uitstapt in overlap met dit meisje, zodat zij wat langer te paard zit en echt 30 minuten effectief aan de gang gaat.)

Maar nogmaals: als jouw kennis echt het idee heeft dat het meisje het ten diepste niet wil, of als er geen oplossingen zijn om het verantwoord leuker te maken, dan denk ik dat ze gewoon moet zeggen dat ze geen ruiters gaat dwingen. Zoiets moet je een kind niet aan willen doen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:17

De voorbeelden van czarina zijn erg goed :j Verder bedenk ik nog:
- koekhappen
- met een bekertje water uit een emmer scheppen, 5 meter stappen, bekertje leeg gieten in een emmer die aan de andere kant van de pony staat
- pittenzakjes in hoepels gooien
- pony laten borstelen terwijl ze erop zit, vlechtje in z'n manen maken

Verder zou je kunnen kijken naar voltige-oefeningetjes in stilstand. Op twee knieën zitten, de vlag etc.
Laatst bijgewerkt door Hilary op 19-12-15 20:21, in het totaal 2 keer bewerkt

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:18

jeetje, je kan een kind van ZEVEN toch niet dwingen erop te blijven zitten terwijl ze BANG is?!
probeer het weer op te bouwen!
zij moet vertrouwen hebben in de pony en in zichzelf.
begin weer rustig aan met 10 min stappen,misschien een klein drafje, en laat het kindje lekker veel knuffelen, poetsen en andere dingetjes doen.
laat haar een band op bouwen met de pony, en laat haar meer zelfvertrouwen krijgen in zichzelf.
maar als je haar gaat dwingen 45 min op die pony te blijven zitten gaat het ook niets helpen....
trouwens: dit is niet naar jouw toetgericht TS, maar naar die ouders

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:24

Ik weet dat je het niet wilt horen maar oh oh oh, wat heb ik medelijden met het kindje én de instructrice!
7 jaar oud en moeten....
Ik was toch echt gestopt. Hier kun je als instructrice op je kop gaan staan maar kind zal er echt geen plezier aan gaan beleven!
Als het op deze leeftijd niet spelenderwijs mag omdat ouders al echte paardrijles noodzakelijk vinden is er geen redden aan. Echt al serieus paardrijles past totaal niet bij de belevingswereld van een 7 jarige. Lol met je knol moet dan nog de boventoon voeren en daarbinnen leer je m.i de beginselen van de rijerij.

Mijn 3 jarige dochtertje hoeft nog lang niet te leren rijden. Nee, ook niet als ze 7 is. Ze MAG nog heel lang spelen, mits ze dat zelf wil, met haar pony. Lekker spelen in de bak/wei, tutten en erop klimmen zonder zadel en "rijden". Dit laatste puur met spel. Van alles zoals rondje om de wereld , slalommen, Balkjes, achterstevoren, met zonder handjes☺ en lekker in het bos en zelfs tikkertje.
En 3 kwartier! Pffff, wat een ruk, zeker voor dit kindje.

Kindje in de situatie van TS heeft duidelijk totaal geen plezier in het hele paardrijden.....prima toch! Zijn heel veel andere sporten!
Soms is het ook de taak vvan een instructrice om dat duidelijk te maken aan de ouders.

Elvirave

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:25

Toen ik op horse event was zag ik een demonstratie van anky met haar kinderen. Jongetje was ook bang geworden na een val en die heeft toen zichzelf leren vallen van de pony.
Dus misschien is valtraining wat? Dat ze leert dat het niet eng is om te vallen maar juist leuk. Door ze bv extra overdreven door te laten rollen in het zand

Verder ben ik het geheel met de andere bokkers eens. Waarom dwingen als het kindje er echt geen plezier in heeft?

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:25

Wat ik altijd deed met mijn kleine lesklantjes was spelletjes en liedjes zingen. Zodat de kinderen plezier kregen en vertrouwen op hun pony. Waar ik standaard mee afsloot was dat ik dan zei waar ze hun hand moesten leggen/ doen. Beginnen bij 1 hand op je hoofd of buik oid. Dan een stapje verder door je voet aan te raken. Daarna door naar de billen van je pony en de schouders. Tot aan staart en oren. En dan zo snel mogelijk achter elkaar. En als ze alleen wil stappen dan alleen laten stappen. Wat voor mij werkte bij de bangere kinderen die dan toch moesten rijden, was de pony zo snel mogelijk laten stappen. Dan gaan ze vanzelf een paar pasjes draf, dan laat je ze weer stappen en weer een keer zo snel mogelijk stappen, weer een paar pasjes draf en dat zo langzaam aan uitbreiden.