Wat gebeurt er met jouw paard na jouw dood?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 15:17

Ik heb niets officieel geregeld maar als ik nu zou komen te overlijden verwacht is dat mijn oude merrie (18) naar mijn moeder gaat en dat mijn mijn jonge (6) sportpaard bij mijn vriend blijft.

Liebje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 15:29

Ik heb zelf niets geregeld, (nog) geen eigen paard, maar ben juist door een vriendin gevraagd de zorg voor haar paard op mij te nemen als zij zal komen te overlijden. Kosten blijven voor haar man, de zorg en het rijden voor mij.
Laatst bijgewerkt door Liebje_ op 15-12-15 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Allegra

Re: Wat gebeurt er met jouw paard na jouw dood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 15:39

Mijn man en ik hebben beide een paard dus als er iets met een van ons gebeurd heeft de ander er twee. Mocht er met ons beide iets gebeuren heb ik met mijn instructrische/eigenaresse van een grote ijslanderstal en onze familie (geen paardenmensen) afgesproken dat ze de paarden daarheen brengen en dat zij ze krijgt of een ander thuis voor ze zoekt. Ik vertrouw er blind op dat zij handeld in belang van de paarden. Mijn familie zou niet kunnen beoordelen of iets een goed huis zou zijn of niet en die wil ik daar niet mee belasten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 17:58

Ik heb een officieel testament laten maken, waarin staat dat mijn paard naar de Paardenkamp in Soest gaat [ik sta daar al heel erg lang ingeschreven] ,en mijn financiele nalatenschap gaat dan met hem mee.

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 18:03

Gelukkig heb ik geen eigen, dus mocht ik overlijden, blijven deze paarden gewoon bij de oude eigenaar. Ik denk dat wanneer de eigenaar komt de overlijden, wordt het ene paard gefokt en gaat het eigen gefokte paard naar de dochter van de eigenaar die paarden houdt, maar hier heb ik het eigenlijk nooit met de eigenaar over gehad.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 18:34

ik heb met mijn vriend afgesproken dat hij dan mijn paard in laat slapen. Hij staat momenteel met 2 flinke blessures en ik wil niet dat hij de handel in gaat.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 10:15

knuffeldier schreef:
ik heb met mijn vriend afgesproken dat hij dan mijn paard in laat slapen. Hij staat momenteel met 2 flinke blessures en ik wil niet dat hij de handel in gaat.

Als je niet officieel getrouwd bent met je vriend of een andere officiele regeling hebt getroffen, dan erft hij niets van je en aangezien een dier als een "zaak"geldt, krijgt hij dan ook je paard niet maar valt die onder de rest van je erfenis die naar de wettige erfgenamen [familie] gaat. En die zouden daar dan mee kunnen doen wat ze willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 10:24

Mijn merrie zou teruggaan naar de vorige eigenaresse die tevens een vriendin van me is en heeft die er onverhoopt geen plek/geld/tijd voor dan is er maar 1 andere optie.
Tenzij mijn vriend haar op de wei kan houden.

Onze ruin gaat naar mijn vriend.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 10:34

Mijn ouders en zusje erven mijn pony, en ik ga er van uit dat mijn moeder zorgt dat hij goed terecht komt. Al is hier niet direct iets over afgesproken. Vorige paard wel, en die wil mam ook graag 'terug'. Mijn pony zal ze niet houden denk ik, en dat hoeft ook niet.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 10:43

anjali schreef:
knuffeldier schreef:

Als je niet officieel getrouwd bent met je vriend of een andere officiele regeling hebt getroffen, dan erft hij niets van je en aangezien een dier als een "zaak"geldt, krijgt hij dan ook je paard niet maar valt die onder de rest van je erfenis die naar de wettige erfgenamen [familie] gaat. En die zouden daar dan mee kunnen doen wat ze willen.

Helemaal gelijk!

Je kunt van alles willen na je overlijden, maar het telt pas als je het schriftelijk hebt vastgelegd. Bij een notaris, voor de duidelijkheid.
Anders treedt 'gewoon' het bij wet geregelde erfrecht in. Een verkering wordt daarin niet genoemd.

