Ervaringen paard naar een handelaar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSogno

Re: Ervaringen paard naar een handelaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 00:10

Niet dat ik per se tegen het verkopen aan handelaren ben hoor, maar waarom probeer je niet op de particulieren markt is met wat lagere prijzen als je zo met onderbuik-gevoel zit met die handelaar?
Met alle respect maar ik durf er vergif op in te nemen dat geen enkele handelaar je de prijzen die jij vraagt nooit gaat geven. Wil je het voor die prijs die je van de handelaar zou krijgen het dan niet even proberen op de particuliere markt?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 00:11

Kennis had ook een aantal paarden waarvan er eentje weg moest. Was niet helemaal goed op de foto dus wilde zijn naam er niet aan hangen en voor het werk wat hij ermee wilde doen was het paard niet geschikt. Paar weken geleden had ik hem gegoogled kom ik het paard tegen in Duitsland. Zo nieuwschierig als ik ben de nieuwe eigenaar opgezocht op Facebook en hij ziet er top uit!

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 00:23

mag ik vragen welke handelaar je hem hebt verkocht? heb wel een idee namelijk :)..
Ik heb ook niet zo.n negatief beeld over handel.. mojn paard staat ook op een stal waar ook handel word gedaan.. paarden en pony.s.. vaak beleren en dan gaan ze naar een leuke baas in binnen of buitenland..
soms worden ze nog bb of b gestart, en zo ken ik er nog meer onfeving wierden enter goor holten

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 04:04

Ik heb 2 jaar met veel plezier op een handelsstal gewerkt en gereden. De paarden stonden alleen op stal maar kwamen er dagelijks uit ( stapmolen en onder t zadel of longe) niet in de wei en zelden paddock ivm blessures, schone stallen en dik in t stro meerdere voerbeurten en elke woensdag was de Smit er. Klanten kunnen ook zonder te bellen op stal staan en dus moest alles er netjes uitzien.
In t begin werd er een selectie gemaakt van de dieren die binnen kwamen. Paarden waar rijtechnische problemen aan zaten werden eerst door gereden. Paarden waar meer uit te halen viel, werden ook uitgebracht op concours. Met name die geschikt waren voor de hoge prijsklasse stonden er soms wel 1 a 2 jaar en werden in die tijd Z of Zz gestart.
Vaak hadden we ook zoek opdrachten uit staan maar ook voor andere handelaren. Die hadden dan mensen die een 5 jarige van dat en dat Nivo zochten voor die prijs. Dan kon t wel eens zijn dat er s morgens 1 binnen kwam maar s middags Al naar de volgende handelaar ging. Maar als wij mensen hadden dat ze binnen een paar dagen bij een nieuwe baas stonden. Op die snelle handel verdienen ze vaak maar een paar 100 euro.
Soms ruilen mensen hun oude " flopper" in voor een nieuwe topper. Dit soort paarden gingen dan vaak als manege paard weg, fokmerrie of inderdaad naar de slager als ze echt slecht waren. De Slachtprijs is zo enorm laag dat handelaren dat echt niet doen, ( is altijd verlies) tenzij een dier echt stuk en op is.
Ik heb via mijn werk toen wel een aantal dieren van mezelf verkocht maar ook gekocht.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 10:43

Ik heb dit paard ook geprobeerd op particuliere markt voor echt een heel gunstige prijs. Er is heel veel interesse geweest (de eerste 2 dagen heb ik minstens 80 mailtjes en telefoontjes gehad), maar de meeste mensen haken al af voor ze uberhaupt gekeken hebben. Maak je afspraak, reserveer je haar tot die tijd, bellen ze een dag van te voren, of 5 min van te voren dat ze toch niet komen. Of ze komen wel en dan is ze te klein, niet luxe genoeg, weet ik veel.
Als ik meer tijd had zou ik haar echt niet naar een handelaar doen, maar nu is het even niet anders.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:32

Handelaar hoeft niet perse slecht te zijn... daarbij, met verkopen aan particulieren kun je de grootste heisa krijgen om allerlei redenen.
Ik heb zelf een half jaartje bij een handelsstal gereden, en ik vond het juist schokkend wat er voor gedrochten ( wat gedrag betreft) bij particulieren vandaan kwamen... zoals die dagelijks steigerende en achteroverklappende "kinderrijpony"...
Wat dat betreft krijgen paarden bij een handelaar een betere opvoeding en worden ze vaak netjes doorgereden.
Daarbij: mensen willen wel van een handelaar kopen, maar diezelfde handelaar zou te slecht zijn om er een paard naartoe te brengen? Lijkt me sterk.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:37