En dan hebben we het nu nog maar over een paard....
In het erfrecht gaat het ook heel vaak mis met woningen en spaargeld, omdat er niets geregeld bleek....

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 22:35

Mijn ouders erven al mijn 6 paarden bij mijn dood, zo staat het in mijn samenlevings contract.
Mondeling met ze afgesproken dat een goede vriendin van ons (waar ik er ook eentje van in bruikleen heb) in principe iets mag uitzoeken als ze wil, en de rest mag verkocht worden.

Ik ben realistisch genoeg on te weten dat mijn familie niet zit te wachten op de dure overblijfselen van mijn hobby...

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 22:40

Jeetje, daar heb ik nog niet eens over nagedacht!
Ik denk dat als ik binnen nu en tien jaar zou sterven, dat de paarden dan naar mijn ouders gaan. Mijn vader heeft het mennen en verzorgen onder de knie en mijn moeder is jarenlang met ons meegegaan naar de penny-lesjes. Mijn paarden zijn al op leeftijd en dit zijn de laatste paarden die ik "houd", dus ik neem aan dat ik ze overleef.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 22:43

Ik heb niks laten vastleggen..!
Denk dat mijn ouders mijn paard naar mijn instructrice brengen en die gaat haar dan trainen en verkopen. Ze hoeven van mij niet mijn paard te houden als "herinnering", ze is pas 5 en prima te verkopen.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 22:52

Ik denk niet dat mijn paard ouder wordt dan ik haha :P Maar je weet nooit hoe het leven loopt. Blijven gewoon bij mijn familie dan die er nu ook veel voor zorgen.

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 22:53

Ik heb niets vastgelegd. Als ik overlijd mogen mijn paarden verkocht worden. Als mijn moeder mij overleefd dan denk ik dat zij ze aanhoudt als aandenken. Anders mogen ze wat mij betreft verkocht worden. Mocht er eentje op hoge leeftijd zijn en niet meer gebruikt kunnen worden dan mag die naar de slacht. Ga er geen geldbedrag voor reserveren. Besteed dat geld liever aan mijzelf. Begrijp me niet verkeerd mijn paarden worden als een god in Frankrijk behandeld maar wel omdat ik met ze kan hobbyen en niet omdat ik moeder Theresa ben....

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 23:06

Mijn man heeft niks met paarden en die weet wat ik wil dat met ze gebeurt. De shets beslist mijn vriendin over en mijn paard gaat of naar haar verzorgster als die wil en zo niet dan beslissen degene met wiens paard ze nu samen staat. Willen ze haar houden is ze van hun, willen ze dat niet zoeken zij een goed tehuis. Dit is met allemaal besproken en zoals ik ze ken ga ik er ook vanuit dat ze zeker weten een goed plekje voor haar vinden.
Onze ideeen over hoe een paard gehouden wordt zijn gelijk dus ik weet zeker dat ze daar op letten.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 23:14

Mijn jonge paard wordt dan verkocht en heb mijn ouders gevraagd of ze mijn oudje (24) willen behouden...

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 12:10

Mijn vriend erft mijn paard,pony en Tinker.
De pony is oud en hij zal haar tot haar dood houden.
Wat hij met mijn paard zou doen weet ik niet, daar hebben we het nooit over gehad.
Het is een fijn rijpaard, dus mocht hij hem niet zelf willen houden dan is hij niet moeilijk te verkopen.
De Tinker heb ik voor mijn werk, ik ben er zeker van dat mijn vriend hem zal verkopen.
Andersom zou ik de 3 paarden van mijn vriend verkopen, omdat alleen de verzorging al teveel is voor mij alleen.