Mijn pony is ook ooit naar een handelaar gegaan, in Nederland waren er weinig mensen geinteresseerd in een supersnelle pony met eczeem. Uiteindelijk is ze naar Denemarken verkocht via de handelaar waar ze leuk in de sport meekomt en waar ze nu haar derde eigenaar heeft. Per toeval heb ik haar weer gevonden omdat ik het in eerste instantie niet meer wist waar ze was. Maar nadat ik de eerste eigenaar gevonden had is bij elke doorverkoop mijn facebook erbij doorgegeven en krijg ik regelmatig leuke foto's te zien. :)
Ik vind een handelaar dus niet per definitie slecht. :)

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:44

Ik denk dat je paardje als die zo gezond is als jij zegt dat die binnen no-time verkocht wordt.

Onze handelaar is een tijd geleden gestopt en zoals ik gehoord heb wordt die nu een zorgboerderij. Ze zijn niet allemaal slecht maar je hebt er zeker rotte appels tussen.
Laatst bijgewerkt door Samblabla op 17-12-15 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:45

Bij mij op stal staan heel veel paarden en pony's van handelaren
(Janssen vd/hout en Cor van Kemenade etc), hebben het gewoon goed hoor :)

Mijn vorige paard is ook via Janssen vd Hout bij en hele leuke nieuwe eigenaar terecht gekomen,
tot zijn dood (koliek) een super leven gehad!

Hoeft dus zeker niet slecht te zijn!

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:47

Heb ook een tijd bij mensen in de bak gereden in de buurt die een handelstal hadden.
Waren prima paarden en ze zorgden er goed voor.
Kwamen geregeld mensen kijken gewone doodnormale kopers zoals ieder ander die gewoon op zoek waren naar een leuk paard.
Vaak waren de paarden vrij snel weer verkocht.
Denk als je een normaal gezond en niet te lastig van karakter paard hebt hij vrij snel wordt verkocht

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:48

Mijn verzorgpony is achter mijn rug om verkocht naar een handelaar (andere verzorger kwam op stal en pony was weg ). Ben erachter gekomen waar ze stond en daar nog langs gegaan. Vriendelijke man, ze is meteen op dieet gegaan. Ze had een hoestje en daar lette hij ook echt goed op. Ook heeft hij haar voor de kar beleerd wat ze erg braaf deed. Daar heeft ze een week of 4 gestaan en ze staat nu bij een meisje van mijn leeftijd die volgens mij prima voor haar zorgt :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:51

ik heb bij een aantal handelaren gelopen. Nu heb je natuurlijk veel verschil..

bij de 1 zien ze er top uit en ruimte de ander staan ze in een minihokje met meer op elkaar gepropt.

Ik zou zeker wel eerst gaan kijken bij de handelaar zelf, dan krijg je misschien ook beter een indruk. Er zijn zeker niet allemaal slechte handelaren, maar ook een hoop goede.

Zijn leuke pony's die je te koop hebt, alleen ja wat je zegt kwa maat is het wat klein voor gemiddelde ruiter. zie dat ze om en nabij de 1.40 zijn. Maar misschien genoeg kinderen die al wat verder zijn en kunnen rijden etc wel zeer geschikt.

Renaatt92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:57

Een handelaar gaat voor het geld, maar er valt meer geld te halen uit een goed verzorgd en getraind paard dan aan een mager paard zonder bespiering.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 13:00

ik weet via pb wasr fe pony heen gaat.. en ze komt daar prima terecht, gok dat ze daar niet lang staat, vaak heeft hij al klantjes en werkt ook samen met een andere handelaar die veel aan sportponys doet

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 15:26

Nou ze is opgehaald :) opzich wat ik via Pb heb gehoord zit het wel goed en mijn buren bleken de handelaar ook van naam te kennen en zeggen dat hij wel goed voor z'n beesten is. Mijn gevoel erover is wel een stuk verbeterd ook door jullie reacties.
Handelaar was stipt optijd, alles prima volgens afspraak en ook toen het paard niet direct de trailer in liep bleef hij vriendelijk voor haar.
Misschien niet een keuze die iedereen voor z'n dieren zou maken, en ik ook niet voor al m'n paarden, maar voor nu ben ik vooral opgelucht dat alles optijd geregeld is.