Als we allebei overlijden dan zal de familie de paarden wel verkopen, ze zijn stuk voor stuk gezond en fijn te rijden dus dat zal wel lukken. Mag alleen hopen dat ze mijn oude pony wel houden en ergens onderbrengen -O-

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 12:40

Ik heb daar zelf nog niks voor geregeld en hoop dat het nog niet direct nodig is. Ben ook niet van plan het er met mijn ouders over te hebben, vind ik geen leuk idee. Ik vertrouw erop dat zij de juiste keuze zouden maken.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 11:48

Ik heb alles rondom mijn overlijden vastgelegd op een bestand in de computer. Ik zal het eerdaags eens uitprinten en aan mijn broer geven, als er iets in wijzigt pas ik het aan en zal het nieuwe aan hem geven. Hier staat ook in wat ik wil dat er met mijn paard en poes gebeurt na mijn overlijden.
Maar eigenlijk moet dat ook allemaal gebeuren als ik iets krijg waardoor ik zelf geen beslissingen meer kan nemen, dat is nog lastiger denk ik dan wanneer ik zou overlijden.
Ik ben al jaren alleen en heb als naaste familie op dit moment een broer en schoonzus en drie neven en een nicht, kinderen van mijn overleden zus.
Ik heb daar ook in beschreven waar ik mijn bankrekeningen heb, welke abonnementen en verzekeringen heb, met voor zover mogelijk telefoonnummers e.d. erbij. Welke maatschappijen ik heb voor gas, licht en water etc.
Ik zal misschien best iets zijn vergeten in mijn waslijst(je), maar het belangrijkste staat daar wel in. In een testament wordt dat lastiger omdat er nogal eens wijzigingen in zijn en je dan iedere keer naar de notaris moet en ik vertrouw toch wel zo op mijn familie dat ze mijn wensen in hun waarde laten en doen wat ik van ze vraag.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 11:50

Stanley gaat na mijn moeder. Zei zorgt dan voor een verzorger of mag hij lekker met pension.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 11:54

Dees schreef:
Ik heb mijn paarden opgenomen in het testament. Ik laat ze na aan een bij naam genoemd mens in mijn leven, samen met alle toebehoren waaronder de zadels en de trailer en de voervoorraad.

Zo heb ik het ook geregeld, met een netto bedrag om de eerste tijd door te komen. Als mijn man en ik tegelijk gaan in ieder geval. Als ik eerder ga, is het aan mijn man te beslissen. Hij neemt dan waarschijnlijk contact op met dezelfde persoon die ik benoemd heb, en dan overleggen zij samen maar.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 23:57

anjali schreef:
knuffeldier schreef:

Ik ga er vanuit dat mijn ouders mijn vriend op zn woord zullen geloven. Plus dat ze het waarschijnlijk een makkelijke oplossing vinden om zonder verder na te denken van 'het monster' af kunnen komen. :D
maar jullie hebben wel een punt, zal het met kerst eens aankaarten. Mooi moment aangezien mn zus net en document bij ze heeft gedropt bij mijn ouders over wat er moet gebeuren als er wat met haar gebeurt (is naar het buitenland voor artsen zonder grenzen).

puttertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 00:31

hier zo geregeld dat het in het samenlevingscontract staat.
Vriendlief mag mijn paard NIET verkopen..
Als ik dood ga voordat er iets met mijn vader is ,is Murrie van hem.
Als pap hem niet kan hebben is hij voor mijn schoonzusje/neefje..
Mijn verzorgster mag hem BLIJVEN verzorgen.
Vriend lief heeft niets met paarden ,varkens,kippen,honden,poes maar mag het niet weg doen en dat zou hij ook nooit doen ...We hebben het er erg goed over gehad en staat dus ook op papier

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 17:20

Mijn vader zou mijn paard nooit weg doen. Hij weet hoe dol ik op haar ben en hoe belangrijk ze is voor me. Ze zou dan waarschijnlijk bij mijn zus (heeft een trainingsstal) op stal komen te staan en daar haar vroege 'pensioen' beleven, tot haar dood. Mocht mijn vader daarnaast ook voor mijn paard sterven, dan weet ik eigenlijk niet wat er met mijn paard gebeurd. Nooit over gehad. Maar misschien wel slim, aangezien mijn vader 79 is.. En ik al heel dicht bij de dood heb gestaan. Dan is het wel slim om nu toch wel dingen te regelen, niet alleen omtrent het paard.